olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Η Μεγάλη πυρκαγιά της Ρώμης

Posted by IGOR στο Ιουλίου 18, 2018


Η μεγάλη πυρκαγιά της Ρώμης, το 64 μ.Χ., θεωρείται ένα από τα πλέον σημαντικά γεγονότα του 1ου αιώνα, αποτελεί την πιο σημαντική και εκτεταμένη φωτιά που έχει ξεσπάσει στην πόλη της Ρώμης και συγκαταλέγεται από τους περισσότερους χριστιανούς στα γεγονότα – σταθμούς του ιστορικού των σποραδικών διωγμών της θρησκείας τους από το ρωμαϊκό κράτος. Επίσης, αποτελεί ένα από τα κομβικά γεγονότα που συνέβησαν κατά τη βασιλεία του Νέρωνα.

Ο ίδιος ο Νέρων έχει επικρατήσει να θεωρείται ο επικρατέστερος υπεύθυνος για τον εμπρησμό, όμως δεδομένων των σύγχρονων του Αυτοκράτορα πηγών, αλλά και των απόψεων μεταγενέστερων ιστορικών δεν μπορεί να στραφεί η ενοχή με βεβαιότητα προς κάποια κατεύθυνση και οι περισσότερες γνώμες θεωρούνται, απλώς, εικασίες.

Το γεγονός

Τη νύχτα της 18ης προς 19η Ιουλίου του έτους 64 μ.Χ., σε καταστήματα στην καρδιά της Ρώμης, στο Circus Maximus, ξέσπασε πυρκαγιά. Η εστία ξεκίνησε στην πύλη Καπίνη προς το μέρος του μεγάλου Αμφιθεάτρου που αποτελούσε συνέχεια με τον Παλατίνο λόφο και το Καίλιον. Η συνοικία αυτή είχε πολλά καταστήματα γεμάτα από εύφλεκτες ύλες, που, σε συνδυασμό με το δυνατό άνεμο, είχαν ως αποτέλεσμα να μεταδοθεί η φωτιά με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Οι φλόγες, αφού έκαναν το γύρο του Παλατίνου, κατέστρεψαν το Ναό του Ηρακλή, την Αγορά, τις Καρίνες, ανέβηκαν στους λόφους και προκάλεσαν μεγάλες ζημιές στο Παλατίνο και σε έναν ναό του Δία. Παρότι σταμάτησε προσωρινά μπροστά σε έναν όγκο υψηλών οικιών, γρήγορα σημειώθηκε αναζωπύρωση και η καταστροφή συνεχίστηκε.

Ο απολογισμός της καταστροφής ήταν τραγικός: η «Αιώνια Πόλη» βρισκόταν στο έλεος της φωτιάς για έξι ημέρες. Από τα 14 μεγάλα διαμερίσματα της πόλης, τα τρία καταστράφηκαν ολοκληρωτικά, στα επτά ελάχιστα σπίτια έμειναν όρθια, ως μισοκαμμένα ερείπια, και μόλις τέσσερα παρέμειναν ανέπαφα. Ο αριθμός των νεκρών έμεινε ανεξακρίβωτα μεγάλος, ενώ 4.000 απλές κατοικίες και 132 αρχοντικά μέγαρα καταστράφηκαν ολοσχερώς

Ο ρόλος του Νέρωνα και η γνώμη του Τάκιτου

Η γνώμη που έχει διαμορφωθεί σε όσους έχουν υπόψη τους τη μεγάλη φωτιά στη Ρώμη συνδέεται αναπόσπαστα με την εικόνα του Νέρωνα. Ο Νέρων, που ήταν Αυτοκράτορας της Ρώμης κατά το διάστημα 54-68 μ.Χ., αναφέρεται από τους περισσότερους ιστορικούς ως ημιπαράφρων και πυρομανής.

Από διασταύρωση των πηγών, διαπιστώνει κανείς ότι, όταν ξέσπασε η πυρκαγιά, ο Νέρων ήταν στο Άντιο και γύρισε στην πόλη μοναχά όταν η φωτιά έφθασε στην προσωρινή του κατοικία και στάθηκε αδύνατο να περισώσει οτιδήποτε από τις φλόγες. Φαίνεται ότι ο Νέρων δε νοιαζόταν ιδιαίτερα να διασώσει την κατοικία του, γιατί τον είχε παρασύρει η φρίκη του θεάματος. Κάπου εδώ, δημιουργείται και η εικόνα του Αυτοκράτορα, ντυμένου σαν ηθοποιού, να απαγγέλλει ωδές για την καταστροφή της Τροίας, ενώ κοιτάζει από το ανάκτορό του την πόλη να καίγεται.

Η ανωτέρω εικόνα του Νέρωνα, η οποία θα παραμείνει στερεότυπη στην ιστορική παράδοση επί είκοσι ολόκληρους αιώνες, σήμερα αμφισβητείται από κάποιους ως αναληθοφανής, με βασικό επιχείρημα τα γραπτά του ιστορικού Τάκιτου (55-120), που θεωρείται ο σημαντικότερος ιστορικός των Ρωμαίων και αποτελούν τη μόνη, σύγχρονη της καταστροφής, πηγή. Υποστηρίζει, λοιπόν, ο Τάκιτος ότι δεν είναι βέβαιο αν η πυρκαγιά ξέσπασε από ένα τυχαίο γεγονός ή αν ο Νέρων ήταν ο πραγματικός αυτουργός. Ο ίδιος ιστορικός, αντίθετα, περιγράφει με κάθε λεπτομέρεια τα μέτρα που έλαβε ο αυτοκράτορας για να ανακουφίσει τον πληθυσμό της Ρώμης από τα δεινά της μεγάλης αυτής καταστροφής.

Οι δαυλοί του Νέρωνα. Πίνακας του Χένρυκ Σιμιράντζκι

Μεταγενέστεροι ιστορικοί

Όσο προχωρεί κανείς στη μελέτη των πηγών, διαπιστώνει ότι οι μεταγενέστεροι ιστορικοί προσθέτουν όλο και περισσότερες λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να προβάλλει τελικά ο Νέρων ως ο κύριος ένοχος της καταστροφής. Ανεξάρτητα από την αξιοπιστία των πηγών αυτών, έχουν σημαντική ιστορική αξία.

Ο Σουητώνιος (που γράφει μία-δύο δεκαετίες αργότερα από τον Τάκιτο), ο Δίων Κάσσιος και ο Πλίνιος ο Πρεσβύτερος γράφουν, με κατηγορηματικό τρόπο, ότι η πυρκαγιά είχε διαταχθεί από τον Αυτοκράτορα ή, το λιγότερο, ότι ξαναφούντωσε με διαταγή του, τη στιγμή που επρόκειτο να σβήσει (η αναζωπύρωση που αναφέρθηκε παραπάνω).

Στα έργα τους, βρίσκονται ακόμη και αναφορές από άτομα που υποστηρίζουν ότι αναγνώρισαν πρόσωπα του άμεσου περιβάλλοντός του που έβαζαν τη φωτιά από διάφορα σημεία της πόλης. Σε μερικά σημεία, καθώς περιγράφουν, η φωτιά άναψε από ανθρώπους που υποκρίνονταν τους μεθυσμένους, ενώ η φωτιά ξέσπασε αυτόματα και ταυτόχρονα σε πολλά μέρη. Διηγούνται ακόμα, ότι στη διάρκεια της πυρκαγιάς, είδαν στρατιώτες και αυτούς που ήταν επιφορτισμένοι με την κατάσβεσή της να την υποδαυλίζουν και να εμποδίζουν τις καταβαλλόμενες προσπάθειες για τον περιορισμό της, και όλα αυτά, με απειλητικό ύφος, ως άνθρωποι που εκτελούσαν επίσημες διαταγές.

Επιπλέον, υπάρχει και αντίθετη άποψη για τα έργα ανάπλασης, αφού υποστηρίζεται από κάποιους ότι η καταστροφή της πόλης επέτρεψε στο Νέρωνα να ξαναχτίσει τα δημόσια και θρησκευτικά κτίρια με βάση τα ελληνικά πρότυπα που θαύμαζε, ενώ και το χτίσιμο του νέου παλατιού θεωρήθηκε από μέρος του λαού ως περαιτέρω απόδειξη της ενοχής του, αφού ξεκίνησε ένα ακόμη δαπανηρό έργο, την ώρα που η κατεστραμμένη πόλη έμοιαζε χρεοκοπημένη.

Η αντίθετη άποψη και η νέα θεωρία

Ο Λακτάντιος, ένας από τους πρώτους χριστιανούς συγγραφείς, τον οποίο μάλιστα πήρε υπό την προστασία του ο Αυτοκράτορας Κωνσταντίνος ο Μέγας, διαχωρίζει τη θέση του από τους υπόλοιπους χριστιανούς ιστορικούς της εποχής του και δεν αποδίδει στον Νέρωνα τη «σκηνοθεσία» του εμπρησμού ως αφορμή για τους διωγμούς των Χριστιανών.

Μια γνώμη, που διατυπώθηκε πιο πρόσφατα βάσει της μελέτης των ιστορικών πηγών, υποστηρίζει ότι η φωτιά όχι μόνο δεν ήταν έργο του Νέρωνα αλλά ξεκίνησε στο πλαίσιο μια πολιτικής συνωμοσίας εναντίον του τότε Αυτοκράτορα. Πράγματι, την άνοιξη του 65 μ.Χ., είχε αποκαλυφθεί μια ευρείας κλίμακας συνωμοσία από μέλη της συγκλήτου που ήταν δυσαρεστημένα από την πολιτική του Νέρωνα. Ωστόσο και αυτή η άποψη δεν μπορεί να στηριχθεί επαρκώς και αποτελεί μόνο μια εικασία.

Συμπεράσματα

Όπως διαπιστώνει κανείς από την ενδελεχή μελέτη των πηγών της εποχής και των συγκεντρωτικών έργων των σύγχρονων ιστορικών, αν δεν ξεκίνησε η πυρκαγιά από ένα τυχαίο γεγονός, ο πραγματικός αυτουργός του μαζικού αυτού εγκλήματος παραμένει άγνωστος. Ανεξάρτητα από το αν ο Νέρων ήταν ημιπαράφρων, γεγονός που μάλλον δεν αμφισβητείται από το σύνολο των ιστορικών, αυτό δεν αποτελεί και επαρκή κατηγορία για να του αποδοθεί η ευθύνη της καταστροφής, όσο και αν φαίνεται ως ο επικρατέστερος ένοχος για τη μεγάλη φωτιά, που έφθασε στο σημείο να απειλήσει τη Ρώμη ακόμη και με ολοκληρωτική καταστροφή.

[wikipedia.org]

8 Σχόλια to “Η Μεγάλη πυρκαγιά της Ρώμης”

  1. Aκέλας said

    Το ΤΙ έκανε ο Νέρων για την Ελλάδα που υπεραγαπούσε,αλλά και για τις άλλες πόλεις που καταστράφηκαν από πυρκαϊές(Απάμια,Μιλάνο,κλπ)πράγμα που δείχνει οργανωμένη συνωμοσία,ουδείς λόγος ε; -Το ΄΄οτι ό Νερων κατάσχεσε τα χρυσά αγαλματίδια που τον παρουσίαζαν σαν θεό,φτιαγμένα από συγκλητικούς,για να αποσύρουν από πάνω τους τις υποψίες για συνωμοσία,ούτε και αυτό μετράει ε;-Και όμως ο Νέρων χύτευσε τα αγαλματίδια ,τα έκανε νομίσματα με τα οποία βοήθησε τους πληγέντες συμπολίτες του!…Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ο τάφος του ήταν και ο μόνος εκ των αυτοκρατορικών, που πολλά χρόνια μετά το θάνατό του που απολάμβανε σπονδών από τους συμπολίτες του!

    Μου αρέσει!

    • Aκέλας said

      …Σε ένα πράγμα θα συμφωνήσω .-Ο Νέρων ΔΕΝ ήταν αρκετά σκληρός για»αυτοκράτορας»,γιατί όταν στην αρένα έκανε εμετό,από την σκληρότητα των θεαμάτων,όταν η ίδια του η Μητέρα συνωμοτούσε εναντίον του,η ΜΟΝΑΞΙΑ σε ένα άκρως σιχαμένο από τις δολοπλοκίες περιβάλλον φυσικά και του την «βάρεσε»!

      Μου αρέσει!

      • Aκέλας said

        …Το ότι επιχείρησε την διάνοιξη του Ισθμού της Κορίνθου,χρησιμοποιόντας ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΆ Εβραίους,δείχνει και ποιους θεωρούσε υπαίτιους της συνωμοσίας των πυρκαϊών,που είχαν βαλθεί να κάψουν καλά και σώνει την…Βαβυλώνα!

        Μου αρέσει!

  2. Ιωάννης Πετρίδης said

    Αφού βάλατε ένα άρθρο το οποίο ούτε καν μπήκατε στον κόπο να εξετάσετε αν έχει ιστορικές ανακρίβειες, σας παραθέτω και την πραγματικότητα. Μια πραγματικότητα που δεν συμφέρει το ιερατείο των ρασοφόρων να παραδεχθεί δημόσια γιατί θα γκρεμιστεί η πιο ελεεινή προσωπικότητα που πέρασε ποτέ από την υφήλιο, (Παύλος ή αλλιώς Σαούλ) και θα χάσει τον θεμέλιο λίθο του ο χριστιανισμός. Και μην ξεχνάμε ότι ο Παύλος πρόδωσε, πλαστογράφησε και αλλοίωσε τον Χριστό και δεν θα είχε επιβληθεί στον ελλαδικό τουλάχιστον χώρο, εάν οι Ρωμαίοι δεν είχαν υποδουλώσει, μόνον διά των όπλων, τους Έλληνες. Η εβραϊκή επικράτηση ήταν εντελόμενη, ο Παύλος έπαιξε τον ρόλο της βόμβας στα θεμέλια του Ελληνισμού και του πολιτισμού των. Αυτόν τον ελληνικό πολιτισμό και το αδάμαστο πνεύμα του, που ελεύθερο και άσπιλο θαυμάστηκε, όπως αναφέρουν, από τον Ιησού, ο Παύλος τον ρύπανε. Ο Χριστιανισμός του Ιησού και ο «Χριστιανισμός» του Παύλου είναι δύο λέξεις που ηχούν το ίδιο, αλλά είναι εντελώς διαφορετικού περιεχομένου και ουσίας. Και κάτι σημαντικό, ο Ιησούς δεν εξήγγειλε και ούτε δημιούργησε καμία θρησκεία, ο Παύλος λανσάρισε και δημιούργησε την νέα εβραϊκή αίρεση, η οποία θα έπρεπε να ονομάζεται Παυλισμός κι όχι Χριστιανισμός.

    http://terrapapers.com/o-pavlos-ekapse-tin-romi/

    Μου αρέσει!

    • Θεμιστοκλης said

      Ο κληρικος Θεοφιλος Κλαιρης ο Ελλην, καταλαβε το αληθινο πρωσοπο της ανθελληνικης αυτης θρησκειας που υπηρετουσε. Αλλαξε και εκανε τα παντα για να διατηρησει τον Ελληνισμο.
      Προτεινε ενα νεο τυπο ναων, με διαφορετικη εσωτερικη διαρρυθμιση, οπου αντι για εικονες να υπαρχουν τα ρητα και αξιωματα των Ελληνων φιλοσοφων, για να πρωαγουν την αρετη.
      Αφοριστηκε το 1839 βασανιστηκε απο τους ηγουμενους, και πεθανε σε ενα σαπιο κελι στην Συρο.
      Την επομενη της ταφης του, του ανοιξαν τον ταφο, και γεμισαν την κοιλια του με ασβεστη, για να εξαφανισθει το σωμα του!
      Τοσο ηταν το μισος της εκκλησιας της ΑΓΑΠΗΣ; Εναντιον του δεν ηθελαν επ’ ουδενι κατι για να τον θυμιζει, εκλεισαν και το ορφανοτροφειο που ειχε ιδρυσει ο Θεοφιλος Κλαιρης, πετωντας τα παιδια στο δρομο!!!

      Μου αρέσει!

      • Aκέλας said

        -Οχι ότι έχω τίποτα υπέρ του «κλήρου»,(υπάρχουν πολύ χειρότερα από την περίπτωση Κλαίρη!)-ΑΛΛΑ νομίζω(οι καιροί γαρ χαλεποί),χρειάζεται ενότητα !Αλλά,ακόμα και τώρα ο κλήρος περί άλλων τυρβάζει!..Ας έχει λοιπόν η οποιαδήποτε κρίση μας συμβουλευτικό χαρακτήρα,αν και αμφιβάλλω αν ληφθεί υπ’όψιν,γιατί αυτοί βλέπεις επικοινωνούν με το «θεό».

        Μου αρέσει!

  3. Δικαιοκλής said

    Τα πιο πάνω σχόλια όλα θετικά πολύ σωστά.Τα επικροτώ.

    Μου αρέσει!

  4. ΣΥΝΕΛΛΗΝΑΣ said

    Η ιστορική αλήθεια , για τον φιλέλληνα Νέρωνα και για τον ανθέλληνα εβραίο Παύλο ή Σαούλ ,είναι ακριβώς όπως την περιγράφουν οι πιο πάνω συνέλληνες. Κάποτε αυτός ο παραμυθιασμένος ,από την εκκλησία λαός ,θα πρέπει να μάθει την αλήθεια.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: