Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ υπέγραψε σήμερα στο Φορτ Ντραμ το νομοσχέδιο για τον αμυντικό προϋπολογισμό (NDAA) του οικονομικού έτους 2019, ύψους 717 δισεκατομμυρίων δολαρίων, βασικός στόχος του οποίου είναι η ανασυγκρότηση των ενόπλων δυνάμεων της χώρας.
Με την «Πράξη Εξουσιοδότησης Εθνικής Άμυνας Τζον Μακέιν», την οποία είχε επικυρώσει την περασμένη εβδομάδα το Κογκρέσο, παγώνει προσωρινά η παράδοση των μαχητικών αεροσκαφών F-35 στην Τουρκία, εν μέσω της κρίσης στις σχέσεις της Άγκυρας με την Ουάσινγκτον, με αφορμή την κράτηση, από τις τουρκικές αρχές, του Αμερικανού πάστορα Άντριου Μπράνσον. Προβλέπεται επίσης η ενίσχυση των αμερικανικών δυνάμεων που σταθμεύουν στην Ευρώπη με στόχο να αποθαρρυνθεί η Ρωσία.
Ο νόμος φέρει το όνομα του γερουσιαστή από την Αριζόνα που κρατήθηκε επί χρόνια αιχμάλωτος πολέμου στο Βιετνάμ, ο οποίος το τελευταίο διάστημα έχει επικρίνει κατ’ επανάληψη την πολιτική που ακολουθεί ο Τραμπ.
Μεταξύ άλλων ο νόμος αυτός αυξάνει τον αμυντικό προϋπολογισμό και προβλέπει τη μεγαλύτερη μισθολογική αύξηση για τους στρατιωτικούς εδώ και σχεδόν μια δεκαετία.
Ο πρόεδρος Τραμπ ταξίδεψε στο Φορτ Ντραμ της Νέας Υόρκης και επισκέφθηκε το στρατόπεδο της 10ης Ορεινής Μεραρχίας, ειδικά για τον σκοπό αυτόν. Υπέγραψε τον νόμο περιστοιχιζόμενος από στρατιώτες, υπό τα χειροκροτήματα των παρευρισκόμενων
SEC. 1282. REPORT ON STATUS OF THE UNITED STATES RELATIONSHIP
WITH THE REPUBLIC OF TURKEY.
(a) REPORT REQUIRED.—
(1) IN GENERAL.—Not later than 90 days after the date
of the enactment of this Act, the Secretary of Defense, in
consultation with the Secretary of State, shall submit to the
appropriate congressional committees a report on the status
of the United States relationship with the Republic of Turkey.
(2) MATTERS TO BE INCLUDED.—The report required under
this subsection shall include the following:
(A) An assessment of United States military and diplomatic
presence in the Republic of Turkey, including all
military activities conducted from Incirlik Air Base or elsewhere.
(B) An assessment of the potential purchase by the
Government of the Republic of Turkey of the S–400 air
and missile defense system from the Russian Federation
and the potential effects of such purchase on the United
States-Turkey bilateral relationship, including an assessment
of impacts on other United States weapon systems
and platforms operated jointly with the Republic of Turkey
to include—
(i) the F–35 Lightning II Joint Strike aircraft,
including an assessment of the operational and
counterintelligence risks posed by the deployment of
the S–400 air and missile defense system in the
Republic of Turkey and the steps required to mitigate
those risks, if possible;
(ii) the Patriot surface-to-air missile system;
(iii) the CH–47 Chinook heavy lift helicopter;
(iv) the AH–64 Attack helicopter;
(v) the H–60 Black Hawk utility helicopter; and
(vi) the F–16 Fighting Falcon aircraft.
(C) An assessment of the Republic of Turkey’s participation
in the F–35 program, including—
(i) a description of industrial participation of
Turkish industry in the manufacturing and assembly
of the F–35 program;
(ii) an assessment of tooling and other manufacturing
materials held by Turkish industry; and
(iii) an assessment of the impacts of a significant
change in participation by the Republic of Turkey in
the F–35 program and the steps that would be required
to mitigate negative impacts of such a change on the
United States and other international program partners.
(D) An identification of potential alternative air and
missile defense systems that could be purchased by the
Government of the Republic of Turkey, including air and
missile defense systems operated by the United States
or other North Atlantic Treaty Organization (NATO)
member states.
(3) FORM.—The report required under this subsection shall
be submitted in unclassified form, but may include a classified
annex.
(b) LIMITATION.—The Department of Defense may not deliver
any F–35 aircraft to the Republic of Turkey, until such time as
the report identified in subsection (a) has been submitted.
(c) APPROPRIATE CONGRESSIONAL COMMITTEES DEFINED.—In
this section, the term ‘‘appropriate congressional committees’’
means—
(1) the congressional defense committees; and
(2) the Committee on Foreign Relations of the Senate and
Committee on Foreign Affairs of the House of Representatives.