Στην τελική ευθεία μπήκε η «ναυμαχία» των υποψηφίων προμηθευτών για τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, και ένας-ένας, πλέον, οι ενδιαφερόμενοι ανοίγουν τα «χαρτιά» τους καταθέτοντας όσο περισσότερο δελεαστικές προτάσεις είναι δυνατές, προκειμένου να κερδίσουν το τεράστιο συμβόλαιο, ύψους περίπου πέντε δισ. ευρώ.
Πλέον, στο παιχνίδι παίζουν και άλλοι σοβαροί παίκτες πέραν των Γάλλων και των Αμερικανών.
Έπειτα από τους Γερμανούς, οι οποίοι δήλωσαν έμπρακτα το ενδιαφέρον τους, σειρά πήραν οι Άγγλοι και οι Ιταλοί, ενώ ισχυρή υποψηφιότητα βάζουν και οι Ολλανδοί.
Όμως, πέρα από την προμήθεια φρεγατών η κυβέρνηση θέλει να εξασφαλίσει και ρήτρα αμυντικής συνδρομής ή κάτι παρεμφερές, από αυτόν που θα κερδίσει το συμβόλαιο των φρεγατών.
Οι Άγγλοι, μέσω της εταιρίας Babcock, παρουσίασαν την πρότασή τους για τον ελληνικό Στόλο – τη φρεγάτα Arrowhead 140, η οποία στηρίζεται και από τη βρετανική κυβέρνηση.
Η πρόταση, σύμφωνα με πληροφορίες, περιλαμβάνει πέρα από τη ναυπήγηση των φρεγατών, και την αναβάθμιση τεσσάρων ελληνικών ΜΕΚΟ, των «Ύδρα», «Σπέτσαι», «Σαλαμίς», «Ψαρά», από την εταιρία Thales.
Η πολιτική ηγεσία έχει ενημερωθεί από το Ναυτικό για τις προτάσεις και παράλληλα έχει ενημέρωση και για το ποια φρεγάτα θα είναι επιχειρησιακά η ιδανική για το Πολεμικό Ναυτικό. Ο υπουργός Άμυνας, με τη σειρά του, έχει αποστείλει την επίσημη εκδήλωση ενδιαφέροντος (Letter of Request), στις ενδιαφερόμενες, ζητώντας να αποκαλύψουν το πλοίο ενδιάμεσης λύσης που προτείνουν, το οποίο θα γείρει αποφασιστικά την πλάστιγγα.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Βραδυνής της Κυριακής», η πρόταση των Γάλλων είναι μέχρι τώρα αυτή που καλύπτει περισσότερο από τις άλλες, αλλά απαιτούνται ακόμη αρκετά βήματα από το Παρίσι, ώστε να ικανοποιήσει πλήρως τις ελληνικές απαιτήσεις ως προς τον φέροντα οπλισμό.
Το Π.Ν. ζητά οπλικό σύστημα εγγύς άμυνας (CIWS) τύπου RAM, καθώς και έναν ικανοποιητικό φόρτο βλημάτων αποτελούμενο από βλήματα Aster 30. Οι γαλλικές Belharra θα έχουν και τους πυραύλους SCALP Naval (οι γαλλικοί Tomahawk). Οσονούπω αναμένεται (εάν δεν έχει γίνει μέχρι αυτή την ώρα) η αναλυτική ιταλική πρόταση (έχουν εκδηλώσει επισήμως ενδιαφέρον) από την Fincantieri για τη φρεγάτα Fremm, αλλά και για την αναβάθμιση των τεσσάρων ελληνικών ΜΕΚΟ, καθώς και το θέμα της συνεργασίας με τα Ελληνικά Ναυπηγεία, το οποίο είναι προϋπόθεση συνεργασίας για την Ελλάδα.
Αναμένονται και οι Ολλανδοί, οι οποίοι, μέσω της πρεσβείας τους, προχώρησαν σε μία άτυπη ενημέρωση.
Θα παίξει ρόλο η ενδιάμεση λύση
Οι ενδιάμεσες λύσεις που προτείνουν οι ενδιαφερόμενοι στο Πολεμικό Ναυτικό, είναι μεν εντυπωσιακές, αλλά δεν ικανοποιούν τις ανάγκες του επιτελείου. Και οι ανώτατοι αξιωματικοί του Π.Ν. μπορεί να μην εκφράζουν δημόσια τις αντιρρήσεις τους, αλλά σε κατ’ ίδιαν συζητήσεις δεν κρύβουν από τους συνομιλητές τους τις επιφυλάξεις τους.
Οι Αμερικανοί πρότειναν ως ενδιάμεση λύση δύο φρεγάτες Ticonderoga, οι Γάλλοι προσφέρουν δύο φρεγάτες κλάσεως Lafayette – οι οποίες, όπως λένε επιτελείς του Π.Ν. στη «Βραδυνή της Κυριακής» δεν διαθέτουν επαρκείς ανθυποβρυχιακές δυνατότητες.
Όπως προείπαμε, τόσο η πρόταση των Αμερικανών όσο και των Γάλλων δεν θεωρούνται από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού «ιδανικές» αφού πρόκειται για συστήματα ασύμβατα με αυτά που χρησιμοποιεί το Πολεμικό Ναυτικό, και, όπως λένε πηγές του Π.Ν., θα πρέπει να αναδιαρθρωθεί ο Ναύσταθμος για να υποστηριχθούν τα εν λόγω πλοία.
Τα αμερικανικά Ticonderoga θεωρούνται -για τους υποστηρικτές τους- απόλυτα πλοία με τρομερή ισχύ πυρός, που θα αλλάξουν για τουλάχιστον δέκα χρόνια τις ισορροπίες στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Πληροφορίες κάνουν λόγο για ευελιξία των ΗΠΑ στην ενδιάμεση λύση, και δεν αποκλείεται να προταθούν, τελικά, τα αντιτορπιλικά Arleigh Burke με τα όπλα που θέλει το Π.Ν. Αν συμβεί κάτι τέτοιο, τότε οι Αμερικανοί αποκτούν πολύ σημαντικό προβάδισμα στην κούρσα της προμήθειας των φρεγατών. Όμως, την τελευταία φορά που η χώρα μας αιτήθηκε τα συγκεκριμένα πλοία ως ενδιάμεση λύση (όταν επισκέφθηκε ο Μάικλ Πομπέο την Κρήτη), εισέπραξε άρνηση. Το τελευταίο διάστημα όμως, οι ΗΠΑ εμφανίζονται διαλλακτικότερες, ενώ η κυβέρνηση δεν κρύβει ότι η λύση των αμερικανικών φρεγατών (εάν ικανοποιηθούν οι επιχειρησιακές απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού) θα ήταν πολιτικά πιο ωφέλιμη για τη χώρα μας. Ρήτρα αμυντικής συνδρομής δεν πρόκειται να υπογράψουν οι ΗΠΑ, αλλά θα μπορέσουν να συγκρατήσουν την τουρκική επιθετικότητα, σύμφωνα με πηγές του ΥΠ.ΕΞ.
Σε ό,τι αφορά την πρότασή τους οι Αμερικανοί προτείνουν τις φρεγάτες MMSC, που, σύμφωνα με ανώτατο παράγοντα της πρεσβείας των ΗΠΑ, εγγυώνται τη δυνατότητα να εκτελούν αποστολές σε όλο το φάσμα, από αντιαεροπορική άμυνα και ανθυποβρυχιακό πόλεμο, έως δράση κατά εχθρικών μονάδων επιφανείας και επιτήρηση – προστασία περιοχών εθνικού ενδιαφέροντος. Το αμερικανικό πλοίο μπορεί να διαθέτει ακόμα και πυραύλους tomahawk και θεωρείται ιδανικό για αεράμυνα περιοχής.
Τέλος, οι πληροφορίες από το ΓΕΝ είναι ότι η Ολλανδία, τις επόμενες ημέρες θα παρουσιάσει, ίσως, την πιο ολοκληρωμένη πρόταση.
Η αγγλική πρόταση
Η πρόταση των Άγγλων αφορά την φρεγάτα Type 31, η οποία θα ενισχύσει ούτως ή άλλως το βρετανικό Βασιλικό Ναυτικό, και πρόκειται να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις και στις επιχειρησιακές ανάγκες του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Πρόκειται για φρεγάτα πολλαπλού ρόλου 6.000 τόνων, η οποία θα μπορεί να υποστηρίξει κάθε μορφή θαλάσσιων επιχειρήσεων, είτε πρόκειται για ανθυποβρυχιακό πόλεμο είτε για πόλεμο επιφανείας, με υψηλές, όμως, δυνατότητες και για αντιαεροπορική άμυνα. Η εταιρία Babcock φέρεται να συμφωνεί να μεταφέρει την τεχνολογία της στην Ελλάδα, ώστε οι Arrowhead να κατασκευαστούν σε ελληνικά ναυπηγεία.
Σε ό,τι αφορά την ενδιάμεση λύση οι Άγγλοι θεωρούν ότι αυτό αφορά τις κυβερνήσεις. Πληροφορίες της «Βραδυνής της Κυριακής» αναφέρουν ότι το Π.Ν. βλέπει με ενδιαφέρον ως ενδιάμεση λύση τις φρεγάτες Type 23 τις οποίες χρησιμοποιεί το Βασιλικό Ναυτικό. Να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που η Βρετανία είναι εκτός Ε.Ε., υπάρχει η δυνατότητα διακυβερνητικής συμφωνίας. Πάντως, ένα ζωτικής σημασίας θέμα για την τελική προμήθεια είναι και η βιωσιμότητα των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής» vradini.gr