olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Από τον Όμηρο στον Σολωμό.

Posted by olympiada στο Φεβρουαρίου 15, 2018

του   Χρυσόστομου  Τσιρίδη

.

Από τον Όμηρο στον Σολωμό.

.

«Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.

.

Μια εικόνα ψυχής πλέον, ένας ακόμη «πειρασμός» στις αντοχές   των Ελεύθερων Πολιορκημένων που φλερτάρουν με την παραίσθηση……»

.

Πρώτα οι «ζείδωρες» (για την Ελληνική γλώσσα) εξειδικεύσεις του Ομηρικού λόγου.

.

το μήλον= το πρόβατο τα μήλα= γιδοπρόβατα / κοπαδια / ποίμνια

ίφια μήλα= παχιά πρόβατα / δυνατά

ένορχα μήλα= αρσενικά με τα… όλα τους / ανέκτομα / αυνούχιστα (κριάρια).

άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή

.

Όμηρος   και… Σολωμός: «λευκό βουνάκι πρόβατα…».

.

Τρεις στίχοι από τους «ΕΛΕΥΘΕΡΟΥΣ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΥΣ» του Διονύσιου

ΣΟΛΩΜΟΥ, ακόμη και σήμερα ερμηνευτικά προκαλούν αμηχανία για το

«τί θέλει να πει ο ποιητής».

.

Από…. σήμερα, απάντηση… υπάρχει. Και βέβαια βρίσκεται στα «άργυφα μήλα»  που  πρέπει να είχε υπόψη του ο Σολωμός, λάτρης  του Ομήρου (1), προκειμένου να  ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΕΙ   σε  πειρασμό   ένα   ΤΑΠΕΙΝΟ κοπάδι προβάτων.

.

Τίποτα το αινιγματικό. Τίποτα το… μεταφυσικό.

.

Ξαναγράφω μία από τις ποκίλες (όπως είδαμε στην αρχή) Ομηρικές

«εξειδικεύσεις»:

.

άργυφα μήλα= ολό-λευκα πρόβατα / με στιλπνό αστραφτερό τρίχωμα / λαμπροφανή.

.

Μόνο έτσι εξηγείται η «ποιητική υπερβολή»   ΤΑΥΤΙΣΗΣ    Ουρανού- Θάλασσας-γης (Φύσης), που   επιδιώκει  ο   Ποιητής:

.

Πώς το λαμπερό      σ τ ι λ π ν ό    ολόλευκο των προβάτων, αντανακλά  βαθιά  στην

θάλασσα και   σ υ σ μ ίγει με το φως του ουρανού, στους στίχους:

.

» Λευκό βουνάκι πρόβατα κινούμενο βελάζει,

Και μες στη θάλασσα βαθιά ξαναπετιέται πάλι,

Κι’ ολόλευκο    ε σ ύ σ μ ιξε με τ’ ουρανού τα κάλλη».

.

Μια ποιητική εικόνα, Σολωμική ως έμπνευση, Ομηρική ως αφετηρία.

.

Μια εικόνα ψυχής πλέον, ένας ακόμη «πειρασμός» στις αντοχές

των Ελεύθερων Πολιορκημένων, που έτσι κι αλλιώς φλερτάρουν με

την παραίσθηση    των   α ν θ ρ ώ π ι ν ω ν   ο ρ ί ω ν, έτοιμοι για την μεγάλη ΑΠΟΦΑΣΗ:

.

Την    Έ ξ ο δ ο   στην    ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΑ.

.

Και βέβαια μια ακόμη απόδειξη  ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΗΣ   σ υ ν ο χ ή ς  και  σ υ ν έ χ ε ι α ς

της Ελληνικής μας γλώσσας.

.

Αξίζει να το επισημάνουμε: Με…. ταπεινές   λέξεις γράφονται αριστουργήματα

.

«Μπορεί  ένας ποιητής  να γράφει  απλά, να είναι  στο… χώμα  κοντά  και  να είναι μεγάλος  ποιητής» (Κων/νος  Τσάτσος).

.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

1) «Η σκιά του Ομήρου»

Ο Πολυλάς το χαρακτηρίζει απόσπασμα και το τιτλοφορεί «Η σκιά του Ομήρου» δίνοντας την πληροφορία πως «σκοπός του ποιήματος ήταν να παραστήσει τη σκιά του Ομήρου οπού    Ε Π Ρ Ο Σ Τ Α Ζ Ε    τον ποιητή    να    γράψει    τη    δ η μ ο τ ι κ ή   γ λ ώ σ σ α» (Σχόλιο πληροφόρησης από το ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ, από όπου και η εικόνα).

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: