Ποιος κατέστρεψε τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας;;

imageΤί συνέβη στη Βασιλική Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας; Μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι ιδρύθηκε από τον Πτολεμαίο Β’ Σωτήρα. Αποτελούσε τμήμα του Μουσείου που βρισκόταν στο βασιλικό ανάκτορο της Αλεξάνδρειας.
Αυτή η μεγάλη αρχαία πόλη, που κατέχει ένα μικρό κομμάτι γης στις ακτές της Μεσογείου, ιδρύθηκε από τον Μέγα Αλέξανδρο κατά την επίσκεψή του στην Αίγυπτο και έγινε η πρωτεύουσα της τελευταίας δυναστείας των Φαραώ, η οποία καταγόταν από το στρατηγό του Αλεξάνδρου Πτολεμαίο.
Η Βασιλική Βιβλιοθήκη, αποτελούσε μέρος του Μουσείου, όμως παραμένει ασαφές αν αποτελούσε ξεχωριστό κτίριο.
Διάφορες ιστορίες για την εξαφάνιση της κυκλοφορούν εδώ και αιώνες και χρονολογούνται τουλάχιστον από τον πρώτο μ.Χ. αιώνα. Διαπιστώνουμε ότι για την καταστροφή ευθύνονται οι τρεις δυνάμεις κατοχής που κυβέρνησαν την Αλεξάνδρεια αφού την έχασαν οιΈλληνες. Θα αναφερθούμε πρώτα στις ιστορίες όπως τις ακούμε σήμερα – χωρίς αναφορές και μερικές σε μεγάλο βαθμό ανακριβείς. Στη συνέχεια θα προσπαθήσουμε να εξακριβώσουμε ποιός ήταν ο υπαίτιος της καταστροφής της βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας.

Οι ύποπτοι είναι ένας ρωμαίος, ένας χριστιανός και τέλος ένας μουσουλμάνος – ο Ιούλιος Καίσαρας, ο πατριάρχης Θεόφιλος της Αλεξάνδρειας και ο Χαλίφης Ομάρ της Δαμασκού. Θα προσπαθήσουμε να φτάσουμε στην πιο αξιόπιστη ιστορία σχετικά με την καταστροφή της βιβλιοθήκης, αναλύοντας την πληθώρα σχετικών πηγών.
Ιούλιος Καίσαρας

Ας δούμε πρώτα την κυρίαρχη ιστορία:
«Λέγεται συχνά ότι οι Ρωμαίοι ήταν πολιτισμένοι, όμως ο πιο διάσημος στρατηγός τους είναι υπεύθυνος για τη μεγαλύτερη πράξη βανδαλισμού της αρχαιότητας. Ο Ιούλιος Καίσαρας επιτέθηκε στην Αλεξάνδρεια, καταδιώκοντας τον μεγαλύτερο αντίπαλο του Πομπήιο, όταν κατάλαβε πως ο Αιγυπτιακός στόλος επρόκειτο να τον αποκόψει. Συνειδητοποιώντας ότι αυτό θα τον αφήνε σε απελπιστικά δύσκολη θέση, έδρασε αποφασιστικά στέλνοντας φλεγόμενα πλοία στο λιμάνι. Το σχέδιο του πέτυχε και ο εχθρικός στόλος σύντομα πήρε φωτιά. Αλλά η φωτιά δεν σταμάτησε στα πλοία.
Πέρασε στην αποβάθρα η οποία ήταν γεμάτη με εύφλεκτα υλικά, έτοιμα για εξαγωγή. Κατόπιν εξαπλώθηκε στην πόλη και πριν προλάβει κανείς να τη σταματήσει, πήρε φωτιά η ίδια η Μεγάλη Βιβλιοθήκη με αποτέλεσμα 400.000 ανεκτίμητοι χειρόγραφοι πάπυροι να γίνουν στάχτη. Όσο για τον ίδιο τον Καίσαρα, δεν θεώρησε το γεγονός αυτό αρκετά σημαντικό ώστε να το αναφέρει στα απομνημονεύματά του».
Ο Ιούλιος Καίσαρας βρισκόταν πράγματι στην Αλεξάνδρεια το 47-48 π.Χ. καταδιώκοντας τον αντίπαλο του Πομπήιο. Ο Καίσαρας κατάφερε να καταλάβει την πόλη χωρίς κανένα πρόβλημα μετά την καταστροφή του Αιγυπτιακού στόλου και διέμενε στο παλάτι με την Κλεοπάτρα, όταν άρχισαν τα προβλήματα. Μερικά από τα πρωτοπαλίκαρα του Φαραώ επιτέθηκαν με μια αρκετά μεγάλη δύναμη και ο Καίσαρας βρέθηκε ξαφνικά κολλημένος σε μια εχθρική πόλη με πολύ λίγες δυνάμεις. Το ότι κέρδισε παρ’ολα αυτά οφείλεται στην τύχη του και τις ηγετικές του ικανότητες. Αυτό είναι αδιαμφισβήτητο αλλά για να διαλευκάνουμε την τύχη της Βασιλικής Βιβλιοθήκης θα πρέπει να εξετάσουμε τις αρχαίες πηγές.
Ιούλιος Καίσαρας – Οι εμφύλιοι πόλεμοι
Η παλαιότερη αναφορά που έχουμε για αυτά τα γεγονότα βρίσκεται στο βιβλίο «Εμφύλιοι πόλεμοι» που γράφτηκε από τον ίδιο τον Ιούλιο Καίσαρα (πέθανε το 44 π.Χ). Σε αυτό εξηγεί πώς έπρεπε να πυρπολήσει τα ναυπηγεία και τον Αλεξανδρινό στόλο για την ασφάλεια του, καθώς βρισκόταν σε δεινή θέση. Δεν κάνει όμως καμία αναφορά στο αν η φωτιά εξαπλωθηκε πέρα από την ακτή και κατέστρεψε και τη Βασιλική Βιβλιοθήκη.
Η αφήγηση στο βιβλίο σταματάει στην έναρξη της εκστρατείας στην Αίγυπτο και η ιστορία συνεχίζεται στο βιβλίο «Αλεξανδρινός πόλεμος», από έναν από τους υπολοχαγούς του, τον Χίρτιο (πέθανε το 43 π.Χ). Δεν περιλαμβάνει καμία αναφορά σχετική με την πυρπόληση της Αλεξάνδρειας, αντίθετα αναφέρει πως η πόλη δε μπορούσε να καεί εφόσον ήταν χτισμένη όλη από πέτρα.
Αν και αυτό μπορεί να θεωρηθεί ως δήλωση αθωότητας, αξίζει να πούμε πως ένας λόγος για τον οποίο ανέφερε ότι η Αλεξάνδρεια δε μπορούσε να καεί μπορεί να είναι το ότι ήθελε να αποκρύψει την πράξη του.
Η μεταγενέστερη ιστορία απέδειξε πολλές φορές ότι η Αλεξάνδρεια καίγεται ακριβώς όπως και οποιαδήποτε άλλη πόλη.
Η φωτιά αυτή δεν αναφέρεται ούτε στους Φιλιππικούς του Κικέρωνα εναντίον του συμμάχου του Καίσαρα, Μάρκου Αντώνιου. Αυτό, παρόλο που αποτελεί μια πολύτιμη μαρτυρία για την υπεράσπιση του Καίσαρα, μια που ο Κικέρωνας δε συμπαθούσε καθόλου τον τελευταίο, δεν αποτελεί αδιάσειστο επιχείρημα μια που είναι πολύ πιθανό ο Κικέρωνας να μη γνώριζε όλα όσα συνέβησαν, δεν έκρινε απαραίτητο να αναφέρει το συγκεκριμένο γεγονός ή αναφέρεται σε αυτό σε απόσπασμα των έργων του το οποίο δε σώζεται.

Στράβων – Γεωγραφία

Ο Στράβωνας (πέθανε μετά το 24 μ.Χ) βρέθηκε στην Αλεξάνδρεια το 20 π.Χ και πουθενά μέσα στις λεπτομερείς περιγραφές του για το παλάτι και το Μουσείο δεν αναφέρει τη βιβλιοθήκη. Η παράλειψη αυτή εξηγείται συχνά από λόγιους οι οποίοι ισχυρίζονται ότι η βιβλιοθήκη βρισκόταν μέσα στο Μουσείο ή ήταν προσαρτημένη σε αυτό. Όμως ακόμη κι αν ήταν έτσι, η σιωπή του Στράβωνα είναι ύποπτη. Μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η βιβλιοθήκη δεν υπήρχε πλέον αλλά πολιτικοί περιορισμοί επέβαλαν να μην αναφέρεται η τύχη της.

Λίβιος και Φλόρος – Η Επιτομή της Ιστορίας της Ρώμης

Η πρώτη αναφορά της πυρκαγιάς στην Αλεξάνδρεια θα μπορούσε φαινομενικά να προέρχεται από το Λίβιο (πέθανε το 17 μ.Χ) στο έργο του «Η Ιστορία της Ρώμης». Το βιβλίο στο οποίο είχε συμπεριληφθεί η αναφορά αυτή έχει χαθεί, και οι ‘Περιλήψεις’ που έχουν διασωθεί είναι πολύ σύντομες για να τη περιέχουν.

Ωστόσο, η «Επιτομή» του 2ου αι. που γράφτηκε από το Φλόρο σώθηκε και λέει ότι η φωτιά ξεκίνησε από τον Καίσαρα για να καθαρίσει την περιοχή γύρω από τη θέση του, ώστε ο εχθρός να μην έχει καμία κάλυψη από τα βέλη του στρατού του. Η ίδια η βιβλιοθήκη δεν αναφέρεται από τον Φλόρο, αν και ήταν στην ίδια περιοχή της πόλης που βρισκόταν το παλάτι το οποίο είχε καταλάβει ο Καίσαρας.

Σενέκας – Σχετικά με την ηρεμία του μυαλού

Στην πραγματικότητα ξέρουμε ότι η Βασιλική Βιβλιοθήκη αναφέρεται από το Λίβιο, επειδή αργότερα μνημονεύεται από τον Σενέκα (πέθανε το 65 μ.Χ) στο διάλογο του «Σχετικά με την ηρεμία του μυαλού», στον οποίο αναφέρει επίσης πως καταστράφηκε μεγάλος αριθμός βιβλίων. Κάποιοι υποστηρίζουν πως ο Σενέκας έχει πάρει όλες τις πληροφορίες σχετικά με την καταστροφή της βιβλιοθήκης από τον Λίβιο, αλλά μια προσεκτική ανάγνωση του διαλόγου δεν αποδεικνύει κάτι τέτοιο.

Ο Σενέκας στην πραγματικότητα το μόνο που αναφέρει είναι ότι ο Λίβιος θεωρούσε τη βιβλιοθήκη ως «το πιο διακεκριμένο επίτευγμα της καλαισθησίας και της μέριμνας των βασιλέων» και αυτό μόνο και μόνο για να μπορέσει να διαφωνήσει.

Πλούταρχος και Δίων Κάσσιος – Η ζωή του Καίσαρος και η Ρωμαϊκή Ιστορία

Ο Πλούταρχος (πέθανε το 120 μ.Χ), στο έργο του «Η ζωή του Καίσαρος» κάνει μια αδιάφορη σχετικά αναφορά στην καταστροφή της βιβλιοθήκης. Ο Πλούταρχος παρόλο που δεν έχει κάτι εναντίον του Καίσαρα, τον επικρίνει με ευχαρίστηση, επομένως θα πρέπει να λάβουμε αυτή την αναφορά στα σοβαρά. Επιπλέον, είχε επισκεφθεί την Αλεξάνδρεια και κατά πάσα πιθανότητα θα είχε παρατηρήσει εάν η βιβλιοθήκη εξακολουθούσε να υφίσταται.

Ο Δίων Κάσσιος (πέθανε το 235 μ.Χ) μας λέει ότι οι αποθήκες των βιβλίων που βρίσκονταν κοντά τις αποβάθρες κάηκαν τυχαία από τους άνδρες του Καίσαρα. Τα λόγια του δεν είναι ξεκάθαρα και έχουν οδηγήσει ορισμένους μελετητές στο συμπέρασμα ότι καταστράφηκαν μόνο τα βιβλία που προορίζονταν για εξαγωγή.

Αύλος Γέλλιος – Αττικές Νύχτες

Ο Γέλλιος (πέθανε το 180 μ.Χ.), συμπεριέλαβε στις Αττικές Νύχτες ένα σύντομο απόσπασμα σχετικό με βιβλιοθήκες όπου η καταστροφή της Βασιλικής Βιβλιοθήκης αναφέρεται ότι έγινε από ατύχημα κατά τη διάρκεια του πρώτου πολέμου των Ρωμαίων κατά της Αλεξάνδρειας, όταν βοηθητικοί στρατιώτες έβαλαν φωτιά. Αυτός ο πρώτος πόλεμος ήταν η εκστρατεία του Καίσαρα και ο δεύτερος ήταν όταν ο Οκταβιανός πήρε την Αίγυπτο από το Μάρκο Αντώνιο και την Κλεοπάτρα. Ο Γέλλιος αναφέρει πως κάηκαν 700.000 βιβλία.

Αμμιανός Μαρκελλίνος και Ορόσιος – Ρωμαϊκή Ιστορία και Ιστορία κατά των ειδωλολατρών

Ένας από τους τελευταίους ειδωλολάτρες Ρωμαίους ιστορικούς, ο Αμμιανός Μαρκελλίνος (πέθανε το 395 μ.Χ.), μας λέει για την τύχη της βιβλιοθήκης γράφοντας για την πόλη της Αλεξάνδρειας στη «Ρωμαϊκή Ιστορία» του. Αναφέρει ότι το γεγονός πως η πυρκαγιά ξεκίνησε από τον Ιούλιο Καίσαρα αποτελεί την «ομόφωνη άποψη των αρχαίων συγγραφέων», αλλά συγχέει το κτίριο της βιβλιοθήκης με το Σεράπειο και αυξάνει τον αριθμό των παπύρων που καταστράφηκαν σε 700.000 (ίσως η πηγή του είναι ο Γέλλιος).

Η ιστορία επαναλαμβάνεται από τον Ορόσιο, έναν πρώιμο χριστιανό ιστορικό (πέθανε μετά το 415 μ.Χ.), ο οποίος αναφέρει στην «Ιστορία κατά των ειδωλολατρών» πως οι κατεστραμμένοι πάπυροι αριθμούσαν τους 400.000.

Και οι δύο αυτοί συγγραφείς είναι πολύ μεταγενέστεροι για να αποτελούν ακριβείς πηγές από μόνοι τους, όμως μας λένε ότι από τον τέταρτο αιώνα πιστεύονταν ευρέως οτι η Βασιλική Βιβλιοθήκη είχε καταστραφεί από τον Ιούλιο Καίσαρα. Θα τους ξαναδούμε παρακάτω σε σχέση με την καταστροφή του Σεράπειου, που συνέβη στα δικά τους χρόνια.

Συγκεντρώνοντας τις παραπάνω πηγές, μπορούμε να συμπεράνουμε τα εξής:

* Οι πρώτες περιγραφές τoυ Αλεξανδρινoύ Πολέμου, γραμμένες είτε από τον Καίσαρα είτε από τους στενούς φίλους του, καλύπτουν εσκεμμένα οτιδήποτε αντανακλά άσχημα πάνω στον σπουδαίο άνδρα. Δεν αποτελεί συνεπώς έκπληξη η σιωπή τους για τον εμπρησμό της μεγαλύτερης βιβλιοθήκης του κόσμου, ακόμα και αν συνέβη τυχαία.

* Η βιβλιοθήκη δεν υπήρχε ως ξεχωριστό κτίριο την εποχή της επίσκεψης του Στράβωνα το 20 π.Χ.

* Η πεποίθηση ότι Καίσαρας είχε καταστρέψει τη βιβλιοθήκη ήταν διαδεδομένη από την εποχή που η οικογένεια του έπαψε να κατέχει τον αυτοκρατορικό θρόνο στα τέλη του πρώτου μ.Χ. αιώνα. Ο Πλούταρχος, ο Γέλλιος και ο Σενέκας αποτελούν την απόδειξη γι’ αυτό. Πρέπει επομένως να υποθέσουμε ότι η βιβλιοθήκη δεν υπήρχε τότε. Ο Πλούταρχος ιδιαίτερα, ως Έλληνας, σίγουρα θα ήξερε εάν υπήρχε.

Μπορεί τα αναγνωστήρια, τα οποία αποτελούσαν μέρος του Μουσείου, να επέζησαν, όμως όπως μας λένε όλες οι πηγές, τα βιβλία κάηκαν από τον Ιούλιο Καίσαρα.

Θεόφιλος

Και πάλι, ας δούμε πρώτα την κυρίαρχη ιστορία:

Ο Θεόφιλος, ο Πατριάρχης της Αλεξανδρείας, είναι επίσης και ο προστάτης άγιος των εμπρηστών. Καθώς ο Χριστιανισμός στραγγάλιζε σιγά-σιγά τον κλασικό πολιτισμό, τον τέταρτο αιώνα ήταν πολύ δύσκολο να είναι κανείς ειδωλολάτρης. Στην Αλεξάνδρεια βρισκόταν ο μεγάλος ναός του Σέραπι, που ονομαζόταν Σεράπειο και κολλητά σε αυτό ήταν η Μεγάλη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας, όπου διατηρούνταν όλη η σοφία των αρχαίων.

Ο Θεόφιλος ήξερε ότι όσο υπήρχε αυτή η γνώση, οι άνθρωποι θα έτειναν λιγότερο να πιστέψουν στην Αγία Γραφή, έτσι ξεκίνησε να καταστρέψει όλους τους ειδωλολατρικούς ναούς. Αλλά το Σεράπειο ήταν ένα τεράστιο κτίσμα, πάνω σε ανάχωμα και πέρα από τις ικανότητες των μαινόμενων χριστιανών φανατικών να το πλήξουν.

Ο Πατριάρχης λοιπόν επικοινώνησε με τη Ρώμη. Από εκεί, ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος ο Μέγας, ο οποίος είχε διατάξει την εξολόθρευση του παγανισμού, έδωσε την άδειά του για την καταστροφή του Σεραπείου. Συνειδητοποιώντας πως δεν θα είχαν καμία τύχη, οι ιερείς και οι ιέρειες εγκατέλειψαν το ναό τους στα νύχια του όχλου ο οποίος εισέβαλε σε αυτόν με αποτέλεσμα το οικοδόμημα να καταστραφεί συθέμελα και τα χειρόγραφα να καούν σε τεράστιες πυρές στους δρόμους της Αλεξάνδρειας.

Ο Θεόφιλος ήταν πράγματι ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας την εποχή που το Σεράπειο είχε μετατραπεί σε χριστιανική εκκλησία αλλά ο ίδιος ποτέ δεν έγινε άγιος. Η ημερομηνία που δίνεται συνήθως για τα γεγονότα είναι το 391 μ.Χ., όταν ήταν αυτοκράτορας ο Θεοδόσιος, ο οποίος «προσηλύτιζε» τους υπηκόους του στο Χριστιανισμό με μεγάλο ζήλο. Η αντιδικία που υπάρχει εδώ είναι ότι υπήρχε και μια άλλη βιβλιοθήκη στο Σεράπειο και ήταν αυτή που κατέστρεψε ο όχλος των χριστιανών κατά τη λεηλασία του ναού. Πρέπει επομένως να διαπιστώσουμε εάν όντως υπήρχε ακόμη μία βιβλιοθήκη εκεί και επίσης αν όντως την κατέστρεψε ο Θεόφιλος.

Στην επόμενη σελίδα «Ο ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΣΤΟ ΣΕΡΑΠΕΙΟΝ

38 σκέψεις σχετικά με το “Ποιος κατέστρεψε τη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας;;”

    1. Αυτοι που ποντιζουν αμφορεις στην Κρητη σου μαθαινουν ιστορια ελληναρα μου ?

      «300 » και δε συμμαζευεται ε ?

      Κουπονια για πιτσες να μαζευεις αν θελεις να μορφωθεις, με μπυρα σε εκπτωση.

      Μου αρέσει!

      1. Κτισμα του 12ου αιωνα λεει ?

        ΤΟΥ 12ου ?????????????? πανω σε αρχαιο ιερο χαχαχαχαχαχαχχαααααααααιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιιουαχαχα !!!!!!!!!!!!

        πιες και μια γουλια μπυρα τωρα.

        Καλο παντως..

        Μου αρέσει!

      2. Panos Diakos,! υπαρχει και αλλη επιλογη θεραπειας για το συμπτωμα τις ασθενειας που εχεις ΕΣΥ προσβληθει.???
        Ειναι οργανικης καλλιεργειας,! και εχει την σφραγιδα του Bob Marrley,! η φυτεια Μαριχουανας (ganja) στην Τζαμαικα.???

        Μου αρέσει!

      3. Ιωαννης Ο Αριστεροχειρας,! εγω το γνωριζω πολυ καλα οτι ο Ευσεβιος + ο Κωνσταντινος (οχι ο αγιος αλλα ο μικρος),! εχουν μαγειρεψει την Καινη Διαθηκη με πολλα υλικα (θεωριες + φιλοσοφιες) αρχαιων Ελληνων,! και για τον λογο αυτο εχω συμβουλευσει τον αγαπητον συνσχολιαστη Panos Diakos επανειλημμενως,!!! να ξαναγραψει τη Παλαια Διαθηκη με ολη την Ελληνικη μυθολογια (οχι Ιουδαικη)? και την Καινη Διαθηκη,? με ΟΛΗ την Ελληνικη φιλοσοφια και οχι την ΜΙΣΗ που εχει σημερα.???

        Μου αρέσει!

      4. ¨Στο θολωμένο μου μυαλό του Γιαχβέ-Μάλκοβιτς.¨
        ¨
        Στο Σινέ-Χίλτον σερβίρω αίμα παιδικό σε υψηλόβαθμους Ιλουμινάτους και Μασώνους κατόπιν ειδικής ανθρωποθυσιαστικής, σατανιστικής τελετουργίας δια να μην πάθωσι πολιτισμικό σοκ.
        (Τα σώματα ανακυκλώνονται εις τα χάμπουργκερ των Μακντόναλτ διότι δεν είμεθα κανίβαλοι, κύριοι, αλλά ιδεολόγοι σατανισταί.)

        Εις δε τα αβρααμικά πρεζόνια δούλους πιστούς της σχιζοφρένειάς μου, ποίμνια του υπο-κρυπτοσατανιστικού κύκλου)
        προσφέρω μόνο τον συμβολικόν αντί αίματος θείον οίνον ήτοι αίμα-μαιμού και απαιτώ εξ αυτών το εκούσιον ιδικό των δια να τους εντάξω εις το ουράνιον μοναδικόν κόμμα.. (Απευθύνεσθε εις ειδικά μαγειρεία οδός Μινωταύρου, ισόγειος πολυόροφος.)

        Η διαχωριστική ιδεολογική γραμμή (κόκκινη την λένε στην γη) ημών των Κρονίων με τους Ολυμπίους είναι ότι οι μεν απεχθάνονται τας ανθρωποθυσίας (βλ.τιμωρία Λυκάονος και Τυδέως)
        προορίζοντες την βιολογικήν απόγονον φυλήν αυτών δια της ελευθέρας εξελίξεως δια την αθανασίαν (μπούρδες)
        και θεωρούντες τους ανθρώπους αυτούς, Έλληνας και Ελληνογενείς λευκούς, (άκουσον, άκουσον!), αντί δούλους αναλωσίμους και βρωσίμους (βροτοί) από τας σατανικάς υπερφυσικάς οντότητας,
        ως ισότιμα τέκνα θεών (τι αίσχος!,θεοί να σού τύχοι!)

        Ενώ ημείς πιστεύομεν ότι οι μεμαλακισμένοι άνθρωποι, τουλάχιστον τα εξ ημών κατασκευασμένα κίτρινα και μογγολικά υβρίδια, επλάσθησαν ώστε η μεν ανθρωποερπετική ηγεσία των να πίνη το ανθρώπινο αίμα των ως άξιοι ιερατικοί απόγονοι, συνεχισταί της παραδόσεως του τεκνοφάγου Κρόνου και εμού,
        οι δε πολλοί να τρώγονται (βροτοί) εκ θρησκευτικής πεποιθήσεως αδιαμαρτύρητα υπό των Κρονείων ηγετών των.

        Μέχρι στιγμής τα ιστορικά γεγονότα μάς δικαιώνουν αφού αποδεικνύουν ότι
        οι λευκοί είναι δειλά (πρόβατα) κατώτερα όντα (γκόιμ) φοβούμενοι τους Εβραίους εκτελεστάς των,
        τους εδώ και χιλιετίας γενοκτονούντες αυτούς
        όσο και διατηρούντες εθνικιστικώς την καθαρότητα της φυλής και του αίματος των
        ενώ αυτοί ως εκφυλισμένα και απεθνικοποιημένα όντα,
        επιλήσμονες της εθνικής μνήμης των, δλδ. ότι κατάγονται από άλλον υπερφυσικόν πατέρα
        (τον Δϊα τουτέστιν και όχι τον Κρόνιον και δι αυτό άλλωστε τούς τρώμε ημείς αυτούς ως εχθρούς, επιτελούντες θεάρεστον πράξιν κατά τον ημέτερον θεόν Κρόνον)
        επιμένουν να χάφτωσι τας υπνωτιστικάς αβρααμικάς θρησκείας των γενοκτόνων τους, θεωρούντες φυσικότατον και δικαιότατον να είμεθα ημείς οι θύται των και αυτοί τα θύματά των.

        Υ.Γ. Ας χαίρονται οι Ολύμπιοι το μεμαλακισμένον γένος που εγέννησαν. Χι, χι,χι!
        Μέχρι στιγμής πάντως νικάμε. Εγώ δηλαδή αφού και τους νικητάς σας για δική μου κατανάλωσι τούς προορίζω. Τούς το εξήγησα δια Διαθήκης (διαβολικού συμβολαίου) εξαρχής. Εσείς θα φάτε αυτούς και μετά εγώ θα φάω εσάς με την σειρά μου. Ε, όχι αφεντικά και δούλοι, θεοί γινήκαμ’ ούλοι!) .

        Μου αρέσει!

      5. Agm…
        To σχολιο σου ειναι τρελα λεμε….
        Τι να πω..
        .. Το φιναλε ειδικα…» Εσείς θα φάτε αυτούς και μετά εγώ θα φάω εσάς με την σειρά μου. Ε, όχι αφεντικά και δούλοι, θεοί γινήκαμ’ ούλοι!)» .

        Respect….στο απειρο!!!!

        Μου αρέσει!

      6. J.Bar.
        Και που να φαντασθής ότι ο απηγορευμένος και τελικώς ¨δοκιμασθείς¨ καρπός του βιβλικού μύθου, του εκ της ελληνικής μυθολογίας δι ιδίαν χρήσιν ληφθέντος και παραποιηθέντος-διαστρεβλωθέντος,
        καρπός ού ένεκα εξωστρακίσθη μια ¨πλαστή¨ φυλή ανθρώπων από το ¨αποθεωτικόν ανθρωποπρόγραμμα¨ του ηλιακού παραδείσου…
        δεν είναι απλά ένα προικισμένο μήλο αλλά
        είναι ένα κόκκινο μήλο, το χρώμα του ανθρωπίνου αίματος,
        το ίδιο που παραπέμπει και εις την κόκκινη μηλέα πέρα βαθειά εις την κιτρίνην Άπω Ανατολήν
        εξ ής θα εκκινήση ο βασιλεύς της Αποκαλύψεως (αντιπερισπασμός πάντως κι αυτή…)
        θα τα έχης δη όλα….

        Μου αρέσει!

      1. Καλημερες….
        Παντως οφειλουμε να διευκρινησουμε οτι αυτο που εχει ιδιαιτερη σημασια ειναι η πρωτη πυρποληση της βιβλιοθηκης απο τους οβριους.
        Χριστιανοι δεν υπηρχαν τοτε….
        Οι αλλες ηταν ησσονος σημασιας και ειχε να κανει με την φιλοσοφια και επιστημες (παλι του οβριου).
        Η πρωτη ειχε μεγαλη αξια για τον οβριο καθοτι θεωρω βεβαιο πως υπηρχαν οι λογοι του γιατι ο Αλεξανδρος εκανε την εκστρατεια.
        Λογοι που δεν επρεπε να μαθει ο Καισαρας….το τα ειπε ομως η Κλεοπατρα!

        Πουσαι…
        Ο ξεδιαντροπος οβριος εχει παλι βαλθει να με δικαιωσει.
        Καποτε εγραφα εδω πως ο Ξερξης ηταν εβραιοκινητος….κουνιαδος του ο Μαρδονιος (μαρδοχαι) στην μαχη των Πλαταιων.
        Τωρα εχουμε στο χολυγουντ επιβεβαιωσιν εμου και του βιβλιου της Εσθηρ….μονη διαφορα, ο Μαρδοχαι ξαδερφος της!
        Beware of the devils seed!

        Μου αρέσει!

      2. Οβριε….
        Σταθερη αξια σε βρισκω…ντιπ χαιβανι.
        Οι απατεωνες της φαρας σου θα ντρεπονται για σενα.
        Δες την ταινια και υποκλισου στο μεγαλειο του Μεγιστου Αλεξανδρου….
        Και νιωσε πονο για το γδαρσιμο που σας εριξε!

        Μου αρέσει!

    2. Φυσικά και δεν ρωτάμε το ναζιφαντάσμα ντροπη του Διογένη να μας πει τι Ιστορικές πήγες έχει γιατί θα βάλει τα κλάματα…εδω ακόμα να παρουσιάσει ΕΝΑΝ ΑΡΧΑΙΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ που να μιλά για ….¨»δωρικό χαιρετισμο» ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ…βέβαια εδώ δεν ξέρει ότι στα Ελληνικό οι λέξεις τονίζονται Ιστορία να ξέρει;

      Αρέσει σε 1 άτομο

  1. Καποτε Ζαγκλε δοκιμασες να δουλεψεις πολλα νικ και σουβγαλα την κουκουλα με το «Γεια σας» και ντραπηκες και το’κανες Στεργιος Ζαγκλαρας. Τωρα προχωρησες και κλεβεις νικ αλλων. Θα μεγαλωσεις ποτε ρε συ να γραφτεις και γυμνασιο ?

    Μου αρέσει!

      1. Για πες ρε αποτυχημένε παπά ποιανού όνομα κοπιάρω για να ξέρω?
        Ο Ζαγκλάρας κατώτερε εβραιόδουλε ΔΕΝ αλλάζει ονόματα γιατί είναι υπερήφανος για τις θέσεις του, χαϊβάνι!

        Είχα το Zaglos και τώρα έχω όλο το όνομα μου, έγραψα σαν «Χριστίνα η βουλγάρα» για να την σπάσω στον
        εμμονικο βούλγαρο, αλλά δεν έκρυβα ποιος είναι πίσω από την χριστίνα, κατάλαβες προσκυνημένη γίδα?

        Μου αρέσει!

      2. Panos Diakos,! εγω ο φιλος σου, τωρα θα κανω αναρτιση ενα βιντεο με τον προφητη (αγιο) Παισιο,! και ολους τους αλλους προφητες, που ολοι μαζι προφητευουν οτι ο καιρος (η χρονικη περιοδος) ειναι πολυ κοντα που θα μας δωσουν την πολη (Κωνσταντινουπολη), ως δωρο και θα γινει Ελληνικη,! εσυ ομως θα πρεπει να εχεις ετοιμη μια μεγαλη κολυμβηθρα για τα μεμετια που δεν θελουν να επιστρεψουν στην Κοκκινη Μηλια,! θα πρεπει να γινουν (βαπτισθουν) Χριστιανοι Ορθοδοξοι,? και συνιστω να παρεις ως βοηθο τον αλλο φιλο Βουλγαρη Χρηστο.???

        Μου αρέσει!

      3. Εχει πλάκα ότι η σοηδοναζιστική ψυχιατρική περίπτωση εκ Κοσσόβου μετα παραπονίεται για την αντιμετωπίση που έχει….οτι κάνει θα το λούζεται…πάντως περπατά και παραλήρει για την πάρτη μου…ακόμα να το χωνέψει το τάπωμα που υπέστη όταν έβγαλε τον ΡΩΜΑΙΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΣΟΗΤΩΝΙΟ και αλλά πολά ακόμα ,,,»εβραίο ραβίν層 ας πάρει και το ουγκ αγαπούλας, άλλο «καλό πελάτη» που ακόμα να ξεχάσει τον Ραιμον Καρτίε για να πιούν ένα καφέ της παρηγορίας…μήπως και μάθη το ουγκ αγαπούλας ότι οι ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΟΝΙΖΟΝΤΑΙ…
        Για το πόσο περηφάνεια έχει η σουηδοναζιπερίπτωση για αυτα που υποστήριζει να θυμηιθούμε τον απεγνωσμένο αγώνα να πείσει ότι άλλο ο νάζι και άλλο ο εθνικοσοσιαλιστής:
        ΥΓ Εχθές είδα κάποιον να χαρακτιρίζει την σοηδοναζιοπεριπτώση εκ κοσσόβου ως κατώτερη υπάρξη ,,,,πόνεσε πολύ;
        ΥΓ2 Μια που δήλωνει ότι θέλει να μου σπάσει τα νεύρα γιατί δεν κάνει κάτι απλό γιατί δεν δηλώνει τιο επώνυμο που έχει ωστε να έχει όλο το χρόνο που θέλει για να μου σπάσει τα νεύρα ..στο εδώλιο του κατηγορούμενου;Μήπως φοβάται κάτι ;
        ΥΓ3 Μια θέρμη παρακλήση: ας κάνουμε έναν έρανο για να μαζεύψουμε χρήματα για να στείλουμε μια «πεταλουδίτσα» εκ βουλγαρίας στην σουηδοναζιπερίπτωση….Αν μπορούσε θα μιλούσε για τις «πεταλουδίτσες» 8 μέρες την εβδομάδα…νισάφι!

        Μου αρέσει!

Leave a Reply

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s