Εφιάλτης Lockdown: Η υφυπουργός ψυχικής Υγείας αποκάλυψε ότι αυξήθηκαν 200% οι Ελληνες που ζήτησαν ψυχολογική στήριξη στην γραμμή 10306

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εφιάλτης Lockdown: Η ίδια η υφυπουργός ψυχικής Υγείας το ομολογεί ότι το lockdown έχει επιπτώσεις στην ψυχολογία των πολιτών

Η Ζωή Ράπτη Υφυπουργός Υγείας με αρμοδιότητες την ψυχική υγεία και τις εξαρτήσεις ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΙΕΣΤΗΡΙΟΥ με τον Γιώργο Σιαδήμα Ζωή Ράπτη: Αυξήθηκαν 200% οι Ελληνες που ζήτησαν ψυχοκοινωνικής υποστήριξης στην γραμμή 10306 – Ψυχολογική υποστήριξη εν μέσω κορωνοϊού

Σε ό,τι αφορά τα αιτήματα προς την γραμμή, αυτά ποικίλουν. Την αρχική περίοδο κυριαρχούσε στα αιτήματα ο φόβος: σε ποσοστό 90% ο φόβος για τον ιό, 85,7% ο φόβος για την καραντίνα και 44,5% για την οικονομία. Ακολουθούσαν αιτήματα σχετιζόμενα με τη λύπη (58,2%), τον αιφνιδιασμό (43%) και το θυμό (42,8%).

Στη συνέχεια, τα ποσοστά του φόβου είχαν φθίνουσα πορεία. Μετά τον Μάιο και την πρόσκαιρη μείωση του φόβου για την οικονομία λόγω της καταβολής επιδομάτων και ενισχύσεων, άρχισαν και πάλι να κυριαρχούν τα αρνητικά αισθήματα για την οικονομία, την ανεργία και για το αύριο, ενώ υποχώρησαν πολύ τα αιτήματα με φόβο τον ιό και την ασθένεια. Κλινικά σήμερα, σύμφωνα με την Ομοσπονδία Αργώ, σε ποσοστό 30% παρατηρείται κάποια μορφής κατάθλιψης και σε 28% αυξημένο άγχος, ενώ σε ποσοστό 10% οι καλούντες πάσχουν από κάποια ψυχική διαταραχή. Σήμερα η γραμμή κυρίως απαντάει σε κλήσεις που εκφράζουν άγχος για το αύριο σε οικονομικό και προσωπικό επίπεδο (60%), φόβο για τον κορωνοϊό (48%) και αίσθημα απομόνωσης (42%). Ταυτόχρονα, μεγαλώνει ο θυμός και εκφράζεται λύπη για τους αυξανόμενους θανάτους.

Παράλληλα, ειδικά το βράδυ καλούν και άνθρωποι που αντιμετωπίζουν συχνά ψυχική νόσο. Γι’ αυτούς τους ανθρώπους, με πάγια προβλήματα, η γραμμή λειτουργεί και ως πύλη εισόδου στο σύστημα ψυχικής υγείας.

Αξιοσημείωτο είναι ωστόσο ότι ένα εργαλείο, όπως αυτή η γραμμή, με μεγάλη κοινωνική προσφορά ήδη που θα μπορούσε να προσφέρει μεγάλη ανακούφιση σε ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι του πληθυσμού, δεν έχει τύχει της απαιτούμενης προβολής από το υπουργείο Υγείας. Ούτε καν το σποτ που έπαιζε κατά το πρώτο lockdown δεν έχει προβληθεί ξανά τώρα στις οθόνες.

Στήριξη από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς

Η γραμμή συστήθηκε με πρωτοβουλία του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών – Ιατρική Σχολή – Α’ Ψυχιατρική Πανεπιστημιακή Κλινική (Αιγινήτειο Νοσοκομείο) και του Υπουργείου Υγείας – Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας και υλοποιήθηκε σε συνεργασία με το Εθνικό  Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, το Χαμόγελο του Παιδιού και την Ομοσπονδία Φορέων Ψυχοκοινωνικής Αποκατάστασης και Ψυχικής Υγείας «ΑΡΓΩ» με διάθεση προσωπικού από 40 φορείς εργαζομένων επαγγελματιών ψυχικής υγείας ΝΠΙΔ – μέλη της.

Την επιστημονική ευθύνη έχει η Α’ πανεπιστημιακή κλινική του Αιγινήτειου, παρέχοντας εξειδικευμένες οδηγίες και εποπτεία, και τη διοικητική υποστήριξη και τον συντονισμό είχε και έχει ως ευθύνη η Ομοσπονδία ΑΡΓΩ. Στην Γραμμή κατά μέσο όρο απασχολούνται σήμερα 14 ψυχολόγοι με πρόσληψη αποκλειστικά για την Γραμμή, 45 στελέχη κέντρων ημέρας και κινητών μονάδων των φορέων της Ομοσπονδίας ΑΡΓΩ, 12 συνεργάτες ψυχολόγοι και 2 ψυχίατροι του Αιγινητείου, 8 στελέχη του Χαμόγελου του Παιδιού και 20 εθελοντές. Οι συνεργάτες αυξάνονται βάσει των αναγκών.

Μετά το καλοκαίρι, όταν είχε μειωθεί προσωρινά η λειτουργία της σε 12ωρη βάση, η γραμμή επανήλθε σε 24ωρη βάση από τις 28 Σεπτεμβρίου. Οι επιλογές της είναι:

  1. Παροχή ψυχολογικής στήριξης καθημερινά όλο το εικοσιτετράωρο. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται κατά μέσο όρο από 50 ψυχολόγους σε 4 βάρδιες 9:00-15:00 (25)/15:00 -21:00 (13)/ 21:00-03:00 (8)/ 03:00-09:00 (4) και βάσει των αναγκών την Παρασκευή θα τροποποιηθούν αυξανόμενες
  2. Παροχή κοινωνικής στήριξης καθημερινά από 09.00 έως 21.00. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται κατά μέσο όρο από 20 κοινωνικούς λειτουργούς σε 2 βάρδιες 9:00-15:00 (14)/15:00 -21:00 (6). Η υπηρεσία δεν δέχεται τηλέφωνα την νύχτα γιατί τα ερωτήματα συνδέονται με τις υπηρεσίες πρόνοιας κυρίως και δεν έχουν επείγον χαρακτήρα.
  3. Παροχή ψυχολογικής στήριξης παιδιών και οικογενειών καθημερινά όλο το εικοσιτετράωρο. Η υπηρεσία αυτή εξυπηρετείται κατά μέσο όρο από 20 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς του Χαμόγελου του Παιδιού με εκτροπή στο νούμερο του τηλεφωνικού κέντρου του στο 1056.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ