Το μεγάλο “παιχνίδι” με τα πετρελαϊκά θαλάσσια περάσματα


Ενώ όλοι παρακολουθούν τα Στενά του Ορμούζ εν μέσω της αυξανόμενης έντασης μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν, το κέντρο της δράσης βρίσκεται τώρα στην άλλη πλευρά της Αραβικής Χερσονήσου. Η Σαουδική Αραβία ανέστειλε προσωρινά όλες τις αποστολές πετρελαίου μέσω του στενού Bab al-Mandeb, αφού η Saudi Aramco ανέφερε επιθέσεις από αντάρτες Houthi σε δύο πετρελαιοφόρα.

Τα εν λόγω δύο πλοία ήταν πολύ μεγάλοι μεταφορείς αργού πετρελαίου (VLCC), εκ των οποίων το καθένα μετέφερε 1 εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου και ένα από αυτά υπέστη μικρές ζημιές. Οι Houthis είπαν ότι έχουν τη ναυτική ικανότητα να χτυπήσουν Σαουδαραβικά λιμάνια και άλλους στόχους στην Ερυθρά Θάλασσα, σύμφωνα με το Reuters.

Σε απάντηση, ο υπουργός Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας διέκοψε τις μεταφορές πετρελαίου μέσω του συγκεκριμένου στενού. “Η Σαουδική Αραβία σταματά προσωρινά όλες τις μεταφορές πετρελαίου μέσω του στενού Bab al-Mandeb, μέχρι να γίνει σαφέστερη η κατάσταση και η θαλάσσια διαμετακόμιση μέσω του Bab al-Mandeb να είναι ασφαλής”, δήλωσε ο Khalid al-Falih. Η εταιρία δεξαμενόπλοιων του Κουβέιτ δήλωσε ότι ενδέχεται να αναστείλει την κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων από το στενό πέρασμα.

Ο ξαφνικός κίνδυνος σε δύο από τα πιο κρίσιμα σημεία συμφόρησης στον κόσμο, προκάλεσε άνοδο στις τιμές του πετρελαίου αυτή την εβδομάδα, αν και δεν έχουν ακόμη υλοποιηθεί σοβαρές ελλείψεις.

Σχεδόν τα δύο τρίτα του παγκοσμίου εμπορίου πετρελαίου ταξιδεύει μέσω θαλάσσιων διαδρομών.

Παρακάτω παρουσιάζεται μια γρήγορη καταγραφή των κορυφαίων παγκόσμιων περασμάτων για το εμπόριο πετρελαίου.

1. Στενά του Hormuz.

Το πιο ζωτικό πέρασμα στον κόσμο έχει σχεδόν 19 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (mb / d) της κυκλοφορίας πετρελαίου.
Στο στενότερο σημείο του, το Hormuz είναι μόνο 21 μίλια πλάτος. Μέσω αυτού του στενού περάσματος, πρέπει να περάσουν οι εξαγωγές πετρελαίου από το Ιράκ, το Ιράν, το Κουβέιτ, το Μπαχρέιν, το Κατάρ (συμπεριλαμβανομένων μεγάλων εξαγωγών LNG, τα ΗΑΕ και τη Σαουδική Αραβία.
Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ περιπολεί την περιοχή λόγω της στρατηγικής σημασίας του. Το Ιράν έχει απειλήσει να διαταράξει την κυκλοφορία πετρελαίου μέσω των Στενών, αλλά προς το παρόν η αγορά υποθέτει ότι όλα είναι μόνο λόγια.

2. Στενά της Malacca.

Το δεύτερο σημαντικότερο πέρασμα όσον αφορά τον όγκο του πετρελαίου είναι το στενό της Malacca, μεταξύ της Ινδονησίας και της Μαλαισίας, το οποίο έβλεπε 16 mb/d πετρέλαιο το 2016. Το στενό συνδέει τον Ινδικό και τον Ειρηνικό Ωκεανό και είναι ο κύριος δρόμος για το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής να φτάσει στις ασιατικές αγορές.
Το Στενό έχει πλάτος μόλις 1,7 μιλίων στο πιο στενό σημείο του, “δημιουργώντας μια φυσική συμφόρηση με πιθανότητες σύγκρουσης, γείωσης ή πετρελαιοκηλίδας”.
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας πετρελαίου στον κόσμο, έχει στρατηγικό συμφέρον για αδιάκοπη κυκλοφορία δεξαμενόπλοιων μέσω των στενών.

3. Διώρυγα Suez και Αγωγός SUMED.

Ευρισκόμενο στην Αίγυπτο, το κανάλι του Σουέζ είναι ένα άλλο κρίσιμο πέρασμα. Σε συνδυασμό με τον αγωγό SUMED, ο οποίος παρακάμπτει το κανάλι και συνδέει τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, οι δύο διαδρομές αντιπροσωπεύουν περίπου το 9% του παγκόσμιου ημερήσιου πετρελαίου εσωτερικής καύσης ή 5,5 mb / d. Το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου πηγαίνει βόρεια, από τη Μέση Ανατολή στην Ευρώπη.
Η Διώρυγα του Σουέζ δεν μπορεί να αντέξει τα μεγαλύτερα πετρελαϊκά πλοία, τους υπερβολικά μεγάλους αργούς μεταφορείς (ULCC) και μπορεί να χειριστεί μόνο VLCC που δεν είναι πλήρως φορτωμένα. Ως εκ τούτου, τα VLCC μπορούν να εκφορτώσουν μέρος του φορτίου τους στον αγωγό SUMED και στη συνέχεια το ελαφρύτερο πλοίο μπορεί να διέλθει μέσω του καναλιού και να ξαναπάρει το πετρεέλαιο στο άλλο άκρο του αγωγού στη Μεσόγειο. Ο αγωγός SUMED μπορεί να μεταφέρει 2.34 mb/d και προσφέρει ένα είδος αντιστάθμισης κατά μιας διακοπής λειτουργίας του καναλιού του Σουέζ.

4. Bab el-Mandeb.

Το στενό του Bab el el-Mandeb είναι ένα στενό πέρασμα μεταξύ του κέρατος της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής (συγκεκριμένα μεταξύ του Τζιμπουτί και της Υεμένης). Συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, ή γενικότερα, είναι ο δεσμός μεταξύ της Μεσογείου και του Ινδικού Ωκεανού.
Αυτό το πέρασμα είδε μόλις κάτι λιγότερα από 516 mb / d κυκλοφορίας πετρελαίου το 2016, αλλά η σημασία του μεγεθύνεται για δύο λόγους.
Πρώτον, το περισσότερο πετρέλαιο που πρέπει να περάσει μέσω του Suez Canal / αγωγού SUMED πρέπει πρώτα να περάσει από το Bab el-Mandeb, οπότε τα δεξαμενόπλοια έχουν πολλαπλά εμπόδια σε αυτή τη διαδρομή της Μέση Ανατολή -Ευρώπη.
Δεύτερον, είναι, σε αυτό το σημείο, κοντά στον πόλεμο στην Υεμένη.

Υπάρχουν κι άλλα μικρότερα περάσματα, αλλά αυτά τα τέσσερα είναι τα πιο σημαντικά από την άποψη του μεγέθους του εμπορίου και λόγω του κινδύνου. Μια διακοπή σε οποιαδήποτε από αυτές τις θέσεις, ακόμη και για σύντομο χρονικό διάστημα, έχει τη δυνατότητα να επιβάλλει απότομες αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου, με τις επιδράσεις να μεγεθύνονται από το μέγεθος και τη διάρκεια της διακοπής.

Ακόμη και ο μύθος μιας ενδεχόμενης διακοπής, ιδιαίτερα όταν η αγορά πετρελαίου είναι σφιχτή, μπορεί να προσθέσει μερικά δολάρια ανά βαρέλι ως ασφάλιστρο κινδύνου.

oilprice.com

One thought on “Το μεγάλο “παιχνίδι” με τα πετρελαϊκά θαλάσσια περάσματα”

➤ Σχολιάστε Ελεύθερα :

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s