olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Ρόζα Μπότσαρη: Η Ελληνίδα καλλονή, κόρη του Μάρκου Μπότσαρη που έμεινε στο πάνθεον των πιο ωραίων γυναικών

Posted by kalinda στο Νοέμβριος 6, 2018

F2861CC3-C5C5-4338-A180-B89852AC30B5Στην Schönheiten-Galerie, την «Πινακοθήκη των Καλλονών», που βρίσκεται στο Μόναχο, υπάρχει μια συλλογή από 36 πορτρέτα των ωραιότερων γυναικών από την αριστοκρατία και την μεσαία τάξη του Μονάχου, που ζωγράφισε μεταξύ 1827 και 1850 κυρίως ο Joseph Karl Stieler.

Κάποια από τα πιο γνωστά έργα του Stieler, είναι τα πορτρέτα της κόρης του υποδηματοποιού Helene Sedlmayr, της ηθοποιού Charlotte von Hagn, των δύο Ιρλανδών ερωμένων του Βασιλιά, Eliza Gilbert (Lola Montez) και Marianna Marquesa Florenzi, αλλά και της Ελληνίδας καλλονής Κατερίνας «Ρόζας» Μπότσαρη. Της κόρης του οπλαρχηγού της ελληνικής επανάστασης, Μάρκου Μπότσαρη.

Η φτώχεια, ο πόλεμος, η απουσία του πατέρα στιγμάτισαν την παιδική ηλικία της Κατερίνας Μπότσαρη. Η αρπαγή της από τους Τούρκους μαζί με άλλα γυναικόπαιδα από την Ήπειρο, την έφερε στα τουρκικά χαρέμια, κάνοντάς την έρμαιο των Σουλτάνων. Η ζωή της κινδύνεψε πολλές φορές, αλλά απελευθερώθηκε μετά από ανταλλαγή ή εξαγορά των ομήρων από την οικογένεια Μπότσαρη, και ξαναβρήκε τους συγγενείς της.

Πορτρέτο του Pietro Luchini
Πορτρέτο του Pietro Luchini

Στο νεοσύστατο πλέον ελληνικό κράτος, η βασίλισσα Αμαλία την πήρε υπό την προστασία της και της έδωσε τον τίτλο της πρώτης «κυρίας επί των τιμών» της βασιλικής αυλής. Η Κατερίνα Μπότσαρη μπορούσε έτσι να συμμετέχει ως ακόλουθος στις επίσημες επισκέψεις της Αμαλίας στις βασιλικές αυλές των διαφόρων κρατών της Ευρώπης. Το 1844, ο βασιλιάς της Βαυαρίας, Λουδοβίκος Α΄την τίμησε με χρυσό σταυρό ενώ κατά την παραμονή της εκεί απέσπασε τον θαυμασμό της κοινής γνώμης για το κάλλος της αλλά και για το γεγονός πως ήταν κόρη του φημισμένου αγωνιστή Μάρκου Μπότσαρη.

Από το ελληνικό Ιστορικό Μουσείο
Από το ελληνικό Ιστορικό Μουσείο

«Το έτος 1841, και πιθανώς νωρίτερα, η Κατερίνα ανέλαβε μαζί με την Julia von Nordenflycht τα καθήκοντά της ως Κυρία επί των Τιμών της βασίλισσας Αμαλίας. Το 1845 νυμφεύτηκε τον ταξίαρχο πρίγκηπα Γεώργιο Καρατζά, και εξαιτίας πολιτικών μηχανορραφιών αποσύρθηκε λίγο αργότερα από την αυλή των Αθηνών. Το εντυπωσιακό κάλλος της Κατερίνας αναφέρεται σε διάφορες γραπτές μαρτυρίες.

Η Julia von Nordenflycht έγραψε πριν την έναρξη του ταξιδιού της βασίλισσας Αμαλίας στο Μόναχο: »H βασίλισσα θα φέρει μαζί της και τη δεσποινίδα Μπότσαρη […] και το χαριτωμένο κορίτσι από την Ελλάδα σίγουρα θα αρέσει».

Ο υπουργός του Μεγάλου Δουκάτου του Oldenbourg, Gunther Jansenαναφέρει: »Στην ακολουθία της (Αμαλίας) άνηκε ως Κυρία επί των Τιμών […] η Μπότσαρη, η κόρη του ήρωα του Μεσολογγίου- μια νεαρά κυρία σπάνιου κάλλους, που έφερε αναστάτωση σε αρκετές βόρειες καρδιές […]»…..

Ο δε βασιλιάς Λουδοβίκος Α’ εντυπωσιασμένος κι αυτός από την ομορφιά της, ανέθεσε στο ζωγράφο Joseph Stieler να φτιάξει το πορτραίτο της φορώντας την ενδυμασία »Αμαλία» που η πρώτη βασίλισσα του νεοσύστατου και ανεξάρτητου Ελληνικού Κράτους καθιέρωσε ως Αυλικό ένδυμα και εθνική γυναικεία φορεσιά, επηρεασμένη από την αστική ενδυμασία της Πελοποννήσου που συνηθιζόταν τότε και στην Αθηνά, για να το βάλει στην Πινακοθήκη των Καλλονών της Ευρώπης στο ανάκτορο του στο Μόναχο…..Λέγεται ότι της έδωσαν το όνομα Ρόζα, αφήνοντας πίσω το πραγματικό της όνομα, από το ροδοκόκκινο χρώμα του τριαντάφυλλου… που είχαν τα χείλη και τα μάγουλά της….»

Από το τον κατάλογο της έκθεσης »Αθήνα- Μόναχο Τέχνη και Πολιτισμός στη νέα Ελλάδα» που έγινε στην Εθνική Πινακοθήκη το 2000

Πίνακας του Joseph Κarl Stieler
Πίνακας του Joseph Κarl Stieler

Το 1945 η Ελληνίδα καλλονή παντρεύτηκε τον αξιωματικό από το Φανάρι, Γιώργο Καρατζά. Έκανε μαζί του τέσσερα παιδιά. Λέγεται ότι ο άντρας της υπήρξε ιδιαίτερα αυταρχικός και η ίδια δεν κατάφερε ποτέ να ευτυχίσει μέσα στο γάμο της. Πέθανε πρόωρα, το 1875, έχοντας ήδη χάσει τα δύο από τα τέσσερα παιδιά της. Η ομορφιά της ενέπνευσε καλλιτέχνες και βασιλιάδες, γυναίκες και άνδρες.

Το 1856, η ποικιλία τριαντάφυλλου που πήρε το όνομα της Ρόζας, «Rosa Botsaris», της χάρισε μια θέση στην αιωνιότητα. Η παραδοσιακή φορεσιά της Αμαλίας που υπάρχει στο πορτρέτο του Stieler, βρίσκεται σήμερα στο κτήριο της Παλιάς Βουλής.

Πηγές: Sothebys, Wikipedia, Νίκος Σαριδάκης, Schönheiten-Galerie

Πηγη: bovary.gr

Ένα Σχόλιο to “Ρόζα Μπότσαρη: Η Ελληνίδα καλλονή, κόρη του Μάρκου Μπότσαρη που έμεινε στο πάνθεον των πιο ωραίων γυναικών”

  1. Το κακό γεράκι said

    Όσοι γράφουν ιστορικές ανακρίβειες και ιδιαίτερα όταν αυτές κηλιδώνουν την αξιοπρέπεια την αγνότητα και την τιμή, μιας προσωπικότητας, όπως αυτή της κόρης του Σουλιώτη ήρωα, Μάρκου Μπότσαρη, της Κατερίνας-Ρόζας Μπότσαρη, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι εκτίθενται ανεπανόρθωτα στα μάτια της κοινής γνώμης και η όποια προσπάθειά τους, να εξάρουν, ίσως, την μορφή και τον βίο της εξαιρετικής αυτής Σουλιωτοπούλας, καταστρέφεται και γυρίζει εναντίον τους, με ότι αυτό συνεπάγεται…
    Για την αποκατάσταση λοιπόν της ιστορικής αλήθειας, να πληροφορήσω τους αναγνώστες, ότι η Κατερίνα Μπότσαρη, δεν έτυχε αρπαγής από Τούρκους, ούτε μπήκε σε στα τουρκικά χαρέμια, αλλά ούτε έγινε ποτέ έρμαιο Σουλτάνων, πασάδων, ή Αγάδων.
    Η οικογένεια του Μάρκου Μπότσαρη, μαζί και με άλλες γνωστές Σουλιώτικες οικογένειες, βρήκαν προστασία στην αυλή του
    Αλή -Πασά, όταν οι Σουλιώτες συνήψαν συμμαχία μαζί του, με αντάλλαγμα την επιστροφή του Σουλίου, βοηθώντας τον εναντίον του Χουρσίτ-πασά, ο οποίος πολιορκούσε το κάστρο των Ιωαννίνων, με σκοπό και εντολή σουλτανική, να σκοτώσει τον Αλή, πράγμα που τελικά κατάφερε και εκτός από το κεφάλι του Αλή και τους θησαυρούς του, που έστειλε ο Χουρσίτ στο Σουλτάνο,
    έστειλε και μέλη διάσημων Σουλιωτών οπλαρχηγών, για να εξαναγκαστούν οι οπλαρχηγοί σε παράδοση, ή σε συνεργασία.
    Ανάμεσα λοιπόν σε αυτούς που επιλέχθηκαν, ήταν και η σύζυγος του Μάρκου Μπότσαρη, Χρυσούλα, με την κόρη της Κατερίνα
    που ακόμη ήταν μωρό και βύζαινε γάλα από τη μάνα της και τον γιό της τον Δημήτρη, που ήταν ήδη επτά (7) χρονών.
    Όταν το στρατιωτικό απόσπασμα του Χουρσίτ, στο δρόμο προς την Κωνσταντινούπολη, συνάντησε σε βόρειο τμήμα της Θεσσαλίας, τα απομεινάρια της στρατιάς του Δράμαλη, που επέστρεφε αποδεκατισμένη από τα Δερβενάκια, ο Χουρσίτ-πασάς παρέδωσε στον Δράμαλη, όλα αυτά που θα πήγαινε ο ίδιος στον Σουλτάνο κι αυτός κατηφόρισε με το στρατό του προς τη Νότια Ελλάδα, μήπως και ελέγξει την Επανάσταση που ήδη είχε φουντώσει στο Μωριά, στη Στερεά Ελλάδα και στα Ιόνια νησιά.
    Ο Δράμαλης μόλις αντίκρισε την Μάρκαινα, τη Χρυσούλα Μπότσαρη, της ζήτησε να μπει στο χαρέμι του, να του κάνει παιδιά και να τα θηλάσει με το σουλιώτικο γάλα της, ώστε να γίνουν κι αυτά σπουδαίοι ήρωες, όπως ο σύζυγός της Μάρκος Μπότσαρης.
    Αυτή αρνήθηκε περήφανα και του είπε ότι προτιμούσε να πεθάνει, παρά να συμφωνήσει στην πρόταση του Αγά της Δράμας.
    Τότε ο Δράμαλης, σεβόμενος τον ήρωα Μάρκο, την άφησε ελεύθερη να φύγει, αλλά σαν τιμωρία, κράτησε το μωρό της, την μικρούλα Κατερίνα, το οποίο φρόντισαν κάποιες γυναίκες από το χαρέμι του. Η Μάρκαινα όμως δεν απομακρύνθηκε από την Δράμα και κρυβόμενη στα γύρο χωριά, πήγαινε και έβλεπε την κορούλα της κρυφά, αφού οι γυναίκες που τη φρόντιζαν, την συμπάθησαν σαν μάνα και αγάπησαν το μωρό της και της το πήγαιναν να το βλέπει, όταν αυτές πήγαιναν για νερό στη βρύση.
    Αυτό κράτησε ένα-δύο χρόνια και μετά ανταλλάχθηκε με τα χαρέμια του Χουρσίτ, που είχαν αιχμαλωτιστεί από το Κολοκοτρώνη.
    Η ανταλλαγή έγινε στην Πρέβεζα κι από εκεί ο Μάρκος, που είχε ανησυχήσει πάρα πολύ, τους έστειλε στην Ανκόνα της Ιταλίας, για να είναι σίγουρος για την ασφάλειά τους και ήσυχος πλέον ρίχτηκε με ηρωϊσμό και γενναιότητα, στον υπέρ πάντων αγώνα.
    Πού είδαν λοιπόν και έμαθαν οι συγγραφείς του παραπάνω κειμένου, ότι την Κατερίνα Μπότσαρη την πήραν οι Τούρκοι και την πήγαν σε τουρκικά χαρέμια κάνοντάς την έρμαιο των Σουλτάνων και ένα σωρό άλλες ανακρίβειες, που δεν θέλω να ασχοληθώ;
    Όταν δεν γνωρίζουμε, δεν γράφουμε ότι μας κατέβει στο μυαλό, αμαυρώνοντας άδικα ιστορικά πρόσωπα ηρώων του 1821…

    Το κακό γεράκι

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: