olympia.gr – 2008-2019 – 11 χρόνια- 400εκ VIEWS

Για την Ελλάδα με όπλο την αλήθεια. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης

Posted by olympiada on Ιανουάριος 30, 2012

Γράφει ο Γιώργος Σκαμπαρδώνης στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Σε μια συζήτηση που είχε γίνει πέρσι στην TV100 υπήρχε ένα ερωτηματολόγιο απ’ το πανεπιστήμιο περί Θεσσαλονίκης.

Σε μια παράγραφο αναφερόταν η φράση, ή η ερώτηση: «ενσωμάτωση της Θεσσαλονίκης στο νεοελληνικό κράτος». Και είπα ότι δεν υπήρχε «ενσωμάτωση», αλλά καθαρή ΑΠΕΛEΥΘΕΡΩΣΗ. Και είναι ντροπή για έναν πανεπιστημιακό να χρησιμοποιεί και σε δημόσιο λόγο τη λέξη «ενσωμάτωση», είτε λόγω ψευδο-ιδεολογίας είτε για να παραστήσει τον προοδευτικό (κρατικοδίαιτοι επαναστάτες) είτε επειδή είναι..
ανιστόρητος. Και μάλλον είναι ύβρις για τους 1.500 Έλληνες σκοτωμένους στη μάχη των Γιαννιτσών με τους Τούρκους, που διέλυσε το τουρκικό στράτευμα, και για τους 10.000 Έλληνες νεκρούς στις νικηφόρες μάχες Κιλκίς – Λαχανά, το 1913, κατά των Βουλγάρων, που ουσιαστικά αυτές εμπέδωσαν την απελευθέρωση της πόλης και απέτρεψαν οριστικά τη Βουλγαρική απειλή – αν νικιόμασταν στο Κιλκίς, η Θεσσαλονίκη ήταν χαμένη.

Και είναι μάλλον ύβρις για τα όσα τράβηξε ο ελληνισμός της Θεσσαλονίκης επί πέντε σχεδόν αιώνες από τους Τούρκους: σφαγές, ταπεινώσεις, εξευτελισμούς κι εξανδραποδισμούς – άσε το πνευματικό σκοτάδι: επί 482 χρόνια δεν γράφτηκε σ’ αυτή την πόλη ούτε ένα τουρκικό λογοτεχνικό κείμενο. Μαυρίλα.

Αλλά είναι το γνωστό τρικ: όποιος υπερασπίζεται τα συμφέροντα και την ιστορία της χώρας του είναι εθνικιστής. Ρε, άει ’σα πέρα.

Κι όσοι αμφιβάλλουν για το αν η Θεσσαλονίκη απελευθερώθηκε (επισημαίνω κι αλλού ύπουλες λέξεις όπως «παραδόθηκε» ή «εντάχθηκε»), ας διαβάσουν το εκπληκτικό βιβλίο του Θεσσαλονικέως Γιάννη Μέγα, που κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις University Studio Press. Μέχρι στιγμής είναι ό,τι πληρέστερο, ψυχραιμότερο και συγκλονιστικότερο έχει γραφεί για το θέμα της απελευθέρωσης. Συν οι εκατοντάδες εικόνες, καρτ ποστάλ, φωτογραφίες, επιστολικά δελτάρια, επιστολές, διαταγές και άλλα ντοκουμέντα που στηρίζουν απόλυτα το κείμενο – ο Γιάννης Μέγας εξάλλου είναι, εδώ και δεκαετίες, και ο πιο επαρκής συλλέκτης φωτογραφικού και άλλου υλικού για τη Θεσσαλονίκη και την ιστορία της κι έχει γράψει και άλλα έξοχα βιβλία για την πόλη – ψάξτε τα.

Το βιβλίο, εκτός από επαρκέστατα ιστορικό είναι και συναρπαστικό στην ανάγνωση: αφηγείται τη διαδικασία της απελευθέρωσης ώρα – ώρα, για να μην πω δεκάλεπτο – δεκάλεπτο. Από το ξεκίνημα του ελληνικού στρατού και τις διαρκείς αιματηρές μάχες με τους Τούρκους μέχρι να πάρει την πόλη. Τις διαμάχες Βενιζέλου – διαδόχου Κωνσταντίνου, τις παλινωδίες των Τούρκων, το ύπουλο παιχνίδι των προξένων των ξένων δυνάμεων στην πόλη, την παράλληλη κούρσα των Βουλγάρων να προλάβουν να αρπάξουν αυτοί τη Θεσσαλονίκη, την ανέντιμη, καθυστερημένη διείσδυσή τους και τον κατοπινό σπαραγμό μέχρι την τελική λύτρωση.

Ο Μέγας, στο βιβλίο αυτό με τίτλο «Η απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης 1912-13», που συνοδεύεται κι από ένα ακόμα μικρό, πλην εξίσου εκπληκτικό βιβλιαράκι με θέμα «Εκατό χρόνια από την επίσκεψη του σουλτάνου Μεχμέτ Ρεζάτ στη Θεσσαλονίκη 1911-2011», ανασυνθέτει καλειδοσκοπικά και με εντυπωσιακές λεπτομέρειες όλα τα γεγονότα, ιδωμένα από όλες τις πλευρές των αντιμαχομένων και με αδιαμφισβήτητα ντοκουμέντα εκατέρωθεν. Πρόκειται για μια τεράστια από άποψη εργασίας και ανίχνευσης υλικού προσπάθεια, αλλά και με τη θέληση της ψυχραιμίας και της αντικειμενικότητας – δηλαδή συστηματική αποφυγή να αδικήσει κάποια πλευρά. Και είναι μεγάλη η προσφορά του Γιάννη Μέγα στη Θεσσαλονίκη, στην αλήθεια, στην ιστορία και στην αυτοσυνείδησή μας αυτό το βιβλίο. Αλλά και μια οριστική απάντηση στην άποψη που επινόησε επίσης τον «συνωστισμό της Σμύρνης» και στους άλλους που «ενσωματώνονται» οι ίδιοι, αθέλητα μάλλον, σε αλλότριες ρητορικές, ή εκκινούν από προκρούστεια κολλήματα και από πεθαμένα λικέρ. Με την ευκαιρία: θα γιορτάσει ο δήμος την απελευθέρωση, ή όχι; Και πώς;

(εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 29-1-2012)

http://taxalia.blogspot.com/2012/01/blog-post_233.html#more

11 Σχόλια to “Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης”

  1. apellis said

    Αλλά είναι το γνωστό τρικ: όποιος υπερασπίζεται τα συμφέροντα και την ιστορία της χώρας του είναι εθνικιστής. Ρε, άει ’σα πέρα.

    Αυτή η φράση θα πρέπει να γίνει διακύρηξη αυτοσυνειδησίας στο στόμα κάθε Έλληνα που σέβεται τον εαυτό του, τον λαό του και την ιστορία του.

    • ektoras said

      ΕΘΝΙΚΗΣΤΗΣ= ο αγαπων υπερβολικα την πατριδα του ,τα ηθη και εθιμα του κρατους του την γλωσσα και την ιστορια του(για την ιστορια δεν ειμαι σιγουρος)
      αυτον τον ορισμο δινουν τα λεξικα
      κατα τομ δικο μου ορισμο προσθετω οτι ο ΘΕΤΩΝ ΥΠΕΡΑΝΩ ΤΟ ΣΥΛΟΓΙΚΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΑΞΕΩΝ -αυτος ειναι εθνικιστης.
      Ειναι να απορεις γιατι οι Σορος και το κακο συναπαντημα χρησιμοποιησαν και χρησιμοποιουν ΑΡΙΣΤΕΡΟΥΣ ΚΑΙ ΔΗ ΑΚΡΟ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥΣ σαν οργανα τους?ειναι τυχαιο οτι τα ατομα τα οποια χρησιμοποιηθηκαν απο τους δοσιλογους των προηγουμενων και των νυν κυβερνησεων αφορουν στν ΠΛΕΙΟΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ατομα που προερχονται απο τον αριοστερο χωρο ο οποιος εχει παραδοσικα ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΕΘΝΙΚΗ ΣΥΝΙΔΕΙΔΗΣΗ?η απο ατομα τα οποια προερχονται απο ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΕΝΟΥΣ ΑΛΗΤΕΣ ΤΩΝ ΚΟΛΛΕΓΙΩΝ?για να μην αναφερω τον χωρο της δημοσιγραφιας με απιθανους τυπους καλη ωρα σαν την Πιπιλη?
      Ο ΓΝΗΣΙΟΣ ΑΣΥΜΒΙΒΑΣΤΟΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟ ΕΘΝΙΚΙΣΤΗΣ γιατι η’ εθνικιστης θα ειασι η΄ΠΡΟΔΟΤΗΣ. ολιγον εγκυος δεν υπαρχει.

    • Katinies said

      Ο Μπαμπινιώτης γράφει:
      ΦΥΛΕΤΙΣΜΟΣ(ο) [1835] η πολιτική των φυλετικών διακρίσεων (βλ. κ.λ. ρατσισμός). ✈ ΣΧΟΛΙΟ λ. φύλλο.

      ΔΙΕΘΝΙΣΜΟΣ (ο) [1893] 1. η θεωρία σύμφωνα με την οποία πρέπει να επιδιώκεται η σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των λαών και η κατάργηση των επιμέρους εθνικών συμφερόντων ΑΝΤ. εθνικισμός
      2. (στον μαρξισμό) δόγμα το οποίο πρεσβεύει την ένωση όλων των λαών, την κατάργηση των συνόρων («προλετάριοι όλων των χωρών ενωθείτε»)· ΦΡ. προλεταριακός διεθνισμός η ενδεδειγμένη στάση τού κομουνιστή, όταν υπήρχε η Σοβιετική Ένωση, να υποτάσσει την πολιτική τού τοπικού του κόμματος και τής πατρίδας στις ανάγκες τής εξωτερικής πολιτικής τής Σοβιετικής Ένωσης. — διεθνιστής (ο), διεθνίστρια (η), διεθνιστικός, -ή, -ό, διεθνιστικά επίρρ. [ΕΤΥΜ. Μετάφρ. διέλευση (η) {-ης κ. -εύσεως | -εύσεις, -εύσεων} 1. το πέρασμα μέσα δάνειο από γαλλ. internationalisme].

      ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ(ο) [1859] 1. (κακόσ.) υπερβολική και αποκλειστική προσήλωση προς την ιδέα τού έθνους και των εθνικών ιδεωδών, με κύριο χαρακτηριστικό τη διάκριση των εθνών σε ανώτερα και κατώτερα και τη διάθεση επιβολής των πρώτων στα δεύτερα (πβ. λ. σοβινισμός, πατριωτισμός) ANT. διεθνισμός, κοσμοπολιτισμός
      2. (ειδικότ.) η έντονη προβολή τής εθνικής ταυτότητας, κυρ. όταν συνδέεται με τάσεις απόσχισης ή επέκτασης
      3. ΙΣΤ. η ιδεολογία που εμφανίστηκε στο πλαίσιο αστικών επαναστάσεων και έθετε ως πολιτικό θεμέλιο τού κράτους την έννοια τού έθνους (εθνικό κράτος) και όχι, π.χ., τη θρησκεία ή τον βασιλιά.

      Ο ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ δεν ταυτίζεται με τον ρατσισμό, όπως ο ΦΥΛΕΤΙΣΜΟΣ, αλλά έχει αρρωστημένες πλευρές που δεν ταυτίζονται με τα συμφέροντα της Ελλάδας, π.χ. 2-3η θέση στον εμπορικό στόλο, ο ελληνισμός συνεχίζει να επηρεάζει τον κόσμο, η βίβλος είναι γραμμένη στα Ελληνικά…
      Αν ήμασταν αλβανοί θα μπορούσαμε να είμαστε καθαρά εθνικιστές, ως τελείως ασήμαντοι στην διεθνή σκηνή.
      Ο Έλληνας έχει ΓΕΝΟΣ(Breed) αλλά δεν υπάρχει ορισμός σε ελληνικά λεξικά,
      στα αγγλικά:
      BREED:A breed is a group of domestic animals or plants with a homogeneous appearance, behavior, and other characteristics that distinguish it from other animals or plants of the same species.
      ΓΕΝΟΣ:Γένος είναι μια ομάδα των κατοικίδιων ζώων ή φυτών με ομοιογενή εμφάνιση, συμπεριφορά, και άλλα χαρακτηριστικά που τα διαφοροποιούν από τα άλλα ζώα ή τα φυτά του ίδιου είδους, π.χ. εκτουρκισμένοι πόντιοι στην τουρκία, Έλληνες πόντιοι στην Ελλάδα.
      Στο γένος μπορούν να ενσωματωθούν άλλες φυλές, π.χ. βλάχοι!

  2. Enzo said

    τα αφησε τα κοκκαλακια του ο παππουλης μου στο ΣΚΡΑ για να ερθει σημερα ο γαπ και η παρεα του και να τα πουλησει ολα.
    αντε να δωσει ενας το γενικο προσταγμα και οσοι Ελληνες απομειναμε ετοιμοι ειμαστε για αγωνα.
    ΚΑΝΑΣ ΗΓΕΤΗΣ ΩΡΕ ΥΠΑΡΧΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΕΙ?

  3. Διαμάντω (πρώην Ελληνίδα το λέω και το φωναζω) said

    Ο αρθρογράφος αναρωτιέται αν θα γιορτάσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης την απελευθέρωσή της!!!!
    Μα ο εν λόγω δήμαρχος δεν κάνει τέτοιες γιορτές «μίσους», γιατί θα δυσαρεστήσει τους φίλους του τους τούρκους!!!
    Θέλετε να του κρεμάσουν κουδούνια?? 🙂

  4. Maria said

    από το πανεπιστήμιο.. Η θα ήταν κανένας προοδευτικούλης φοιτητής που πιστεύει ότι οι κακοί ελληνες κατέχουμε τούρκικα εδάφη ή θα είναι κανένας από τους.. αξιοκρατικά διορισμένους καθηγητές..

  5. […] Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης (olympia gr) […]

  6. […] Απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης (olympia gr) […]

Leave a Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

 
Αρέσει σε %d bloggers: