ΚΟΙΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ

 
Την θεωρία μιας κοινής αρχικής θρησκείας, υποστηρίζουν πολλά στοιχεία από τη συγκριτική έρευνα των θρησκειών και από την εννοιολογική και ετυμολογική συνάφεια πολλών λέξεων και ονομάτων σε διαφορετικές γλώσσες. Η παράθεση επιπλέον στοιχείων ενισχύει ακόμη περισσότερο την θεωρία αυτή και πρώτα από όλα η διαπίστωση, πως δεν υπάρχει ούτε ένας λαός σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία, που να μην είχε κάποια θρησκευτική πεποίθηση.


Ένα σημαντικό κοινό στοιχείο με συχνή εμφάνιση, είναι η τριαδική υπόσταση της θεότητας. Ο Βραχμανισμός δογματίζει θεολογικά, ότι εκ του Βράχμα απέρρευσε η θεία Τριάς (Τριμούρτι), που αποτελείτο από τον Βράχμα τον θεό δημιουργό, τονΒισνού θεό της διατήρησης και της ισορροπίας και τον Σίβα θεό του έρωτα και εξολοθρευτή. Η πρώτη ανώτατη σουμεριακή τριάδα αποτελείτο από τους Ανού, θεό του ουρανού, Ενλίλ, θεό της ατμόσφαιρας και της γης και τον Έα, θεό του αρχικού ύδατος και του ωκεανού. Μια δεύτερη βαβυλωνιακή τριάδα αποτελείτο από τουςΣιν (Σελήνη) και τα παιδιά της Σαμάλ (Ήλιος) και Ισχτάρ (πλανήτης Αφροδίτη). 

 
Και στην Αίγυπτο κάθε επαρχία είχε τη δική της θεϊκή τριάδα. Η σπουδαιότερη μεγάλη τριάδα ήταν αυτή της Αβύδου, που αποτελείτο από τον Όσιρι, την Ίσιδα και τονΏρο. Ήταν η πιο δημοφιλής και λατρεύονταν σε όλη την

Αίγυπτο, επειδή ο Όσιρις ήταν η προσωποποίηση του καλού και ήταν γνωστός ως «ο καλός Θεός». Άλλες τριάδες ήταν αυτή της Μέμφιδος αποτελούμενη από τους Φθα, Σακμέτ και Νέφερτουμ, ενώ των Θηβών από τους Άμων, Μουτ και Χονσού.

 
Ο θεός Ανού
Ο Όμηρος πάλι στην Οδύσσεια[1] κάνει μια σχετική αναφορά στην τρισυπόσταση του Ήλιου: «Ήλιε, τρισήλιε μου, κορφιά του νου, κόκκινο φλάμπουρό μου!». Ήδη από τους ομηρικούς χρόνους ο Απόλλων με τον Δία και την Αθηνά, συνιστούν Τριάδα που εκπροσωπεί πλήρως και τέλεια την θεία δύναμη[2]. Ένδειξη θεϊκής τρισυπόστασης έχουμε και στον Ιουδαϊσμό όπου ο θεός Γιαχβέ παρουσιάστηκε στον Αβραάμ[3] με τις μορφές τριών ανδρών, αν και η εμφάνιση αυτή που υπαινίσσεται  ένα τρισυπόστατο ανθρωπομορφισμό αντιμετωπίστηκε ως απλή σύμβαση μορφής, καθώς οι Εβραίοι δεν δέχτηκαν ποτέ την ιδέα μιας οποιασδήποτε μορφής του Θεού τους. Ακόμη κατά τη δημιουργία του ανθρώπου ο θεός αναφέρεται στον εαυτό του, κάνοντας χρήση, πότε του α΄ προσώπου του ενικού και πότε του α΄ προσώπου του πληθυντικού[4](ποιήσωμεν), αφήνοντας την υπόνοια ότι πρόκειται για πρόσωπα περισσότερα του ενός, τα οποία όμως είναι στην ουσία ένα.  Αυτή η τριαδική αντίληψη της θεότητας παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον για την αναλογία της και με το δόγμα της χριστιανικής θεολογίας, όπου ο Πατήρ-Θεός, ο Υιός Ιησούς Χριστός και το Άγιον Πνεύμα αποτελούν την ενότητα της Αγίας Τριάδος.
 
Κοινές θρησκευτικές παραδόσεις υπάρχουν, ως γνωστόν, στις τρεις μεγάλες θρησκείες του Ιουδαϊσμού, Χριστιανισμού και Μουσουλμανισμού, που αναφέρουν ως τόπο δημιουργίας του ανθρώπου την περί του Ώξον και του Ιαξάρτη χώρα, όπου υπήρχαν ο Παράδεισος ή Κήπος της Εδέμ, απ΄όπου ανέβλυζαν αυτοί οι ποταμοί, καθώς και ο Τίγρης και ο Ευφράτης.
ο Άδωνις και η Αφροδίτη
Συνδεδεμένη με την λατρεία της βλάστησης και τον κύκλο της φύσης, είναι σε πολλές θρησκείες και η πίστη σε κάποιον Πάσχοντα Θεό που πεθαίνει και ανασταίνεται κάθε χρόνο. Ο Μπέλ-Μαρδούκ[5] είναι ένας θεός που πεθαίνει και ανασταίνεται στην Βαβυλωνιακή, Χαλδαϊκή και Ασσυριακή θρησκευτική δοξασία. Η λατρεία του θεού της βλάστησης που πέθαινε και ανασταινόταν είχε ακόμη ως προσωποποίηση τον σουμεριακό θεό Ταμμούζ (Δουμούζι) τον αγαπημένο της θεάς Ιστάρ, θεάς του έρωτα και της γονιμότητας (σουμεριακή Εάννα) που ήταν προσωποποίηση του πλανήτη Αφροδίτη. Στην Αιγυπτιακή θρησκευτική παράδοση ο πάσχων θεός είναι ο Όσιρις, τον οποίο σκότωσε και στη συνέχεια διαμέλισε ο κακός θεός Σετ (Σήθ). Η θεά Ίσιδα και ο θεός Ώρος βρήκαν και συνέδεσαν τα κομμάτια του και η Ίσις του έδωσε πάλι την ζωή με την απαγγελία κάποιων μαγικών λέξεων. Στην Ελληνική μυθολογία ο Άδωνηςσυνδέεται με τη λατρεία της βλάστησης, της Άνοιξης και γενικά των κύκλων της φύσης και είναι κατάλοιπο της προϊστορικής θρησκείας. Η ομορφιά του, που τον ενέπλεξε στην αντιζηλία ανάμεσα στην Αφροδίτη και την Περσεφόνη, συμβολίζει την άνοιξη και τον κύκλο των εποχών του χρόνου, ενώ ο θάνατός του είναι το φθινόπωρο και ο χειμώνας. Στην ίδια κατηγορία του πάσχοντος θεού συγκαταλέγονται και οι θεοί ΔιόνυσοςΆττις και Μίθρας. Τέλος ο Ιησούς Χριστόςστην χριστιανική θρησκεία είναι ένας θεός των θείων παθών και της Ανάστασης που επίσης εορτάζεται την άνοιξη.
 
Ο θεός της βροχής Τλαλόκ
Σχετικοί με την λατρεία της βλάστησης ήταν και οι θεοί της βροχής, όπως ο Τλαλόκ των Αζτέκων, ο Αντάντ ο βαβυλωνιακός θεός των βροντών και των βροχών (ο ΣουμεριακόςΙσκούρ). Μεγάλος θεός των γερμανών ήταν και ο Δόναρ, θεός των καταιγίδων, της γεωργίας-κτηνοτροφίας, που κρατάει σφύρα την οποία εκσφενδονίζει κατά των γιγάντων όταν γίνεται βροντή.
 
Ένα ακόμη κοινό στοιχείο εμφανίζεται στο γεγονός της πτώσης του ανθρώπου από το ύψος της ηθικής και θεϊκής του καταγωγής, όπως βλέπουμε να συμβαίνει στους πρωτόπλαστους της ιουδαϊκής και της χριστιανικής θεολογίας και στην ελληνική μυθολογία περί του χάλκινου γένους.
 
Ο θεός Μπελ-Μαρδούκ εναντίον της Τιαμάτ
Σημαντικό είναι και το στοιχείο μιας αρχικής διαμάχης ή συνωμοσίας των θεών έναντι αλλήλων, όπως αναφέρεται στην ινδική και ελληνική μυθολογία. Στον βαβυλωνιακό μύθο για την δημιουργία του κόσμου, υπάρχει κάποια ομοιότητα του αρχικού τέρατος Τιαμάτ, από το οποίο γεννήθηκαν οι θεοί, με τον Κρόνο, και του Μαρδούκ με τον Δία, καθώς και οι δύο ηγήθηκαν της επανάστασης των θεών εναντίον τους. Συχνά ο καλός θεός σκοτώνεται από τον κακό, αλλά είναι αυτός που στο τέλος θριαμβεύει. Ο Όσιρις δολοφονείται από τον αδελφό του Σήθ. Ο Αριμάν[6] στην Ζωροαστρική μυθολογία είναι η νεότερη μορφή του ονόματος του πνεύματος του κακού, αδελφός και εχθρός του Ωρομάσδη του πνεύματος του καλού. Παρεμφερής στην ελληνική μυθολογία είναι και η σύγκρουση του Δία με τον Κρόνο. Στην Π.Δ ο Καϊν σκοτώνει τον αδελφό του Άβελ.Ο μύθος των Αζτέκων για τον θεό Κετσαλκοάτλ, λέει ότι βασίλευσε στο Μεξικό για πολλά χρόνια ειρήνης και ευδαιμονίας και ότι απομακρύνθηκε από τις μαγγανείες κάποιου αντιπάλου του, δηλώνοντας ότι θα επανέλθει.
 
Ο περσικός θεός Αχούρα Μάζντα
Συμπληρωματικά ο θρίαμβος αυτός συνοδεύεται και από την καταδίκη του κακού θεού, σε ένα απώτατο χρονικό σημείο Κρίσης-Δίκης, με τον εγκλεισμό του στα έγκατα της γης, στον άδη ή στην κόλαση. ΟΖωροάστρης καταδικάζει τον Αριμάν σε εγκλεισμό και είναι εμφανές πως η παράδοση αυτή έχει επιδράσει και στον χριστιανισμό, όπου ο Χριστός είναι ο τελικός Κριτής. (σ.440).  
 
Το όνομα του Εωσφόρου (Αυγερινού) με παραπλήσιους τρόπους συνδέεται με την πτώση από το αμάρτημα της υπερηφάνειας τόσο στην ελληνική μυθολογία[7], όσο και στην ιουδαϊκή.
 
Μια επιπλέον αρχαιότατη παράδοση πολλών θρησκειών, ανάγει την δημιουργία του κόσμου μέσα από το αδιαμόρφωτο αρχικό Χάος, όπως βλέπουμε στους Βαβυλώνιους και τους Έλληνες, ενώ αποδίδει την γέννηση των όντων και των θεών συνήθως από την ένωση του Ουρανού και της Γης, ενίοτε και της θάλασσας. Η επικρατέστερη πίστη στην Ελλάδα και στην Ινδία είναι πως ο κόσμος εγεννήθη εκ του ουρανού και της γης. Στις περισσότερες θρησκείες η Μητέρα-Γη, Θεά Μητέρα, είναι η πιο πανάρχαια θεότητα από όλες.
Ο σουμεριακός θεός Ενκί
Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η ομοιότητα των θρησκευτικών παραδόσεων στις αναφορές περί φυσικών καταστροφών και κατακλυσμών που φαίνεται πως απηχούν αληθινά γεγονότα. Στους αρχαίους Έλληνες η μυθολογία αναφέρεται στον κατακλυσμό του Δευκαλίωνα που μπήκε σε Κιβωτό έπειτα από τη συμβουλή του Προμηθέα. Στην Π.Δ ο κατακλυσμός του Νώε, που φαίνεται πως έχει μεγάλη σχέση με τον κατακλυσμό της σουμεριακής μυθολογίας, όπου από την καταστροφή του κόσμου σώθηκε, όπως ο Νώε με την Κιβωτό, μόνο ο ευσεβής ήρωαςΖιουσούντρα, χάρι στο πλοίο που έφτιαξε επίσης μετά από τη συμβουλή του θεούΕνκί. Μυθολογικές παραδόσεις για κατακλυσμούς έχουν οι Ινδοί στη Μαχαβαράτα και οι Αζτέκοι.
 
Ευρεία διάδοση έχει και η πίστη στην Προγονολατρεία, η οποία πιστεύει στην αθανασία της ψυχής και ως τέτοια είναι αντίθετη του φετιχισμού. Ήταν διαδεδομένη στους αρχαίους Έλληνες, Σκύθες, Κινέζους, Ρωμαίους, Γερμανούς, Ιάπωνες, Μαλαισιακή Πολυνησία, στους ερυθρόδερμους της Αμερικής, σε φυλές της Αφρικής και της Αυστραλίας (Αρούντα). Λατρεία νεκρών βασιλέων υπήρχε και στην Βαβυλωνία. Θεότητα απονέμεται και από τους Ινδούς στις ψυχές των προγόνων (Πίτρις). Στην προϊστορική Ελλάδα λάτρευαν τους νεκρούς τους, θάβοντάς τους δίπλα στα σπίτια τους ώστε να τους επιβλέπουν και να αποφεύγουν πιθανή κακοποίηση απ΄αυτούς. Από τη λατρεία των νεκρών προήλθε η λατρεία των «Χθόνιων», από τους οποίους προέκυψε αργότερα ο Πλούτων, η Περσεφόνη και οι παρόμοιες επίσης ανθρωπόμορφες θεότητες.
 
Ο θεός των Μάγια Κετσαλκοάτλ
Διαδεδομένες ήταν ακόμη και οι ανθρωποθυσίες στις τελετές των αρχαίων θρησκειών όλης σχεδόν της γης. Στην Κίνα σε περιόδους ξηρασίας γίνονταν ανθρωποθυσίες μαζί με ζώα σε τέλεση μαγικής πράξης για την βροχή. Στις τελετές των Αζτέκων, Μάγια και Ίνκας οι ανθρωποθυσίες γίνονταν για τους ίδιους λόγους στους θεούς Τλαλόκ, Κετσαλκοάτλκαι Ουϊτσιλοπόχτλι. Ενδείξεις και σαφείς αναφορές για ανθρωποθυσίες υπήρχαν και για τους αρχαίους Έλληνες και Κρήτες, τους Αιγύπτιους (ο Θούθμωσις Γ΄ θυσίασε στον Άμμωνα  Σύριους και Αιθίοπες αιχμαλώτους), τους Χαναναίους, τους Ουρρίτες, τους Φοίνικες, τους Κέλτες, τους Γερμανούς ακόμη και για τους αρχαίους Ισραηλίτες.
 
Το φίδι επίσης, ως σύμβολο κάποιας χθόνιας λατρείας, συναντάται στις θρησκείες και τις τέχνες πολλών πολιτισμών. Κοινά στοιχεία πολιτισμού εντοπίζονται ακόμη στα διαδεδομένα Μεγαλιθικά μνημεία της νεολιθικής εποχής. Στα επίσης νεολιθικάντολμέν και μενίρ. Στις οικοδομικές κατασκεύες ναών με το γενικό, αν και κατά περιοχές παραλλαγμένο, σχήμα της πυραμίδας, σε Αίγυπτο, Ελλάδα, Προσθασία, Κίνα, Ινδία, Ν. Αμερική.
 
Κοινό σημείο όλων των θρησκειών είναι και η λατρεία των ουράνιων σωμάτων, της Αφροδίτης, της Σελήνης, κυρίως δε του Ήλιου. Ο Sergei Ouvaroff [8]διαπιστώνει πως: «Απ΄ όλες τις θεωρίες περί της καταγωγής του πολιτισμού, η πιο δυνατή είναι, αναμφίβολα, εκείνη που δέχεται ένα κοινό κέντρο, μια εστία φώτων». Η επιπλέον παράθεση ενός μεγάλου αριθμού σημαντικών παραδειγμάτων, δεν είναι πραγματικά αναγκαία, ώστε να διαφανεί αναμφίβολα το νήμα που συνδέει την ύπαρξη των τοπικών θρησκειών με εκείνη την πανάρχαια, κοινή θρησκευτική αρτηρία, που για χιλιετίες τροφοδότησε με πνευματικό υλικό-αν και συχνά, λίγο ή πολύ, τροποποιημένο από τις συνθήκες, τις ντόπιες λατρείες.
 
 (Το κείμενο αποτελεί  μέρος της μελέτης μου με τον τίτλο:
«ΤΑ ΦΥΣΙΚΑ ΠΡΟΤΥΠΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΡΗΣΚΕΙΑ «Μια επισκόπηση της ανάπτυξης του πολιτισμού».
B΄ Μέρος: ΑΡΧΑΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ. Κεφ 1. ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΣΥΝΕΙΔΗΣΙΑΣ, «Η διαλεκτική των φυσικών προτύπων και της λογικής», παρ: 1.5, Κοινά στοιχεία Θρησκειών και Πολιτισμών)
 
[1] ΟΜΗΡΟΣ: Οδ. Ξ., 96. Μετάφραση Νίκου Καζαντζάκη.
[2] Ο Ορέστης ελυτρώθη χάρη στον Απόλλωνα και στην Παλλάδα και χάρη στον τρίτο θεό τον Σωτήρα π΄όλα αυτός εξουσιάζει. ΑΙΣΧ. «Ευμενίδες», στ. 758-760
[3] Π.Δ. Γεν. ιη΄, 1-2
[4] Π.Δ. Γεν. Α΄, 26, Β΄, 18 και Γ΄, 22.
[5] Ο Μαρδούκ (Μπελ-Βήλος) αντιστοιχεί στον πλανήτη Δία.  Η σχέση του με τον Χριστό είναι προφανής, καθώς σε πρωτοχρονιάτικη εορτή διάβαζαν σε ξεχωριστή τελετή αποσπάσματα για το μύθο του σύμπαντος και τα πάθη του θεού. ( σ. 487, τ. Α1).
[6] Ο Αριμάν έχει πολλά κοινά σημεία με τον Σατανά και με την χριστιανική θεολογία. Παρά Αριστ΄. (Αρειμάνιος).
[7] ΑΠΟΛΛΩΔΟΡΟΥ: «Μυθολογία», Ι-52.
[8] SER. OUVAROFF: αυτσελ. 50.

21 σκέψεις σχετικά με το “ΚΟΙΝΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ”

  1. Οι ρωμαιοι οταν καθιερωσαν το χριστιανισμο ως επισημη θρησκεια απο απο που νομιζετε εκλεψαν τους περισσοτερους μυθους της (σταυρωση , ανασταση , αγια τριαδα)?
    Απο τις παραπανω θρησκειες

    h@@p://skotinoprosopo.blogspot.gr/2013/04/blog-post_18.html

    Ειναι γεγονος οτι μονο ο ηλιος συγκεντρωνει ολα τα χαρακτηριστικα μιας (θεοτητας) , τον βλεπουμε καθημερινα ειναι πηγη ζωης και δημιουργιας χωρις αυτον δεν θα υπηρχαμε , αυτος ειναι ο κυριοτερος λογος που λατρευτηκε απο ολες τις ανθρωπινες φυλες ανεξαρτητως χρωματος , θρησκειας και ιδεολογιας

    Μου αρέσει!

    1. Εξορκισμοί επίσημα και ανεπίσημα,γίνονται μονάχα από Χριστιανούς Ορθόδοξους πατέρες της Εκκλησίας μας.
      Το ότι καταφέρνουν να διώξουν τις περισσότερες των περιπτώσεων τα πνεύματα αυτά,που θέλησαν να αναλάβουν και να καταλάβουν τα σώματα και τις ψυχές των ανθρώπων,από ζήλια ή και μίσος για την ζωή,που μας χάρισε απλόχερα ο Πανάγαθος και Αληθινός Θεός μας,προκύπτει το συμπέρασμα ότι η Θρησκεία μας είναι Αληθινή και Ολοζώντανη μπροστά μας.
      Πριν έρθει ο Χριστός ο Υιός του Θεού στην Γη,μπορεί κάποιοι να πίστευαν στην πέτρα ή τον αέρα ή και τον τραχανά ως θεό,αλλά από τότε πολλά άλλαξαν,κάνοντας θαύματα σε πολλές περιπτώσεις όπως και αναγράφονται στην Καινή Διαθήκη.
      Το ότι αντιγράφτηκαν στοιχεία απ την Θρησκεία των Ελλήνων,σε πάμπολες ανερχόμενες θρησκείες,σε καμία περίπτωση δε μπορούν να ανερέσουν την δικιά μας την πλέον Αληθινή,Εμπεριστατωμένη,Απλή και Κατανοητή απ όλους μας,καθώς και μισιτή για τους εχθρούς της Ελλάδος και της Ορθόδοξής μας Πίστης και Εκκλησίας μας.
      Το ότι η Σημαία μας Είναι η Πρώτη παγκοσμίως που έφερε Τον Σταυρό δεν είναι καθόλου τυχαίο.
      Η Αγία Τριάδα μας προστατεύει εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια,καθώς και η Αγάπη της Παναγίας,και θα συνεχίσει για όσα ακόμα αν χρειαστεί!
      Όση λάσπη κι αν ρίξετε,όσες φορές την Εκκλησία και την Θρησκεία μας κι αν προσβάλετε,κακό στους ευατούς σας κάνετε γιατί όλοι μας στο τέλος θα κριθούμε,κι ο καθένας ξεχωριστά για τις πράξεις του.
      Ο Έλληνας ξέρει την Θρησκεία του κι αν όντως είναι Αληθινή,ακόμη κι αν την αφαιρέσατε από τα διαβατήρια πριν 50 χρόνια και προσφάτως απ τις ταυτότητες.

      Μου αρέσει!

  2. πως δεν υπάρχει ούτε ένας λαός σε ολόκληρη την ανθρώπινη ιστορία, που να μην είχε κάποια θρησκευτική πεποίθηση.
    αυτό γίνετε διότι κάθε ανθρωπος εχει το δικαίωμα της Θέωσης και προσπαθεί να το επιτύχει.

    Μου αρέσει!

  3. Φίλε μου ΑΠΕΛΛΗ, καλημέρα. Καλημέρα σ’όλες κι όλους.

    Όπως πολύ καλά γνωρίζεις, ΔΕΝ σχολιάζω σε άρθρα που αφορού στις Θρησκείες. ΠΟΤΕ!

    Όχι επειδή δεν έχω άποψη, αλλά επειδή η ΠΙΣΤΗ εκάστου, είναι απόλυτα σεβαστή.

    Εξάλλου, οι κοκορομαχίες, δεν οδηγούν πουθενά, παρά μόνον σε…κωμωδίες που τέρπουν

    το φιλοθεάμον κοινό.

    Αν σήμερα σχολιάζω, είναι γιά να σ’ευχαριστήσω γιά το ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ άρθρο που είχες την

    υπομονή και την καλωσύνη, να γράψεις γιά εμάς. ΠΟΛΛΗ δουλειά και ΠΟΛΥ ψάξιμο.

    Εύγε σου φίλε.

    Σέβας.

    Μου αρέσει!

  4. Αυτη η μυθολογια των Σουμεριων κρυβει πολλες (μυστηριες) αληθειες.!
    Ο Ανου ειναι ο πατερας των αλλων δυο Ενλιλ ο διοικητης του πλανητη,και ο Ενκι (ΕΑ) των υδατων,! και δημιουργος μαζι με την αδελφη του Νιντι του ανθρωπινου γεννους.!!!
    Ολοι οι παραπανω εχουν ενα κοινο χαρακτηριστικο,! ηταν απο αλλο πλανητη δηλαδη εξωγηινοι (αντε τωρα λιγη σοδα,! να το χωνεψεται αυτο).!!!
    Και η ονομασια Βαβυλωνα μεταφραζει σε δραπετευση η επιστροφη στα αστρα.!!!

    Μου αρέσει!

  5. Οκ! Αλλά η πρώτη-πρώτη θρησκεία, ήταν η λατρεία των νεκρών, η οποία μεταλλάχθηκε στις μέρες μας και ονομάζεται λατρεία των ζόμπι, αν και απαντάται και με άλλα ονόματα, όπως μνημονιολαγνεία, swapsmania και στην ανώτατη μορφή μύησης, ως denpanagamitheihelladakaioiellhnesegonakonomhsw!

    Μου αρέσει!

  6. Πηγή γνώσεις τα άρθρα του Γεράσιμου και καλά κάνει ο Βισάλτης να τα δημοσιεύει για να ξεφεύγουμε λίγο από τα άρθρα της επικαιρότητας που μας φέρνουν τρέλλα.
    Οπως γράφει ο αρθρογράφος στην αρχή με μπλε γράμματα , δεν υπάρχει λαός στην ιστορία της ανθρωπότητας, που να μην είχε θρησκευτική πεποίθηση και το αποδεικνύει με την μελέτη του.
    Αυτό το συμπέρασμα καταλαβαίνω και εγώ, από γεννήσεως κόσμου ο άνθρωπος νιώθει την ύπαρξη του Θεού, είτε βλέποντας τον , είτε όχι.
    Επίσης το άρθρο τονίζει την τρισυπόστατη μορφή του Θεού, που είχαν ιστορικά όλες οι θεότητες που λάτρεψαν οι άνθρωποι

    Μου αρέσει!

  7. Ευχαριστούμε για το ωραίο άρθρο.
    Σαφέστατα υπάρχουν κοινα στοιχεία αφού όλοι οι λαοί προερχόμαστε από τον ένα και μοναδικό Τριαδικό θεό κάτι που έμεινε στη συλλογική μνήμη όλων των λαών της υφηλίου και που μας οδηγεί στην έκφραση της θρησκευτικότητας και της πίστης σε ένα Ανώτερο Ον. Δεν θα μπω σε λεπτομέρειες για να υποστηρίξω την Ορθόδοξη Χριστιανική πίστη και την Αλήθειά της, θα πω όμως ότι ο Ιησούς Χριστός είπε «Ερευνάτε τας γραφάς» και «Γνώσεσθε την Αλήθεια και η Αλήθεια ελευθερώσει υμάς».
    Κλείνοντας θα ήθελα να προσθέσω ότι καλή η παράθεση τέτοιων άρθρων, όμως πάντοτε ελλοχεύει ο κίνδυνος για τους ημιμαθείς να πέσουν στην παγίδα του συγκρητισμού που οδηγεί στην Πανθρησκεία και τον Οικουμενισμό , που είναι κατεξοχήν στόχοι της Παγκοσμιοποίησης και του Σιωνισμού.

    Μου αρέσει!

    1. ΣΩΣΤΟΣ! ειδικα στα σημεια που επισημαινεις οτι πολλα στοιχεια, αναμεσα τους και το τρισυπστατο,- απαλλασοντας με απο τον κοπο να το επισημανω- εχουν μεινει στην μνημη, αλλα και ο επιλογος σου. Παντα τετοια.

      Μου αρέσει!

  8. Οι επιφανειακές ομοιότητες που ανακαλύπτει ο Συγκρητισμός, όπου και όταν υφίστανται και δεν είναι «τραβηγμένες από τα μαλλιά», δεν αποδεικνύουν όσα υποννοεί ή ισχυρίζεται.

    Είναι σαν να λέμε ότι ο Χριστιανισμός ακολουθείται από ανθρώπους που έκαναν ακριβώς τα ίδια σε όλες τις θρησκείες: έτρωγαν, έπιναν, ντύνονταν, δούλευαν, διασκέδαζαν, κοιμόντουσαν και πλείστα άλλα κοινά, συνεπώς ο Χριστιανισμός τα αντέγραψε όλα αυτά από τις αρχαίες θρησκείες. Επίσης, πολλές από τις συγκρητιστικές ομοιότητες μπορεί να τις αποδώσει κανείς στον τρόπο λατρείας των ανθρώπων, οι οποίοι προσαρμόζουν θρησκευτικές έννοιες στον τρόπο ζωής ή στις παραδόσεις τους.

    Ως γνωστόν, ο Χριστιανισμός
    – ΔΕΝ είναι φιλοσοφικό ρεύμα που ιδρύθηκε πριν από 2.000 χρόνια και έκτοτε ακολουθείται μοιρολατρικά από δισεκατομμύρια προληπτικούς
    – ΔΕΝ είναι μια νεκρή πίστη που κρατάμε ως τις μέρες μας από κεκτημένη ταχύτητα, συνήθεια ή παράδοση
    – ΔΕΝ είναι κάποια μυστικιστική διδασκαλία για την ωφέλεια του ανθρώπου γενικώς και αορίστως

    Για να το πω αλλιώς: ο Χριστιανισμός δεν είναι άλλη μια μορφή… γιόγκα, οπότε κάθε παρομοίωσή του με άλλες θρησκείες, σε τελική ανάλυση είναι σύγκριση τελείως ανόμοιων πραγμάτων.

    Ο Χριστιανισμός (και δη η Ορθοδοξία, η οποία ακολουθεί την χριστιανική πίστη όπως αποτυπώθηκε από την πρώτη χιλιετία μ.Χ., πολύ πριν το Σχίσμα του 1054), είναι η λατρεία του ζωντανού Θεού, ο οποίος, πέρα από την πίστη του καθενός, φανερώνεται μέσα από τη ζωή των Αγίων, ακόμα και στις μέρες μας.

    Όσοι ξεκινούν την έρευνα περί Χριστιανισμού αγνοώντας ή παραβλέποντας τα ανωτέρω, καταλήγουν σχεδόν αναπόφευκτα στις συνήθεις πλάνες.

    Μου αρέσει!

    1. Καλημέρα, Ακη.
      Καλές γιορτές εύχομαι.

      Το ομολογουμένως περιεκτικό κείμενο(έρευνα) του ΑΠΕΛΛΗ δεν έχει στόχο τον συγκρητισμό, αλλά την καταγωγή και τη φυσική ανάγκη του ανθρώπου στο να πιστέψει σε κάτι, φυσικά για διάφορους λόγους.

      Να προσθέσω οτι εκτός του Χριστιανισμού, και δεν θυμάμαι και καμία άλλη, όλες οι θρησκείες λίγο έως πολύ απέδωσαν θεικές ιδιότητες στο Θηλυκό και αυτό θα είναι το αιώνιο λάθος του χριστιανισμού.

      Ολοι μας, ωχ μάνα λέμε, και βοήθα Παναγιά, περισσότερες φορές από το βοήθα Θε μου, και ας μην είναι Θεά, αλλά Αγία.
      Τραγικό.

      Μου αρέσει!

    2. Δεν είναι μόνο θέμα προθέσεων, αγαπητέ Χρήστο. Σχολιάζω την απάντηση του Απελλή πιο κάτω.

      Εννοείται ότι διαφωνώ και με την προσέγγιση που έχεις προς ό,τι αποκαλείς «αιώνιο λάθος του χριστιανισμού». Το ζήτημα έχει αντιμετωπιστεί ήδη από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες και απλώς δεν υφίσταται.

      Μπορείς να διαβάσεις περισσότερα στη διεύθυνση:
      * Η τιμή προς την Παναγία

      Μου αρέσει!

  9. Πλανασαι πλανην οικτρα, Γερασιμε.

    πας να βγαλεις απο την μυγα ξυγκι. Θα πεσεις στον ιδιο λακο που επεσαν ολοι οι αλλοι σαν και εσενα τοσες χιλιαδες χρονια.

    Κατα Ιωαννην
    Κεφ: 14:1
    «…. 1 «Ας μην ταράζεται η καρδιά σας. να πιστεύετε στο Θεό, και σ’ εμένα να πιστεύετε. 2 Στην οικία του Πατέρα μου υπάρχουν πολλά μέρη διαμονής. Ειδεμή θα σας έλεγα ότι πορεύομαι να σας ετοιμάσω τόπο; 3 Και αν πορευτώ και σας ετοιμάσω τόπο, πάλι θα έρθω και θα σας παραλάβω κοντά μου, για να είστε και εσείς όπου είμαι εγώ. 4 Και όπου εγώ πηγαίνω ξέρετε την οδό». 5 Του λέει ο Θωμάς: «Κύριε, δεν ξέρουμε πού πηγαίνεις. Πώς μπορούμε να ξέρουμε την οδό;» 6 Του απαντά ο Ιησούς: «Εγώ είμαι η οδός και η αλήθεια και η ζωή. Κανείς δεν έρχεται προς τον Πατέρα παρά μόνο διαμέσου εμένα. 7 Αν με έχετε γνωρίσει, θα γνωρίσετε και τον Πατέρα μου. Αλλά από τώρα τον γνωρίζετε και τον έχετε δει».»

    Μου αρέσει!

    1. Eksothen και Άκης

      1. Μην μου αποδίδετε προθέσεις που δεν είχα, γράφοντας μια μελέτη που ΜΟΝΟ σκοπό είχε να διερευνήσει τη σχέση Θρησκείας και Τέχνης. Δεν επιχείρησα να θεολογήσω, ούτε να δογματίσω για καμία απολύτως θρησκεία.

      2. Μην κρίνετε μια μελέτη άνω των 200 σελίδων, από ένα αυτοτελές απόσπασμα της 2-3 σελίδων.

      3. Το θέμα μου δεν ήταν ο Χριστιανισμός, ούτε οι συγκρίσεις, ούτε οι παρομοιώσεις με άλλες θρησκείες, αλλά η παράθεση πληροφοριών για την ανθρώπινη θρησκευτικότητα σε σχέση με τις μορφές που αυτή πήρε στην τέχνη, από την προϊστορική εποχή έως σήμερα.

      4. Κάνετε το λάθος, που εγώ τουλάχιστον (όντας Χριστιανός Ορθόδοξος) προσπάθησα και κατάφερα να αποφύγω συνειδητά, γράφοντας αυτή τη μελέτη. Να παραμείνω δηλαδή αντικειμενικός σε ότι αφορά τις πηγές και την παράθεση πληροφοριών. Αν ήθελα να γράψω μια υποκειμενική πραγματεία περί χριστιανισμού θα το έκανα, αλλά μια μελέτη με αντικειμενικά τεκμηριωμένη προσέγγιση του θέματος μου, δεν θα είχα!

      5. Ευχαριστώ για άλλη μια φορά τον Βισάλτη για τη δημοσίευση και τους φίλους για τα σχόλια τους.

      Καλά Χριστούγεννα εύχομαι σε όλους!

      Μου αρέσει!

      1. Απελλή, δεν σου απέδωσα κακές προθέσεις, αφού σε γνωρίζω λίγο από άλλα κείμενά σου στο Olympia και από διαλόγους που έχουμε κάνει, αλλά σημείωσε ότι μερικές φορές κάτι που κάνουμε, άθελά μας μπορεί να έχει παρενέργειες.

        Βεβαίως, όσα είπα στο αρχικό σχόλιό μου, ισχύουν.

        Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένο το 2014 σε όλους!

        Μου αρέσει!

Leave a Reply

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s