olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας.

Η Αριστερή Κυβέρνηση (του ΣΥΡΙΖΑ) και γιατί θα έπρεπε να επιλέξει το Δημοψήφισμα στο Σκοπιανό Ζήτημα

Posted by olympiada on January 13, 2019

Βασίλης Δημ. Χασιώτης

Ι. Μια Γενική Εισαγωγή

Είναι σε θέση μια όντως (υπογραμμίζω το «όντως») Αριστερή Κυβέρνηση να λύνει εθνικά ζητήματα;

Λοιπόν, εδώ, στην εποχή που ζούμε, και για την ακρίβεια, στις εποχές που ζούμε, διότι το θέμα πάει πολύ πίσω στο παρελθόν, εποχή (εποχές), όπου κλασικοί ιδεολογικοί διαχωρισμοί έπαψαν να είναι τόσο διακριτοί μεταξύ τους (αν ήταν ποτέ εντελώς τέτοιοι), ιδεολογικοί διαχωρισμοί που χρωμάτιζαν με διαφορετική ένταση και απόχρωση το τι είναι «εθνικό» και τι όχι, αφού υπήρχε μεγάλη διαφοροποίηση (ιδεολογική και ιστορική) πάνω στο τι είναι «έθνος» και «εθνική συνέχεια», και κυρίως, στο τι δεν θα έπρεπε να συνεχίζει να υφίσταται ως «εθνικό» (εδώ ο βολικός χαρακτηρισμός είναι ο «εθνικισμός» ως μια προσπάθεια να παρουσιάσουν το «εθνικό» από το «εθνικιστικό» ως κάτι διαφορετικό), στο τι είναι «διεθνισμός», στο τι είναι «παγκοσμιοποίηση», στο τι είναι «πολυπολιτισμός», με όλες τις παραπάνω κρίσιμες λέξεις – έννοιες να τελούν στην εποχή μας σε τέτοιο βαθμό εννοιολογικής και ιδεολογικής σύγχυσης, ώστε ευλόγως οι μεγάλες λαϊκές μάζες ανά τον κόσμο, να αποστασιοποιούνται από αυτές αρκούμενες να παρακολουθούν όλους εκείνους, πολιτικούς, διανοούμενους, μέσα μαζικής ενημέρωσης, πνευματικό κόσμο, που προσπαθούν να προσδώσουν παγκόσμιες διαστάσεις σε ό,τι θεωρούν ότι συνιστά έννοια και ιδεολογία παγκόσμιας εμβέλειας. Η προσπάθεια αυτή, μέχρι στιγμής είναι τουλάχιστον απογοητευτική, για λόγους που θα σημειώσουμε παρακάτω.

Αυτό που επιδιώκεται σε κάθε περίπτωση δια της Παγκοσμιοποίησης, είναι η κατάργηση των συνόρων των εθνικών κρατών, είναι η κατάργηση του Κοινωνικού και συνακόλουθα οικονομικού και δημοκρατικού μοντέλου διακυβέρνησης των Κρατών όπως αυτό θεμελιώθηκε την αμέσως μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο περίοδο, και η εγκαθίδρυση ενός παγκόσμιου Αγοραίου Κράτους που θα κυβερνάται με βάση εταιρικές αρχές διαχείρισης (στη θέση των συνταγματικών αρχών) ανθρώπων και υλικών μέσων της οικονομίας (με τους ανθρώπους να μη τυγχάνουν καλύτερης «διαχείρισης» από ό,τι τα υλικά μέσα).

Δεξιά, Αριστερά, Σοσιαλδημοκρατία, σε όλες τους τις αποχρώσεις, επιχειρούν μέσα σ’ αυτό το Παγκόσμιο Αίτημα της Νεοφιλελεύθερης Τάξης Πραγμάτων, που επιχειρείται να εγκαθιδρυθεί μέσω της μη εισέτι εννοιολογηθείσας ιδεολογικά και πολιτικά λέξης «Παγκοσμιοποίηση» και «Πολυπολιτισμός», (ό,τι επιχειρείται είναι κυρίως μια προσπάθεια «εκδυτικοποίησης» των λέξεων αυτών εντός των απαιτήσεων του Παγκόσμιου Αγοραίου Νεοφιλελεύθερου Φονταμενταλισμού), επιχειρούν λοιπόν, εφόσον έχουν αποδεχτεί την κυριαρχία αυτής της Παγκόσμιας (ιδεολογικής) Σούπας της Παγκοσμιοποίησης και του Πολυπολιτισμού, να επιβιώσουν πλέοντας μέσα σ’ αυτή τη Σούπα και βεβαίως, από εκεί και πέρα, εφόσον ο «Πολυπολιτισμός» και η «Παγκοσμιοποίηση» στερούνται ιδικών τους ιδεολογικών θεωριών, οι πολιτικοί φορείς των κλασικών πολιτικών κομμάτων (ιδίως αυτών της εξουσίας) να προσπαθούν εναγωνίως να συνταιριάξουν τις ιδεολογικές τους καταβολές με μια πραγματικότητα (την «Παγκοσμιοποίηση»), η οποία ό,τι επιδιώκει είναι ακριβώς το ξερίζωμα αυτών των ιδεολογικών καταβολών (Δημοκρατία όπως τη γνωρίζουμε, Κοινωνικό Κράτος όπως το γνωρίζουμε, Ελεύθερη Οικονομία και Αγορές όπως τις γνωρίζουμε).

Παγκόσμια Σούπα; Ναι και όχι! 

Το «Ναι» πάει στην Παγκόσμια Νεοφιλελεύθερη Τάξη που ζούμε και σε ό,τι αυτή επιχειρεί. 

Το «Όχι» πάει στον Τελικό Στόχο της, που δεν είναι καθόλου «σούπα». 

Αν θέλουμε να δούμε τι ζητά και πού το πάει ο Παγκόσμιος Νεοφιλελευθερισμός, οφείλουμε να αναζητήσουμε τους ιδεολογικούς του ταγούς με παγκόσμια ακτινοβολία, που προσφέρουν τα νεοφιλελεύθερα άρθρα πίστης και δείχνουν τι είδους κόσμο ονειρεύονται. Έτσι π.χ., αρκεί μια επίσκεψη στα γραπτά των Φρίντριχ Χάγιεκ και Μίλτον Φρίντμαν, για να αντιληφθούμε το όραμά τους. Ποιο είναι αυτό; Είναι ο 19ος αιώνας (και ενίοτε ο 18ος) της τότε αναπτυγμένης Δύσης (κυρίως της προτεσταντικής)! Όχι μονάχα σε ό,τι αφορά την οικονομία μα και σε ό,τι αφορά την οργάνωση της κοινωνίας και του περιεχομένου της ίδια της δημοκρατίας. Βεβαίως, ένα τέτοιο Υπόδειγμα, ακόμα και οι πιο ακραίοι νεοφιλελεύθεροι πολιτικοί δεν τολμούν να το παρουσιάσουν στο εκλογικό τους ακροατήριο! Έτσι, αυτή η Νεοφιλελεύθερη Σούπα για την οποία κάναμε λόγο παραπάνω, δεν είναι και τόσο ένα προιόν «άγνοιας» και «αδυναμίας» εκείνων των Δυνάμεων και Συμφερόντων που είναι σε θέση να δημιουργούν Παγκόσμιες Τάξεις Πραγμάτων, απλώς, σοφά πράττοντας, αποφεύγουν να δείξουν το πραγματικό τους πρόσωπο, γνωρίζοντας πόσο και γιατί είναι αποκρουστικό για τους λαούς. Έτσι, προτιμούν με τη Στρατηγική του Σαλαμιού, να πετσοκόβουν λίγο-λίγο τα εθνικά, κοινωνικά και δημοκρατικά εμπόδια που ορθώνονται στο Δρόμο της Μεγάλης Επιστροφής προς τον Χρυσό Αιώνα του «Φιλελευθερισμού», τον 19ο (και όχι μόνο) Αιώνα! Κυβερνήσεις, πολιτικοί και πνευματικός κόσμος, άλλοι συνειδητά (από ιδεολογία) και άλλοι ασυνείδητα (βαυκαλιζόμενοι πως μπορούν να αλλάξουν την πορεία των πραγμάτων με το να ακολουθούν αυτή την πορεία), προσπαθούν να βρουν την κομματική και πολιτική τους προοπτική, ασφαλώς δε και την προσωπική τους προοπτική, με ό,τι αυτή η προσπάθεια συνεπάγεται σε επίπεδο κομματικών και προσωπικών χειρισμών. 

Και οι λαοί; Πώς αυτοί χειρίζονται τις τύχες τους μέσα σ’ αυτή την Εποχή της Μεγάλης Σύγχυσης και της Παγκόσμιας ιδεολογικοπολιτικής Σούπας; Εδώ κάθε απάντηση σ’ αυτό το ερώτημα, είναι παρακινδυνευμένη. Άλλωστε, υπάρχουν λαοί και λαοί, των οποίων οι συμπεριφορές και αντιδράσεις έχουν να κάνουν και με τα ιδιαίτερα πολιτισμικά χαρακτηριστικά και πιστεύω τους, την ιστορία τους, ίσως και τον ιδιαίτερο ψυχισμό τους. Το Συλλογικό ως προς τα χαρακτηριστικά του και τις δυνατότητές του, δεν αθροίζεται απλά, αλλά δημιουργεί και συνέργειες (το κλασικό παράδειγμα πως 2+2 δεν κάνει πάντα 4, αλλά μπορεί και 5 και 6, ίσως όμως, στη περίπτωση της αρνητικής συνέργιας να κάνει και 3 και 2). 

ΙΙ. Αριστερά και η σύμμαχός της Παγκοσμιοποίηση 

Διεθνισμός και Εθνικισμός (όχι με την αρνητική έννοια της λέξης) είναι ασύμβατες ιδεολογίες και στο επίπεδο του μεταξύ τους ανταγωνισμού για την τελική επικράτηση, η μια επιδιώκει την εξαφάνιση της άλλης ή τον περιορισμό της αποδοχής της από τους λαούς. Βεβαίως, δεν ήταν πάντα έτσι. Τα εθνικά κράτη γεννήθηκαν μέσα από εθνικισμούς, ενώ ακόμα και μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο που φούντωναν τα κινήματα στις πάμπολλες αποικίες ανά τον κόσμο, ως «εθνικοαπελευθερωτικά» κινήματα εκδηλώνονταν (και όχι ως διεθνιστικά), χωρίς η (τουλάχιστον η αναρχική) Αριστερά την εποχή εκείνη να αντιτίθεται στον όρο που υποδήλωνε την ύπαρξη «εθνικισμών». Αντίθετα μάλιστα, η Μόσχα (και το Πεκίνο σε μικρότερο βαθμό) υπέθαλπαν όπου μπορούσαν τέτοια εθνικοαπελευθερωτικά κινήματα, δηλαδή, υπέθαλπαν τον εθνικισμό. Μάλιστα, ακόμα και πολύ πιο πρόσφατα, είδαμε πώς Αριστερές Δυνάμεις στην Ευρώπη και στην Ελλάδα χαιρέτησαν την ανάδυση των νέων κρατών που προήλθαν από τη διάσπαση πολυεθνικών κομμουνιστικών κρατών μετά την κατάρρευση του Υπαρκτού Σοσιαλισμού, φαινόμενα που είχαν έντονο το εθνικιστικό στοιχείο και μάλιστα που οδήγησαν και σε συρράξεις μεταξύ τους έως ότου οι επιμέρους εθνικές διεκδικήσεις βρουν μεταξύ τους ένα σημείο συμβιβασμού. Το ενδιαφέρον εδώ είναι, πως εκείνη η Αριστερά, στην Ευρώπη και στην Ελλάδα που τάχθηκε με το μέρος των αποσχιστικών εθνικών κινημάτων στα πολυεθνικά κράτη του πρώην Υπαρκτού Σοσιαλισμού, έπραξε κάτι εντελώς το αντιδιεθνιστικό : αντί δηλαδή, να ταχθεί υπέρ της διατήρησης της πολυεθνικότητας των ήδη πολυεθνικών πρώην σοσιαλιστικών κρατών, τάχθηκε υπέρ των αποσχιστικών κινημάτων, εκεί όπου αυτό συνέβη βεβαίως. (Όμως τάχθηκε, εναντίον του πρόσφατος κινήματος των Καταλανών στην Ισπανία για ανεξαρτησία).

Όμως, ο Αριστερός Διεθνισμός, βρήκε έναν ανέλπιστο σύμμαχό του. Την Νεοφιλελεύθερη Παγκοσμιοποίηση. Το αίτημα της τελευταίας για κατάργηση των εθνικών συνόρων και άρα και των εθνικών κρατών και το αίτημα της Πολυπολιτισμικότητας έρχονται και δένουν με δύο βασικά προτάγματα της Αριστεράς : το τέλος των εθνικών κρατών και των εθνικών πολιτισμικών προτύπων. Βεβαίως, ο Τελικός Στόχος του Αριστερού Διεθνισμού και της Νεοφιλελεύθερης Τάξης Πραγμάτων, δεν συναντιούνται πουθενά, αφού ο μεν πρώτος διακηρύσσει ένα Παγκόσμιο Κράτος των Προλεταρίων, η δε δεύτερη ένα Παγκόσμιο Χωριό όπου θα επικρατεί πλήρης ελευθερία (που προσδιορίζεται κυρίως στον οικονομικό τομέα αλλά που συμπαρασύρει ολόκληρο το κλασικό κοινωνικό και δημοκρατικό κρατικό οικοδόμημα όπως το γνωρίζουμε) από κάθε κεντρική κρατική εξουσία. Όμως, επειδή η Μεγάλη Διασταύρωση όπου Αριστερός Διεθνισμός και Παγκοσμιοποίηση δεν είναι ακόμα ένα θέμα προς αντιμετώπιση και που θα οδηγήσει, όταν προκύψει, σε λύση της μέχρι τότε συνοδοιπορίας τους, η Παγκοσμιοποίηση δέχεται ασμένως τα διεθνιστικά εθνικά προτάγματα αφού την εξυπηρετούν αφάνταστα και τούτο διότι, επί του παρόντος, παλεύουν εναντίον του ίδιου κοινού εχθρού : του εθνικού κράτους (με τα εθνικά τους σύνορα που βάζουν εμπόδια στη ακώλυτη κυκλοφορία ανθρώπων και των αγορών -το πρώτο ενδιαφέρει την Αριστερά, ενώ την Παγκοσμιοποίηση την ενδιαφέρουν και τα δύο, αφού και τα δύο εξασφαλίζουν διάχυση της φτώχειας και όχι της ευημερίας των λαών) και κάθε είδους «εθνικού», όπως «εθνικές κουλτούρες», κ.λπ., που κι αυτές οφείλουν να «ομογενοποιηθούν» εντός της Πολυπολιτισμικής Σούπας.

ΙΙΙ. Η Ελληνική Αριστερά και τα Ελληνικά Εθνικά Θέματα

Η Ελληνική Αριστερά, ασφαλώς διεθνιστική στον ιδεολογικό της πυρήνα, έναντι των ελληνικών εθνικών θεμάτων και προβλημάτων, είχε θέσεις που ενίοτε την αποστασιοποιούσαν από την συντριπτική πλειοψηφία του ελληνικού λαού, όπως π.χ., στο Σκοπιανό Ζήτημα. Οι θέσεις που κατά καιρούς είχε πάρει, είναι γνωστές ώστε να μην χρειάζεται να τις επαναλάβουμε εδώ. Ο Αριστερός Διεθνισμός, όχι μόνο στην Ελλάδα, μα όπως αποδείχτηκε από τις εξελίξεις που ακολούθησαν την κατάρρευση των Κρατών του Υπαρκτού Σοσιαλισμού, δεν υπήρξε ποτέ κάτι που συγκίνησε τις μεγάλες πλειοψηφίες των λαών, όπου γης, και στην Ελλάδα βεβαίως. Όπου επικράτησε, επιβλήθηκε βίαια και αποτινάχτηκε όταν οι συνθήκες το επέτρεψαν, το ίδιο βίαια. Το Αριστερό Διεθνιστικό Μοντέλο και το Αριστερό Διεθνιστικό Όραμα του Κόσμου, υπήρξε πάντα περιθωριακό. 

Η Αριστερά, όπου ήταν χρήσιμη, φαίνεται να ήταν στο επίπεδο της αξιοποίησης της αναμφισβήτητης αγωνιστικότητάς της στο επίπεδο των λαϊκών κοινωνικών διεκδικήσεων, όπου πράγματι, εκεί, εμφάνιζε δυσανάλογα μεγάλα ποσά λαϊκής επιρροής, π.χ. στον έλεγχο των συνδικάτων σε σχέση με την επιρροή της στις εθνικές εκλογές. Ο λαός ήταν είναι σα να λέει : «σου εμπιστεύομαι μέχρις εδώ, στη διεκδίκηση κοινωνικών απαιτήσεων, όχι όμως και στα εθνικά μας θέματα». Όντως, η Αριστερά ποτέ δεν κατόρθωσε να πείσει ότι μπορεί να λύσει τα εθνικά ζητήματα κατά τρόπο «επωφελή» γι’ αυτά, διότι απλά, δεν έχει την ίδια αντίληψη γι’ αυτά, με τη συντριπτική πλειοψηφία του λαού που δεν εννοεί να αντιληφθεί γιατί θα έπρεπε να υιοθετήσει την Διεθνιστική αντίληψη των πραγμάτων ως «εργαλείο» επίλυσης των εθνικών του ζητημάτων. 

Μάλιστα, αν θέλουμε να πάμε κι ένα βήμα παραπέρα, η ίδια η έννοια του έθνους, ως προς την ιστορική συνέχειά της, προσεγγίζεται σε μεγάλο  βαθμό διαφορετικά από έναν Αριστερό και έναν μη Αριστερό. Ο πρώτος, είναι πολύ πιθανό, ή έστω, πιθανότερο από έναν μη Αριστερό, να μην δέχεται τη συνέχεια του έθνους, εν προκειμένω του ελληνικού έθνους, οπότε και ίσως και εξ αυτού του λόγου να ερμηνεύεται και η χαλαρή σχέση με την ίδια την έννοια του έθνους και των εθνικών ζητημάτων αλλά και των ερμηνειών του γι’ αυτά τα θέματα. Εν προκειμένω, τα επιχειρήματα για το θέμα αυτό, της συνέχειας του έθνους, ενδεχομένως να  είναι -για την αντίληψη της κάθε άποψης- εξίσου ισχυρά και αφοπλιστικά. Όμως αυτό το ζήτημα, είναι καθαρά θεωρητικό και ό,τι έχει σημασία στο επίπεδο του σχεδιασμού και υλοποίησης των κρατικών πολιτικών για τα ζητήματα αυτά, είναι ποια είναι η κρατούσα (ασφαλώς όχι συγκυριακή) άποψη των πραγμάτων.

ΙV. Η Συμφωνία των Πρεσπών και το Ζήτημα της Έγκρισής της από την Ελλάδα

Και φτάνουμε στο ζητούμενο.

Έγινε μεταξύ ελληνικής κυβέρνησης και Σκοπίων μια συμφωνία για το ονοματολογικό, όπως κακώς λέγεται, διότι υπερβαίνει το ονοματολογικό. Η Συμφωνία των Πρεσπών. Δεν θα μπω καθόλου στην ουσία της Συμφωνίας (την οποία θεωρώ απαράδεκτη εθνικά). Θα μείνω στη διαδικασία έγκρισής της.

Εδώ, πρέπει να αποστασιοποιηθώ από το γεγονός ότι πρόκειται για μια συμφωνία που έγινε από μια Αριστερή Κυβέρνηση (συνεργασίας βεβαίως με άλλο κόμμα, όμως είναι αυτή αποτελεί τον κορμό της συνεργασίας αυτής). Για να είμαι σύμφωνος με όσα είπα παραπάνω για τη διασύνδεση Αριστεράς και Παγκοσμιοποίησης, οφείλω να υπογραμμίσω ότι από το σημείο αυτό και πέρα, οι θέσεις μου εκφράζουν πάγια αντίληψή μου για τον τρόπο λήψης αποφάσεων για σημαντικά εθνικά θέματα, ανεξάρτητα για το αν μιλάμε για μια Αριστερή ή για μια μη Αριστερή κυβέρνηση, ιδίως δε, κυβέρνηση που ασπάζεται τα νάματα της Παγκοσμιοποίησης.

Χωρίς λοιπόν περιστροφή, η δική μου θέση είναι ότι θάπρεπε η τελική έγκριση επί ενός τόσο σημαντικού (κατά την αντίληψη της λαϊκής πλειοψηφίας) εθνικού θέματος να ληφθεί μέσω δημοψηφίσματος, ανεξάρτητα από τη Κυβέρνηση που έκανε τη Συμφωνία. Είναι δε άκρως υποτιμητικό ότι αυτό το δικαίωμα δόθηκε στους Σκοπιανούς όχι όμως στους Έλληνες, για να μην αναφερθώ και στο ζήτημα της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας που θα έπρεπε να υπάρχει (ενισχυμένη και όχι απλή). 

Ειδικά δε, όταν μια τέτοια συμφωνία έρχεται από μια Αριστερή Κυβέρνηση που ιδεολογικά στα εθνικά θέματα δεν εκπροσωπεί ιστορικά παρά μια συντριπτική μειοψηφία, πολύ περισσότερο μια τέτοια κυβέρνηση θα έπρεπε να ήταν διπλά και τριπλά προσεκτική στο θέμα αυτό (της διαδικασίας δηλαδή έγκρισης της συμφωνίας που προτείνει). 

Σε σειρά άρθρων μου, ΠΡΙΝ ο ΣΥΡΙΖΑ καταλάβει την εξουσία τον Ιανουάριο του 2015, όταν ήταν ακόμα αξιωματική αντιπολίτευση, επεσήμαινα ότι θα αποτελούσε τεράστιο πολιτικό του λάθος, να εκλάβει την εντολή που έλαβε αποκλειστικά για την έξοδο της Χώρας από τα Μνημόνια και ως εντολή να επιβάλει ως κυβέρνηση τις συντριπτικά μειοψηφικές του απόψεις του επί των εθνικών ζητημάτων, διότι τέτοια εντολή ούτε το δόθηκε ούτε θα του δίνονταν αν τη ζητούσε. Δυστυχώς, φαίνεται αυτό που εξέφραζα ως μικρή πιθανότητα να συμβεί, συμβαίνει. Είχα επίσης γράψει, σε παλαιότερα άρθρα μου, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να προσέξει μη τυχόν και μεταβληθεί σε Ιφιγένεια όταν χάσει την εξουσία και κάποιοι άλλοι φορείς της Εξουσίας θα επιχειρήσουν να ηρεμήσουν έναν θυμωμένο λαό για ό,τι θεωρεί ότι προδόθηκε : από τα Μνημόνια που δεν καταργήθηκαν ίσαμε τα εθνικά του θέματα. Και μάλιστα από πολιτικούς αντιπάλους με μεγάλη προϋπηρεσία και οι ίδιοι στην επιβολή σκληρών Μνημονίων και ενδεχομένως στην μη διαφορετική αντιμετώπιση των εξωτερικών πιέσεων που επιβάλλουν ξένες Δυνάμεις, για τους δικούς τους λόγους, για «επιλύσεις» εθνικών μας εκκρεμοτήτων με τους διάφορους γείτονές μας. Άλλωστε ας μη ξεχνάμε, πως κατά το παρελθόν, (ας πούμε στην εποχή του Τίτο), στο Σκοπιανό Ζήτημα η εθνική μας (χαλαρή) στάση έναντι της ασύδοτης Γιουγκοσλαβικής προπαγάνδας για το «Μακεδονικό»,  είχε ουσιαστικά επιβληθεί από τους «Συμμάχους» μας (τις ΗΠΑ κυρίως) προκειμένου να στηρίξουμε στον Ψυχρό Πόλεμο τον Τίτο έναντι της ΕΣΣΔ, με την προσδοκία πως μετά τον (Ψυχρό) Πόλεμο η Ελλάδα θα τύχαινε της αμέριστης συμπαράστασης υπέρ των εθνικών της δικαίων από τους παραδοσιακούς μας «συμμάχους».

Το «Μακεδονικό», τώρα ανοίγει, πολύ φοβούμαι. Μένει να διαψευστώ για άλλους φόβους μου για τις συνέπειές του…

35 Responses to “Η Αριστερή Κυβέρνηση (του ΣΥΡΙΖΑ) και γιατί θα έπρεπε να επιλέξει το Δημοψήφισμα στο Σκοπιανό Ζήτημα”

  1. για ποιούς αριστερούς κύριε??? said

    Ποιος θα παραδώσει Μακεδονία με 151 ψήφους????
    Ποιοι είναι αυτοί που θα στηρίξουν για να περάσει με 151
    βουλευτές οριακή δηλαδή πλειοψηφία και χωρίς τη θέληση
    του ελληνικού λαού. Τι νομίζουν ότι θα δώσουν ψήφο
    για ένα απλό νομοσχέδιο ή προϋπολογισμό??
    Μακεδονία ρε Ελλάδα!!!! Για ποια αριστερά μιλά
    ο κύριος. Τι σχέση έχουν οι κουκουλοφόροι με την αριστερά???
    Για πιο δημοψήφισμα μιλάει ???? Ποιο?????
    Τέρμα οι κολοτούμπες τέρμα δεν έχετε δικαιοδοσία από το
    λαό και ο λαός έχει δικαίωμα στη προστασία της δημοκρατίας
    και του συντάγματος. Όπως έχει και ο πρόεδρος.
    ποια αριστερά κύριε????

    Like

    • Ο Αϊνσταιν το ειπε ! said

      Συνελθε μπατριωτη….
      Το ονομα το εχουν παραδωσει, δεκαδες χρονια τωρα…
      ΚαραμανλοΣαμαροΜητσοτακηδες …..
      Το Μ στο ΠΓΔΜ τι σημαινει ?
      Αν δεν πιστευεις ….ρωτα την Κερια Ντορα !!
      Αυτη και αυτοι ξερουν καλα !!
      Μακεδονια την ξερουν και την φωναζουν…κοντα στα150 κρατη !!
      Εσυ….τωρα ξυπνησες ??
      Ουστ…..

      Like

      • Ζάβαρα said

        Σλαβομακεδονία!!! Περιέχει το Μακεδονία αδιαίρετο μια λέξη
        για όλες τις χρήσεις !!!Μπατριώτης είσαι!!!! Ούτε μακεδονική γλώσσα
        ούτε εθνότητα!!!! Εσύ μπατριώτη πρέπει να είχες πάει την Ελλάδα
        στα δικαστήρια ενάντια στο ΒΕΤΟ Καραμανλή!!!!
        Ε μπατριώτη??? Ή κάνω λάθος????
        Και γιατί την αναγνωρίζεις πάλι μπατριώτη???

        Like

      • Αυτονόητα said

        Ο Αϊνσταιν Το Ειπε !

        Εύστοχο σχόλιο.

        Like

      • Το "Μ" στο ΠΓΔΜ [σημασία / έννοια ] said

        Στο πλαίσιο της διαπραγματευτικής συμφωνίας του 1993 και κατόπιν αποφάσεως του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (UN), η προσωρινή και καθ’ όλα ανεπίσημη αναφορά “FYROM” (Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας), μπορεί να χρησιμοποιείται απο άλλες χώρες και διεθνείς οργανισμούς -μ ό ν ο- στις διακρατικές σχέσεις των και δεν μπορεί να εκληφθεί, να υπονοηθεί ή να χρησιμοποιηθεί για οποιαδήποτε άλλο σκοπό ή χάριν διεθνούς νομικής εκπροσώπησης της προαναφερθείσας οντότητας έως ότου βρεθεί και ανακοινωθεί νόμιμη ονοματολογική λύση υπό την αιγίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών (UN).

        Like

    • Δε πιστεύω να πιστεύεις στην ηρωοποίηση του μπουχέσα ; said

      Δεν έχεις καταλάβει ακόμη ότι ο καμμένος προδότης χάρισε 4 βοελυτές του στον Αλέξη του παίζοντας το παιχνίδι του καλού Πατριώτη που αποχώρησε και του καλού χριστιανού που κοινώνησε ;

      Like

  2. Βρωμισε δεξιίλα...η Ολυμπιτσα ! said

    Κυριε Χασιωτη, μηπως παραλογιζεσθε !!
    Να κανουμε δημοψηφισμα εμεις…..για το ονομα αλλης χωρας !
    Αστειευεστε ή τα λετε στο ειδικο κοινο σας !!

    Like

    • Γιατι γελατε....Κυριοι ? said

      Ουσιαστικά δεν τους ενδιαφερει η συμφωνία των Πρεσπών !!
      Τους καίει να διακοπούν οι έρευνες για ΝΟΒΑΡΤΙΣ – ΚΕΛΠΝΟ κ.λ.π.
      Καποιοι μας τα πηρανε….ας τους βρουμε …….
      Ξυπνηστε……

      Like

      • Αυτονόητα said

        Συμφωνώ.

        Like

      • τίμιος ντρέντ said

        Θα έχει νοβαρτις συνέχεια ατιμολόγητα φάρμακα του 2015
        3 δις φάγατε γιατί δεν προλαβαίνατε είχατε τίμια διαπραγμάτευση.
        Για τον κόσμο που πεθάνετε που δεν μπορούσε να αγοράσει φάρμακο
        Βαλε και αυτούς που πνίξατε και κάψατε φονιάδες και παίζατε θέατρο
        πάνω στα πτώματα ξευτίλες.

        Like

    • Ο κυρ-Θάνος said

      Και τι να κάνουμε βρε λεβέντη μου και συμπατριώτη (ελπίζω),
      αφού σ’ εμάς έπεσε να συνορεύουμε με δαύτους που έχουν στριμώξει το δικό μας Αιγαίο στον δικό τους χάρτη ;

      Έλα . . μ’ ακούς ;

      Like

  3. ΕΛΛΗΝΑΣ said

    ΠΟΙΟ ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ ΚΟΥΡΑΦΕΞΑΛΑ ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ
    ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΑ Η ΑΦΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΛΗ ΟΙ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ
    180 ΒΟΛΕΥΤΕΣ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΜΑΛΑΚΙΑΣ ΣΑΣ
    ΚΑΙ 151 ΒΟΛΕΥΤΕΣ ΝΑ ΕΚΧΩΡΗΘΗ ΟΝΟΜΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

    Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΑΣ ΓΙΔΙΑ ΨΗΦΟΦΟΡΟΙ

    Like

    • ΜΑΧΗΤΗΣ said

      Εχεις απολυτο δικιο!

      Ο..προεδρος…

      πανω απο την πατριδα και την Ιστορια χιλιαδων χρονων με αιμα!

      Like

      • ΜΑΧΗΤΗΣ said

        Και ενας καθηγητης το πρωι

        αυτο υποστηριξε!

        Οτι..ειναι και αντισυνταγματικο..οπως και η..ψηφος εμπιστοσυνης…

        δεν προβλεπεται απο το Συνταγμα….το αναθεωρημενο…..

        Like

  4. βασιλης said

    μαλιστα……………ουτε μονοστιλο στην ολυμπια για τον “καλητερο” πρωθυπουργο στην ιστορια της ελλαδας………………………..αχαχαχαχαχααααααααααααααα……………………………………..στην ομιλια βαλανε σε παρενθεση την λεξη “συμφωνια”….
    εγω θα εβαζα…. το ριχταδικο της συμφωνιας των πρεσπων………….

    Like

  5. βασιλης said

    ο κατα τα αλλα αριστερος τραπεζωσε την ναζιστρια………………………………..αλλα ντ αλλων η ο ομιλια……………..και προς το τελος επαιξε και λιγο ιμιτασιον καραμανλη κουρασμενο……………..

    Like

  6. βασιλης said

    να το πατε το παιδι σε κανεναν ψυχιατρο……………………….τι ειπε ο τσιπρας……..επειδη η ακρα δεξια εχει καποια ποσοστα στην ευρωπη να ανοιξουμε ακομα περισσοτερο τα συνορα…………………………..θες να τα ανοιξουμε τσιπρακο τα συνορα…………….?ωραια…………αλλα να εισαι παρων χωρις μπατσους και ματ σε καποιο νησι του αιγαιου και να παρεις και μια ντουντουκα και να φωναζεις καλως τους μεταναστες τους ζουμπουρλουδικους……….και προσεξε χωρις μπατσους……………..και χωρις προστασια…………………..μηπως γινεις πορνοσταρ και σε παρουν απ ολες τις τρυπες…………….μηπως μηνεις και εγγυος……………εεεεεεεεεε τσιπρακο……?

    Like

  7. βασιλης said

    ο φαραως……………………..αχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχαχααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααα

    Like

    • βασιλης said

      στην αννιτα πανια επρεπε να δωσει συνεντευξη…………………………………αχχαχαχαχαχαααααααααααααααααααα………………

      Like

  8. Αυτονόητα said

    Ο Πάνος Καμμένος τα πήγε πολύ καλά στο υπουργείο Άμυνας.

    Ήταν ένας από τους καλύτερους υπουργούς Άμυνας.

    Στη δύσκολη στιγμή όμως κιότεψε.

    Λογάριασε το πολιτικό κόστος και τα ψηφαλάκια.

    Οι πολιτικοί όμως πρέπει να παίρνουν και δύσκολες αποφάσεις για τα συμφέροντα της πατρίδας.

    Θέλω η Ελλάδα να πάει μπροστά να μην σκέφτεται φοβικά με κόμπλεξ με αόρατους εχθρούς.

    Να μην ταΐζονται οι πολίτες της με φόβο ανασφάλεια από τους πατριδοκάπηλους.

    Το ζήσαμε το νιώσαμε και δεν κερδίσαμε τίποτα.

    Ένα πολιτικό σύστημα (το προηγούμενο) που ήθελε τους πολίτες του “αποσχολημένους” με εθνικά προβλήματα ώστε αυτοί να λεηλατούν την Ελλάδα ανενόχλητοι.

    Δεν θέλω τέτοια Ελλάδα και τέτοιους Έλληνες.

    Θέλω μια Ελλάδα που να κοιτάει κατάματα το μέλλον χωρίς φόβο χωρίς κόμπλεξ.

    Στις επόμενες εκλογές θα στηρίξω με όλες τις δυνάμεις μου τον Αλέξη Τσίπρα.

    Γιατί μου έμαθε να μην φοβάμαι.

    Γιατί ο Αλέξης Τσίπρας δεν φοβάται και δεν βάζει το πατριωτικό του καθήκον πάνω από τα ψηφαλάκια και την ευθύνη.

    Γιατί ο Αλέξης Τσίπρας δεν κρύβει τα προβλήματα κάτω από τα χαλί όπως έκαναν όλοι οι προκάτοχοί του…..

    Και σας τα λέει αυτά ένας άνθρωπος που έδωσε και δίνει αγώνα για την Ελλάδα καθημερινά και δεν χρειάζεται να πω τίποτα περισσότερο μου αρκεί που το ξέρω εγώ…..

    Like

    • βασιλης said

      αχαχαχαχαχχαχαχααχχαχαχααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααααα………………………………………πες και κανενα με τον τοτο ρε φιογκο……………..

      Like

    • βασιλης said

      και αφου θα στηριξεις με ολες σου τις δυναμεις τον αλεξη τσιπρα…………………..θα ψαξεις και τις παντοφλες σου στο παρκο……………………..η μακεδονια ειναι ελλαδα………………………να σου δωσω και να tip.απ γερμανια και κατω να ψαξεις…………………………..σε γερμανικο κοινοβουλειο να ψαξεις οχι στην ελλαδα……………………….

      Like

    • το χρωστάτε στους έλληνες said

      Γιουσουφάκια θα συνεχίζατε και για τα σύνορα του αιγαίου???
      Και τους τσάμιδες?? Κρίμα να μην ολοκληρώσουν την προδοσία.
      Αργά κατάλαβε ο Πάνος με τι δοσίλογους έχει μπλέξει.
      Τόσες κολοτούμπες οι γιαλατζήδες τι περίμενε??
      Να μην φοβάται ότι τον κρατάει κανένας. Με τη βοήθεια του
      Πάνου της Ζωής και του Γιάνη θα στείλουμε τους προδότες στα μπουντρούμια.
      Χωρίς ασυλίες και νόμους παρασκευόπουλου.
      Οι μαφιόζοι θα πάνε στο φυσικό τους περιβάλλον!!!!
      ΤΕΛΟΣ!!!!!!

      Like

      • βασιλης said

        δυσκολα σε κοβω……………………..με χουντικες λογοκρισιες θα ψαξεις τις παντοφλες στο παρκο………………………………………………….απο αθηνα και κατω……………….

        Like

    • "Ξέφυγες πάλι" κοίτα να τρώς και να ξεκουράζεσαι λιγάκι 😌 said

      “Οι πολιτικοί όμως πρέπει να παίρνουν και δύσκολες αποφάσεις για τα συμφέροντα της (διπλανής τους) πατρίδας”

      (+ναπαναγα+θεί ο λαός είτε του αρέσει είτε όχι)

      Like

      • Αυτονόητα said

        Δηλαδή το σκέτο Μακεδονία είναι καλύτερο για τα συμφέροντα μας κατά τη γνώμη σου από το Βόρεια Μακεδονία erga omnes και με όλες τις αλλαγές στο Σύνταγμα για τα αλυτρωτικά ??

        Like

        • Είπες - Είπα - λέμε said

          Το “σκέτο” που αναφέρεις ως εναλλακτική προσφορά απο που και πως προκύπτει ;
          Δλδ διάλεξε τι θες, να σου κόψω το πόδι ή το χέρι ;
          Υπάρχουν και άλλες πολλές “μονολεκτικές” και δίκαιες λύσεις. Γιατί πρέπει εμείς να κόψουμε τον λαιμό μας διακινδυνεύοντας το μέλλον της δικής μας πατρίδας για έναν αποδεδειγμένα επισφαλή γείτονα ; Αισθάνεσαι πχ ότι τα αγάλματα και διαφ. άλλα που με τόσο θράσος έστησαν μετα το Βουκουρέστι ότι πραγματικά εκφράζει τα ειλικρινά τους αισθήματα ή ότι συμμορφώθηκαν επειδή τα γκρέμισαν [μας έκαναν οι κλέφτες χάρη] και ότι δεν θα μας την ξαναφέρουν ;.
          Και μεταξύ μας, γιά ποιόν λόγο ή όφελος ο πρωθυπουργός μας (ή όποιος πρωθυπουργός οποίας χώρας) να πάρει το βάρος προσωπικά βάζοντας και τον εαυτό του στις γραμμές του τραίνου και μάλιστα προεκλογικά και κυρίως κατά παράβαση του συντάγματος (ιδε άρθρο 28), ενω θα μπορούσε κάλλιστα και με απόλυτη βεβαιότητα να μείνει στην ιστορία ως ένας, αν όχι ο καλύτερος πολιτικός της νεότερης Ελληνικής ιστορίας ;

          Ποιός ο λόγος, αν μιλάμε πατριωτικά και όχι κομματικά ;

          υ.γ.
          Χαίρομαι που (κοιτάζοντας τριγύρω) μπορούμε τουλάχιστον και συζητάμε πολιτισμένα.

          Like

        • Αυτονόητα said

          Προκύπτει από το γεγονός πως εδώ και δεκαετίες έχουν δημιουργηθεί κάποια τετελεσμένα.

          Με την αναγνώριση του κράτους ως Δημοκρατία της Μακεδονίας σκέτο από 140 χώρες.

          Και φυσικά με την διαχρονική θέση της Ελλάδας στο θέμα από προηγούμενες κυβερνήσεις που ήταν για ένα όνομα με γεωγραφικό προσδιορισμό (που θα περιλαμβάνει το όνομα Μακεδονία) erga omnes και αλλαγές στο Σύνταγμα για τα αλυτρωτικά.

          Αυτή τη διαπραγμάτευση έκαναν και αυτά ζητούσαν ως ελάχιστο οι υπουργοί των Εξωτερικών Ντόρα Μπακογιάννη Βενιζέλος-Τούρκογλου Γιωργάκης Παπανδρέου κτλ.

          Τότε όμως υπήρχε ένας ακροδεξιός Γκρούεφσκι που δεν δεχόταν τίποτα και φυσικά το εγχώριο προηγούμενο πολιτικό σύστημα προτιμούσε να κρύβει τα προβλήματα να μην τα λύνει με μόνο γνώμονα το πολιτικό κόστος και τα ψηφαλάκια.

          Σήμερα οι συνθήκες ήταν διαφορετικές και θα ήταν κρίμα να χαθεί αυτή η ευκαιρία.

          Ο Πρωθυπουργός δεν δείλιασε δεν σκέφτηκε το πολιτικό κόστος και εκμεταλλεύτηκε την ευνοϊκή συγκυρία ώστε να λύσει ένα χρόνιο πρόβλημα.

          Κλείνοντας ένα μέτωπο με ένα συμβιβασμό.

          Αν ο Αλέξης Τσίπρας κοιτούσε τα ψηφαλάκια το πολιτικό κόστος και ήταν λαικιστής θα άφηνε για τους επόμενους την καυτή πατάτα όπως ακριβώς έκαναν δηλαδή και οι προκάτοχοί του.

          Μόνο που σε αυτή τη περίπτωση χάνει η χώρα.

          Άρα ο Αλέξης Τσίπρας έβαλε πάνω από το πολιτικό του συμφέρον το συμφέρον της πατρίδας και για αυτό το λόγο του αξίζουν πολλά συγχαρητήρια.

          Χαίρομαι κι εγώ που μπορούμε να συζητάμε πολιτισμένα ακόμα και διαφωνώντας.

          Like

        • "Κοντά στον νου κι η γνώση" said

          Το ότι 140 χώρες την αποκαλούν όπως την αποκαλούν για να μπορούν να διεκπεραιώνονται οι τρέχουσες διακρατικές τους υποθέσεις δεν σημαίνει ότι νομικώς τους δίνεται το δικαίωμα και να την αναγνωρίσουν.
          Όσο για το συνέβη τα προηγούμενα χρόνια δεν έχει καμία απολύτως σημασία, απλούστατα διότι το όλο πρόβλημα το δημιούργησαν οι ίδιοι (δες τους χάρτες και τις διαρκείς διεκδικήσεις τους), ήταν και είναι δικό τους. Αν νομίζεις ότι ο Γκρούεφσκι ήταν ή είναι το μόνο τους δήθεν κακό παιδί είναι επειδή δεν έχουμε δει ακόμη τίποτα.

          Like

        • "Κοντά στον νου κι η γνώση" said

          Οι 140 χώρες μπορούν (με συμφωνία του ΟΗΕ) να χρησιμοποιούν την ονομασία προς διεκπεραίωση διακρατικών τους υποθέσεων μόνο αλλά δεν τους δίδεται νομικώς το δικαίωμα να την αναγνωρίσουν με αυτό έως ότου αποφανθεί η ανώτατη αρχή (ο ΟΗΕ) του οποίου είναι μέλη.
          Όσο για το τι συνέβη και το πως χειρίστηκε η υπόθεση στο παρελθόν η Ελλάδα δεν φέρει καμία ευθύνη. Εκείνοι έφτιαχναν χάρτες, αγάλματα και προέβαιναν σε “λωλές” διεκδικήσεις καθυστερώντας έτσι την όλη υπόθεση και αυτοί ευθύνονται για τον χαμένο καιρό και όχι οι προηγουμενές μας κυβερνήσεις που . . είναι ενα άτοπο και λανθασμένο πάτημα.

          Like

  9. βασιλης said

    και επειδη υπαρχει και η εγκριση το παιχνιδι ειναι ξεπουλημενο…………….

    Like

  10. George said

    O Ellinikos Laos psifise ton Syriza os Kybernisi 2 Fores, O Ellinikos Laos Yksere tis thesis tou Syriza, idika sta Ethnika themata, O Ellinokos Laos endiaferete MONO gia to Synferon tis Thepis tou. ( sta @rxidai tou H Ellada ). Opote fate na Xortasete tora Proti, Defteri, Triti kai …..dekati pemti fora Aristera. Paneksipne NEOellina.

    Like

    • Γράψε και κλάψε (Χαράλαμπε) 😡 said

      Μα . . δεν φταίμε εμείς,
      δεν ξέραμε, μας γελάσανε
      μας είπαν οι κλέφτες λεφτά υπάρχουν και στο τέλος μας πήραν κι εκείνα που είχαμε
      μας είπαν success story και μας φέρανε αυτόν τον ΕΝΦΙΑ
      Ετούτοι εδω μας είπαν ότι θα τα σκίσουν όλα και φέραν κι άλλα και απ’ ότι λένε οι ειδικοί το χρέος είναι τώρα διπλάσιο απ’ ότι ήταν και ότι θα μας πάρει 99 χρόνια να το ξεπλερώσουμε.
      Τώρα μαλώνουν για την Μακεδονία μας. Που βρίσκεται αυτή ;
      Τι ξέρουμε εμείς απ’ αυτά και τι φταίμε ;

      Like

  11. Γεια σου Γιανη Βαρουφακη said

    Σας εχουν χρεωμενους θα κανετε οτι θελουν οι δανειστες .

    Ποια Μακεδονια ειναι Ελληνικη ?
    Στη θεσαλονικη τα νερα τα πηραν οι Γαλλοι ,οι Ιταλοι τα τραινα ,
    οι Κινεζοι τα υπολοιπα, την ΔΕΗ ξεπουλημενη σε ξενους.
    Κατα τα αλλα η Μακεδονια ειναι Ελληνικη , ειναι δυνατον το ξεπουλήμα της δημοσιας περιουσιας να ονομαζεται επενδυσεις ?

    Μου φαινεται οτι καλα τα ελεγε ο Βαρουφακης.

    Like

    • Roller Coaster said

      Καλά ή άσχημα ήταν και ευθύς and clear !
      Άλλοι και για άλλους λόγους λιποψύχησαν τελευταία στιγμή !
      Δεν είμαι ούτε κατά φαντασίαν αριστερός, ούτε τον γνωρίζω αλλά ούτε και χρειάζομαι την βοήθεια κανενός για να βάλω το μυαλό μου να δουλέψει.

      Like

Σχολιάστε Ελεύθερα !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: