Τα προϊόντα µε τη φράση «ολικής άλεσης» στη συσκευασία τους παρουσιάζουν εκρηκτική ανάπτυξη στην αγορά των σούπερ – µάρκετ. Δυστυχώς, τέτοια ψωµιά, δηµητριακά, ζυµαρικά ή µπισκότα συχνά αποδεικνύονται κατώτερα των περιστάσεων, όταν κάποιος φτάσει στα ψιλά γράµµατα στο πίσω µέρος του πακέτου.
Οι καταναλωτές συνδέουν την παρουσία φυτικών ινών ευθέως µε την έννοια της ολικής άλεσης. Ωστόσο, αρκετές «ετικέτες» αυτής της κατηγορίας των προϊόντων µπορεί να περιέχουν εξευγενισµένα/επεξεργασµένα άλευρα. Ένας τέτοιος διατροφικός ισχυρισµός µπορεί να διαφέρει πολύ από το ένα προϊόν στο άλλο και ένα πακέτο ζυµαρικών ολικής άλεσης να περιέχει ολόκληρο καρπό κατά το ήµισυ της σύστασής του, εν αντιθέσει µε ένα ζυµαρικό που αποτελείται στο 100% από αλεύρι ολικής άλεσης.
Τα επίπεδα ολικής άλεσης µπορεί να διαφέρουν και ανά κατηγορία προϊόντων. Για παράδειγµα, µια γερµανική έρευνα βρήκε το 2010 ότι µπάρες δηµητριακών «ολικής άλεσης» περιείχαν αλεύρι ολικής άλεσης σε ποσοστά από 7% έως 100%.
Οµοίως, έρευνα οργανισµού καταναλωτών στη Γαλλία (CLCV), µελετώντας 105 διαφορετικά παιδικά γεύµατα δηµητριακών, κατέληξε στο συµπέρασµα ότι σε όσα αναγραφόταν ο χαρακτηρισµός «ολικής άλεσης», η περιεκτικότητά τους σε αλεύρι µε ολόκληρο αλεσµένο καρπό χαρακτηριζόταν από µεγάλο εύρος τιµών, από 2% έως και 84%
Τι λέει ο νόµος
Ο όρος «ολικής άλεσης» δεν είναι νοµικά καθορισµένος στην ευρωπαϊκή νοµοθεσία. Αν και οι ισχυρισµοί «µε υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες» και «πηγή φυτικών ινών» είναι νοµικά καθορισµένες στην ΕΕ, όροι όπως «µε ολόκληρο καρπό», «πλούσιο σε ίνες δηµητριακών» δεν έχουν κατοχυρωθεί. Αυτό έχει οδηγήσει σε διάφορες ερµηνείες σε όλη την Ευρώπη.
Σε ορισµένες χώρες, όπως Ιταλία, Ελβετία, Ισπανία και Ολλανδία, ένα ψωµί ολικής άλεσης πρέπει να χρησιµοποιεί αυστηρά αλεύρι 100% µε αλεσµένο ολόκληρο τον καρπό.Αυτός ο αυστηρός ορισµός δεν ισχύει σε όλη την Ευρώπη.
Επιπλέον, χώρες που έχουν θεσπίσει κανόνες για το ψωµί ολικής άλεσης συγκεκριµένα δεν έχουν πράξει το ίδιο για τις περιπτώσεις δηµητριακών, µπισκότων ή ζυµαρικών µε τέτοιους χαρακτηρισµούς. Αυτή η «γκρίζα» περιοχή έχει δηµιουργήσει µια συγκεχυµένη κατάσταση για τους καταναλωτές, που προσπαθούν να προσανατολιστούν σε πιο υγιεινές επιλογές διατροφής.
Με πληροφορίες από ρεπορτάζ του ypaithros.gr