olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Οι…. θάνατοι του εξωομηρικού Οδυσσέα

Posted by olympiada στο Μαρτίου 15, 2018

του  Χρυσόστομου   Τσιρίδη

.

Προηγουμένως, για  να  ισορροπήσουμε   κάπως   το   «μαύρο»   του τίτλου:

Εδώ στην  εικόνα  βεβαίως, ακόμη  στις   δόξες του  ο  Οδυσσέας,  τρομάζει   τις   κοπελιές.

.

Οι…. θάνατοι του εξωομηρικού Οδυσσέα  (ένα   καθαρά… ενημερωτικό   σημείωμα).

.

1) Τον Οδυσσέα σκότωσε ο Τηλέγονος, γιος του από την Κίρκη  και η αιχμή

του όπλου ήταν ένα δηλητηριώδες αγκάθι ψαριού (ψαροκόκαλο).

.

Τα δύο βασικά δεδομένα στις περισσότερες εκδοχές των… θανάτων του εξωομηρικού Οδυσσέα. Ας δούμε στο πολύ  απλό  μία μία  τις εκδοχές:

.

Πρώτη εκδοχή (ακούσια πατροκτονία):

Ο Τηλέγονος, αναζητώντας τον βιολογικό του πατέρα, βρίσκεται στην άγνωστη γι’ αυτόν Ιθάκη, την οποία  και λεηλατεί. Ο Οδυσσέας συγκρούεται μαζί του και σκοτώνεται από   τον  Τηλέγονο  (τον  νόθο γιο του).

.

Δεύτερη εκδοχή, ουσιαστικά παραλλαγή της πρώτης:

Ακούσιος δράστης και πάλι ο Τηλέγονος.

Το καινούργιο στοιχείο εδώ είναι ότι ο Οδυσσέας ήταν…..ενήμερος, από το Μαντείο,  για την πιθανότητα να σκοτωθεί από τον γιο του… (ποιον άλλον, τον Τηλέμαχο, σκέφτηκε  εύλογα  ο Οδυσσέας).

.

Μαθαίνοντας λοιπόν ότι ο Τηλέμαχος  απουσιάζει   στην Σπάρτη, συγκρούεται με έναν «ξένο», όπως νόμιζε, επιδρομέα, πλην όμως   ο….ξένος   δεν  ήταν   άλλος  από   τον Τηλέγονο,  επίσης γιο του από την Κίρκη.

Ο  Οδυσσέας, λίγο πριν πεθάνει, μαθαίνει την ταυτότητα του φονιά του.

.

Τρίτη εκδοχή  (ομοίως).

Στην σύγκρουση του Οδυσσέα με τον Τηλέγονο είναι παρών και ο Τηλέμαχος. Κατά τα άλλα τα πράγματα εξελίσσονται όπως στις προηγούμενες εκδοχές.

.

Τέταρτη εκδοχή (θανάσιμος τυχαίος τραυματισμός):

Ο Οδυσσέας τραυματίζεται θανάσιμα από…. κουτσουλιά, αντίθετα   ερχόμενου  ερωδιού   (σαν  να λέμε…. σφοδρή   σύγκρουση) στην οποία  μέσα

υπήρχε  επιπλέον  αγκάθι   ψαριού.

.

Πέμπτη εκδοχή (πνιγμός):

Ο Οδυσσέας, ξαναφεύγοντας    από  την  Ιθάκη, αφού ίδρυσε την Λισσαβόνα, πνίγηκε στον Ωκεανό από ανεμοθύελλα.

.

Έκτη εκδοχή (δολοφονία):

Πέθανε….. δολοφονημένος από τους κατοίκους της Τυρρηνίας.

.

Έβδομη εκδοχή (απο γηρατειά  και… αχαριστία).

Εξορισμένος από τον Νεοπτόλεμο (γιο του Αχιλλέα) πεθαίνει στην Αιτωλία σε  βαθιά γηρατειά,  αφού    πρόλαβε  να  κάνει   έναν  τελευταίο  γάμο   και να    σπείρει  ένα    ακόμη  παιδί.

Σημείωση:   Και   να   σκεφτεί  κανείς   ότι   τον   Νεοπτόλεμο   τον  έφερε   στην Τροία   ο  Οδυσσέας   που πήγε   γι’ αυτό   τον  λόγο  στην   Σκύρο (μετά τον  θάνατο   του   Αχιλλέα).

.

Όγδοη   εκδοχή  (με  πολλή  ίντριγκα):

Σε    συντομία: Ο    Οδυσσέας   γίνεται  ακούσιος    παιδοκτόνος, του   νόθου  παιδιού   του   Ευρύαλου, λόγω   συκοφάντησής  του  από την   Πηνελόπη,  αλλά    βρίσκει   κι ο  ίδιος   τον  θάνατο   από   τον…. Τηλέγονο.

.

Πόσο    όμως   «μπορεί» να πεθάνει ένας  αιώνιος   ταξιδευτής, όπως ο Οδυσσέας:

Γράφει ο Παντελής Πρεβελάκης για την «Οδύσ(σ)εια» του Νίκου Καζαντζάκη:

.

«Η νέα Οδύσσεια αρχίζει μ’ ένα λουτρό καθαρμού, που προμηνά μια νέα ζωή. Ο Οδυσσέας δεν είναι   καμωμένος για να σαπίσει στην Ιθάκη…….. Πράγματι, ο Οδυσσέας δεν μπορεί πια να μείνει κοντά   στην φρόνιμη ή άφρονη Πηνελόπη. Ένας θεός κι ένας δαίμονας παλεύουν μέσα του…..».

.

(Ο    «λεύτερος»   ανατρεπτικός   λόγος    του     Καζαντζάκη   απέναντι   στην…..   ισχύουσα  ηθικολογία, που έχει   «βουλιάξει» την  Οδύσσεια   σε…… κακούς   και   καλούς):

.

«Λάμνει με τα κουπιά στον αβασίλευτο ήλιο, κι έρχεται ήσυχα ο Θάνατος και καθίζει αντίκρα του, στην πλώρη. Είναι απαράλλαχτος   με   τον   Οδυσσέα…«

.

Όπως     γράφει    και  η   Μαργαρίτα   Λυμπεράκη  παίζοντας  με τις  λέξεις:  Ο   Οδυσσέας  (ένας….   Οδυσσέας)   δεν  μπορεί  παρά   να    σκοτωθεί (μόνο)  από   κάποιον   που   του… μοιάζει». 

.

(Πηγή:   Palmografos.com – Ο θάνατος του Οδυσσέα). Η   συντόμευση   και  κάτι  συνδετικά  ενδιάμεσα   δικά  μου, για να  μην τα  χρεώσουμε   στην   πηγή.

.

Υ.Γ  Τί   δείχνουν  και   εντέλει  τί  ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ  οι   τ ό σ ε ς   εκδοχές για   τον   θάνατο   του    «Οδυσσέα».  Εκδοχές   είτε   προ-Ομηρικές   είτε  μετα- Ομηρικές (μεθομηρικές). Είτε  «αληθοφανείς»  είτε  αφελώς… «ευρηματικές» (!!!).

.

Και   δεν μιλώ   για…. σ υ μ β ο λ ι σ μ ο ύ ς (όπου  ο   καθένας   «δικαιούται»   να  πει….   ό, τι   θέλει),  αλλά  για  ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ    εκδοχές    διαφορετικής   πληροφόρησης  (λ.χ  ότι   ο   Οδυσσέας   σκοτώνεται   σε… «τροχαίο» με…. αντίθετα  ερχόμενο   ερωδιό).

.

Όσο   κι αν  ακούγεται   «αφελές»  το  ως  άνω, είναι   επινόηση  του   ΣΟΦΟΚΛΗ   της   αριστουργηματικής   «ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ».

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: