του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
“Για να έχουμε και το “ταξίδι” και τον ΡΕΑΛΙΣΜΟ της ΟΜΗΡΙΚΗΣ σοφίας”, δείτε το σημείωμα που ακολουθεί.
ΕΙΚΟΝΑ (ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ). Μία από τις εκδοχές, για το ΤΑΞΙΔΙ και τις ΠΕΡΙΠΛΑΝΗΣΕΙΣ του Ομηρικού ΟΔΥΣΣΕΑ.
.
Έγραφα στο 1ο μέρος (προηγούμενο σημείωμα “ΟΔΥΣΣΕΙΑ: Ο γύρος του κόσμου σε…. 10 χρόνια ή μήπως όχι”)
.
“Η ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ και ΔΙΑΠΛΟΚΗ Πραγματικής-τωρινής αφήγησης, με την Φανταστική-παρελθοντική Αφήγηση, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΟΥ εντοπισμού των Ομηρικών Τοπωνυμίων.
Πού και Πότε το (Γεωγραφικώς) Φανταστικό και απροσδιόριστο και πότε το πραγματικό;”
.
Αυτό που γράφει ο Ι.Κακριδής, από όπου προέκυψε και ο τίτλος του 1ου σημειώματος, είναι ενδεικτικότατο:
.
“Όλοι (οι ερευνητές) ξεκινούν από το ίδιο κείμενο, την Οδύσσεια, και όμως ο ένας ερευνητής στέλνει τον Οδυσσέα στον Βόρειο Πόλο, ο άλλος στο Κέιπταουν της Αφρικής, ο ένας στην Κασπία θάλασσα, ο άλλος στη Φλωρίδα”.
Δηλαδή στα τέσσερα σημεία του Ορίζοντα (!).
.
Τί εννοώ όταν λέω “Αλληλουχία και Διαπλοκή Πραγματικής- Φανταστικής Αφήγησης”.
.
Αντί θεωριών, ένα ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ. Η απάντηση, το νησί της Καλυψώς, η ΩΓΥΓΙΑ.
.
Όσα συμβαίνουν στην Ωγυγία, ανήκουν στην… ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ (όπως λέμε για συντομία) Οδύσσεια.
.
ΚΑΛΥΤΕΡΗ περίπτωση ΣΥΜΠΡΑΞΗΣ Φανταστικού και “Πραγματικού”= ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ= ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, δεν μπορούμε (ΙΣΩΣ) να βρούμε.Γιατί:
.
Το ίδιο αυτό (ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ) νησί, ΓΙΝΕΤΑΙ και ΑΦΕΤΗΡΙΑ της “Πραγματικής” Οδύσσειας
.
ΑΜΕΣΩΣ μετά την απελευθέρωση του Οδυσσέα από την ΜΥΘΙΚΗ ΚΑΛΥΨΩ, ΑΡΧΙΖΟΥΝ και μετρούν οι “ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ” 41 ΗΜΕΡΕΣ του Έργου, δηλαδή η ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Τί σημαίνει αυτό. Ότι ο Γεωγραφικός ΕΝΤΟΠΙΣΜΟΣ πάνω σε έναν ΧΑΡΤΗ, των Ομηρικών Τοπωνυμίων, είναι σε κάποιες περιπτώσεις…συζητήσιμος, ΑΚΟΜΗ και στην διάρκεια της ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ.
.
ΑΠΟΔΕΙΞΗ: Η ακριβής θέση της ίδιας της ΟΜΗΡΙΚΗΣ “ΙΘΑΚΗΣ” (!!!). ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ σήμερα ΑΝΑΖΗΤΕΙΤΑΙ μεταξύ των Ελληνικών νησιών του Ιονίου ΙΘΑΚΗ, ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ, ΛΕΥΚΑΔΑ…και όχι μόνο.
.
Οπότε ισχύει αυτό που φέρεται να είπε,ΗΔΗ από τον 3ο π.Χ αιώνα, ο μαθηματικός Γεωγράφος ΕΡΑΤΟΣΘΕΝΗΣ: “Θα εντοπίσουμε στον Χάρτη τις περιπλανήσεις του Ομηρικού Οδυσσέα, μόνο εάν μάθουμε ποιος ήταν ο ΤΕΧΝΙΤΗΣ που έραψε τον ΑΣΚΟ του ΑΙΟΛΟΥ”.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Το… θετικό για όσους ίσως απογοητεύονται από την ρεαλιστική αυτή τοποθέτηση.
Η αναζήτηση της ΟΜΗΡΙΚΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ είναι πολύ παλιά (ήδη από τον ΗΣΙΟΔΟ) για να την εγκαταλείψουμε εύκολα.
.
Μια και ΜΟΝΗ “μαγική” περιγραφή του Ομήρου είναι αρκετή να αρχίσουμε ξανά…την ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ!
.
ΝΑΙ. Να αφήσουμε την ΦΑΝΤΑΣΙΑ μας να ΤΑΞΙΔΕΨΕΙ στα ΜΑΓΙΚΑ ΝΗΣΙΑ και στις ΑΜΜΟΥΔΙΕΣ του ΟΜΗΡΟΥ(!!!)
.
ΧΩΡΙΣ να ξεχνάμε όμως ποτέ ότι η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΈΡΓΑ.
.
Έτσι θα έχουμε και το “ταξίδι” και τον ΡΕΑΛΙΣΜΟ της ΟΜΗΡΙΚΗΣ σοφίας. Τόσο απλά στην τελική.