Γράφει ο Χρυσοστομος Τσιριδης
ΕΙΚΟΝΑ από το διαδίκτυο (ΤΟ ΒΗΜΑ). Εδώ βέβαια η ΑΠΙΣΤΙΑ, από την πλευρά της γυναίκας.
.Αφού πέρασε η εντυπωσιακή επικαιρότητα (καπιτώλια κλπ), ας δούμε κάτι πιο ήρεμο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι και η τρέχουσα επικαιρότητα είναι λιγότερο δύσκολη.
.
Το θέμα μας προσφέρει μια καλή ευκαιρία να δούμε μία πλευρά του διαχρονικού ζητήματος, σε παλιότερες εποχές.
.
Ερώτηση. Σκόπευε ο Λαέρτης να απατήσει την Αντίκλεια;
–Ναι…πολύ.
Ερώτηση. Από πού φαίνεται αυτό;
— Από το υπέρογκο ποσό που διέθεσε για την αγορά της όμορφης και ελκυστικής κόρης Ευρύκλειας
Ερώτηση. Δηλαδή πόσα;– Είκοσι (20) βόδια. Τεράστιο ποσό, ποσό… σκάνδαλο, αν σκεφτούμε ότι η μέγιστη προσφορά
θυσίας στους θεούς ήταν η “εκατόμβη” (θυσία… εκατό(ν/μ)βοών). Έτσι η Ευρύκλεια εμφανίζεται ως η πιο ακριβοαγορασμένη σκλάβα.Ερώτηση. Και τί σημαίνει αυτό;–Την Ομηρική εποχή,τα ΠΛΟΥΣΙΑ (εννοείται) αφεντικά, διέθεταν μεγάλα ποσά (ΕΞ)ΑΓΟΡΑΣ, για γυναίκες ικανές (ΚΑΙ) για τις δουλειές, αλλά (ΚΑΙ) ιδιαίτερα όμορφες για το κρεβάτι.
.
Αξιοπρόσεκτο ότι ο Όμηρος ΕΠΙΝΟΕΙ “ειδική” έκφραση για την περίπτωση:
.
“ΩΝΗΤΗ παλλακίς”, η εύστοχη ΚΑΘΑΡΗ κουβέντα του Ομήρου, που ΕΛΕΓΕ ΠΑΝΤΑ τα πράγματα με το ΟΝΟΜΆ τους. Και μάλιστα “ΑΝΑΘΕΤΕΙ” ο Ποιητής στον ΙΔΙΟ τον ΟΔΥΣΣΕΑ να χρησιμοποιήσει αυτήν την έκφραση, σε μια από τις “πλαστές” αφηγήσεις του (“εμέ δε τέκεν ωνητή παλλακίς”). “Ωνητή παλλακίς”= Δούλη με εξαγορά και ερωμένη. Αυτό ήταν το… στάτους της εποχής.
.Ερώτηση. Έχω μια απορία. Γιατί δεν επέλεγαν μια… εφήμερη επί πληρωμή επαφή, αλλά διέθεταν τόσο μεγάλα ποσά για “ωνητές παλλακίδες”, όπως τις χαρακτηρίζει ο Όμηρος;
— Στα χρόνια του Ομήρου (8ος π.Χ αιώνας) ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΕ “σεξ επί πληρωμή”, όπως ΑΡΓΟΤΕΡΑ στην ΚΛΑΣΙΚΗ εποχή. Με απλά λόγια, δεν υπήρχαν ΙΕΡΟΔΟΥΛΕΣ. Ή ΙΣΩΣ ο ΛΟΓΟΤΕΧΝΗΣ (!) Όμηρος το αποσιωπά , επειδή αυτή η μορφή ξεπορτίσματος δεν τον εξυπηρετεί Δραματουργικά.
.
Ερώτηση. Και για να έρθουμε ξανά στο θέμα, από πού συμπεραίνεται ότι ο ΛΑΕΡΤΗΣ ήθελε μεν, αλλά δεν συνευρέθηκε ποτέ με την όμορφη (στα νιάτα της) ΕΥΡΥΚΛΕΙΑ;– Το βεβαιώνει ο ίδιος ο Ποιητής “που κόρη την αγόρασε ο Λαέρτης, μα δεν την πλάγιασε ποτέ… μην του θυμώσει εκείνη= η Αντίκλεια, η ΕΠΙΣΗΜΗ (με…στεφάνι) γυναίκα του”. Κατηγορηματικός ο Όμηρος, από την α΄ κιόλας ραψωδία και έχει σημασία αυτό (= προσπάθεια του Ομήρου ακριβώς να αποκαταστήσει την αξιοπρέπεια των γυναικών)..
Ερώτηση.Τελικά τί ήταν αυτό που εμπόδισε τον Αργοναύτη Λαέρτη να προδώσει την γυναίκα του Αντίκλεια;
— Ο ένας λόγος διαφαίνεται ήδη από το πιο πάνω: Η αγάπη και ο σεβασμός προς την γυναίκα του και μητέρα των παιδιών τους.
Ερώτηση. Των παιδιών τους;
–Ναι. Εκτός από τον Οδυσσέα είχαν και μία κόρη: Την ΚΤΙΜΕΝΗ, αδιέξοδο και απαγορευμένο, λόγω ΤΑΞΙΚΩΝ αντιλήψεων, έρωτα του… ΕΥΜΑΙΟΥ. (ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ στο 2ο σχετικό σημείωμα).Ερώτηση. Ο άλλος λόγος;
–Ο αυταρχικός και… επικίνδυνος πεθερός. Ο πατέρας της Αντίκλειας. Ο ΑΥΤΟΛΥΚΟΣ, όνομα και πράμα. Δεν μπορούσε να τον “αγνοήσει” αζημίως ο γαμπρός Λαέρτης.
.
Ερώτηση: Μπορούμε να αποκωδικοποιήσουμε κάποια από τα παραπάνω;Τί σημαίνουν, τί προσφέρουν στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ και στον ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΑΝΑΓΝΩΣΤΗ;–Πολλά και άκρως ενδιαφέροντα. Θα τα δούμε στο σημείωμα:
“Γιατί ο Λαέρτης δεν απάτησε ποτέ την γυναίκα του Αντίκλεια. Αποκωδικοποίηση (2o μέρος)”(chrisblog.gr)
.Απλά γλωσσολογικά: πεθερός / γαμπρός είναι Ομηρικές λέξεις, ΕΛΑΧΙΣΤΑ διαφοροποιημένες.Στον Όμηρο: πε(ν)θερός/ γαμ(β)ρός. Επιπλέον στον Όμηρο ο…πενθερός λέγεται και εκυρός και
η “πενθερά” (που δεν υπάρχει ως λέξη στον Όμηρο) λέγεταιεκυρή.
.Η επίσης Ομηρική λέξη “παλλακίδα” δεν σήμαινε, ακόμη τότε, ΠΑΡΑΝΟΜΗ Εξωσυζυγική σχέση.