του Χρυσόστομου Τσιρίδη.
Ξεκινώ από την διαπίστωση ότι σαφώς υπήρχε ανεπτυγμένη τεχνολογία την εποχή του Ομήρου. Οι περιγραφές του Έλληνα Ποιητή, δεν αφήνουν αμφιβολία γι’ αυτό. Δηλαδή ως προς τις ΓΝΩΣΕΙΣ (ή την ΕΝΗΜΕΡΩΣή) του, στα Μαθηματικά, στην Ιατρική, την Αστρονομία, στους “νόμους” της ΦΥΣΙΚΗΣ κλπ.
.
Λόγου χάρη, ορισμένη αναλογία μίξης=καλύτερο αποτέλεσμα / επιλογή υλικών και υπολογισμένη σειρά διαστρωμάτωσης=ανθεκτικότερη κατασκευή /δύναμη- φορά χτυπήματος=βαρύτητα τραύματος / μήκος κουπιών= ταχύτητα πλοίων /είδος φαρμάκου-βότανου=διαφορετική επίδραση-θεραπευτική ιδιότητα…..!
.
ΑΛΛΑ ΜΕΧΡΙ…ΕΔΩ(αυτό ας το προσέξουμε), για να ΜΗΝ ΑΝΑΖΗΤΟΥΜΕ σημερινή, (υπερ)σύγχρονη ΕΠΙΣΤΗΜΟΣΥΝΗ στις Ομηρικές περιγραφές (επινοήσεις).
.
Λέω ξανά…Βεβαίως υπάρχει σημαντική ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ υποδομή, αλλά…μήπως κάπου ξεφεύγουμε επιλεκτικά.
.
Λόγου χάρη, δεν εκλογικεύουμε με επιστημονικούς όρους την ικανότητα λ.χ της Ελένης να… γνωρίζει πόσοι και ποιοι ακριβώς βρίσκονται μέσα στον ΔΟΥΡΕΙΟ ΙΠΠΟ (Οδ. ραψ. δ). Η Θεϊκή “μαντική” ικανότητα της Ελένης ΑΚΥΡΩΝΕΙ την επιστημονική εκλογίκευση.
.
Όπως δεν αναζητούμε σύγχρονες ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΕΣ εξηγήσεις (λ.χ του τύπου “πείραμα Φιλαδέλφειας” και…Ενοποιήσεις πεδίων…) για τον “μαγικό” σκούφο (κυνέη) που κάνει ΑΟΡΑΤΟ τον άνθρωπο που τον φοράει. Και σ’ αυτήν την περίπτωση καλυπτόμαστε από την γενική και απροσδιόριστη παραδοχή “μυστηριωδών- ΘΕΪΚΩΝ” δυνάμεων. Κι εκεί σταματάμε.
.
Αλλού τελικά το ΜΕΓΑΛΕΙΟ του ΟΜΗΡΟΥ, στο οποίο και πρέπει να εστιάζουμε:
.
Προσωπικά πιστεύω ότι στον Όμηρο δίνεται η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ, το ΟΡΑΜΑ ενός ποιοτικού, ΑΝΩΤΕΡΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, σχεδόν στο σύνολο της ανθρώπινης δραστηριότητας, η οποία ΟΜΩΣ, ΜΟΝΟ μέσα στον χρόνο θα βρει την ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ- ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ της υποδομή και ορολογία.
.
Να το πω ακόμη πιο απλά και πάντα με παραδειγματικό τρόπο. Ο ιδιοφυής Έλληνας Ποιητής περιγράφει(!) την “αμβροσία” (τροφή των Θεών) και τις ιδιότητες αφθαρσίας που έχει, μην περιμένουμε όμως να μας δώσει και την…χημική σύνθεση.
.
Ή θα περιγράψει λ.χ μιαν έκλειψη Ηλίου (Οδύσσεια υ) με ακρίβεια θα έλεγα, αλλά δεν θα εξηγήσει το φαινόμενο (λ.χ παρεμβολή Σελήνης κλπ)
.
Την εποχή του Ομήρου, δεν υπάρχουν ΑΚΟΜΗ, παρόμοιες δυνατότητες. ΊΣΩΣ και να μην ενδιαφέρουν καν τον Ποιητή(!).
.
Ως προς τα Πλοία. Την ΘΕΪΚΟΤΗΤΑ των πλοίων, που θα…ακύρωνε τις (σημερινές) επιστημονικές αναζητήσεις, ο ΌΜΗΡΟΣ την ΥΠΟΝΟΕΙ (!) μόνο μία φορά και μετά την “ξεχνάει”. Έτσι τις ΠΡΑΓΜΑΤΙ απίστευτες ιδιότητες των πλοίων, τις “ΘΕΩΡΟΥΜΕ” ως προηγμένες ανθρώπινες τεχνολογικές επινοήσεις των “ναυσικλυτών” Φαιάκων. Κάτι που, κατά την προσωπική μου άποψη, μας οδηγεί σε υπερβολικές ίσως υποθέσεις.
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ