Ο Άγιος Φανούριος είναι ένας ξεχωριστός Άγιος αναμεσα στους υπόλοιπους Αγίους της ορθόδοξης πίστης. Μια επαναστατική μορφή που αγωνίστηκε για την πίστη οσο λίγοι.
Υπεστη 12 μαρτύρια που θα πρέπει να αποτελούν για μας ένα δυνατό κίνητρο για αντοχή και προσκόλληση στις ηθικές αξίες του χριστιανισμού, ωστε να βγούμε νικητές από ένα αδιάκοπο αγώνα, ενάντια στην απιστία και αδικία της εποχής μας.
Ο Άγιος Φανούριος μας δίδαξε, πως ο δρόμος της ενάρετης ζωής είναι δύσκολος και απαιτεί συνεχείς δοκιμασίες με θάρρος υπομονή και αντοχή. Κάθε προσπάθεια μας να ζήσουμε μια υποδειγματική κια άμεμπτη ζωή όπως ο Άγιος μας βελτιώνει και μας φέρνει πιο κοντά στο Θεό.
Η ζωή του
Για την καταγωγή και τη ζωή του Αγίου Φανουρίου δεν υπάρχει τίποτε συγκεκριμένο, ενώ
τα μόνα στοιχεία που έχουμε αναφορικά είναι η εύρεση της εικόνας του, γύρω στα 1500 μ.Χ. ενώ δεν είναι και ξεκάθαρη η τοποθεσία που βρέθηκε καθώς άλλοι υποστηρίζουν πως η εικόνα του βρέθηκε στη Ρόδο και άλλοι στην Κύπρο.
Στη Ρόδο λοιπόν συμφωνα με τις περιγραφές εργάτεςμάζευαν πέτρες απ’ τα μισογκρεμισμένα σπίτια των κατοίκων, για να ξαναφτιάξουν τα νέα και ισχυρά τείχη της πόλης τους όταν μέσα στα χαλάσματα βρήκαν μια ωραιότατη, αλλά μισοχαλασμένη στη μια πλευρά εκκλησία κι εκεί μέσα βρήκαν ένα σωρό εικόνες, που απο,την φθορά του χρόνου δεν ξεχώριζαν ουρε οι άγιοι, ούτε τα ονόματα τους.
Μια εικόνα ξεχώριζε απο τις υπόλοιπες και παρίστανε ένα νέο ντυμένο σαν στρατιώτης. Ο Μητροπολίτης της Ρόδου Νείλος έτρεξε αμέσως επί τόπου και διάβασε καθαρά το όνομα του Αγίου, Φανούριος και παρατήρησε, πως ήταν ντυμένος σαν Ρωμαίος στρατιωτικός, κρατώντας στο αριστερό χέρι του ένα σταυρό και στο δεξιό μια αναμμένη λαμπάδα.
Ενω ολόγυρα της εικόνας υπηρχαν σε δώδεκα παραστάσεις τα μαρτύρια, που υπόφερε ο Άγιος και εξιστορούν την ζωή του.
Οι παραστάσεις είναι οι ακόλουθες:
Α΄. Ο Άγιος όρθιος μπροστά στο Ρωμαίο ανακριτή του και απολογείται με θάρρος και να υπερασπίζει την χριστιανική πίστη του.
Β΄. χτυπούν με πέτρες στο κεφάλι και στο στόμα τον Φανούριο, για να αρνηθεί τον Κύριο.
Γ΄.Τον τυπούν πιο άγρια με ξύλα και ρόπαλα, για να κάμψουν το ακμαίο ηθικό του.
Δ΄. Ο Φανούριος στη φυλακή, εντελώς γυμνός κι οι στρατιώτες ολόγυρα του ξεσχίζουν τις σάρκες του με αιχμηρά σιδερένια εργαλεία.
Ε΄. Πάλι στη φυλακή και προσεύχεται στον θεό, για να τον ενισχύσει να αντέξει.
ΣΤ΄. Ο Άγιος παρουσιάζεται στον Ρωμαίο ανακριτή ενω από την ατάραχη έκφραση του προσώπου του φαίνεται πως δεν έχει κλονιστεί ούτε η πίστη του ούτε το ηθικό του.
Ζ΄. Τον καίουν με αναμμένες λαμπάδες το ολόγυμνο σώμα του και καταλαβαίνουμε έτσι την ανυπέρβλητη θυσία του για τον Εσταυρωμένο.
Η΄. Έχουν δέσει τον Άγιο πάνω σε ένα μάγκανο κι αυτό οταν περιστρέφεται, του συντρίβει τα κόκκαλα.
Θ΄. Ο Φανούριος ρίπτεται στα άγρια θηρία κι οι δήμιοί του από πάνω παρακολουθούν να δούνε το τέλος του. Τα θηρία όμως έχουν κυριολεκτικά εξημερωθεί απ’ τη χάρη του Θεού και τον περιτριγυρίζουν ήσυχα σαν αρνάκια και απολαμβάνουν θαυμάσια τη συντροφιά του.
Ι΄.Τον βγάζουν απο τον λάκκο με τα θηρία και τον καταπλακώνουν με ένα τεράστιο λίθο.
ΙΑ΄.Μπροστά σε βωμό οι δήμιοί του τον προτρέπουν να θυσιάσει, βάζοντας στις παλάμες του αναμμένα κάρβουνα. Ο Φανούριος βγαίνει παλι νικητής και αυτό διακρίνεται από ένα δρακομορφο διάβολο που πετά στον αέρα και κλαίει για την αποτυχία του.
ΙΒ΄.Ριγμένος σε ένα μεγάλο καμίνι στέκεται όρθιος πάνω σε ένα σκαμνί ενώ τον περιζώνουν φλόγες και καπνοί. Ο Άγιος προσεύχεται αδιάκοπα στον Θεό και ανυποχώρητος πεταει στα ουράνια, γεμάτος ικανοποίηση για όσα βάσανα υπόφερε για χάρη του Κυρίου.
Η πίτα του Αγίου Φανουρίου
Η μεγάλη τιμή που τρέφουν οι πιστοί στο πρόσωπο του, έγινε αιτία να δημιουργηθεί στο λαό το παραδοσιακό έθιμο της φανουρόπιτας.
Η πίτα συνήθως είναι μικρή και στρογγυλή και γίνεται από καθαρό αλεύρι, ζάχαρη, κανέλλα, λάδι κι αφού όλα αυτά τα υλικά ανακατευθούν, ζυμώνονται, μπαίνουν σε στρογγυλή φόρμα και η πίττα ψήνεται σε μέτρια θερμοκρασία στο φούρνο.
Η πίτα γίνεται για να φανερώσει ο Άγιος σε κάποιον ένα χαμένο αντικείμενο, κάποια δουλειά αν ένας είναι άεργος, κάποια χαμένη υπόθεση, την υγειά σε κάποιο άρρωστο και άλλα παρόμοια.