olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

«Κι από τις αμαρτίες μας, δεν είχε ο δρόμος άκρη».(Ομήρου Οδύσσεια)

Posted by olympiada στο Μαρτίου 6, 2017

img_6103Του Χρυσόστομου Τσιρίδη

«Κι από τις αμαρτίες μας, δεν είχε ο δρόμος άκρη».(Ομήρου Οδύσσεια)
.
Τα……. πρόσωπα της αμαρτίας.
.
Ομηρική εποχή. Η αμαρτία είναι μια καθαρή σχέση ελεγχόμενης, μετρήσιμης «ασέβειας» (λάθους, αμέλειας, αστοχίας)….. (δες Υ.Γ).
.
Αγνόησες ή Σήκωσες κεφάλι στους θεούς;
.
Λ.χ Έσφαξες…. απρόδοντο γουρουνάκι, έκαψες μόνο, τάχα μου τάχα μου, μερικές τρίχες του και κράτησες όλα τα….. φιλετάκια για σένα… Την έβαψες . Σημείωση: ΚΑΙ το «χιούμορ» είναι Ομηρικής…. κατασκευής και προελεύσεως.
.
Η «άγονη» (χωρίς…. τσίκνα) γραμμή, από τον ΟΛΥΜΠΟ μέχρι το νησί της ΚΑΛΥΨΩΣ (Ωγυγία), προβληματίζει έντονα τον ΕΡΜΗ. (Βέβαια ο Όμηρος υπονοεί και πολλά άλλα, που ίσως έχουν σχέση με…. ΜΕΣΟΓΕΙΟ κλπ. Στα υπόψη όμως αυτά)
.
Ο ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗΣ έγραψε ωραία «κομμάτια» για τον υψηλό… ΦΠΑ που απαιτούσαν οι θεοί από τις Θυσίες….! Αλλά και ο Ευριπίδης, αν δεν κάνω λάθος. Μήπως και ο Πλούταρχος;
.
Τον 5ο π.Χ αιώνα η αμαρτία, οριοθετείται ως προγονική κληρονομιά, αλλά έχει και την έννοια της ΠΡΟΣΩΠΙΚΗΣ «ύβρεως»-αλαζονείας. Στην Τέχνη η αντίληψη αυτή έδωσε πολύ πολύ μεγάλα, ΚΟΡΥΦΑΙΑ πράγματα.
.
Την Ρωμαϊκή εποχή η αμαρτία πολιτικοποιείται. Η ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΚΗ αντίληψη ΕΞΟΥΣΙΑΣ θεοποιεί το πρόσωπο του ΗΓΕΤΗ. Δεν είναι εύκολο να ξεχωρίσεις που τελειώνει η «αμαρτία» και αρχίζει η «υποταγή» των πληβείων, του όχλου.
.
Στο ξεκίνημα του Χριστιανισμού, γίνεται η πρώτη αναφορά στην πνευματικότητα της αμαρτίας, αλλά όχι μόνο….!
Η απλή φαινομενικά΄(!) φράση του Χριστού: «Τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, τα του Θεού τω Θεώ» ξεκαθαρίζει τα πράγματα. Τί εννοώ:
.
(Προσωπική ερμηνεία, μην την…. χρεώσουμε σε κάποιον άλλον ερίφη).
.
Ο χριστός είχε την (ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΗ) γενναιότητα να πει ότι η αμαρτία
πριν και πέρα από την Θεϊκή Πίστη (τα του Θεού τω Θεώ)
είναι και τρόπος ζωής (τα του Καίσαρος τω Καίσαρι).
.
Είναι κοινωνικό γεγονός. Και αποδεικνύεται στις σχέσεις μας με τον συνάνθρωπό μας («εις πλησίον.. άλλον», κατα την εκπληκτική αισθαντικότητα της Ομηρικής γλώσσας. / Η λέξη στον Όμηρο, είναι κυρίως επίθετο: Ο πλησίος, η πλησίη, το πλησίον).

.
Τον Μεσαίωνα: Η αμαρτία, ως…. δεισιδαιμονία, θα γίνει ένα καταλυτικό φοβικό αγχωτικό γεγονός προς ποικίλη εκμετάλλευση από την ΤΟΤΕ «Εκκλησία»
.
Αργότερα η αμαρτία αποκτά μια…. ταξική διαβάθμιση: Οι άθλιοι του Βίκτορα Ουγκώ,
η καλύβα του μπάρμπα θωμά και ο Κάρολος Ντίκενς οριοθετούν την αμαρτία στην εποχή τους.
.
«Ανύπαρκτη»(!!!) στα σαλόνια των πλουσίων, η αμαρτία εννοιοδοτείται (όμως) ως αξιόποινη παραβατικότητα των εξαθλιωμένων μαζών στην ανάγκη τους για επιβίωση.

.
Κάτι το οποίο όμως λίγο μετά θα… εμπλέξει ΚΑΙ τον προσδιορισμό της αμαρτίας στα γρανάζια πολιτικο-ιδεολογικών αναζητήσεων και συστημάτων (Διαφωτισμός, Γαλλική Επανάσταση….. κ.α που ακολούθησαν).
.
Στα νεότερα χρόνια η αμαρτία «προτείνεται» μέσα από την Τέχνη, την Παιδεία, την
περιρρέουσα, ως ένα ενοχικό και…. νομοθετικό γεγονός.
.
Παραμένοντας βέβαια πάντα, στον χώρο των Θρησκειών, πρωτίστως ως γεγονός Πίστης.
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Να πω την… αμαρτία μου (!).
.
Προσπάθησα επιτροχάδην (πιο σύντομα δεν γινόταν) να δείξω (πόσο εύστοχα βέβαια δεν ξέρω) τις κατα καιρούς εννοιοδοτήσεις γύρω από την έννοια της αμαρτίας.
.
Αυτό που ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ στην καθημερινότητά μας εννοούμε και συνηθίζουμε να λέμε:Να έχει ο άνθρωπος τον φόβο του Θεού.
.
Ωστόσο, δες Υστερόγραφο:

.
Υ.Γ Στον Όμηρο «αμαρτάνω=αστοχώ, αποτυγχάνω, σφάλλω, αμελώ»
.
ΦΡΑΣΕΙΣ :
1) «ουχ ημάρτανε μύθων»= Ήταν πάντα εύστοχος, τα έλεγε όπως έπρεπε, πάντα μιλούσε σωστά, ήξερε να διαλέγει τις κατάλληλες λέξεις.
.
2) «ούτι φίλων ημάρτανε δώρων= Δεν αμελούσε ποτέ να κάνει δώρα στους φίλους του, Δεν ξεχνούσε τους φίλους του, την φιλία την τιμούσε.

3) Ιστορία μου, αμαρτία μου, ΛΑΘΟΣ μου (!!!) μεγάλο…!
(Ομηρικώς….σωστότατος ο στιχουργός).
.
Και επί τη ευκαιρία: Ας μην ξεχνάμε φίλοι μου ότι οι
λέξεις «αμαρτία, αμάρτησα, ήμαρτον=συγγνώμη…» έπαιξαν
πολύ, με το ΑΡΧΙΚΟ τους νόημα, στην ΛΑΪΚΗ γλώσσα-κουλτούρα, ως στοιχείο… εξισορρόπησης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: