Μια σχετική απάντηση προς ολίγους αγαπητούς αναγνώστες – αποδέκτες μας, που διαφωνούν με τα αρνητικά σχόλια στο άρθρο μου « Ο ομφαλός της γης» και ειδικά με την τελευταία παράγραφο που αναφέρει:
ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ, AYΤΑ ΣΑΣ ΔΙΔΑΞΑΝ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΟΛΙΤΙΣΘΗΚΑΤΕ, ΑΣΠΟΝΔΟΙ ΕΠΙΔΟΞΟΙ ΟΛΕΤΗΡΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ, ΠΟΥ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΥΕΣΘΕ ΣΗΜΕΡΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΑΝΕΙΚΟ «ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ» ΣΑΣ, (ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΜΟΝΟ Η ΕΛΛΑΔΑ ΣΑΣ ΠΑΡΕΔΩΣΕ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ) ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΘΕΝ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΜΟΥΣΕΙΑ ΣΑΣ, ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΠΛΗΡΗ ΑΠΟ ΚΛΕΜΜΕΝΟΥΣ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΥΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥΣ ΘΗΣΑΥΡΟΥΣ ΚΑΙ ΠΟΥ ΧΩΡΙΣ ΑΥΤΟΥΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ART GALLERY ΕΡΓΩΝ ΑΦΗΡΗΜΕΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΘΑ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣΑΝ ΜΟΝΟ ΤΗΝ ΑΦΗΡΗΜΕΝΗ ΣΑΣ ΦΤΩΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑ !
(Δεν θα αναιρέσω τίποτα αγαπητοί φίλοι, διότι πιστεύω ότι, ΘΑΡΣΕΙ. ΛΕΓΩΝ Τ΄ ΑΛΗΘΕΣ ΟΥ ΣΦΑΛΕΙ ΠΟΤΕ.)
Εκ των προτέρων δηλώνω, ότι αναγνωρίζω όλους τους διαπρεπείς Αναγεννησιακούς ζωγράφους, ποιητές, συγγραφείς και τα έργα τους, με μια προϋπόθεση. Όλοι προς τιμή τους διδάχθηκαν, από τον αρχαίο αλλά και βυζαντινό πολιτισμό, αλλά αν μη τι άλλο έγραψαν και τίμησαν την Ελλάδα μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από σταυροφόρους ( ΙΔΕΤΕ: Πολιορκία και Άλωση Κωνσταντινούπολης τον Απρίλιο του 1204. Τέταρτη σταυροφορία.) και την απόλυτη κλοπή πνευματικών (και υλικών θησαυρών), που μεταλαμπάδευσαν την ελληνική σοφία και τέχνη στην Ευρώπη. Και στην πλειοψηφία τους το αποδέχονται ( Νίτσε. Γκαίτε, Ουγκώ. Βύρων κ.ά. ΙΔΕΤΕ: Μιλούν οι δόλιοι ολετήρες οι ευεργετηθέντες από τον Ελληνικό Πολιτισμό.), αφού είχαν σαν πρότυπα τους Έλληνες σοφούς και καλλιτέχνες τόσον της Αρχαίας Ελλάδας όσον και του Ελληνικού Βυζαντίου… Αυτοί διαφωτίσθηκαν, από το φως του ελληνικού πολιτισμού και δεν τυφλώθηκαν, όπως οι σημερινοί ευρωπαίοι απόγονοι τους …
1204, Πρώτη Άλωση της Κωνσταντινούπολης από σταυροφόρους. Ενδεικτικά αποσπάσματα:
Οι Σταυροφόροι, με επικεφαλής τον Ερρίκο Δάνδολο, τον Βονιφάτιο τον Μομφερρατικό και τον Βαλδουίνο της Φλάνδρας, τελικά κατέλαβαν, λεηλάτησαν και κατέστρεψαν τμήματα της Κωνσταντινούπολης, της πρωτεύουσας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας. Μετά την Άλωση της Πόλης ιδρύθηκε η Λατινική Αυτοκρατορία (γνωστή στους Βυζαντινούς ως Φραγκοκρατία ή Λατινική Κατοχή) και ο Βαλδουίνος της Φλάνδρας στέφθηκε Αυτοκράτορας ως Βαλδουίνος Α΄ της Κωνσταντινούπολης στην Αγία Σοφία.
Οι σταυροφορίες ξεκινούσαν με απόφαση του εκάστοτε πάπα της Ρώμης. Συνήθως η κήρυξη μιας Σταυροφορίας συνοδευόταν και από εγκλήματα και διώξεις, υποκινούμενες κυρίως από την Καθολικήεκκλησία, με σκοπό να επεκτείνει την εξουσία της στην Ανατολή και να καταφέρει να υποτάξει την Ορθόδοξη Εκκλησία της Κωνσταντινούπολης.
Η Δ΄ Σταυροφορία δεν έπληξε μόνο τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία, αλλά και την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία. Η βίαια υποταγή της στη Ρώμη και οι διωγμοί των ορθόδοξων ιερέων και του Ορθόδοξου λαού, στην κυρίως Ελλάδα και την Κύπρο από τους σταυροφόρους έμειναν χαραγμένα στη ιστορική Παγκόσμια μνήμη και Ιστορία…..
Οι σχέσεις μεταξύ Καθολικής και Ορθόδοξης Εκκλησίας επλήγησαν καταστροφικά, για πολλούς αιώνες και δεν αποκαταστάθηκαν ουσιαστικά ως την σύγχρονη εποχή. Η Ελληνική Βυζαντινή Αυτοκρατορία έμεινε πολύ φτωχότερη, μικρότερη και τελικά λιγότερο ικανή να ανατρέψει τον εκτουρκισμό της Μικρασιατικής ενδοχώρας. Οι ενέργειες των Σταυροφόρων επιτάχυναν άμεσα την κατάρρευση της χριστιανοσύνης στα ανατολικά και μακροπρόθεσμα διευκόλυναν την επέκταση του Ισλάμ στην Ευρώπη.
Εν περιλήψει: Η Κωνσταντινούπολη περικυκλώθηκε, από τον πολυπληθέστερο στόλο και στρατό των Σταυροφόρων. Αποδυναμωμένη λόγω των συνεχών έριδων, που κατά τον ιστορικό Νικήτα Χωνιάτη θύμιζε την Ελληνική πόλη Σύβαρη, που ήταν γνωστή για την μαλθακότητα της.
Ο Αυτοκράτορας Αλέξιος Γ΄ εγκατέλειψε την πόλη στο έλεος των Σταυροφόρων, οι οποίοι λεηλάτησαν εκ θεμελίων και μετέφεραν όλους τους αμύθητους και ανεκτίμητους θησαυρούς στην Ευρώπη και κυρίως στο Βατικανό…, Ιερά λείψανα Αγίων, Άγιες Τράπεζες, βιβλιοθήκες, όλα τα αγάλματα που κοσμούσαν τον ιππόδρομο και το Παλάτι, Ιερά και όσια, όλο τον χρυσό του θησαυροφυλακίου, τίποτα δεν άφησαν και σήμερα είναι σπάνια αμύθητα μουσειακά εκθέματα, που τα εμφανίζουν πολλές φορές σαν κληροδοτήματα του πολιτισμού των Ευρωπαίων προγόνων τους (;), όπως και σε όλα τα Ευρωπαϊκά μεγάλα μουσεία…ακόμη και της Αμερικής, που χωρίς αυτά τα ελληνικά αρχαία εκθέματα ιερό κληροδότημα των αρχαίων ένδοξων Ελλήνων και της Ορθοδοξίας στον Ελληνισμό. σίγουρα η ονομασία, που θα είχαν όπως ανέφερα θα ήταν Art Gallery και όχι Αρχαιολογικά Μουσεία (ArcheologicalMuseums;).
Αναγεννήθηκαν οι πάντες,, χάριν του Ελληνικού πολιτισμού και φιλοσοφίας, αλλά και της σύλησης και αρχαιοκαπηλείας τους, των αρχαίων ανεκτίμητων ελληνικών θησαυρών, των Ιερών και Οσίων του Ελληνισμού….Ο θάνατος σου, η ζωή μου …
Τα Ελληνικά Μουσεία, όπως και τα Ευρωπαϊκα, ελαχιστότατα πολιτιστικά αρχαία αντικείμενα Ευρωπαϊκού πολιτισμού, προ «Αναγέννησης» κατέχουν…διότι απλά και σύνθετα δεν …υπήρχεΕυρωπαϊκός Πολιτισμός….
Ενδεικτικά: *Τα τέσσερα Βυζαντινά επίχρυσα άλογα, που αντίγραφα σήμερα κοσμουν την πρόσοψη της εκκλησίας του Αγίου Μάρκου στη Ρώμη. Κοσμούσαν τον ιπποδρομο της Πόλης. (Λύσιππος) Τα γνήσια βρίσκονται στο μουσείο.
Χιλιάδες επίσης νομίσματα χρυσά Κωνσταντινάτα έκλεψαν οι «Χριστιανοί Σταυροφόροι». Κ.ά.π.
Ολόχρυση λειψανοθήκη./Χρυσή αν/ση Αγ.Σοφίας/
Και εκατομμύρια άλλων ανεκτίμητων Βυζαντινών λαφύρων… στο Μουσείο Βατικανού και άλλων ευρωπαϊκών μουσείων.
Μετά από τις σφαγές των αμάχων, λεηλατήθηκαν και όλα τα θρησκευτικά κειμήλια.
«…Eβλεπε κανείς όχι μόνον τις ιερές εικόνες του Χριστού να θραύονται με αξίνες και να ρίπτονται στο χώμα και τα στολίδια τους να αποσπώνται χωρίς φειδώ και προσοχή και να ρίχνονται στη φωτιά, αλλάκαι τα σεπτά και πανάγια σκεύη να αρπάζονται με θράσος από τους ναούς, να ρίχνονται στη φωτιά και να παρέχονται στα εχθρικά στρατεύματα ως απλός άργυρος και χρυσός».
Αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων της λεηλασίας της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους το 1204, ο Νικήτας Χωνιάτης, ιστορικός της αλώσεως της πόλης, περιγράφει με λεπτομέρεια τις δραματικές σκηνές της απογύμνωσης της Βασιλεύουσας από τους θησαυρούς της. Μιλάει για όσα χάθηκαν διά παντός αλλά και για εκείνα που όδευσαν προς τη Δύση. Για τα χρυσά «βαρυτάλαντα» έπιπλα και τις αργυρές λυχνίες της Αγίας Σοφίας που μετατράπηκαν σε άμορφη μάζα από τη φωτιά μαζίμε την ολόχρυση και στολισμένη με πολύτιμες πέτρες Αγία Τράπεζα που τεμαχίστηκε και διανεμήθηκε στους λαφυραγωγούς. Αλλά και για εκείνα – ιερά λείψανα και θρησκευτικούς θησαυρούς, καθώς και έργα τέχνης – τα οποία μετά τη διανομή της λείας έφθασαν στη Ιταλία, Βενετία, στη Γαλλία, στη Γερμανία κ.α.
Η καθηγήτρια Βυζαντινής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κυρία Αθηνά Κόλια-Δερμιτζάκη, παρουσιάζοντας τον απολογισμό της δραματικής αυτής απογύμνωσης της Κωνσταντινουπόλεως από τους θησαυρούς της, γράφει:
’’Η Κωνσταντινούπολη άδειασε από κάθε πλούτο δημόσιο, ιδιωτικό και εκκλησιαστικό… τεράστια απώλεια για την τέχνη ήταν η καταστροφή σημαντικού αριθμού χάλκινων αγαλμάτων και συμπλεγμάτων, τα οποία οι νέοι κύριοι της Αυτοκρατορίας τεμάχισαν και έλιωσαν, για να τα μετατρέψουν σε νομίσματα’’. Τουτέστιν, τα ιδρυτικά αναγεννησιακά κεφάλαια των σημερινών μας εταίρων.
Από τότε και μετά, η Ρωμανία, ποτέ δεν μπόρεσε να ξανασταθεί στα πόδια της. Η καταστροφή, που υπέστη στα 1204 από τους Φράγκους σταυροφόρους, ήταν τόσο μεγάλη, που, στην κυριολεξία, την παρέλυσε εντελώς.
Η αναφορά σε αυτά είναι άλλωστε ενδεικτική και μόνο. Σύμφωνα με ομολογία του Βιλλαρδουίνου, «τα λάφυρα ήταν τόσο πολλά που κανείς δεν ήξερε να πει πόσα, χρυσάφι και ασήμι και σκεύη και πολύτιμα πετράδια και μετάξια και γούνινα φορέματα από γκρίζο σκίουρο και από ερμίνα και όλα τα ακριβά πράγματα που βρέθηκαν ποτέ στη γη». Κύκνειο Άσμα….. Τη νύχτα της 12ης προς τη 13η, όταν γίνεται η τελική επίθεση των Σταυροφόρων, ο διαμελισμός και σύληση της Αυτοκρατορίας θα είναι γεγονός. Και οι κατακτητές θα λάβουν ως δικαιούχοι τον αναλογούντα κλήρο και λάφυρα, γράφοντας την αρχή του τέλους για τον Βυζαντινό κόσμο.
Έτσι λοιπόν μετά την ολική καταστροφή της Πόλης από τους «Χριστιανούς Σταυροφόρους», το ολέθριο μετέπειτα αποτέλεσμα ήταν …., όταν οι Τούρκοι το 1453 φτάνουν έξω από τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως και την πολιορκούν, δεν βρίσκονται πλέον απέναντι σε μια πανίσχυρη αυτοκρατορία, αλλά μπροστά σε μια Πόλη αδύναμη και απομονωμένη.
Το 1261, όταν ο Αλέξιος Στρατηγόπουλος απελευθερώνει την Πόλη και αφού ανοικοδομείται, μετά από 192 χρόνια οι Τούρκοι Μωαμεθανοί το 1453, αλώνουν την πόλη και ολοκληρώνουν πλήρως το έργο της λεηλασίας και της καταστροφής… των Λατίνων…..
Εάλω η πόλη …
…..Και επί Άλωσης της Πόλης το 1453, από τους Οθωμανούς.. ο Λατίνος αρχιεπίσκοπος Λεονάρδος Χίος της Λέσβου με κακεντρέχεια, ενδεικτικά έγραψε για την Άλωση, μια επιστολή στον Πάπα που έγραψε, ότι:
« Επρόκειτο για τιμωρία των Βυζαντινών, λόγω της απομάκρυσης τους από την Καθολική πίστη.»
Τελικά το μέγα ερώτημα τι φταίει για την Άλωση έχει μόνο μια αυτονόητη απάντηση… Οι έριδες και διαμάχες των Ελλήνων Βυζαντινών, με κύρια παράμετρο τις μέρες και πράξεις της Παπικής Καθολικής εκκλησία, που ήθελε να υποτάξει την Ορθόδοξη εκκλησία…Αφού τελικά δεν τα κατάφερε εντελώς και λόγω αντεκδίκησης η Πόλη τελικά αφέθηκε ανυπεράσπιστη μέχρι την τελική της άλωση, στο έλεος του Μωάμεθ. Το χείριστο, ήταν και το βέλτιστο, αφού θα καταστρεφόταν και ο Ελληνικός βυζαντινός πολιτισμός, αλλά και η Ορθοδοξία
ΠΟΤΕ ΑΡΧΙΖΕΙ Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ;
Μετά την πρώτη Άλωση της Κωνσταντινουπόλεως από τους Σταυροφόρους το 1204 και την πλήρη λεηλασία των βιβλιοθηκών, των εκκλησιών, των ανεκτίμητων πολιτιστικών θησαυρών, η Πόλη αψιλώθηκε … Όλα μεταφέρθηκαν στην Ευρώπη … και μετουσιώθηκαν ως Ευρωπαϊκοι υλικοί και πνευματικοί θησαυροί … Όλοι μορφωμένοι Έλληνες, κυρίως λόγιοι, κατέφυγαν στην Ιταλία. Αυτοί έφεραν μαζί τους τον σπουδαίο πολιτισμό της αρχαίας Ελλάδας, που είχε συνεχιστεί στη Ρώμη και στο Βυζάντιο. Ήταν η κολυμβήθρα, από την οποία αναβαπτίσθηκε η Ευρώπη και …έφερε την αρχή της Αναγέννησης, αλλά και την αρχή του τέλους του ένδοξου Βυζαντινού Ελληνικού Πολιτισμού.
Εν συνεχεία οι βάρβαροι Τούρκοι το 1453 βρίσκοντας μια αποδυναμωμένη Αυτοκρατορία λόγω της πρώτης Άλωσης, επέφεραν το τέλος και έδωσαν την χαριστική βολή το 1453.. Η οικονομία της δυτικής Ευρώπης, λόγω της μεταφοράς όλων των θησαυροφυλακίων του Βυζαντίου και ανεκτίμητων θησαυρών αναπτύχθηκε και ευνόησε την αναζήτηση νέων επιστημονικών εξηγήσεων, για τα μυστήρια του κόσμου, του σύμπαντος, της φιλοσοφίας, της τέχνης Έτσι. Ιταλοί και άλλοι Ευρωπαίοι γλύπτες, ζωγράφοι, αρχιτέκτονες, φιλόσοφοι διαφωτίσθηκαν μελετώντας τα συγγράμματα και έργα των αρχαίων, αλλά και βυζαντινών και με προζύμι τον Ελληνικό πολιτισμό, σφράγισαν με τα έργα τους τη νέα ευρωπαϊκή εποχή.
Σημειώνεται ότι μετά την Άλωση του 1204 από τους σταυροφόρους, οι Ευρωπαίοι λόγιοι της εποχής, αναζήτησαν στις βιβλιοθήκες των μοναστηριών, καθώς και στα εδάφη της καταρρέουσας Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, τα λογοτεχνικά, ιστορικά και ρητορικά κείμενα της αρχαιότητας, συνήθως γραμμένα στα λατινικά ή τα αρχαία ελληνικά.
Επιπροσθέτως, πολλά ελληνικά χριστιανικά συγγράμματα, ανάμεσα στα οποία και η ΚαινήΔιαθήκη στα ελληνικά, ταξίδεψαν από το Βυζάντιο στη Δυτική Ευρώπη απασχολώντας τους λόγιους για πρώτη φορά μετά την όψιμη αρχαιότητα. Αυτή η στροφή προς τα ελληνικά χριστιανικά έργα, και κυρίως η μελέτη της Καινής Διαθήκης στην πρωτότυπή της γλώσσα, όπως προωθήθηκαν από τους ουμανιστές Λαυρέντιο Βάλλα και Έρασμο, άνοιξαν το δρόμο για την Προτεσταντική Μεταρρύθμιση.
Δρομολογήθηκε πλέον η ελληνική φάση του αναγεννησιακού ουμανισμού, καθώς οι Δυτικοευρωπαίοι μελετητές στράφηκαν στην αναζήτηση αρχαιοελληνικών λογοτεχνικών, ιστορικών, ρητορικών και θεολογικών κειμένων.
Αρχαία ελληνικά και βυζαντινά κείμενα για την επιστήμη, τα μαθηματικά και τη φιλοσοφία συνεχίζουν να μελετώνται από τα τέλη του Μεσαίωνα, τόσο στη Δυτική Ευρώπη όσο και στον ισλαμικό κόσμο …και να διαφωτίζουν μέχρι σήμερα…
ΑΥΤΑ TA ΟΛΙΓΑ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΜΥΡΙΑ ΠΕΡΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ….!
Τα αυτονόητα συμπεράσματα δικά σας, όσον αφορά και την σημερινή αχάριστη ανθελληνική στάση των Ευρωπαίων άσπονδων «φίλων και συμμάχων».
ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΜΑΝΝΑ ΧΟΛΗΝ ! «Τι ἐποίησά σοι καί τί μοι ἀνταπέδωκας; ἀντί τοῦ μάννα χολήν,ἀντί τοῦ ὕδατος ὄξος· ἀντί τοῦ ἀγαπᾶν με, σταυρῷ με προσηλώσατε;» (Ἰδιόμελον ΣΤ’ Ὥρας)
Αντώνης Αντωνάς – Συγγραφέας – www.ledrastory.com