Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Ο ακαταγώνιστος Δήμος Σταρένιος άθλησε ηθικά πάνω στο παλκοσένικο για τέσσερις και πλέον δεκαετίες και μας κατέλιπε δραματικές ερμηνείες στο θέατρο, που ήδη έχουν περάσει στην ιστορία της καλλιτεχνικής μας δημιουργίας. Συνεργάστηκε με όλους τους κορυφαίους ηθοποιούς μας όπως τους : Λυκούργο Καλλέργη, Τάκη Χόρν, Πέτρο Φυσσούν, Αιμιλία Υψηλάντη, Ντίνο Ηλιόπουλο, Λάμπρο Κωνσταντάρα, Μάρω Κοντού,Γιώργο Φούντα, Λάκη Κομνηνό, κ.α. και έντυσε στην κυριολεξία αισθητικά, τους ρόλους που υποδύθηκε. Και συνεργάστηκε στην μακρά θεατρική του σταδιοδρομία, με κορυφαία θεατρικά σχήματα, που έδιναν στην εποχή του, τον τόνο της θεατρικής δημιουργίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους θιάσους : Κατερίνας Ανδρεάδη, Αλέκου Αλεξανδράκη, Τάκη Χόρν, Μελίνας Μερκούρη, Λάμπρου Κωνσταντάρα κ.α.
Σε αυτά τα «πέτρινα χρόνια» εξάλλου της μισαλλοδοξίας και της κοινωνικής διάσπασης, εντάσσεται στις γραμμές του ΕΑΜ, ιδεολογική έπαλξη που υπηρέτησε – μεθύστερα από το ΚΚΕ – με σθένος και αυταπάρνηση μέχρι το τέλος της ζωής του. Με την απελευθέρωση από τους Γερμανούς, ο μεγάλος μας ηθοποιός το 1945, υπήρξε από τα ιδρυτικά στελέχη του αντιστασιακού θιάσου «Ενωμένοι Καλλιτέχνες», μαζί με τους επίσης κορυφαίους μας ηθοποιούς, Θόδωρο Μορίδη, Λυκούργο Καλλέργη, Τίτο Βανδή, Νάσο Κεδράκα, Αλέκα Παΐζη, Μάνο Χατζηδάκι, Αλέξη Δαμιανό κ.α. Η ενεργός ένταξή του στις επάλξεις τις αριστε-ράς κείνα τα δύσκολα χρόνια του εμφυλιοπολεμικού κλίματος, θα επιφέρει αναπότρεπτα και τον επαγγελματικό στιγματισμό του. Ωστόσο ήταν τόσο σπουδαίο το δραματικό ήθος του Δήμου Σταρένιου, που πολλοί θίασοι, παρέβλεπαν το εμπάργκο του και τον ενέτασσαν στο δυναμικό τους. Τα θεατρικά σχήματα των : κ-ας Κατερίνας, Αλεξανδράκη, Χόρν, Μελί-ναςΜερκούρη, Κωνσταντάρα κ.α είναι από αυτά που με ήθος, δεν έκλεισαν την πόρτα στον έξοχο Δήμο Σταρένιο.
Μαζί όμως με την πλατιά θεατρική του παρουσία, που σκεπάζει και με τις όποιες δυσκολίες που αναφέραμε, τα θεατρικά δρώμενα της Αθήνας, ανοίγουν οι πόρτες το 1943 και για την μακρά και επιτυχημένη παρουσία του στο σελιλόιντ, που θα του χαρίσει περί τις 80 μνη-μειώδεις κινηματογραφικές συμμετοχές. Όλες τους διαλεχτές μια προς μία και σφραγισμέ-νες, με την βαριά λυρική του σφραγίδα. Πρόβα τζενεράλε θα κάνει με έναν δεύτερο ρόλο στην ταινία «Μάγια η τσιγγάνα» και θα επακολουθήσει μια καταιγιστική αλυσίδα παρου-σιών, τόσο σε ελληνικές ταινίες, όσο και σε ξένες κινηματογραφικές παραγωγές, δοθέντος ότι ο Δήμος, ως παιδί του ακμάζοντος παροικιακού ελληνισμού, μιλούσε πολλές ξένες γλώσσες, που θα του χαρίσουν το στεφάνι της καλλιτεχνικής αθανασίας. Από τις πιο χαρακτηριστικές ταινίες που συμμετείχε ο Αιγυπτιώτηςέλληνας ηθοποιός είναι : Διαγωγή μηδέν» (1949), «Πικρό ψωμί» (1951), «Για το ψωμί και τον έρωτα» (1959), «Κασιανή» (1960), «Η 7η μέρα της δημιουργίας» (1966), «Οιδίπους τύραννος» (1967), «Κιέρον» (1968), «Τα παιδιά του λιμανιού» (1969), αλλά και γνωστές διεθνείς παραγωγές, όπως «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1957), «Ποτέ την Κυριακή» (1960), «Ο λέων της Σπάρτης» (1962), «Αμέρικα Αμέρικα» (1963), «Η Ζωή του Ωνάση» (1978) κ.ά.
Και η υψηλού δραματικού ήθους συμμετοχή του, που θα δώσει αξεπέραστη ηθική ένταση στον απεχθή ρόλο του προδότη, είναι στο ιστορικό δράμα του Ντίμη Δαδήρα«Η χαραυγή της νίκης», όπου ως ΦραντζέσκοςΠετράκης, λεί στον συγχωριανούς του Κρητικούς, την περίφημη ατάκα «Μας αγαπάνε οι Γερμανοί. Σαν φίλοι ήρθανε» !!! Μια επίσης διάσταση του σπουδαίου μας ηθοποιού, ήταν ότι αποτέλεσε μέλος του διεθνούς κάστ, που εγκαινί-ασε στον κινηματογράφο τις περιπέτειες του «Τεν-Τεν». Καθώς έτσι η γαλλοβελγική παρα-γωγή «Ο Τεν – Τεν και το Χρυσόμαλλο Δέρας» παρουσίασε κατά την διάρκεια γυρισμάτων στα Μετέωρα και τον Πειραιά,στο διεθνές κοινό, τους Δημήτρη Μυράτ και Δώρα Στράτου, με τα αξεπέραστα μπαλέτα της, παρουσίασε και τον Δήμο Σταρένιο.
Αλλά για να επανέλθουμε στις εμβληματικές ερμηνείες του πολυτάλαντου ηθοποιού μας, ο ρόλος που τον εμπέδωσε στην καρδιά και την μνήμη κάθε έλληνα και συνέτεινε στο να μπεί ο Καζαντζάκης σε κάθε σπίτι, ήταν αυτός του στυγνού τοκογλύφου – τσιγκούνη «Γέρο– Λαδά», στο επικό «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» του παγκόσμιου, Κρήτη γίγαντα δημιου-ργού. Τον ρόλο του «Γέρο – Λαδά» θα τον υποστασιοποιήσει δραματικά ο Δήμος Στταρέ-νιος σε τρείς εκδοχές. Αφενός στο σανίδι στην ομώνυμη θεατρική παράσταση που ανέβασε το 1956 το άλλο ιερό τέρας του θεάτρου μας, ο Μάνος Κατράκης, αφετέρου στην μεγάλη οθόνη το 1957 σε σκηνοθεσία του Ζύλ Ντασσέν. Και τέλος στην επική τηλεοπτική δημιου-ργία του σπουδαίου Βασίλη Γεωργιάδη – με έναν γαλαξία αστέρων, ουσιαστικά δεν έλειπε κανείς από τους κορυφαίους του θεάτρου και του κινηματογράφου μας, από αυτό το έπος του Γεωργιάδη – όπου βεβαίως και εξακτινώθηκε με αστρικές ταχύτητες η αναγνωρισιμό-τητά του, σε κάθε άκρια της ελληνικής γής, που υπήρχε τηλεοπτικός δέκτης. Ήταν συγκλονιστική αυτή η ερμηνεία του μοναδικού Δήμου και του χάρισε την αθανασία στο τηλεοπτικό κοινό. Θυμούμε εδώ τα αλησμόνητα λόγια του «πω πω, θα μας κρεμάσει ο αγάς την αυγή και δεν πρόλαβα να πάρω τσου τόκους από τον Γιαννακό» !!! να σημειώ-σουμεότι ο τηλεοπτικός «Χριστός ξανασταυρώνεται» του Γεωργιάδη θεωρείται, η μεγαλύ-τερη υπερπαραγωγή της ελληνικής τηλεόρασης.
Αντιμετωπίζοντας προβλήματα υγεία ο λατρεμένος μας ηθοποιός άρχισε από το 1973 προϊόντος του χρόνου, να αποσύρεται από το παλκοσένικο. Και προσβεβλημένος από βαριά αγγειοπάθεια, θα εγκαταλείψει το θέατρο το 1977. Το 1978 θα κλείσει η αυλαία και για τον κινηματογράφο, παίζοντας για τελευταία φορά, ως «Καζάκος», στην ταινία «Ο Έλληνας μεγιστάνας» -βιογραφία του Αριστοτέλη Ωνάση. Που σήμανε και την οριστική του απόσυρση από τα καλλιτεχνικά μας δρώμενα. Έκτοτε θα αποσυρθεί στο σπίτι του. Ο Δήμος Σταρένιος ήταν παντρεμένος με την αγαπημένη του σύντροφο ηθοποιό Νίνα Βαρβέρη – Σταρένιου. Γνωρίστηκαν στα 1936, όταν αυτός συνεργάστηκε με το θεατρικό σχήμα της κ-ας Κατερίνας, με το οποίο συνέχισε για μακρό χρονικό διάστημα, ερωτεύτηκαν παράφορά και έμειναν αχώριστοι σύντροφοι, μέχρι και τον θάνατο του μεγάλου μας ηθοποιού. Δεν είχαν αποκτήσει παιδιά, αλλά είχαν χτίσει μια πολύ αγαπημένη οικογένεια. Στις 23 Οκτωβρίου του 1983, σε ηλικία 74-ετών και αφού είχε διανύσει μια μακρά και πολύπλαγκτησταδιο-δρομία στο παλοκοσένικο και τον κινηματογράφο, ο μεγάλος μας ηθοποιός εκδήμησε από το εξαίσιο θαύμα της ζωής. Υπήρξε ένας σπουδαίος υπηρέτης της δραματικής τέχνης, με άφθαστες ερμηνείες, ένας ευγενής άνθρωπος, αλλά και ένας ιδεαλιστής και ανένδοτος δημοκράτης, που υπηρέτησε με υποδειγματική συνέπεια τις ιδέες του, καταβάλλοντας και το υψηλό απαιτούμενο κόστος. Και με αυτά τα ευγενή στοιχεία της καλλιτεχνικής του ταυτότητας, αλλά και της έξοχης κοινωνικής του υπόστασης, θα τον έχουμε για πάντα στην καρδιά μας ! Πόσο ωραίος, ήταν αυτός ο αξεπέραστος «Γερο- Λαδάς» !!!
Φιλμογραφία :
«The Greek Tycoon» (1978), «Dritte Grad, Der» (1975), « …. Επιθεωρητής Αστυνομίας», «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται»(1975), «Αιχμάλωτοι της ηδονής» (1972), «Κυνηγημένοι ερασταί» (1972), «Η Χαραυγή της Νίκης» (1971), «Της ζήλιας τα καμώματα» (1971), «Κρίμα το μπόι σου» (1970), «Σε ικετεύω αγάπη μου» (1970), «Ο ακτύπητος κτυπήθηκε» (1970), «Μάρθα η γυναίκα του πόνου» (1970), «Ο αετός των σκλαβωμένων» (1970), «Μια ζωή χωρίς αγάπη» (1970), «Μια γυναίκα στην Αντίσταση» (1970), «Οι Γενναίοι του Βορρά» (1970), «Το μεθύσι της σάρκας» (1970), «Πρόκλησις – Love above all» (1970), «Ληστεία στην Αθήνα» (1969), «Στον ίλιγγο της ζωής» (1969). «Ένας άνδρας με συνείδηση» (1969), «Η οδύσσεια ενός ξεριζωμένου» (1969), «Τα παιδιά του λιμανιού» (1969), «Παρθένες στους βάλτους» (1969), «Φτωχογειτονιά αγάπη μου» (1969), «Η Οδύσσεια ενός ξεριζωμένου» (1969), «Ο Στρατής παραστράτησε» (1969), «Κιέρον» (1968), «Οι βοσκοί» (1968), «Οιδίπους τύραννος» (1967), «Οι βοσκοί της συμφοράς – Patres du desordre» (1967), «Cry in the Wind» (1967), «Αντίο για πάντα» (1967), «Ντάμα σπαθί» (1966), «Πετώντας με τον άνεμο» (1966), «Το κορίτσι με τα βουρκωμένα μάτια» (1966), «Η 7η μέρα της δημιουργίας» (1966), «Ου κλεψεις» (1965), «Casablan» (1964), «Δύσκολοι δρόμοι»(1964), «Μονεβασιά» (1964), «An Act of Reprisal»(1964), «Αμέρικα, Αμέρικα» (1963), «Τα συντρίμια της ζωής» (1963), «Λίγο πριν ξημερώσει» (1963), «Island of Love – Το Νησί της αγάπης» (1963), «Ο άσωτος» (1963), «Οι 300 της Σπάρτης – Ο Λέων της Σπάρτης» (1962), «Το ταξίδι» (1962), «Σαπφω η Λεσβία» (1961), «Το σπίτι της ηδονής», «Ο αλήτης του λιμανιού» (1961), «Tintin et le mystere de la Toison d’Or – Ο Τεν Τεν και το Χρυσόμαλλο Δέρας» (1961), «Ποτέ την Κυριακή …. Poubelle – Never on Sunday» (1960), «Έγκλημα στα παρασκήνια» (1960), «Κασιανή» (1960), «Για το ψωμί και τον έρωτα» (1959), «Συννεφιασμένη Κυριακή», «Ζάλογγο το κάστρο της λευτεριάς» (1959), «Ο άνθρωπος του τραίνου» (1958), «Το τρελοκόριτσο»(1958), «Celui qui doit mourir» (1957), «Άυτός που πρέπει να πεθάνει», «Τζιπ, περίπτερο κι αγάπη» (1957), «Της τύχης τα γραμμένα» (1957), «Πρωτευουσιάνικες περιπέτειες» (1956), «Οι άσσοι των γηπέδων» (1956), «Το κλειδί της ευτυχίας» (1953), «Πρέπει να τα παντρέ-ψουμε» (1953), «Mατωμένα Χριστούγεννα»(1951), «Πικρό ψωμί» (1951), «Λύκαινα» (1951), «Τα αρραβωνιάσματα» (1950), «Τελευταία αποστολή»(1949), «Δυο κόσμοι» (1949), «Διαγωγή μηδέν» (1949), «Άννα Ροδίτη» (1948), «Πρόσωπα λησμονημένα»(1946), «Μάγια η τσιγγάνα» (1943).
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., μέλος ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ
www.panosavramopoulos.blogspot.gr