Ξοφλημένα κόμματα, ξοφλημένες πολιτικές.
Των Κολοκοτρωναίων:
(σε διασκευή)
Νύχτα πάμε στην Βουλή
νύχτα και τις περνάμε
τις τροπολογίες για τον λαό
νύχτα τους τις φοράμε.
Νύχτα λοιπόν οι τροπολογίες και με κλειστή Βουλή. Τώρα τι διαφορά έχει αυτό από το “αποφασίζομεν και διατάσσομεν” του Παπαδόπουλου, ειδικά εγώ, ιδέα δεν έχω. Άντε και καλά έκανε και αύξησε τους φόρους σε τσιγάρα και ποτά. Όχι επειδή είναι δημοκρατικό, αλλά τέλος πάντων αν και καπνιστής ο υπογράφων, ας πούμε ότι το κάπνισμα (καθώς και η αλκοόλη) δεν είναι είδη καθημερινής ανάγκης. Η ληστρική επιδρομή του Κράτους προς τα ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ πως δικαιολογείται. ΠΑΣΟΚ δεν θέλαμε? Ας ζήσουμε λοιπόν με καθεστώς 21ης Απριλίου.
Κύμα αντιδράσεων για την ξαφνική τροπολογία
Υπέκυψε τελικά η κυβέρνηση στις πιέσεις των κοινοτικών αξιωματούχων και άρχισε νωρίτερα, αιφνιδιαστικά και ανατρέποντας ακόμη και τις δεσμεύσεις του πρωθυπουργού, τη φορολογική επιδρομή.
Πιάνοντας και πάλι στον ύπνο χιλιάδες φορολογούμενους, εάν ληφθούν υπόψη και οι κινήσεις στο θέμα της απόσυρσης, αλλά και της θέσπισης εξοντωτικών τελών κυκλοφορίας, ανατρέπει τα πάντα στη φορολογία κεφαλαίου, εκτινάσσοντας αναδρομικά στα ύψη τους φόρους γονικών παροχών, δωρεών, ενώ βάζει φωτιά στους Ειδικούς Φόρους Κατανάλωσης των ποτών και τσιγάρων που αυξάνονται κατά 20%, προσδοκώντας έσοδα ύψους 1 δισ. ευρώ.
Με βάση τις αλλαγές, η επιβάρυνση, λόγω του φόρου στο πακέτο 20 τσιγάρων που πωλείται σήμερα 2 ευρώ, ανέρχεται στο 0,19 ευρώ και στο πακέτο 20 τσιγάρων, που πωλείται σήμερα 3,20 ευρώ, η επιβάρυνση είναι 0,41 ευρώ
Χωρίς καμία προειδοποίηση και ακυρώνοντας στην πράξη ακόμη και τη δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού, Γ. Παπανδρέου, ότι δεν θα κατατίθενται τροπολογίες σε άσχετα νομοσχέδια, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών κατέθεσε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος «Προστασία δασών και δασικών εκτάσεων του νομού Αττικής, σύσταση Ειδικής Γραμματείας Περιβάλλοντος και Ενέργειας και λοιπές διατάξεις», τροπολογία που αφορά στο νέο τρόπο υπολογισμού του φόρου για τις κτήσεις περιουσίας από δωρεά ή γονική παροχή και στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης σε τσιγάρα και αλκοολούχα ποτά.
Ο κ. Παπακωνσταντίνου μάλιστα, προσπαθώντας να διασκεδάσει τις αντιδράσεις, σε χθεσινή πρωινή εκπομπή τόνισε ότι δεν πρόκειται για αναδρομικό φόρο στις γονικές παροχές και ότι η τροπολογία κατατέθηκε για να σταματήσει η προσπάθεια του κόσμου και ειδικά όσων έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία να εκμεταλλευτούν το ισχύον ευνοϊκό καθεστώς.
Προφανώς ο υπουργός Οικονομικών είχε ξεχάσει ότι ο ίδιος με δηλώσεις του κατηγορηματικά είχε καταστήσει σαφές ότι όλες οι αλλαγές και φυσικά για τα ακίνητα, με εξαίρεση τις αυξήσεις στους ΕΦΚ σε ποτά και τσιγάρα που προβλέπονταν στον προϋπολογισμό, θα έρθουν με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο περί τα τέλη Φεβρουαρίου.
Με την απόφασή του πάντως αυτή, τινάζει στον αέρα χιλιάδες οικογενειακούς προϋπολογισμούς, καθώς πολλοί φορολογούμενοι είχαν ήδη σπεύσει στα συμβολαιογραφικά γραφεία για να προχωρήσουν σε μεταβιβάσεις των ακινήτων τους, προκειμένου να αποφύγουν την επαναφορά του φόρου γονικών παροχών και δωρεών με αυξημένους συντελεστές, αλλά και την επικείμενη αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων που σε αρκετές περιπτώσεις θα ξεπερνά το 100%.
Εισπρακτικός στόχος
Με την απόφασή του, το ΥΠΟΙΚ τινάζει στον αέρα χιλιάδες οικογενειακούς προϋπολογισμούς, καθώς πολλοί φορολογούμενοι είχαν ήδη σπεύσει στα συμβολαιογραφικά γραφεία για να προχωρήσουν σε μεταβιβάσεις των ακινήτων τους.
Ο στόχος φυσικά είναι καθαρά εισπρακτικός, αφού για πρώτη φορά, στα φορολογικά χρονικά, ανακοινώνεται η επαναφορά φόρων και ο εκ των υστέρων προσδιορισμός των συντελεστών, με τους οποίους θα φορολογούνται οι γονικές παροχές και δωρεές.
Το νέο καθεστώς ισχύει, σύμφωνα και με το κείμενο της τροπολογίας, από χθες 8 Ιανουαρίου οπότε και:
*** Ο φόρος για γονικές παροχές και δωρεές υπολογίζεται προσωρινά με βάση το ισχύον καθεστώς, γεγονός που σημαίνει ότι για τις γονικές παροχές ο φόρος θα υπολογίζεται με συντελεστή 1% επί της αξίας που απομένει μετά την αφαίρεση του αφορολογήτου ορίου των 95.000 ευρώ.
*** Η οριστική εκκαθάριση του οφειλόμενου φόρου θα γίνει μετά το Μάρτιο, με τις διατάξεις του νέου φορολογικού νόμου, δηλαδή με βάση το νέο αφορολόγητο όριο και τους υψηλότερους φορολογικούς συντελεστές.
Χαρακτηριστικό πάντως των παλινωδιών της κυβέρνησης είναι ότι στην τροπολογία, που κατατέθηκε, αναφέρεται ότι το νέο καθεστώς θα ισχύει από το Μάιο, ενώ στην έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους ως χρόνος έναρξης των νέων μέτρων αναφέρεται ο Μάρτιος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την υπαγωγή των προαναφερόμενων δωρεών και γονικών παροχών στο φορολογικό καθεστώς που θα ισχύσει -αδιευκρίνιστο προς το παρόν από πότε-, η αύξηση των δημοσίων εσόδων αναμένεται να είναι σημαντική, αν και θα εξαρτηθεί από τα πραγματικά γεγονότα (αριθμός και αντικείμενο φορολογικών υποθέσεων, φορολογικές κλίμακες νέου θεσμικού πλαισίου κ.λπ.).
Οσον αφορά στην αύξηση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, σύμφωνα με την ίδια τροπολογία, στα βιομηχανοποιημένα καπνά αυξάνεται στην πλέον ζητούμενη τιμή από 57,5% που είναι σήμερα σε 70% και στα αλκοολούχα ποτά κατά 20%.
Αν και οι εν λόγω αυξήσεις στόχο έχουν την αύξηση των δημοσίων εσόδων και τη στήριξη του κρατικού προϋπολογισμού που «ακροβατεί» σε τεντωμένο σχοινί, το οικονομικό επιτελείο υποστηρίζει ότι «η αύξηση της τιμής των τσιγάρων αποσκοπεί και στην προστασία της δημόσιας υγείας, αφού θα αποτελεί αντικίνητρο».
Βέβαια, με την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, προσεγγίζεται ο μέσος όρος φορολογίας, που ισχύει σε κοινοτικό επίπεδο, τόσο στα καπνοβιομηχανικά προϊόντα, όσο και στα αλκοολούχα ποτά.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι, με βάση τις ανωτέρω αλλαγές, η επιβάρυνση λόγω του φόρου στο πακέτο 20 τσιγάρων, που πωλείται σήμερα 2 ευρώ, ανέρχεται στο 0,19 ευρώ και στο πακέτο 20 τσιγάρων που πωλείται σήμερα 3,20 ευρώ η επιβάρυνση είναι 0,41 ευρώ. Από την άλλη πλευρά, στα αλκοολούχα ποτά η επιβάρυνση ανά φιάλη ουίσκι είναι 0,91 ευρώ, για ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά είναι 0,45 ευρώ, ενώ για τη φιάλη μπίρας από 0,009 έως 0,002 ευρώ.
στα αλκοολούχα ποτά η επιβάρυνση ανά φιάλη ουίσκι είναι 0,91 ευρώ, για ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά είναι 0,45 ευρώ, ενώ για τη φιάλη μπίρας από 0,009 έως 0,002 ευρώ
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι, με βάση τις ανωτέρω αλλαγές, η επιβάρυνση λόγω του φόρου στο πακέτο 20 τσιγάρων, που πωλείται σήμερα 2 ευρώ, ανέρχεται στο 0,19 ευρώ και στο πακέτο 20 τσιγάρων που πωλείται σήμερα 3,20 ευρώ η επιβάρυνση είναι 0,41 ευρώ. Από την άλλη πλευρά, στα αλκοολούχα ποτά η επιβάρυνση ανά φιάλη ουίσκι είναι 0,91 ευρώ, για ούζο, τσίπουρο, τσικουδιά είναι 0,45 ευρώ, ενώ για τη φιάλη μπίρας από 0,009 έως 0,002 ευρώ.
Επισημαίνεται ότι η ισχύς των διατάξεων για τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα τσιγάρα αρχίζει από την Τρίτη, 12 Ιανουαρίου, ενώ για τα ποτά από χθες Παρασκευή 8 Ιανουαρίου.
Η αύξηση εσόδων
Η ετήσια αύξηση εσόδων στον κρατικό προϋπολογισμό, από την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης των βιομηχανοποιημένων καπνών υπολογίζεται περίπου στα 930 εκατ. ευρώ, από την αναπροσαρμογή των συντελεστών του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στην αιθυλική αλκοόλη και τα αλκοολούχα ποτά είναι περίπου στα 70 εκατ. ευρώ.
Το κείμενο
Το πλήρες κείμενο της τροπολογίας έχει ως εξής:
Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΡΥΘΜΙΣΗ
Αρθρο…
1. Σε κτήσεις περιουσίας, αιτία δωρεάς ή γονικής παροχής, στις οποίες η φορολογική υποχρέωση γεννιέται από 08.1.2010, ο υπολογισμός του φόρου που αναλογεί θεωρείται προσωρινός. Ο οριστικός υπολογισμός του φόρου αυτού διενεργείται μετά την 1η Μαΐου 2010 με τις διατάξεις που ισχύουν κατά την ημερομηνία αυτή. Μετά τον υπολογισμό αυτό, ενεργείται νέα εκκαθάριση του φόρου και βεβαίωση ή έκπτωση του επιπλέον ή επί έλαττον φόρου που αναλογεί κατά περίπτωση.
2. Οι διατάξεις του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 97 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α’) αντικαθίστανται ως ακολούθως: «Στην τιμή αυτή ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης (ΕΦΚ) ορίζεται σε ποσοστό 70% με ελάχιστο ποσό είσπραξης τα 78,40 ευρώ ανά 1.000 τσιγάρα».
3. Οι διατάξεις της περίπτωσης β) και του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 1 του άρθρου 97 του ν. 2960/2001, αντικαθίστανται ως εξής:
«β) σε έναν αναλογικό φόρο ο συντελεστής του οποίου είναι 65,7015% και προκύπτει από το κλάσμα που έχει ως αριθμητή το γινόμενο του συντελεστή του ειδικού φόρου κατανάλωσης επί την πλέον ζητούμενη τιμή μείον τον πάγιο φόρο και παρονομαστή την πλέον ζητούμενη τιμή. Ο αναλογικός συντελεστής 65,7015% υπολογίζεται στην τιμή λιανικής πώλησης χιλίων (1.000) τεμαχίων τσιγάρων (1 φορολογική μονάδα) και είναι ίδιος για όλες τις κατηγορίες τσιγάρων. Στα τσιγάρα που πωλούνται σε τιμή μικρότερη από την τιμή λιανικής πώλησης των τσιγάρων της πλέον ζητούμενης κατηγορίας τιμών, το συνολικό ποσό του ειδικού φόρου κατανάλωσης, που υπολογίζεται σύμφωνα με τις ανωτέρω περιπτώσεις α και β δεν μπορεί να είναι κατώτερο του εβδομήντα τοις εκατό (70%) του συνολικού ειδικού φόρου κατανάλωσης που επιβάλλεται στα τσιγάρα της πλέον ζητούμενης κατηγορίας τιμών».
4. Οι διατάξεις των περιπτώσεων α) και β) της παραγράφου 2 του άρθρου 97 του ν. 2960/2001 αντικαθίστανται ως εξής:
«α) στα πούρα ή σιγαρίλλος σε ποσοστό 32% επί της κατά χιλιόγραμμο τιμής λιανικής πώλησής τους. β) στο λεπτοκομμένο καπνό, ο οποίος προορίζεται για την κατασκευή χειροποίητων τσιγάρων και στα άλλα καπνά για κάπνισμα, σε ποσοστό 65% επί της κατά χιλιόγραμμο τιμής λιανικής πώλησής τους».
5. Η παράγραφος 2 του άρθρου 81 του ν. 2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α’) όπως τροποποιήθηκε και ισχύει αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης καθορίζεται σε χίλια πεντακόσια εβδομήντα (1.570) ευρώ, ανά εκατόλιτρο άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης».
6. Οι διατάξεις του πρώτου και δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 81, όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν, αντικαθίστανται ως εξής: «Εφαρμόζεται μειωμένος κατά πενήντα τοις εκατό (50%) ο συντελεστής ειδικού φόρου κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης, έναντι του ισχύοντος κανονικού συντελεστή για την αιθυλική αλκοόλη που προορίζεται για την παρασκευή ούζου ή που περιέχεται στο τσίπουρο και την τσικουδιά. Ο μειωμένος αυτός συντελεστής καθορίζεται σε επτακόσια ογδόντα πέντε (785) ευρώ, ανά εκατόλιτρο άνυδρης αιθυλικής αλκοόλης».
7. Οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 87, του ν. 2960/2001, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, αντικαθίστανται ως εξής:
«2. Ο φόρος αυτός ορίζεται σε ένα ευρώ και εξήντα τρία λεπτά (1,63) ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας».
8. Οι διατάξεις του προτελευταίου εδαφίου της παραγράφου 3 του άρθρου 87 του ν. 2960/2001 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει αντικαθίστανται ως εξής:
«Ο μειωμένος αυτός συντελεστής καθορίζεται σε ογδόντα δύο λεπτά (0,82) ευρώ ανά βαθμό PLATO κατά όγκο και εκατόλιτρο μπίρας».
9. Το άρθρο 89 του ν. 2960/2001, όπως τροποποιήθηκε και ισχύει αντικαθίστανται ως εξής:
«Αρθρο 89
Συντελεστές Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης
Ο συντελεστής του ειδικού φόρου κατανάλωσης που επιβάλλεται στα προϊόντα του προηγούμενου άρθρου ορίζεται σε εξήντα πέντε (65) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος, με εξαίρεση τα προϊόντα που ορίζονται στα σημεία 5, 6, και 7 του μέρους ΙΒ του παραρτήματος VI του κανονισμού Ε.Κ. του Συμβουλίου 1493/1999 (EEL 179/14.7.1999), για τα οποία ο συντελεστής ορίζεται σε τριάντα δύο (32) ευρώ ανά εκατόλιτρο τελικού προϊόντος».
10. Η ισχύς των διατάξεων των παραγράφων 2 έως και 4 του άρθρου αυτού αρχίζει από 12.1.2010. Η ισχύς των διατάξεων των παραγράφων 5 έως και 9 του άρθρου αυτού αρχίζει από 8.1.2010 (ημέρα της καταθέσεως των διατάξεων αυτών στη Βουλή).
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΡΟΣ
Οξύτατες αντιδράσεις από τα κόμματα για την τροπολογία
Οξύτατες ήταν οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στην αιφνιδιαστική τροπολογία για την αύξηση της φορολογίας κεφαλαίου. «Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ξεπέρασε και πάλι τον κακό της εαυτό σε προχειρότητα και αυτοσχεδιασμούς», παρατήρησε ο εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας Πάνος Παναγιωτόπουλος, τονίζοντας ότι «αντί να παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Σχέδιο εξόδου από την κρίση, όπως επανειλημμένως είχε καλέσει τον κ. Γ. Παπανδρέου ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Αντ. Σαμαράς, η κυβέρνηση επέλεξε τη χειρίστη κοινοβουλευτική πρακτική των αιφνιδιαστικών τροπολογιών. Πρακτική, του παρελθόντος, που είχε απορρίψει -στα λόγια- ο κ. Γ. Παπανδρέου».
«Έτσι, μετά από ένα έντονο παρασκήνιο, που κράτησε όλη τη χθεσινή νύχτα, η περιφερόμενη από γραφείο σε γραφείο, περιβόητη, πλέον, τροπολογία, κατατέθηκε σήμερα το πρωί, με ρυθμίσεις που έχουν αντιφατικό χαρακτήρα». Όπως υπογράμμισε ο εκπρόσωπος της ΝΔ, «η φορολογική πολιτική μιας χώρας -και μάλιστα σε στιγμές κρίσεως- δεν ανακοινώνεται με δόσεις, με τροπολογίες-“μπαλώματα”».
Παράλληλα, εξέφρασε την αντίθεση της αξιωματικής αντιπολίτευσης «στην ανεξέλεγκτη φορο-επιδρομή κατά της ακίνητης περιουσίας, η οποία πλήττει, κυρίως, τη μεσαία τάξη και την μικρομεσαία ιδιοκτησία, που αντιμετωπίζει το ακίνητο ως επένδυση ζωής».
Καταλήγοντας, ο κ. Παναγιωτόπουλος εκτίμησε πως «τα μέτρα αυξήσεων της φορολογίας της ακίνητης περιουσίας, του φόρου μεταβιβάσεως ακινήτων, του κόστους των γονικών παροχών και των αντικειμενικών αξιών -και μάλιστα σε ώρες οικονομικής ύφεσης- θα οδηγήσουν σε μείωση συναλλαγών, μείωση εσόδων, μείωση κατασκευαστικής δραστηριότητας. Δηλαδή, στην οικονομική συρρίκνωση των θέσεων απασχόλησης, του εισοδήματος, των τζίρων και των φορολογικών εσόδων».
Το ΚΚΕ
«Ο λαός δεν πρέπει να δείξει καμία εμπιστοσύνη στην κυβερνητική προπαγάνδα περιμένοντας τη νέα φοροεπιδρομή που διαμορφώνει σε βάρος του η κυβέρνηση με τη νέα φορολογική πολιτική της και το νέο «Σύμφωνο Σταθερότητας», υπογραμμίζει το ΚΚΕ
Σύμφωνα με το Κομμουνιστικό Κόμμα, «πριν ακόμα η κυβέρνηση καταθέσει το φορολογικό νομοσχέδιο έχει ήδη δρομολογήσει την αύξηση των εσόδων από την αντιλαϊκή έμμεση φορολογία κατά 1,6 δισ. ευρώ».
Επίσης, το ΚΚΕ υποστηρίζει πως έχει «εισπρακτικό και παραπλανητικό για το λαϊκό κίνημα σκοπό και η φορολογική καταδίωξη χαμηλού εισοδήματος μικροεπαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων ή η νέα επιβάρυνση των μικροϊδιοκτητών ακινήτων με την αύξηση των αντικειμενικών αξιών και τις αλλαγές του τρόπου φορολόγησης της ακίνητης περιουσίας».
ΣΥΡΙΖΑ
«Η κυβέρνηση, μέσω της παλιάς καταδικασμένης πρακτικής των νυχτερινών τροπολογιών και μάλιστα σε άσχετα νομοσχέδια, έρχεται να κλιμακώσει μια πραγματική φοροεπιδρομή σε βάρος των πλατιών λαϊκών στρωμάτων, την οποία εγκαινίασε με τα παράλογα, υπεραυξημένα τέλη κυκλοφορίας στα παλιά αυτοκίνητα», παρατηρεί ο ΣΥΡΙΖΑ.
«Η μεγάλη αύξηση της φορολογίας στα τσιγάρα και τα ποτά, από την οποία προβλέπεται να εισπραχθεί ένα ποσό «μαμούθ» ύψους 1 δισ. ευρώ και την οποία μάλλον θα ακολουθήσει ανάλογη αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα, αποτελεί μια άγρια εισπρακτική κίνηση, σε πλήρη αντίθεση με τις προεκλογικές υποσχέσεις του κυβερνητικού κόμματος», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Ο κ. Πεταλωτής
«Δεν υπάρχει κανένας αιφνιδιασμός», αντέτεινε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιώργος Πεταλωτής και υπεραμύνθηκε της νέας νομοθετικής πρωτοβουλίας της κυβέρνησης.
«Καταδικάζαμε και καταδικάζουμε κάθε αιφνιδιασμό, όπως γινόταν από την προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά και ως χρόνια πρακτική», ξεκαθάρισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και εξήγησε στη συνέχεια: «Δεν μπορούμε να πούμε ότι αιφνιδιάσαμε κανέναν, από τη στιγμή που ήταν και προεκλογική δέσμευση του ΠΑΣΟΚ ότι θα φέρουμε ένα δικαιότερο φορολογικό σύστημα και στα πλαίσια αυτού θα υπάρχει δικαιότερη φορολόγηση στις κληρονομιές γονικές παροχές και δωρεές».
Ο κ. Πεταλωτής υπενθύμισε τέλος, ότι η τελευταία σχετική αναφορά του πρωθυπουργού ήταν στις 13 Δεκεμβρίου 2009, «προκειμένου να επανέλθει αυτή η φορολόγηση με προοδευτική κλίμακα και με υψηλό αφορολόγητο».
Βαρύ φορολογικό χτύπημα σε βάρος των νοικοκυριών επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Μίχαλος για τις γονικές
Την έντονη αντίδρασή του για την πρόθεση της κυβέρνησης να αυξήσει το φόρο γονικών παροχών εξέφρασε, χθες, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κωνσταντίνος Μίχαλος. «Λάθος δρόμο έχει πάρει η κυβέρνηση», τόνισε, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου για τη σχετική τροπολογία.
Μια τροπολογία, που όπως είπε ο κ. Μίχαλος κατατέθηκε «αιφνιδιαστικά» επιφέροντας «βαρύ φορολογικό χτύπημα σε βάρος του συνόλου σχεδόν των ελληνικών οικογενειών». Σημείωσε, μάλιστα, πως σε αυτήν δεν αναφέρεται ο ακριβής συντελεστής της νέας φορολόγησης, δημιουργώντας πανικό στις ελληνικές οικογένειες για το ύψος του.
Ειδικότερα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ ανέφερε: «Η κυβέρνηση είναι πολιτικά και ηθικά έκθετη. Καθώς, εκτός του οικονομικού προβλήματος που θα προκαλέσει με την αύξηση του φόρου των γονικών παροχών, αθετεί και τις προεκλογικές της δεσμεύσεις περί μη αιφνιδιασμών και διαφάνειας. Η τροπολογία κατατέθηκε νύχτα και μάλιστα σε νομοσχέδιο άλλου υπουργείου και όχι αυτού των Οικονομικών.
Ο επιχειρηματικός κόσμος καλεί τον ίδιο τον πρωθυπουργό και το οικονομικό του επιτελείο να αλλάξουν τακτική, να σεβαστούν τις δεσμεύσεις τους και να σταματήσουν την άγρια φορο-επιδρομή επί δικαίων και αδίκων, που έχουν αρχίσει να εξαπολύουν».
Οχι στις εύκολες λύσεις
«Το ΕΒΕΑ», κατέληξε ο κ. Μίχαλος, «για άλλη μια φορά, καλεί την κυβέρνηση να αφήσει κατά μέρος τις εύκολες λύσεις και να προχωρήσει στην προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων, που θα δώσουν λύσεις σε βάθος χρόνου στα διαρθρωτικά προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας.
Και, εν πάση περιπτώσει, εάν εκτιμά ότι απαιτείται επειγόντως η ενίσχυση των κρατικών ταμείων, ας προωθήσει έκτακτα εισπρακτικά μέτρα, αλλά στοχευμένα προς την κατεύθυνση της διεύρυνσης της φορολογικής βάσης και της πάταξης της φοροδιαφυγής από εκείνους τους κλάδους που γνωρίζει πολύ καλά, όπως όλη η ελληνική κοινωνία, ότι συστηματικά φοροδιαφεύγουν».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΝΟΥΠΑΚΗΣ
ΠΟΜΙΔΑ: «Αντισυνταγματική η ρύθμιση»
«Είναι αντισυνταγματική και πρέπει να αποσυρθεί η τροπολογία περί γονικών παροχών και δωρεών. Επιπλέον πρέπει να διευκρινιστεί με ποιες αντικειμενικές αξίες θα φορολογηθούν οι νέες γονικές παροχές».
Με τις παραπάνω σκληρές επισημάνσεις η ΠΟΜΙΔΑ αντέδρασε άμεσα στην τροπολογία που κατατέθηκε χθες το πρωί στη Βουλή στο νομοσχέδιο «Προστασία δασών και δασικών εκτάσεων του Νομού Αττικής, σύσταση ειδικής γραμματείας Περιβάλλοντος και λοιπές διατάξεις».
Οπως αναφέρθηκε στη σχετική ανακοίνωση της ΠΟΜΙΔΑ, «αν η αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας αυτής αφορούσε το “μπλοκάρισμα” δικαιοπραξιών κερδοσκοπικού χαρακτήρα και είχε ως στόχο του τη διαφύλαξη δικαιολογημένου δημόσιου συμφέροντος από κακόβουλους συναλλασσόμενους, θα ήταν απόλυτα επιβεβλημένη η εξεζητημένη αυτή μεθόδευση.
Στη συγκεκριμένη όμως περίπτωση το αιφνιδιαστικό δικαιοπρακτικό “μπλοκάρισμα” γονιών που θέλουν να μεταβιβάσουν περιουσιακά στοιχεία τους στα παιδιά τους, με βάση ισχύουσες ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις, είναι απόλυτα αψυχολόγητο και ατυχές και δεν δικαιολογείται από τις αυξημένες ταμιακές ανάγκες του κράτους, ούτε στέκει στη συνείδηση της κοινής γνώμης, για πολλούς και σοβαρότατους λόγους».
Επιπλέον στην ανακοίνωση επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, ότι όπως είναι διατυπωμένη η διάταξη, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο να υπολογιστεί ο φόρος βάσει των αυξημένων αντικειμενικών αξιών, που πιθανότατα θα ισχύουν μετά την 1.5.2010.
Ακόμα υπογραμμίζεται ότι η ΠΟΜΙΔΑ, έλαβε διαβεβαίωση από αρμόδια πηγή ότι δεν είναι στις προθέσεις του υπουργείου Οικονομικών η φορολόγηση των γονικών παροχών που θα γίνουν στο μεσοδιάστημα με τις νέες αντικειμενικές αξίες, αλλά με τις ισχύουσες την ημέρα υποβολής της δήλωσης στην αρμόδια ΔΟΥ. Αυτό θα είναι βέβαια δεσμευτικό μόνον αν αναφερθεί ρητά στη σχετική τροπολογία.
Η ΠΟΜΙΔΑ απευθύνει έκκληση στον υπουργό Γ. Παπακωνσταντίνου να αποσυρθεί ολοκληρωτικά η ρύθμιση αυτή γιατί θα αμφισβητηθεί από όλους τους ενδιαφερόμενους και θα δημιουργήσει πλείστα όσα προβλήματα στην πράξη.
Καταλήγοντας επισημαίνεται στη σχετική ανακοίνωση ότι «σε κάθε περίπτωση, ρυθμίσεις που αφορούν φορολογία κεφαλαίου είναι συνταγματικός μονόδρομος να ισχύουν από τη δημοσίευση του σχετικού νόμου και μόνον, αφού η ισχύς από την κατάθεση στη Βουλή επιτρέπεται μόνον για εισαγωγικούς ή εξαγωγικούς δασμούς ή φόρους κατανάλωσης (άρθρο 78 παρ. 3 Συντ.)».