Υπάρχουν και Κινέζοι άγιοι της Ορθόδοξης Εκκλησίας;;; Και όμως, υπάρχουν!
Πάνω φωτογραφία από: http://www.saint.gr/567/saint.aspx
Στις 11 Ιουνίου γιορτάζει ο Άγιος Μητροφάνης Τσι-Σουνγκ και οι μαζί μ’ αυτόν μαρτυρήσαντες: Τατιανή η Πρεσβυτέρα του, Ησαΐας και Ιωάννης οι γιοι του, Μαρία η νύφη του, Αγία Ία (ή Ίγια) η διδασκάλισσα και άλλοι 222 Κινέζοι Μάρτυρες.
Ο 19ος αιώνας ήταν μια δύσκολη περίοδος στις σχέσεις Δύσης-Κίνας. Η Δύση (ενν. Μεγάλες Δυνάμεις) προσπαθούσε με κάθε μέσο, θεμιτό και αθέμιτο, να ωθήσει την Κίνα να ανοιχτεί στο εμπόριο, επιδιώκοντας την εξυπηρέτηση των οικονομικών τους συμφερόντων. Η Κίνα όμως δεν είχε καμία διάθεση να έρθει σε επαφή με τους Δυτικούς, τους οποίους αντιμετώπιζε με καχυποψία. Επίσης δεν ένιωθε την ανάγκη επέκτασης του εμπορίου και θεωρούσε ότι δεν είχε να διδαχθεί κάτι από τους ξένους. Ενώ αρχικά οι πρώτοι έμποροι που έφτασαν από τη Δύση (18ος αιώνας) κρατήθηκαν στις κινεζικές ακτές της Καντώνας και σε απόσταση από τον λαό, προκειμένου να μη μεταδώσουν τη “διαφθορά” τους, αυτοί άρχισαν συνεχώς να επεκτείνονται. Έτσι παρά τις τοπικές συγκρούσεις και τα επεισόδια που ακολούθησαν τελικά έφθασε στο σημείο η Αυτοκρατορία της Κίνας να μη μπορεί ν΄ αντισταθεί στις τόσες εμπορικές φιλοδοξίες τους με συνέπεια ν΄ ακολουθήσει μια σειρά από συνθήκες (η πρώτη το 1842) με συνεχείς παραχωρήσεις, εκτεταμένα πολιτικά και εμπορικά δικαιώματα, ανοίγματα λιμανιών, δικαιώματα εγκαταστάσεων μέχρι και ετεροδικίας όπου οι ξένοι υπάγονταν έκαστος μόνο στη δικαιοδοσία της πρεσβείας του. Όλα αυτά ήταν φυσικό επόμενο να προκαλούν στους Κινέζους μεγάλη δυσφορία.
Η δυσφορία αυτή εκδηλώθηκε με την εξέγερση των Μπόξερς ακριβέστερα Yihetuan («Πολιτοφυλακές δικαιοσύνης και ομονοίας»). Το κίνημα των μπόξερς ήταν όχι μόνο αντιδυτικό αλλά και αντιδυναστικό. Στρεφόταν και κατά της δυναστείας των Τσινγκ την οποία θεωρούσε υπεύθυνη για την αδυναμία της Κίνας. Οι Μπόξερς ήταν ιδιαίτερα δυσαρεστημένοι από την συμπεριφορά των ξένων ιεραποστόλων οι οποίοι εκμεταλλευόμενοι αλλά και καταστρατηγώντας τις διάφορες συνθήκες παροχής δικαιωμάτων άρχισαν να περιτρέχουν τις πόλεις του εσωτερικού της Κίνας που ακόμα παρέμεναν κλειστές κοινωνίες, ερχόμενοι σε συνεχείς προστριβές μέχρι και συγκρούσεις κυρίως με τις τάξεις των συντηρητικών ευγενών που φρόντισαν κατάλληλα να κεντρίζουν τον λαό εναντίον των πρώτων. Οι δε Κινέζοι προσήλυτοι του Χριστιανισμού παύοντας να συμμετέχουν στη κοινοτική ζωή με τις αξίες που είχε διαμορφώσει ο Κομφούκιος αλλά και διακόπτοντας κάθε οικονομική ενίσχυση πατροπαράδοτων ναών και ιερών προκαλούσαν το μίσος των συμπατριωτών τους. Μάλιστα κάποιοι ιεραπόστολοι είχαν φθάσει στο σημείο να παρεμβαίνουν και στις τοπικές κοινωνίες τις περισσότερες φορές απερίσκεπτα εγείροντας έτσι στους Κινέζους έντονη δυσφορία και κατά της Αυτοκρατορίας για ανέχεια.
Αυτά είχαν σαν αποτέλεσμα το μίσος των Μπόξερς εναντίον των χριστιανών, εναντίον των οποίων εξαπέλυσαν διωγμό αποδίδοντάς τους την ευθύνη για όλες τις συμφορές της Κίνας. Στις 10 Ιουνίου, τοιχοκολλήθηκαν προκηρύξεις στους δρόμους του Πεκίνου καλώντας τους Κινέζους να σφαγιάσουν τους χριστιανούς και απειλώντας όσους θα τολμούσαν να τους κρύψουν.
Την επόμενη νύχτα, οι «Πυγμάχοι», περνώντας με αναμμένους δαυλούς από κάθε συνοικία της πόλης, συνελάμβαναν στα σπίτια τους όσους Ορθόδοξους χριστιανούς έβρισκαν και τους βασάνιζαν με σκοπό να αρνηθούν τον Χριστό. Πολλοί, τρομοκρατημένοι από τα μαρτύρια, έκαψαν θυμίαμα μπροστά στα είδωλα για να σώσουν την ζωή τους, ενώ άλλοι ομολόγησαν την πίστη τους και υπέστησαν τρομερά βασανιστήρια. Αφού έκαψαν τα σπίτια τους, τους οδήγησαν έξω από την πόλη, στους ειδωλολατρικούς ναούς των «Πυγμάχων», όπου ξεκοιλιάστηκαν, αποκεφαλίσθηκαν ή κάηκαν στην πυρά. Ο πατήρ Μητροφάνης Τσί-Σούνγκ, ο πρώτος κινέζος ιερέας που είχε χειροτονηθεί από τον Άγιο Νικόλαο της Ιαπωνίας και είχε υπηρετήσει ακαταπόνητα την ιεραποστολή επί δεκαπέντε χρόνια, σφαγιάσθηκε με τους περισσότερους από τους εβδομήντα χριστιανούς, γυναίκες και παιδιά, που είχαν καταφύγει στο σπίτι του μετά την πυρπόληση των οικοδομημάτων της ρωσικής ιεραποστολής.
Συνολικά κατά τη διάρκεια της εξέγερσης 48 καθολικοί ιεραπόστολοι και 18.000 χιλιάδες Κινέζοι καθολικοί δολοφονήθηκαν. Δολοφονήθηκαν επίσης 222 Κινέζοι ορθόδοξοι, 182 προτεστάντες ιεραπόστολοι και 500 Κινέζοι προτεστάντες. Η διεθνής δύναμη έχασε περίπου 250 άντρες ενώ οι Κινέζικες απώλειες ήταν τεράστιες. Με την εξέγερση των Μπόξερς η Κίνα “συνειδητοποίησε” ότι έπρεπε να εκσυγχρονιστεί. Η αυτοκρατορική δύναμη εξασθένησε και άλλο ενώ φούντωσαν τα αισθήματα ενάντια στη δυναστεία των Τσινγκ, η οποία εκδιώχθηκε τελικά το 1911.
http://www.e-chinese.gr/?p=168