olympia.gr

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Ναός της Αφροδίτης-Ο Παρθενώνας της Θεσσαλονίκης

Posted by Βισάλτης στο Ιουλίου 10, 2013

(ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟ ΣΧΕΤΙΚΟ ΘΕΜΑ:Ο κρυμμένος ναός της Αφροδίτης στη Θεσσαλονίκη)

Ένα παράξενο μυστικό, ένα μοναδικό μνημείο, κρύβεται στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στην πλατεία Αντιγονιδών.
Πίσω από τις λαμαρίνες στην βορειοανατολική πλευρά της πλατείας υπάρχει ένας μοναδικός θησαυρός, που ήταν καλά κρυμμένος για αιώνες. Ο μοναδικής ομορφιάς Ναός της θεάς Αφροδίτηςπου είχε στηθεί στην πλατεία των Ιερών, δηλαδή στον χώρο που βρίσκεται σήμερα η πλατεία Αντιγονιδών. Ένα σπάνιο εύρημα του 6ου αι. πΧ που μεταφέρθηκε στην πόλη από την Αίνεια, την πόλη που ίδρυσε ο Αινείας έξω από τη Μηχανιώνα.

Σε κάθε άλλη γωνιά του πλανήτη η είδηση και μόνο ενός ενδεχόμενου τέτοιου πλούτου θα είχε κινητοποιήσει φορείς και πολίτες . Δυστυχώς το ασύλληπτης αξίας αυτό εύρημα απειλείται να αποτελέσει θεμέλιο πολυκατοικίας, παρά την κινητοποίηση των πολιτών της συνοικίας πέριξ της πλατείας. Το μνημείο αποτελεί Εθνική κληρονομιά και ανήκει σε όλες τις επόμενες γενιές των Ελλήνων. Επίσης αποτελεί μοναδικό αξιοθέατο για την πόλη της Θεσσαλονίκης, στην οποία δεν αναδείχτηκαν άλλα Ελληνικά μνημεία.
Σε μία εποχή που το κράτος μας διαδίδει τα περί βαριάς βιομηχανίας του τουρισμού, δεν φροντίζει στην ανάδειξη ενός από τους μεγαλύτερους θησαυρούς της αρχαιότητας, που θα αποτελέσει πόλο έλξης τουριστών. Ένας θησαυρός ο οποίος μάλιστα βρίσκετε στην δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας.

Πότε και πώς ανακαλύφθηκε ο ναός;

Designs of Venus Temple 1-766349937fΟ υστεροαρχαϊκός ναός, αφιερωμένος στη Θεά Αφροδίτη, ήταν γνωστός από τα διάσπαρτα στην πόλη της Θεσσαλονίκης ιωνικά αρχιτεκτονικά μέλη του, τα περισσότερα από τα οποία προέρχονται από την εκσκαφή των θεμελίων που έγινε το 1936 για την ανέγερση διώροφης οικοδομής στο οικόπεδο που βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Κρυστάλλη και Διοικητηρίου.
Η περιοχή που τώρα πια ονομάζεται Διοικητήριο ήταν γνωστή στους ρωμαϊκούς χρόνους της πόλης ως περιοχή των ιερών, αφού εκεί ήταν συγκεντρωμένοι οι περισσότεροι ναοί και ιερά.
Το 2000 με την ευκαιρία της κατεδάφισης της διώροφης οικοδομής σε οικόπεδο που βρίσκεται στην πλατεία Αντιγονιδών, πραγματοποιήθηκε ανασκαφή από την αρχαιολόγο Α.Τασιά, η οποία ξανάφερε στο φως την κρυμμένη πλούσια ιστορία της πόλης. Αποκαλύφθηκε τότε το ανατολικό τμήμα της κρηπίδας του συγκεκριμένου ναού, αγάλματα των ελληνορωμαϊκών χρόνων και πλήθος θραυσμάτων αρχιτεκτονικών μελών. Οι κίονες του ναού οι οποίοι φθάνουν τα 7 μέτρα σε ύψος, όπως και πολλά από τα ευρήματα, χάρη και στις προσπάθειες των αρχαιολόγων της ΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και των υπευθύνων του Αρχαιολογικού Μουσείου, εκτίθενται σήμερα σε αίθουσα του Αρχαιολογικού Μουσείου της Θεσσαλονίκης.
Ο υπόλοιπος ναός συνεχίζει δυτικά κάτω από την πλατεία Αντιγονιδών και συγκεκριμένα στη θέση που σήμερα παρκάρουν παράνομα αυτοκίνητα.
Η αξία του μνημείου.

Όπως ανέφερε στη δημοσιογράφο Στελίνα Μαργαριτίδου ο αρχιτέκτονας αρχαιολόγος, αναπληρωτής καθηγητής στο ΑΠΘ, κ. Γιώργος Καραδέδος:«Πρόκειται για ένα εύρημα μοναδικό στο είδος του, μεγάλο μέρος του οποίου εκτίθεται σήμερα στο Αρχαιολογικό Μουσείο. Το ύψος των κιόνων του φθάνει τα επτά μέτρα και όπως είναι φυσικό, δεν μπορούν υπό τις παρούσες συνθήκες μέσα σε μια αίθουσα μουσείου να εκτεθούν έτσι ώστε να αναδεικνύεται το ακριβές μέγεθός του. Γνωρίζουμε ότι ο υπόλοιπος ναός συνεχίζει δυτικά κάτω από το οδόστρωμα της οδού Διοικητηρίου και της πλατείας Αντιγονιδών. Η αρχιτεκτονική και καλλιτεχνική αξία του ναού είναι μεγάλη και η εικόνα του μπορεί να βελτιωθεί, ειδικά εάν σκεφτεί κάποιος ότι τα μέχρι τώρα ευρήματα αποτελούν μόνο το ένα τρίτο αυτών που μπορεί να προκύψουν από την ανασκαφή»
Από τη διεξοδική μελέτη των ανασκαφικών δεδομένων(4), των αρχιτεκτονικών μελών και της κρηπίδας του ναού και με δεδομένο ότι σήμερα ξέρουμε ότι η Θεσσαλονίκη δεν ταυτίζεται με τη Θέρμη, η οποία βρίσκονταν προς το Καραμπουρνάκι, οδηγούμαστε με βεβαιότητα στο συμπέρασμα ότι ο υστεροαρχαϊκός ναός της Θεσσαλονίκης αποτελεί ανασύνθεση από αρχιτεκτονικά μέλη που προέρχονται από δύο τουλάχιστον αρχαϊκά μνημεία, τα οποία μεταφέρθηκαν από άλλη περιοχή στο χώρο των Ιερών της Θεσσαλονίκης, δίπλα στο Σαραπείο, στον 1ο μ.Χ. αιώνα, για να φιλοξενήσουν λατρεία αυτοκρατόρων, Δία Αιγιόχου και Θεάς Ρώμης, όπως προκύπτει από τα τέσσερα αγάλματα που βρέθηκαν μέσα στο ναό. Σε αρκετά από τα αρχιτεκτονικά μέλη διακρίνονται επεμβάσεις από τους ρωμαίους τεχνίτες για να τα προσαρμόσουν στην ανασύνθεση του ναού, ενώ τα τμήματα τα οποία έλλειπαν ανακατασκευάσθηκαν ως πιστά αντίγραφα των αυθεντικών.
Με αυτά τα δεδομένα ο ναός της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να συμπεριληφθεί στην κατηγορία των «περιπλανώμενων ναών», η οποία αριθμεί αρκετά παραδείγματα κυρίως από την Αττική, περίπου στην ίδια περίοδο, για πολιτικούς λόγους.
Το σενάριο της Αίνειας
Ο καθηγητής Ε. Βουτυράς υποστήριξε ότι ο ένας από τους ναούς από τους οποίους μεταφέρθηκαν αρχιτεκτονικά μέλη στη Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να βρίσκεται στην Αίνεια (δίπλα στη Μηχανιώνα), όπου τεκμηριωμένα από αρχαίες πηγές (Διονύσιος Αλικαρνασσεύς)(6) υπήρχε αρχαϊκός ναός της Αφροδίτης. Είναι πολύ πιθανό οι Θεσσαλονικείς, για να εξευμενίσουν τον Οκταβιανό (θετό γιό του Ιουλίου Καίσαρα), ο οποίος στο Άκτιο νίκησε τον Αντώνιο, με το μέρος του οποίου είχαν ταχθεί, να μετέφεραν το λαμπρό ναό της Αφροδίτης από την Αίνεια στη Θεσσαλονίκη, όπου λατρεύτηκε ο Ιούλιος Καίσαρας στο ναό της μυθικής προγόνου του Αφροδίτης μητέρας του Αινεία, γενάρχη του γένους των Ιούλων.
Άσχετα από την ορθότητα αυτής της άποψης, γεγονός είναι ότι στη ρωμαϊκή περίοδο ο μεταφερμένος ναός φιλοξένησε λατρεία αυτοκρατόρων, Διός Αιγιόχου και Θεάς Ρώμης.
Από τον αρχαϊκό ναό της Θεσσαλονίκης, όπως αυτός ανασυντέθηκε στη ρωμαϊκή εποχή, σώζονται η υψηλή βαθμιδωτή κρηπίδα και πλήθος από αρχιτεκτονικά μέλη (κιονόκρανα, βάσεις κιόνων, θραύσματα κιόνων, τμήματα γείσων με ιωνικά ωά, υδρορροή σε μορφή λεοντοκεφαλής και πολλά θραύσματα από το κατάκοσμο περιθύρωμα της ανατολικής θύρας.

Παρά την αποσπασματική αποκάλυψη της κρηπίδας γνωρίζουμε το πλάτος του ναού, το οποίο είναι 13,35 μέτρα, όχι όμως και το μήκος του, καθώς ο ναός επεκτείνεται κάτω από την πλατεία. Με τα στοιχεία που διαθέτουμε μέχρι σήμερα και τις πληροφορίες που αντλούμε από το ανασκαμμένο τμήμα της κάτοψης του ναού, επιχειρήθηκε η γραφική αναπαράσταση της μορφής του, όπως αυτή ήταν στη ρωμαϊκή εποχή, και φυσικά με αρκετές παραδοχές, καθώς η ανασκαφή του μνημείου δεν έχει ολοκληρωθεί.
Ο ναός
Ο ναός είναι εν παραστάσει, περίπτερος, εξάστυλος. Δεν γνωρίζουμε τον αριθμό των κιόνων στις μακριές όψεις καθώς είναι άγνωστο ακόμη το συνολικό μήκος του. Το καθαρό ύψος των κιόνων ξεπερνά τα 7 μέτρα, ενώ το συνολικό ύψος του ναού έφθανε τα 14 μέτρα. Η ανασύνθεση του ναού, όπως ήδη αναφέρθηκε πραγματοποιήθηκε στον 1ο μ.Χ. αιώνα. Το ένα από τα δύο μνημεία από τα οποία μεταφέρθηκαν αρχιτεκτονικά μέλη στη Θεσσαλονίκη, χρονολογείται με βάση τα στυλιστικά στοιχεία, στο τέλος του 6ου π.Χ. αιώνα. Το δεύτερο μνημείο χρονολογείται στις αρχές του 5ου π.Χ. αιώνα.
Η αποσπασματική αποκάλυψη του αρχαϊκού της Θεσσαλονίκης, η κάλυψη σημαντικού τμήματός του από την πλατεία Αντιγονιδών και η μη απαλλοτρίωση του οικοπέδου, που καθιστούν, προς το παρόν, αδύνατη την αναστήλωσή του “in situ”, οδήγησαν το 1966 στην απόφαση τα ταυτισμένα αρχιτεκτονικά μέλη του να εκτεθούν στο αρχαιολογικό μουσείο της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της επανέκθεσής του, με τέτοιο τρόπο ώστε ο επισκέπτης να τα αντιλαμβάνεται με συνθήκες όσο γίνεται πιο κοντινές σε αυτές που τα αντιλαμβανόταν ο αρχαίος επισκέπτης του ναού.
phoca thumb l ekthemata04
Με βάση αυτό το σκεπτικό, επιχειρήθηκε, μέσα στην περιορισμένων διαστάσεων αίθουσα του μουσείου, ένα είδος μερικής αποκατάστασης του ανατολικού τμήματος ναού, το οποίο ταυτίζεται με το ανασκαμμένο τμήμα του, χρησιμοποιώντας τα αυθεντικά αρχιτεκτονικά μέλη και μικρής κλίμακας ανακατασκευές.
Αυτός ο τρόπος έκθεσης, παρόλο που αναδεικνύει ως ένα βαθμό τις αξίες του μνημείου, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να θεωρηθεί ως αναστήλωσή του, η οποία προϋποθέτει την ανάδειξη του μνημείου μέσα στο ίδιο του το περιβάλλον. Γι’ αυτό και προτάθηκε ως προσωρινή λύση, έως ότου ολοκληρωθεί η ανασκαφή του και πραγματοποιηθεί η ανάδειξη και η αναστήλωσή του “in situ”, όπως επιβάλλουν οι Διεθνείς Χάρτες για την αποκατάσταση των Μνημείων.
430194 337795952933361 1392452550 n
Προτεινόμενη λύση από το ΑΠΘ


Οι σκέψεις αυτές, σε συνδυασμό με τη μοναδικότητα του μνημείου, οδήγησαν στην πρωτοβουλία, από πλευράς Τμήματος Αρχιτεκτόνων του Α.Π.Θ., να γίνει έρευνα εάν υπάρχει η δυνατότητα να ολοκληρωθεί η αποκάλυψη του ναού και να πραγματοποιηθεί η αναστήλωσή του χωρίς να θιγεί καθόλου η λειτουργία της πλατείας Αντιγονιδών.


Αποτέλεσμα αυτής της έρευνας ήταν η σχεδιαστική πρόταση, σύμφωνα με την οποία η πλατεία Αντιγονιδών διαμορφώνεται σε δύο επίπεδα, το σημερινό και το αρχαίο. Μικρό τμήμα της οδού Διοικητηρίου και της πλατείας Αντιγονιδών μπορεί να διαμορφωθεί σε αερογέφυρα για να δοθεί η δυνατότητα να παραμείνει ο ναός ορατός στο σύνολό του και να αναστηλωθεί.
Στα σόκορα των όμορων στο υπό απαλλοτρίωση οικόπεδο πολυκατοικιών μπορούν να τοποθετηθούν γιγαντοαφίσες με πληροφόρηση για το μνημείο, η ολοκλήρωση της μορφής του οποίου, εκτός από την αναστήλωση, μπορεί να επιτυγχάνεται με ολογράμματα.
Η λύση αυτή είναι άκρως ενδιαφέρουσα καθώς δίνεται η δυνατότητα στην καρδιά της ελληνιστικής, ρωμαϊκής και βυζαντινής Θεσσαλονίκης να ξεπροβάλλει αναστηλωμένος ένας αρχαϊκός ναός, του οποίου οι διαστάσεις και οι αξίες μπορούν άνετα να ανταγωνιστούν το μέγεθος και το πλήθος των σύγχρονων πολυκατοικιών.
Πώς προέκυψε το πρόβλημα της κατάχωσης.
Η αρχική απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, λίγο μετά την ανασκαφή του μνημείου, ήταν να απαλλοτριωθεί το οικόπεδο στο οποίο βρίσκεται και να προχωρήσει η ανάδειξη του ναού που χαρακτηρίστηκε σπάνιο μνημείο, με τεράστια ιστορική, αρχαιολογική και καλλιτεχνική αξία. Αργότερα η απόφαση αυτή αναθεωρήθηκε και αποφασίστηκε να διατηρηθεί στο υπόγειο της υπό ανέγερση πολυκατοικίας. Πριν από δύο χρόνια η τύχη του ναού συζητήθηκε και πάλι στο ΚΑΣ και δόθηκε θετική γνωμοδότηση για την απαλλοτρίωση του οικοπέδου, το ζήτημα όμως έκτοτε «πάγωσε».Το θέμα της απαλλοτρίωσης, μετά από ένσταση των ιδιοκτητών του οικοπέδου, επρόκειτο να συζητηθεί στις 13/4 σε συνεδρίαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων του Υπουργείου Πολιτισμού, η οποία όμως αναβλήθηκε ελλείψει απαρτίας για μετά τις γιορτές. Αν η απαλλοτρίωση απορριφθεί και η ένσταση γίνει δεκτή,ο ναός θα μπαζωθεί!
Η κατάσταση του Ναού σήμερα
Οταν αντικρισα αυτη την εικονα μου λυθηκαν πολλες αποριες. Αμεσως καταλαβα πως ο εχθρος δεν βρισκεται «εκει εξω». Ο εχθρος βρισκεται εντος των πυλων εδω και πολλα χρονια. Καταλαβα τον λογο γιατι ειμαστε ουραγος στην παγκοσμια εξελιξη. Καταλαβα γιατι δεν μας υπολογιζουν. Οταν ενα εθνος δεν σεβεται τον εαυτο του και την ιστορια του, να μην περιμενει να το σεβαστουν τα υπολοιπα εθνη.Αυτο που βιωνουμε, αυτο μας αξιζει λοιπον.
Γιάννης Φαναριώτης
305108 2150216563798 619782521 n
431498 3434696312990 11230386 n
431533 173642332751422 340386016 n
Αυτές οι εικόνες ντροπής, για ένα μνημείο που θα μπορούσε να είναι η Πέργαμος της Θεσσαλονίκης.
(φωτογραφία από το Μουσείο Περγάμου στο Βερολίνο), με σπουδαία ασφαλώς οφέλη για την πόλη.
Pergamonmuseum Pergamonaltar
Για συνεχή ενημέρωση στην προσπάθεια για την διάσωση και ανάδειξη του Ναού:
Πηγές:
Γεώργιος Καραδέδος «Ο Υστεροαρχαϊκός Ναός στην πλατεία Αντιγονιδών» (portal.tee.gr)

ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟΝ/visaltis.net

17 Σχόλια to “Ναός της Αφροδίτης-Ο Παρθενώνας της Θεσσαλονίκης”

  1. Π.Λ. said

    Όλη η χώρα είναι ένα μουσείο. Αλλά ερειπωμένο. Μόνο θλίψη προκαλεί.
    Υ.Γ. Οι Αμερικάνοι, ένα έθνος που ήλθε από το τίποτα, είναι υπερήφανοι για την Ιστορία τους. Εμείς;

    Μου αρέσει!

    • astillais said

      Ένα έθνος οι Αμερικάνοι;
      Από πότε;

      Μου αρέσει!

    • ΜΟΝΗ Η ΕΛΛΑΣ εναντιον Νεας Ταξης said

      1) οι «Αμερικανοι» δεν ειναι εθνος,ουτε και εχουν ιστορια.Δημιουργηθηκε απο τη νεα ταξη αποκλειστικα αυτο το «εθνος»,και την χρυσοπληρωνει,με το να εκδιδεται

      το νομισμα του απο αυτην, (τη νεα ταξη),και αυτη να το επιστρεφει στον Αμερικανικο λαο,εισπρατοντας τοκους απο το πουθενα.

      2) Ολη η χωρα ειναι ενα μουσειο.Ναι ειναι.Μηπως ομως θα επρεπε να γεμισουμε παντου φωτα και φωτακια,και να κοβουμε αφθονα εισητηρια,

      για τον πολιτισμο που οι προγονοι μας προσεφεραν; ( θα το ηθελαν αραγε ΕΚΕΙΝΟΙ; )

      Μου αρέσει!

      • Π.Λ. said

        1. Οι Αμερικάνοι θεωρούν ότι είναι έθνος. Και γι’ αυτό το έγραψα έτσι για να δείξω ότι οι ίδιοι σέβονται και το «έθνος» τους και την (όποια) Ιστορία τους.

        2. Εγώ δεν θα διαστρέβλωνα αυτά που θα έγραφες. Δεν μίλησα για φωτάκια. Απλά ήθελα να τονίσω ότι τα αρχαία θεωρούνται ερείπια και επάνω τους πάνε να γίνουν πολυκατοικίες

        Μου αρέσει!

  2. Petrps.p said

    Το μουσείο περγάμου δεν το σηκωσαν οι γερμαναράδες και το πήγαν στην γερμανια σε συνεργασία με τους Τουρκους;

    Μου αρέσει!

  3. ΕΛΛΗΝΑΣ said

    «Όταν αντίκρισα αυτήν την εικόνα,μου λύθηκαν πολλές απορίες.Αμέσως κατάλαβα πώς
    ο εχθρός δεν βρίσκεται «εκεί έξω».Ο εχθρός βρίσκεται εντός των πυλών ,εδώ και πολλά χρόνια….»
    Καλά κατάλαβες Γιάννη Φαναριώτη. Ο εχθρός βρίσκεται ακριβώς εντός των πυλών,εδώ
    και πολλές εκατονταετίες,από τότε Γιάννη ,που τα φανατισμένα στίφη των χριστιανών,
    με τις ευλογίες των βυζαντινών αυτοκρατόρων,ρίμαζαν,έκαιγαν και καταπατούσαν ,
    οτιδήποτε Ελληνικό,έβρισκαν μπροστά τους.
    Στην συνέχεια ευνούχισαν αυτόν τον λαό και τον φανάτισαν τόσο πολύ,ώστε μέχρι
    σήμερα να βρίζει τους Προγόνους του,σαν «ειδωλολάτρες»!!! και να προσκυνάει αυτούς
    που συνετέλεσαν,σ’αυτό το τερατώδες ανουσιούργημα !!!
    Μακάρι να πέφτω έξω Γιάννη,αλλά πολύ φοβάμαι ότι ο Ναός της Θεάς Αφροδίτης,δεν θα στηθεί ποτέ στον φυσικό του χώρο,γιατί ο εσωτερικός εχθρός του Ελληνισμού,ποτέ
    δεν θα το επιτρέψει . Αν όμως ήταν κάποια χριστιανική εκκλησία ,ήδη θα είχε αναστηλωθεί…
    Γι αυτό Γιάννη ,όπως λές πολύ σωστά,οι ξένοι δεν μας υπολογίζουν…Τι να υπολογίσουν ,από εμάς δλδ ? Την ανοησία μας να προσκυνάμε και να υμνούμε ,τους
    καταστροφείς μας ???

    Μου αρέσει!

    • astillais said

      «ο εσωτερικός εχθρός του Ελληνισμού,»

      Τον έλγιν και τους απογόνους του εννοείς;

      Μου αρέσει!

      • ΕΛΛΗΝΑΣ said

        Βρε καλώς την Αστυλλαίδα…
        Το γράφω καθαρά ποιόν ενοώ και για να το κάνω ποιό καθαρό ακόμη,ενοώ όλους αυτούς τους «αγίους»του βυζαντινοχριστιανισμού,
        που δολοφόνησαν,έκαψαν ,γκρέμισαν και έβρισαν ότιδήποτε Ελληνικό βρέθηκε μπροστά τους,γιά τότε…
        Γιά σήμερα ,ενοώ τα παπαδοκαλογερίστικα τάγματα,που σιχαίνονται
        τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και αγκαλιά με το ρωμαίικο πολιτικό
        κατεστημένο,κάνουν το πάν,για να θάψουν οποιοδήποτε σπουδαίο εύρημα,έρχεται στην επιφάνεια !!!

        Μου αρέσει!

      • Αντάμ Παπαντάμ said

        ASTILLAIS δυστηχώς για αυτό που θα γράψω ,αλλά μακάρι να υπήρχαν και άλλοι Έλγιν και ιδιαίτερα τον τέταρτο και πέμπτο αιώνα, θα είχαν διασωθεί αριστουργήματα απαραμίλου κάλους ,φυσικά δεν διακαιολογώ τον Βάνδαλο λόρδο Έλγιν αλλά καπου ο Έλληνας έχει δίκιο με το προηγούμενο σχολιό του

        Μου αρέσει!

      • astillais said

        Για να τα βρή ο έλγιν σημαίνει οτι υπήρχαν.
        Για να υπάρχουν σημαίνει πως το «εις έδαφον φέρειν» δεν βρήκε ευήκοα ώτα , τουτέστιν οι Έλληνες τον έγραψαν κανονικά.
        Τέλος οι άγιοι του βυζαντινοχριστιανισμού (αλήθεια γιατί βυζαντινό αφού ο Χριστιανισμός προηγήθηκε του Βυζαντίου ; )
        διέσωσαν πολλά αρχαία κείμενα, μα τόσο μαζόχες ήταν;

        Αναντάμ, στο παρελθόν δεν δύναμαι να ταξιδέψω,
        Ας διασώσουμε οτι μπορούμε ΣΗΜΕΡΑ.
        Ο καθένας απ΄το μετερίζι του.

        Μου αρέσει!

  4. Κερκυραίος said

    Να καταλάβουμε ένα πράγμα
    διάσωση και ανάδειξη μνημείων σημαίνει και απλλοτρίωση των χώρων (οικοπέδων)
    και ως γνωστόν λεφτά ΔΕΝ υπάρχουν!

    Πρόκειται για τόσο σημαντικό μνημείο;
    (Και εννοώ ότι έχει απομείνει, όχι τι ήταν αρχικά)
    γιατί και το ΚΑΣ όλο ήξεις-αφίξεις το βλέπω
    δεν βλέπω κάποια ΣΑΦΗ τοποθέτηση και αποφασιστικότητα για την ανάγκη ανάδειξής του.

    Μου αρέσει!

    • Orion said

      έχεις μέσα στη καρδιά της Θεσσαλονίκης Ναό Αρχαιότερο του Παρθενώνα. Πως το κόβεις; Να είναι ασήμαντο;

      Μου αρέσει!

      • Κερκυραίος said

        Καθόλου ασήμαντο ιστορικά-καλλιτεχνικά
        είναι όμως ότι έχει απομείνει ικανό να περιγράφει αυτήν την αξία;
        Αυτό είναι το βασικό σκεπτικό των διασώσεων από ότι γνωρίζω
        και δεν μου φαίνεται και λάθος.
        (Σημείωση: Έχω εργασθεί πολύ παλιότερα στην αρχαιολογία για πολύ μικρό διάστημα
        αλλά προσπάθησα να συλλάβω το σκεπτικό και φιλοσοφία τους)

        Μου αρέσει!

      • Κερκυραίος said

        Στην Κέρκυρα υπάρχει από παλιά ο αρχαιολογικός χώρος του Ναού Αρτέμιδος
        ότι σημαντικότερο έχει βρεθεί μέχρι τώρα
        με το γνωστό αέτωμα της Γοργούς στο αρχαιολογικό Μουσείο
        πιό εύκολη βέβαια και η απαλλοτρίωση και ανάδειξη του χώρου
        καθότι ευρίσκεται και εκτός αστικού δομημένου περιβάλλοντος
        κακά τα ψέματα όμως
        τις όποιες πληροφορίες δίνουν σημερινά επεξηγηματικά κείμενα και απεικονίσεις
        ο χώρος δεν μαρτυρά πολλά ούτε αναδίδει ιδιαίτερη «αύρα»
        καμία σχέση με Παρθενώνα η Σούνιο ας πούμε …

        Μου αρέσει!

  5. Χρυσό πουλί said

    Ελλην αναφέρεσαι την καρδιά του προβλήματος. Η Λιλή Ζωγράφου έχει γράψει ένα θαυμάσιο έργο σχετικά με το θέμα. Διαβάστε το – διαδώστε το. Και αποβάλατε τον κομματικό και «πολιτικό» φανατισμό. Υπάρχει μόνο μία ιδεολογία, η αγάπη (αν και χριστιανική έννοια…) στην αιώνια ΕΛΛΑΣ. Μόνο και μόνο τότε, όταν αγνά και ανιδιοτελώς αισθανόμαστε αυτό το υπέρτατο συναίσθημα για το έθνος των Ελλήνων, η Ελλάς θα απελευθερωθεί από όλα τα δεσμά της.

    Μου αρέσει!

  6. ΚΑΤΡΕΥΣ said

    ΕΧΕΙΣ ΕΝΑ ΚΡΑΤΟΣ (ΕΛΛΑΔΑ) ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΜΙΣΕΙ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ, ΑΥΤΟ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΓΙΑΤΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΑΣΚΟΥΝ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΕΩΝ ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.

    Μου αρέσει!

  7. stamatis papadakis said

    Η Ελλάς άπό ανέκαθεν κυβερνάτε άπό προδότες και άπό Εβραίους τι περιμενετε να γίνει? Ο ηλίθιος λαός μας κοιμάτε ακόμη Είμαστε άξιοι της τύχηςμας

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: