olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Το γραφτό έλεγε πως θα ενωθούμε με την Ελλάδα, γιατί Ελλάς θα πει…έλα

Posted by olympiada στο Μαρτίου 11, 2017

Το γραφτό έλεγε πως θα ενωθούμε με την Ελλάδα, γιατί Ελλάς θα πει…έλα

Πλησιάζει η εθνική επέτειος, το αθάνατο Εικοσιένα. Οι απόγονοι των γενοκτόνων μας Τούρκων, ονειροφαντάζονται μεγαλεία. Καλό είναι να θυμόμαστε τα πάθη των προγόνων μας, για να ξέρουμε με ποιους γειτονεύουμε και γιατί οι ηρωικοί ραγιάδες τραγουδούσαν το εξής…ρατσιστικό όπως θα έλεγε ένας υμνητής του πολύχρωμου-παρδαλού σχολείου:» Τούρκος μη μείνει στο Μοριά, μηδέ στον κόσμο όλο».

Έχω στην βιβλιοθήκη μου ένα πολύ παλιό περιοδικό με τίτλο «ΓΝΩΣΕΙΣ». Το τρίτο τεύχος του είναι αφιερωμένο στην Επανάσταση του ’21. Γράφουν σ’ αυτό πνευματικά αναστήματα όπως οι: Κόντογλου, Καραντώνης, Περάνθης, Χάρης, Λάπας, Αγγελομάτης, Μυριβήλης και άλλοι σημαντικοί. Ξεσηκώνω από το αφιέρωμα ένα κείμενο του Σταύρου Μάνεση, συντάκτη, τότε, του «Ιστορικού Λεξικού της Ελληνικής Γλώσσης της Ακαδημίας Αθηνών». (Του οποίου, η συγγραφή, δεν έχει ακόμη επιτευχθεί. Στην Ελλάδα τα πράγματα πηγαίνουν «σπρωχνόμενα», έλεγε χαρακτηριστικά ο υπασπιστής του Κολοκοτρώνη, Φωτάκος). Ο τίτλος του άρθρου είναι «Μακεδονικές Ημέρες». Ο συγγραφέας γύριζε τότε την Μακεδονία με σκοπό να διασώσει λέξεις, τοπικά ιδιώματα, ώστε να πλουτίσει μ’ αυτές το Λεξικό.

Όπως γράφει: «Τα καλοκαίρια του 1952, ’52, ’53 και ’55 είχα την εξαιρετική τύχη και τιμή να μου ανατεθεί από ένα σωματείο με λαμπρή επιστημονική δράση, την εν Αθήναις Γλωσσικήν Εταιρείαν, η μελέτη του γλωσσικού ιδιώματος της περιοχής Γράμμου, με επιτόπιο μετάβασή μου. Με βασικό μεταφορικό μέσο το μουλάρι, γύρισα πενήντα χωριά, κωμοπόλεις και πόλεις του δυτικού μέρους των νομών Καστοριάς και Κοζάνης σκαρφαλωμένα πάνω στις κορφές και τις πλαγιές του Γράμμου και της Πίνδου. Έτσι, είχα την ευκαιρία και την άνεση να γνωρίσω τους ανθρώπους και τη ζωή τους με τις χαρές και τις λύπες, τις αγωνίες και τις ελπίδες τους».

Σεργιανάει τα χωριά ο γλωσσολόγος και συζητά κυρίως με υπερήλικους ανθρώπους που είχαν ζήσει την Τουρκοκρατία στα μέρη εκείνα. (Μόλις 40 χρόνια είχαν περάσει από το 1912-13, που ο στρατός μας απελευθέρωσε την Μακεδονία). Οι μαρτυρίες (και τα μαρτύρια) των γερόντων Μακεδόνων είναι εξαιρετικά αποκαλυπτικές.

Διαβάζω: «Ο σεβασμός στην εκκλησία έχει παλαιά παράδοση σ’ αυτούς τους τόπους κι είναι σαν μια πράξη ευγνωμοσύνης για την συμπαράσταση τους στον αγώνα. “Εδώ διάβασα”, μου δήλωσε με περηφάνια ο ογδοντάρης πρόεδρος του χωριού Αγιά – Σωτήρα, Δημήτρης Ζηκόπουλος, δείχνοντάς μου τον νάρθηκα της Αγιά – Παρασκευής, μιας εκκλησιάς διακοσίων χρόνων, θέλοντας να μου πει ότι εκεί έμαθε τα γράμματα που ξέρει. Και συνέχισε: “Οι Τούρκοι δεν μας άφηναν να μαθαίνωμε γράμματα κι ερχόμασταν σε τούτο το κρυφό σχολειό. Το μόνο που δεν τους πολυένοιαζε ήταν να διαβάζωμε το χτωήχι και το ψαλτήρι, για να μην παίρνουν τα μυαλά μας αέρα με τ’ άλλα διαβάσματα. Θυμάμαι με τι χαρά και με τι τρομάρα οικονόμησε τω καιρώ εκείνω ο παππούλης που μας διάβαζε – άγιο το χώμα που τον σκεπάζει- μια Ιλιάδα του Ομήρου. Σαν τελειώναμε την ανάγνωση, την παράχωνε κάτω από την πλάκα που βλέπεις εδωγιά».

Νομίζω ότι το κείμενο, η διήγηση του ογδοντάρη γεροπροέδρου είναι από τις λίγες μαρτυρίες, που αποδεικνύουν την ύπαρξη αυτού που αρνείται η αφελληνισμένη διανόησις και τα απολειφάδια της ιστοριογραφικής τσαρλατανιάς που λυμαίνονται τα πανεπιστήμια: το Κρυφό Σχολειό.

Έτερη διήγηση, ηλικιωμένου αγροφύλακα από το χωριό Νόστιμο. Εξιστορεί επιγραμματικά τη ζωή της σκλαβιάς, την «θαυμαστή τάξη», όπως έλεγε η «συνωστισμένη», της Τουρκοκρατίας: «Τι τρόμους και τι καρδιοχτύπια περάσαμε με τους Τούρκους και τους Αρβανιτάδες, που διαφέντευαν τα μέρη ετούτα κάναν καιρό. Οι πρώτοι με το χαράτσι και το γιαταγάνι τους, οι δεύτεροι με τα κούρσα και το πλιάτσικο. Ανέβαινε ο Αγάς, κατέβαινε ο λιάπης απ’ τα βουνά του, έμπαιναν στα σπίτια μας:

– Βάλε μου να φάω, γκιαούρ!

Τι να κάνεις, τούψηνες ό,τι καλύτερο είχες, για να τον μαλακώσεις: καμμιά κότα, αυγά∙ έσφαζες κανένα αρνί, τούδινες παχύ τυρί, τούφτιανες και την καλύτερη πίτα στη γάστρα να περιδρομιάσει. Δώσε μου κι άσπρα (= χρήματα) για τον κόπο πούκαμα νάρθω στο ρημάδι σου και για τα δόντια μου που χάλασα με τα παλιόφαγά σου, μούγκριζε στο τέλος μουδιασμένος από το φαΐ ο ληστής. Μπορούσες να του πεις όχι; Τούδινες κι άσπρα… Τι να πρωτοθυμηθείς! Αν τον απαντούσες στο δρόμο, έπρεπε να του κάνεις μετάνοια του Τούρκου, να κατέβης απ’ το ζώο ν’ ανέβη αυτός. Τα ρούχα σου να μην είναι καινούργια και το φέσι σου νάναι τρύπιο και πλαγιαστό. Αν τόβλεπε ορθό, σήκωσες κεφάλι, Γιουνάν, σούλεγε, και στο έκοβε! Οι κοπέλες έβαζαν τα πιο παλιά τους φουστάνια και κουκουλώνονταν και καταχώνουνταν να μην τις δει το μάτι το πόρνο… πώς ζήσαμεν ένας Θεός το ξέρει, ώσπου νάρθει το ελληνικό».

(Αναφέρει η Πηνελόπη Δέλτα στα «Μυστικά του Βάλτου» πως όταν ο ήρωας καπετάν Άγρας πήγε σε τουρκοσκλαβωμένο χωριό της Μακεδονίας, οι κάτοικοι τον εκλιπαρούσαν να μην βαδίζει καμαρωτός, γιατί θα προδοθεί από την περπατησιά του. Έπρεπε να βαδίζει σκυφτός).

Παρενθέτω στο σημείο αυτό και μια άλλη μαρτυρία, που περιγράφει τα ανήκουστα δεινά που βίωσε ο λαός μας κατά την περίοδο της αιχμαλωσίας στους Αγαρηνούς. Περιέχεται στο βιβλίο «το Εικοσιένα», έκδοση της Ακαδημίας Αθηνών. Στο βιβλίο καταγράφονται οι πανηγυρικοί λόγοι των Ακαδημαϊκών. Τον Μάρτιο του 1967, ομιλητής είναι ο Σπ. Μαρινάτος. Παραθέτει άδεια ταφής χριστιανού, την οποία έδιναν οι Τούρκοι:

«Συ ο παπάς, του οποίου το μεν ένδυμα είναι μαύρον ως πίσσα, το δε πρόσωπον ως του σατανά, συ ο ιερεύς των μιαρών, συ ο έλκων την καταγωγήν από τον άπιστον Ιησούν, διατάσσεσαι: Τον εις το έθνος σου ανήκοντα άπιστον Γρηγόριον, ο οποίος εψόφησε σήμερον αν και την μεν ψυχήν του παρέδωκεν εις τον σατανάν, το δε βρωμερόν πτώμα του δεν το δέχεται το χώμα, έξω και μακράν της πόλεως ανοίξατε λάκκον και διά λακτισμάτων ρίψατε αυτόν εντός τούτου». (σελ. 774).

Το κείμενο αποτελεί μνημείο και αδιαφιλονίκητη απόδειξη της αρμονικής, έως έρωτος, συνοίκησης σκλάβων και δυναστών. Ακόμη και οι νεκροί διαπομπεύονταν. Επανέρχομαι στα ιερά χώματα της Μακεδονίας, στην οποία, πριν αυτοεφευρηθούν οι Σκοπιανοί, δοκίμασαν οι Έλληνες τα πάθη του Χριστού. Γράφει ο Φιλήμων στο «Δοκίμιον της Ελληνικής Επαναστάσεως».

«Όπου η βαρβαρότης των Τούρκων ήτο παχυτέρα, εκεί η κατά των χριστιανών τυραννία ήτο τραχυτέρα. Τοιούτοι ήσαν οι χονδροί και ημιάγριοι Τούρκοι της Μακεδονίας. Ενώπιον δε αυτών και αυτοί έτι οι Τούρκοι της Κρήτης, οι τόσον διαβόητοι επί φυσική κακουργία και κακεντρεχεία, εθεωρούντο εξηυγενισμένοι…Ούτω τα παθήματα των Ελλήνων της Μακεδονίας καταντώσιν απερίγραπτα και δύσληπτα, ως υπερβαίνοντα πάσαν ανθρωπίνην κακίαν και πάσαν υπομονήν ανθρώπου. Εν τω τόπω αυτώ αι πολυειδείς καταδυναστεύσεις και αι ατελεύτητοι απαιτήσεις, αι αυθαίρετοι ιδιοποιήσεις των κτημάτων, οι φόνοι και επί πάσιν αι αρπαγαί και αι βίαι απαγωγαί νεανίδων και νέων, υπερείχον απολύτως». (τομ. 3, σελ. 144).

Και κλείνω με τον επίλογο του κειμένου του Στ. Μάνεση, που ίσως, συνεχίζει το κείμενο του Φιλήμονα: «Πόσο ακλόνητη ήταν η πεποίθηση των Μακεδόνων πως κάποια μέρα θάρθει το ελληνικό, φαίνεται κι από την αφελή διαβεβαίωση ενός γέρου εκατοχρονίτη, του Δημήτρη Σιμόπουλου, από το Τσοτύλι: Δεν μπορούσαμεν, μου είπε, να ζήσωμε σκλάβοι σε ξένα χέρια απ’ άπειρον∙ το γραφτό έλεγε πως θα ενωθούμε με την Ελλάδα, γιατί Ελλάς θα πει…έλα».

Δεν βρήκα ωραιότερη ετυμολογική ερμηνεία του εθνικού μας ονόματος…

Δημήτρης Νατσιός

δάσκαλος-Κιλκίς

8 Σχόλια to “Το γραφτό έλεγε πως θα ενωθούμε με την Ελλάδα, γιατί Ελλάς θα πει…έλα”

  1. Αρμονία said

    Μετά την άλωση της Κων/πολης από τους Τούρκους, καθόσον ολοένα το Ελληνικό έθνος θα αποκτά ζωηρότερη συνείδηση του εαυτού του, το όνομα Έλληνας και Ελλάδα περιβάλλονται υπό αυτού με μείζονα αίγλη και καθίσταται εις αυτό αεί προσφιλέστερο.

    Κατά τα μέσα του 18ου αιώνα (1757) εξ όσων γράφει ο Γεώργιος Κωνσταντίνου εις το τετράγλωσσο λεξικό του (έκδοσης Βενετίας) γνωρίζομε ότι εις την Κωνσταντινούπολη λειτουργούσαν δυο δημόσια σχολεία, τρία στα Ιωάννινα, ένα στην Αδριανούπολη, ένα στην Φιλιππούπολη, δύο στην Θεσσαλονίκη, ένα στο Άγιο Όρος, ένα στην Βέροια, ένα στην Καστοριά,ένα στα Στιάτιστα, ένα στην Μοσχόπολη με τυπογραφείο, λίγα στην Θεσσαλία και τα άλλα μέρη της Ελλάδος μέχρι των νήσων του Αρχιπελάγους, των ακτών της Μικράς Ασίας, την Κύπρο,την Κρήτη και μέχρι την Αλεξάνδρεια.

    Κατά το 1758 το Άγιο Όρος, ο Άθως είχε αναπτύξη φωτοβόλο πνευματική εστία, την Αθωνιάδα Ακαδημία, εις την μονή Βατοπεδίου, υπό την διεύθυνση του περίφημου φιλόσοφου, θεολόγου, μαθηματικού και φυσικού Ευγενίου Βούλγαρη με τον οποίο συνεργάζετο ο έξοχος γραμματικός Νεόφυτος ο Καυσοκαλιβίτης.

    Η Αθωνιάς σχολή ανεδείχθη κέντρο εκπαιδευτικό εκ του οποίου οι απόφοιτοι χρησίμευαν ως δάσκαλοι και απόστολοι της Ελληνικής παιδείας στην Τουρκοκρατία.
    Εις το Άγιο Όρος λειτουργούσε τυπογραφείο η Αθωνιάς.

    Το 1746 υπήρχε η σχολή Κοζάνης υπό την διεύθυνση του Ευγενίου Βούλγαρη. Το 1760 στην Θεσσαλονίκη λειτουργούσε Ελληνομουσείο υπό την διεύθυνση του Αθανασίου Παρίου.

    Η απελευθέρωση της Ελλάδος μέχρι την Θεσσαλία με τον ιερό αγώνα του 1821’ηταν επόμενο να δώσει γενναία ώθηση στην όλη Ελληνική εκπαίδευση
    Από το 1868 άρχισε η εφαρμογή του εκπαιδευτικού συστήματος των νηπιαγωγίων παρόμοιο με το εφαρμοσθέν εν Γαλλία το salle d’asyle.

    Από το 1860 μέχρι το 1879 ιδρύθηκαν 108 τέτοια νηπιαγωγεία στις τουρκοκρατούμενες Ελληνικές περιοχές, δηλ. 12 στηνΉπειρο, 41 στην Μακεδονία, 20 στην Θράκη, 8 στα νησιά του Αρχιπελάγους και 23 στην Μικρά Ασία.

    Από το 1870 η Θεσσαλονίκη, η Σέρρες και το Μοναστήρι αναδείχθηκαν τρείς εστίες εκπαιδευτικές.
    Πηγη: ΣΦΕΝΔΟΝΗΣ ΝΙΚΟΣ 1928

    Μου αρέσει!

    • Δηλαδή ... μούσι το κρυφό σχολειό; said

      Μπα!
      Και εγώ που νόμιζα ότι τότε υπήρχε μόνο Κρυφό Σχολειό!

      Μου αρέσει!

      • Αρμονία said

        Στην υπόλοιπη Ελλάδα και στα μικρά χωριά με τι τρόπο νομίζεις ότι μάθαιναν και εκπαιδευόταν τα παιδιά; μήπως έπαιρναν ……την συγκοινωνία για να πάνε στις μεγαλούπολης που είχαν τα σχολεία;
        Ειρωνεύεσαι κιόλας …μουσάτε.

        Μου αρέσει!

      • Δηλαδή ... μούσι το κρυφό σχολειό; said

        Στις πόλεις ολοφάνερο και στα χωριά κρυφό;

        Μου αρέσει!

      • Δηλαδη Ο Μουσατος Θελει Παπουτσια Απο Μπετον Για Να Κανει Βουτια; said

        Ψοφα παρασιτο του διαδικτυου, αντε για καμια βουτια στην Θαλασσα βλημα.

        Μου αρέσει!

  2. Το 1821 ήταν το ξεκίνημα της νέας Ελλαδς με πολλά παρατράγουδα. Μετά 100 χρόνια είχαμε μια τραγωδία, την ξεπεράσαμε αλλα μυαλό δεν βάλαμε, πλησιάζει η δεύτερη εκατονταετηρίδα, μας συμβαίνουν πράγματα και θέματα και εμείς αγρόν αγοράζουμε, σε αυτήν την περίοδο η χωρα μας Ελλαδα κυβερνάτε από άθεους ισλαμοφασίστες που δεν καταλαβαίνουν ότι υπό το τσουνάμι των εισβολέων δεν ειναι πρόσφυγες άλλο κρυφός εχθρός μας, δεν ξέρω αν πράγματι δεν καταλαβαίνουν αλλα το πιθανότερο ειναι εσχάτη προδοσία και θα το πληρώσουμε γιατι όλοι μας είστε άσχετοι απο την ελληνική ράτσα, σε άλλες εποχές γινόταν ξεσηκωμός και οι ελληνες έπερναν τα όπλα, δεν ειναι μακρυά το 1940, που ειναι αυτοί οι ελληνες; Ότι και να συμβεί ο τελευταίος Έλληνας να εκτελέσει τον τελευταίο Συριζαίο. Τέτοια φανερή ξεδιάντροπη προδοσία δεν εχει συμβεί στον πλανήτη, ο λαός και αυτός άπραγος απόμακρος απο τα τεκέ ωμέγα, στην Βουλή συνεχίζεται το θέατρο ποιος ειναι περισσότερο προδότης και διεφθαρμένος απο τον άλλον, ειναι το χόμπι των εκπροσώπων του λαού, ετοιμάζονται να κόψουν μισθούς και συντάξεις απο την άλλη γίνονται προσληψεις και αυξήσεις μισθών των ημετέρων, ότι προλάβουν καταλαβαίνουν τα τέλη τους. Εύχομαι ο θεός να ξανά στρέψει το βλέμμα Του στην ελλαδα.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: