Αγωγοί: Τι ακριβώς υπογράψαμε;

20130224-205051.jpgΜέσα σε πανηγυρικό κλίμα –στα πλαίσια μιας απέλπιδας προσπάθειας να τονώσει το γόητρό της- η κυβέρνηση επισφράγισε στις 13 Φεβρουαρίου τη συμφωνία μεταξύ Αλβανίας, Ιταλίας και Ελλάδας για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου TAP.
Με «τυμπανοκρουσίες» μάλιστα ανακοινώθηκε ότι το κόστος της επένδυσης σε ότι αφορά στο ελληνικό τμήμα του έργου θα ανέλθει στο 1,5 δισ. ευρώ και ότι θα δημιουργηθούν
τουλάχιστον 2.000 θέσεις εργασίας.
Μέχρι εδώ όλα καλά. Άλλωστε και μόνο οι λέξεις «επένδυση» και «θέσεις εργασίας» καλλιεργούν πολλές ελπίδες. Ωστόσο, αυτές αποδεικνύονται φρούδες, αν κανείς προχωρήσει λίγο στα επιμέρους της συμφωνίας, δηλαδή σε αυτά που σκόπιμα ή από «αμέλεια» δεν ανακοινώθηκαν.
Όπως π.χ. το ποιος θα είναι ο ρόλος της ΔΕΣΦΑ και της ΔΕΠΑ, το αν προβλέπεται από τη συμφωνία ότι μέρος των μεταφερόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου θα προορίζεται για τις ανάγκες της ελληνικής αγοράς και τέλος, το γιατί η συμφωνία δεν υπεγράφη και από την κυβέρνηση της Τουρκίας, δεδομένου ότι ο αγωγός θα διασχίζει και το δικό της έδαφος.
Αμείλικτα ερωτήματα, που πιθανότατα έμειναν χωρίς απάντηση, όχι για οικονομία χρόνου, ούτε επειδή είναι τεχνικές λεπτομέρειες που δεν αφορούν τον μέσο Έλληνα.
Έμειναν αναπάντητα γιατί έτσι επιτάσσουν τα περίεργα παιχνίδια που παίζονται με τους αγωγούς σε βάρος των εθνικών συμφερόντων.
Αν μάλιστα κανείς συγκρίνει την τωρινή συμφωνία με εκείνη που είχε επιτύχει η κυβέρνηση Καραμανλή το 2007, τότε οδηγείται σε ένα και μόνο συμπέρασμα: η Ελλάδα από πρωταγωνίστρια στην υπόθεση με τους αγωγούς κατέληξε απλή κομπάρσος!
Και αυτό γιατί:
Πρώτον, η συμφωνία του 2007 για τον αγωγό ITGI προέβλεπε ότι ο αγωγός επί ελληνικού εδάφους θα ανήκει εξ’ ολοκλήρου στην υπό δημόσιο έλεγχο εταιρεία ΔΕΣΦΑ και η ΔΕΠΑ θα συμμετείχε κατά 50% στην ιδιοκτησία του υποθαλάσσιου αγωγού, ενώ τώρα φημολογείται ότι κατασκευαστής, ιδιοκτήτης και διαχειριστής του αγωγού θα είναι η ίδια η κοινοπραξία.
Δεύτερον, η συμφωνία του 2007 κατοχύρωνε ότι μέρος των μεταφερόμενων ποσοτήτων θα έφτανε στην ελληνική αγορά, ενώ τώρα ο όρος αυτός δεν αναφέρεται πουθενά.
Τρίτον, η τότε συμφωνία είχε υπογραφτεί και από την Τουρκία, γεγονός που μας εξίσωνε ως περιφερειακές δυνάμεις, ενώ τώρα καταλήξαμε συνεργάτες των Αλβανών.
Η Ελλάδα, χάρη στην ιδιαίτερα κομβική της θέση, είχε μια σπάνια ευκαιρία να αναδειχθεί σε ενεργειακό δίαυλο. Αντ’ αυτού, χάρη στους πολιτικούς της, κατέληξε να παραχωρεί απλώς τα εδάφη της χωρίς κανένα οικονομικό όφελος. Και αυτό δεν συνιστά σίγουρα λόγο για πανηγύρια και χαρές…

2 σκέψεις σχετικά με το “Αγωγοί: Τι ακριβώς υπογράψαμε;”

  1. Υπογράψαμε να περνάει από μας ο αγωγός από το αέριο των Αζέρων,
    που ακόμη κανένας δεν ξέρει πόσο είναι,
    που θα το βγάζει μία εταιρεία της οποίας οι μέτοχοι ακόμη δεν έχει ξεκαθαριστεί ποιοί θα είναι,
    που για το κόστος του αγωγού ακόμη δεν υπάρχει επίσημη μελέτη, και
    που κανένας δεν ξέρει πώς θα χρηματοδοτηθεί.

    Όλως τυχαίως δεν υπάρχουν και συγκεκριμένες πληροφορίες για το πότε ξεκινάει το έργο.

    Μία ακόμη ανάπτυξη με το άλλο μίγμα. Ξέρετε.

    Μου αρέσει!

Leave a Reply

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s