Το Μαξίμου ακούει;
Πολιτικού αναλυτή – αρθρογράφου
Στις αυτοδιοικητικές εκλογές το Μάιο του 2019 στην Περιφέρεια της Αττικής, ο Γιώργος Πατούλης (Νέα Αρχή για την Αττική) εκλέχτηκε Περιφερειάρχης στο δεύτερο γύρο επικρατώντας της Ρένας Δούρου (Δύναμη Ζωής)! Κατά τον πρώτο γύρο ο κ. Πατούλης (υποστηρίχτηκε από τη ΝΔ) είχε επικρατήσει με ποσοστό 37,63%, έναντι 19,72% της Ρένας Δούρου (υποστηρίχτηκε από τον ΣΥΡΙΖΑ) και 17,40% του Γιάννη Σγουρού (Ανεξάρτητη Αυτοδιοίκηση Αττικής) που κατήλθε ως ανεξάρτητος!
Μετά από 22 μήνες από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του Μαΐου 2019, γινόμαστε συνεχώς μάρτυρες φοβερών καταγγελιών του κ. Γιάννη Σγουρού κατά του Περιφερειάρχη Αττικής Γιώργου Πατούλη για κακοδιαχείριση της μεγαλύτερης Περιφέρειας της Ελλάδος, που αριθμεί τους μισούς ψηφοφόρους της χώρας μας!
Φοβερές καταγγελίες, που δυστυχώς “θάβονται” από τα περισσότερα ΜΜΕ, ενώ θα έπρεπε ήδη να έχουν απασχολήσει τη δικαιοσύνη! Γιατί ουδείς μπορεί να βρίσκεται στο απυρόβλητο, όσο υψηλός και να είναι ο θεσμικός του ρόλος και θα πρέπει αυτές οι φοβερές καταγγελίες να διερευνώνται σε βάθος!
Από τη στιγμή μάλιστα που ο Γιάννης Σγουρός δεν είναι τυχαίο πρόσωπο και χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη σοβαρότητα και υπευθυνότητα! Αφού τον εμπιστεύθηκαν από 1984 έως το 1996 ως πρόεδρο της Ελληνικής Ομοσπονδίας Άρσης Βαρών (ΕΟΑΒ) και το 1987 υπήρξε πρώτος αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Άρσης Βαρών, ενώ τον επόμενο χρόνο ανέλαβε την αντίστοιχη θέση στην Παγκόσμια Ομοσπονδία!
Στη συνέχεια ανέλαβε από τις 23 Οκτωβρίου 1996 Γενικός Γραμματέας Αθλητισμού του υπουργείου Πολιτισμού ως το 2001, παράλληλα με την θέση του παράγοντα στις Ομοσπονδίες Άρσης Βαρών σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, καθώς συμμετείχε στην επιτροπή διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων από το 1996 έως το 1997!
Υπήρξε ταυτόχρονα μέλος της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής από το 1996, και έπειτα μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής από το 1998 έως το 2001.
Το 2002 εκλέγεται στις αυτοδιοικητικές εκλογές Νομάρχης Αθηνών! Το 2009, ανακηρύχθηκε ισόβιος γενικός γραμματέας της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Άρσης Βαρών.
Στις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2010 εκλέχθηκε ως ο πρώτος αιρετός Περιφερειάρχης!
Δεν μπορεί λοιπόν να κωφεύει η ελληνική δικαιοσύνη και να μην έχει διατάξει διερεύνηση αυτών των καταγγελιών του Γιάννη Σγουρού!
Δεν μπορεί να σιωπά το Ελεγκτικό Συνέδριο το ανώτατο δημοσιονομικό Δικαστήριο που ταυτόχρονα έχει και διοικητικές αρμοδιότητες (είναι ένα από τα τρία ανώτατα δικαστήρια της Ελλάδος, μαζί με τον Άρειο Πάγο και το Συμβούλιο της Επικρατείας), παρ΄ ότι έχει προκληθεί από τον Γιάννη Σγουρό!
Για του λόγου το αληθές, παρακάτω θα παραθέσω δυο από πολλά καταγγελτικά Δελτία Τύπου που έχει εκδώσει η αυτοδιοικητική Παράταξη του κ. Γιάννη Σγουρού:
5 Φεβρουαρίου 2021:
Νέο χτύπημα στη διαφάνεια, τη χρηστή διαχείριση του δημοσίου χρήματος και τη νομιμότητα επέφερε η Διοίκηση Πατούλη με αφορμή την αντιμετώπιση του Covid19.
Αυτή τη φορά με την ανάθεση σε εταιρεία, με κύριο αντικείμενο τις… εξαγωγές φρούτων και λαχανικών, αντί ποσού που υπερβαίνει τις 900.000 ευρώ, της προμήθειας μασκών και αντισηπτικών και κρεμοσάπουνων για τις “ευπαθείς” ομάδες των κατοίκων της Αττικής.
Πρόκειται για την προμήθεια 100.000 υφασμάτινων μασκών, 250.000 συσκευασιών αντισηπτικών και 100.000 συσκευασιών κρεμοσάπουνων η οποία προϋπολογίστηκε από την Περιφέρεια στα 890.000 ευρώ + ΦΠΑ.
Είναι άραγε τυχαίο ότι ο προϋπολογισμός της προμήθειας έφτασε στα 890.000 ευρώ; Μήπως αυτό έγινε επειδή για προϋπολογισμούς κάτω από 900.000 ευρώ οι σχετικές διαδικασίες και οι συμβάσεις δεν ελέγχονται κατά το νόμο από το Ελεγκτικό Συνέδριο;
Και αυτό γίνεται χωρίς να έχουν προηγηθεί και κατατεθεί στην Περιφέρεια εισηγήσεις των Υπηρεσιών της και αιτήματα των φορέων της Αυτοδιοίκησης ή άλλων δημόσιων φορέων για το είδος και την ποσότητα των υλικών για τα οποία υπάρχει ανάγκη, χωρίς μάλιστα να υπάρχει μια στοιχειώδης εικόνα του αριθμού των πολιτών στους οποίους τα είδη θα διανεμηθούν και χωρίς καν να προβλέπεται η διαδικασία της διανομής τους.
Το πιο σημαντικό: έγινε προκλητική υπερκοστολόγηση των ειδών! Για παράδειγμα τα αντισηπτικά τα οποία η Διοίκηση Πατούλη είχε προϋπολογίσει στα τρία ευρώ και εν τέλει προμηθεύτηκε το Μάιο του 2020 με 2,5 ευρώ (συσκευασίες των 500 ml) σήμερα τα κοστολόγησε και τα προμηθεύτηκε με 5 ευρώ!
100% πάνω!
Οι υφασμάτινες μάσκες διπλής επίστρωσης που στο εμπόριο τις βρίσκει κανείς στα 0,80 – 1 ευρώ (ανά τεμάχιο) η Περιφέρεια σήμερα τις κοστολόγησε και τις αγοράζει στα 1,5 ευρώ.
50% πάνω από τη μέση τιμή της αγοράς.
Για τη διαδικασία αυτή, με εντολή της Διοίκησης Πατούλη και με απόφαση του αντιπεριφερειάρχη κ. Πέππα, κλήθηκαν στις 28/12/2020 μόνον τρείς εταιρείες – που θα έπρεπε να είναι εξειδικευμένες στο αντικείμενο της προμήθειας – για να υποβάλουν εντός μόλις τριών ημερών (!), την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, “προσφορές”:
Πρόκειται για μία εταιρία με κύριο αντικείμενο την….. εξαγωγή φρούτων και λαχανικών (!), μια εταιρεία που κύριο αντικείμενο έχει το εμπόριο πετρελαιοειδών (!) και μια εταιρεία που έχει αντικείμενο την…κατασκευή μπαλονιών(!).
Δύο άλλες εταιρείες που δεν περιέχονταν στη πρόσκληση του κ. Πέππα, και υπέβαλαν παρά ταύτα φάκελο προσφοράς, καθώς δραστηριοποιούνται στο χώρο των προς προμήθεια ειδών εδώ και πολλά χρόνια, αποκλείστηκαν χωρίς να ανοιχθεί καν η προσφορά τους!
Στη “διαδικασία” που ακολουθήθηκε αποκλείστηκε και η εταιρεία των… μπαλονιών αφού ακόμη και η ίδια η Επιτροπή Αξιολόγησης της Περιφέρειας αναγκάστηκε να δεχθεί ότι δεν προέκυπτε πως είχε αντικείμενο σχετικό με την προμήθεια.
Οι άλλες δύο εταιρείες προσέφεραν στην Περιφέρεια τις…. “θηριώδεις” εκπτώσεις των 2,81% και 2,98% αντιστοίχως!
Η προμήθεια κατέληξε στον μειοδότη, κατόπιν υποτιθέμενης διαπραγμάτευσης, δηλαδή στην εταιρεία με κύριο αντικείμενο τις εξαγωγές φρούτων και λαχανικών αντί του ποσού των 863.500+ΦΠΑ, σύνολο δηλαδή 915.310 ευρώ!
Έτσι αντιλαμβάνεται η Διοίκηση Πατούλη τη διαφάνεια, τον έλεγχο και τη διαχείριση του δημοσίου χρήματος!
Με διαδικασίες Express, με πρόσκληση του ελάχιστου δυνατού αριθμού εταιρειών για διαπραγμάτευση, των οποίων το κύριο αντικείμενο είναι τα… μπαλόνια, οι… βενζίνες, τα… φρούτα και τα… λαχανικά, με υπερκοστολογήσεις των ειδών και με προϋπολογισμούς φτιαγμένους με τέτοιο τρόπο ώστε η διαδικασία να μην ελέγχεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο!
Καλούμε τις αρμόδιες Αρχές να μην επιτρέψουν τη σύναψη αυτής της σύμβασης, που γίνεται με πρόσχημα την πανδημία, με διαδικασίες που αποτελούν την επιτομή της καταστρατήγησης, σε βάρος του δημοσίου χρήματος αλλά και των φορολογούμενων πολιτών της Αττικής.»!
8 Μαρτίου 2021:
«Σε απευθείας αναθέσεις, χωρίς έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, για απολυμάνσεις έχει προβεί, από το Μάρτιο του 2020 μέχρι σήμερα, ο Ειδικός Διαβαθμιδικός Σύνδεσμος Νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ), ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής.
Οι αναθέσεις έγιναν με αποφάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΔΣΝΑ, που συνεδριάζει ….τηλεφωνικώς – ούτε καν με τηλεδιάσκεψη – ύστερα από εισήγηση του Αντιπεριφερειάρχη Αττικής Βασίλη Κόκκαλη (πρώην Αντιδημάρχου Αμαρουσίου), στενού συνεργάτη του Γ. Πατούλη και ορισμένου από τον ίδιο ως Πρόεδρος του Συνδέσμου καθώς ο ίδιος ο κ. Πατούλης θέλησε να αποφύγει, σε αντίθεση με τους προκατόχους του, τις ευθύνες διοίκησης του μεγαλύτερου φορέα διαχείρισης απορριμμάτων της χώρας.
Οι αναθέσεις φτάνουν ως τώρα στο ιλιγγιώδες ποσό των 5.000.000 συνολικά. Ειδικότερα, χωρίς να τηρηθεί οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία και χωρίς να δημοσιευθεί προκήρυξη, με την επίκληση της πανδημίας, ο ΕΔΣΝΑ έχει προβεί στην ίδια εταιρεία σε έξι απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 2.700.000 ευρώ για την απολύμανση των εγκαταστάσεων και των μηχανημάτων του, για διάστημα 18 μηνών, και σε δύο απευθείας αναθέσεις συνολικού ύψους 500.000 ευρώ για την απολύμανση κάδων ανακύκλωσης χαρτιού.
Οι αναθέσεις έγιναν σε μια προσωπική ομόρρυθμη εταιρεία, που δραστηριοποιείται μόλις τα τελευταία πέντε χρόνια στο χώρο των μυοκτονιών και απεντομώσεων, λαμβάνοντας από δημόσιους φορείς -πλην ΕΔΣΝΑ – ποσά της τάξεως των λίγων εκατοντάδων ή μερικών χιλιάδων ευρώ.
Η εν λόγω εταιρεία, η οποία έχει κεφάλαιο μόλις 5.000 ευρώ, έλαβε επαναλαμβανόμενες αναθέσεις από τον ΕΔΣΝΑ συνολικού ύψους 3.200.000 ευρώ, τον Μάρτιο, Αύγουστο, Σεπτέμβριο, Οκτώβριο και Νοέμβριο του 2020 καθώς και τον Φεβρουάριο του 2021.
Η διαδικασία ανάθεσης που ακολουθήθηκε αποτελεί τον ορισμό της αδιαφάνειας με πρόσχημα τις ειδικές διατάξεις λόγω πανδημίας.
Ο ΕΔΣΝΑ μετά την πρώτη ανάθεση στην εταιρεία, τον Μάρτιο του 2020, με Express διαδικασία, αντί εν συνεχεία να προβεί σε δημόσιο ανοιχτό διαγωνισμό για την ανάδειξη μειοδότη, ώστε να καλυφθούν οι όποιες ανάγκες απολύμανσης που είχε λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, περίμενε να λήξει η σύμβαση για να προβεί σε επόμενη ανάθεση στην ίδια, επικαλούμενος την απρόβλεπτη και έκτακτη ανάγκη της πανδημίας, που μόνον έκτακτη δεν είναι πλέον.
Ο ΕΔΣΝΑ για να αποφύγει τον έλεγχο των διαδικασιών από το Ελεγκτικό Συνέδριο φρόντισε να προβαίνει σε κατάτμηση της δαπάνης ώστε κάθε ανάθεση να είναι κάτω του ποσού των 900.000 ευρώ που αποτελεί το όριο ελέγχου του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Οι απευθείας αναθέσεις όμως δεν τελειώνουν εδώ:
Ο ΕΔΣΝΑ προέβη, επιπλέον, σε τέσσερις απευθείας αναθέσεις, συνολικού ύψους περίπου 1.850.000 ευρώ, με τον ίδιο τρόπο για να απολυμανθούν από τον Απρίλιο του 2020 μέχρι σήμερα μερικές χιλιάδες κάδοι απορριμμάτων των δήμων της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής.
Οι δύο πρώτες αναθέσεις έγιναν σε μία προσωπική ετερόρρυθμη εταιρεία τον Απρίλιο και τον Αύγουστο του 2020, συνολικού ύψους 850.000 ευρώ περίπου, και οι υπόλοιπες δύο σε άλλη εταιρεία για χρονικό διάστημα τριών μηνών (Ιανουάριος-Μάρτιος 2021) με συνολικό ύψος περίπου 1.000.000 ευρώ!
Το κερασάκι στην τούρτα είναι η απευθείας ανάθεση σε εταιρεία αντί ποσού 244.528 ευρώ για την προμήθεια συσκευών που θα απολυμαίνουν τον….αέρα!
Την εποχή της οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας με “κλειστή” την οικονομία και χειμαζόμενους τους πολίτες οι παραπάνω αναθέσεις δεν είναι απλώς προκλητικές αλλά σκανδαλώδεις, και φυσικά εγείρουν σειρά ερωτημάτων:
• Δικαιολογείται ο ΕΔΣΝΑ να διαθέσει το τεράστιο ποσό των 5.000.000 ευρώ για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τους 18 μήνες για απολυμάνσεις κάδων, μηχανημάτων καθώς και των εγκαταστάσεών του;
• Τι είδους απολυμάνσεις είναι αναγκαίο να γίνονται σε καθημερινή βάση που δικαιολογούν τέτοιου ύψους δαπάνες;
• Γιατί για τις δαπάνες αυτές ή έστω για μέρος αυτών ο ΕΔΣΝΑ επίμονα αρνείται να κάνει δημόσιο ανοικτό διαγωνισμό, δεδομένου ότι η νομοθεσία δεν απαγορεύει λόγω Covid να διεξάγονται ανοιχτές διαδικασίες;
• Γιατί ο ΕΔΣΝΑ καλεί κάθε φορά μόνον ΜΙΑ εταιρεία να δώσει προσφορά και καμία άλλη;
• Γιατί ο ΕΔΣΝΑ αφού “διαπραγματεύεται” δεν λαμβάνει καμία έκπτωση από τον εκάστοτε ανάδοχο ή αν λάβει (όπως έγινε σε δύο αναθέσεις) η έκπτωση αυτή είναι της τάξεως του 1.8% ;
• Γιατί υπάρχει κατάτμηση των ποσών των αναθέσεων ενώ αυτές αφορούν στο ίδιο αντικείμενο με αποτέλεσμα οι συμβάσεις να μην αποστέλλονται στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο;
• Γνωρίζουν οι Δήμαρχοι της Αττικής που μετέχουν στον ΕΔΣΝΑ για τον τρόπο διαχείρισης των εισφορών των Δήμων τους και για τον τρόπο των αναθέσεων που έχει επιλέξει να ακολουθήσει ο ελεγχόμενος από τον κ. Πατούλη Πρόεδρος του ΕΔΣΝΑ και η Εκτελεστική Επιτροπή του Συνδέσμου;
• Γνωρίζει ο κ. Πρωθυπουργός για τον τρόπο διαχείρισης των χρημάτων των Δήμων της Αττικής από τον ΕΔΣΝΑ;
Ο κ. Σγουρός δήλωσε :
“Καλούμε τις αρμόδιες αρχές να προβούν σε έλεγχο όλων των συμβάσεων ανάθεσης που έχουν γίνει στον ΕΔΣΝΑ το 2020 και το 2021 με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης με πρόσχημα τον Covid19. Η πανδημία δεν μπορεί να αποτελέσει για ΚΑΝΕΝΑΝ απολύτως το άλλοθι για την καταστρατήγηση της νομοθεσίας και την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος σε βάρος των πολιτών.
Πρέπει να καταλάβουν όλοι ότι χρήματα που δαπανώνται με αυτόν τον τρόπο λείπουν από την Υγεία μας, από την Παιδεία, από την Πρόνοια, από κρίσιμες δομές και λειτουργίες του κράτους. Γι’ αυτό και εμείς τα προηγούμενα χρόνια σεβαστήκαμε το δημόσιο χρήμα, μέχρι και το τελευταίο ευρώ και δημιουργήσαμε πλεόνασμα όταν η υπόλοιπη χώρα χρεοκοπούσε φροντίζοντας όσα έργα και δράσεις γίνονταν να έχουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και οφέλη για τους πολίτες»!