Μνήμη μιας άλλης γενοκτονίας…

Του Δημήτρη Γαρούφα*

garoufas

«της Βουλγαρίας τα βουνά

θεέμ΄χαμήλωσέ τα,

να δούμε τα Ελληνόπουλα

και πάλι ψήλωσέ τα…»

(τραγούδι Χωριστής Δράμας)

Στην Ελλάδα ο μέσος πολίτης αγνοεί πολλά από την πρόσφατη ιστορία γι΄ αυτό ελάχιστοι γνωρίζουνόσα υπέφερε ο πληθυσμός της Ανατολικής Μακεδονίας στις Βουλγαρικές κατοχές που είχαν σαν αποτέλεσμα και την μετοίκηση πληθυσμών στη Θεσσαλονίκη κι΄έτσι εξηγείται π.χ. το γεγονός ότι το 15% του πληθυσμού της κατάγεται από το Ν. Σερρών .

Επιγραμματικά επισημαίνω ότι η Βουλγαρία ήθελε διέξοδο στο Αιγαίο κι΄ έτσι κάθε φορά που καταλάμβανε την Ανατολική Μακεδονία προσπαθούσε,με μεθόδους που είχαν χαρακτηριστικά γενοκτονίας, να αλλοιώσει την πληθυσμιακή σύνθεση. Την περίοδο 1916-1918 οι Βουλγαρικές αρχές στρατολόγησαν βίαιασχεδόν όλους τους ΄Ελληνες άντρες από πόλεις καιχωριά της Ανατολικής Μακεδονίας και τους μετέφεραν στα βάθη της Βουλγαρίας για να στρώνουν σιδηροδρομικές γραμμές η να δουλεύουν σε ορυχείαόπου από ασιτία, κακουχίες κλπ. πέθαναν σε δύο χρόνια σχεδόν οι μισοί. Ταυτόχρονα καταπίεζαν επιλεκτικά τους ΄Έλληνες για να αναγκασθούν να φύγουν απότην περιοχή κι΄έτσι η πόλη των Σερρών όταν άρχισε η Βουλγαρική κατοχή είχε περίπου 35.000 κατοίκους αλλά μέχρι να φύγουν οι Βούλγαροι τον Οκτώβριο του 1918 απόμειναν μόνο 5.800.

Τον Ιανουάριο του 1919 διασσυμαχική ανακριτική επιτροπή που ερεύνησε το θέμα υπέβαλλε έκθεση που αναφέρει επί λέξει: «Είμαστε βέβαιοι ότι η Βουλγαρία είχε ένα συγκεκριμένο στόχο:την καταστροφή του ορθόδοξου Ελληνικού πληθυσμού της Ανατολικής Μακεδονίας…»

Αυτή την έκθεση, που εξέδωσε το 2008 το Ιστορικό και Λογοτεχνικό Αρχείο Καβάλας,παρουσιάζουν στις 11-5-11 σε εκδήλωση στην Αθήνα η Ομοσπονδία Σερραϊκών πολιτιστικών σωματείων Θεσ/νίκης, η Παμμακεδονική συνομοσπονδία,, η «εταιρία μελέτης-έρευνας ιστορίας Σερρών» και άλλοι φορείς με στόχο να καθιερωθεί ημέρα μνήμης των θυμάτων της Βουλγαρικής κατοχής στην Ανατολ.Μακεδονία..

Με τη Βουλγαρία σήμερα έχουμε φιλικότατες σχέσεις και δεν υπάρχουν εκατέρωθεν διεκδικήσεις. Η χώρα μας οφείλει να καθιερώσει ημέρα μνήμης γι΄ αυτά τα θύματα αλλά ταυτόχρονα οφείλουν οι φίλοι μαςΒούλγαροι να επιστρέψουν τα κειμήλια που κλάπηκαν από Ελληνικά Μοναστήρια την περίοδο των κατοχώνκαι να συμμετέχουν σε εκδηλώσεις απόδοσης τιμής στα θύματα Βουλγαρικών κατοχών, όπως ευφυώς κάνουν οι Γερμανοί για τα δικά τους θύματα

Οι εκδηλώσεις μνήμης δεν είναι σοβινιστικές ,ούτε αναζωπυρώνουν πάθη ενώ η αναγνώριση του εγκλήματος και η απόδοση τιμής στα θύματα από το κράτος-θύτη αποφορτίζει το κλίμα και δίνει ουσιαστικό περιεχόμενο στο όραμα της κοινής πλέον Ευρωπαϊκήςπροοπτικής.

*πρώην πρόεδρος Δικηγορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης. Το άρθρο δημοσιεύθηκε(11-5-11)στον «Αγγελιοφόρο».

2 thoughts on “Μνήμη μιας άλλης γενοκτονίας…”

  1. Το Ιστορικό και Λογοτεχνικό Αρχείο Καβάλας (ΙΛΑΚ) (www.ilak.org) και ο Πρόεδρος του κ. Νικόλαος Ρουδομέτωφ κάνει καταπληκτικό έργο , με πολύ προσωπική δουλειά και έξοδα, με χαμηλούς τόνους και πάνω από όλα επιστημονική τεκμηρίωση και ήθος.
    Έτσι λοιπόν και εμείς οι νεώτεροι Καβαλιώτες γνωρίσαμε ότι στην πρώτη – κρυφή από την “επίσημη” ιστορία – Βουλγαρική κατοχή 1916-1918 οι Βούλγαροι που ήρθαν στην πόλη βρήκαν συμπαγή ελληνικό πληθυσμό περίπου 45.000 κατοίκων, τον οποίον συστηματικά εξόντωναν , χρησιμοποιώντας την πόλη ως ένα τεράστιο στρατόπεδο συγκέντρωσης , με αποτέλεσμα η απελευθέρωση να βρει περίπου 20.000 κατοίκους ζωντανούς, σκελετωμένους και ρακένδυτους σε μία ρημαγμένη πόλη, που ήταν ως τότε το άνθος του Βορρά.
    Το σχέδιο ήταν απλό και μεγαλοφυές: Μέσα στο αλεύρι που φτιάχναν το ψωμί που μοίραζαν στον κόσμο αναμείγνυαν ΤΣΙΜΕΝΤΟ!!! Ποιο ακριβό από το αλεύρι , αλλά αποτελεσματικό για την γενοκτονία του ελληνικού στοιχείου.
    Ποτέ οι Βούλγαροι δεν ξέχασαν την “ζεστή θάλασσα”. Με τον Β’ Π.Π. η Καβάλα καταλαμβάνεται αρχικά από τους Γερμανούς. Η πρώτη διαταγή των Γερμανών αναρτάται στα Ελληνικά, στα Γερμανικά και στα Βουλγάρικα, παρότι δεν υπήρχε ούτε ένας Βούλγαρος στην Καβάλα. Όμως οι Γερμανοί είχαν ήδη προσυνεννοηθεί με τους συμμάχους τους Βουλγάρους ώστε να καταλάβουν την Ανατολική Μακεδονία (μέχρι και τους Γερμανούς έπεισε η προπαγάνδα τους) για να απελευθερώσουν τους πληθυσμούς της…
    Οι Βούλγαροι ήρθαν στην Καβάλα το 1941 ώστε να την καταστήσουν τμήμα του Κράτους τους και όχι ως στρατός κατοχής. Για τον λόγο αυτόν εξέδωσαν Βασιλικό Διάταγμα που ακόμα ισχύει (δεν ανακλήθηκε από το Κομουνιστικό Καθεστώς, ούτε από τις εκλεγμένες μετέπειτα κυβερνήσεις).
    Ήρθαν Βούλγαροι παπάδες, δάσκαλοι, γιατροί, δημόσιοι υπάλληλοι, αστυνόμοι. Όλοι οι Έλληνες έχοντες τις παραπάνω ιδιότητες ήταν υπό διωγμό. Η μόνη τάξη που τα παιδιά άκουγαν Ελληνικά ήταν στις “καλόγριες” δηλαδή στην Εκκλησία των Ρωμαιοκαθολικών που υπάρχει ακόμα και σήμερα στην πόλη μας.
    Ήταν η εποχή των “βουλγαρογραμμένων”. Δηλαδή μπορούσες να δηλώσεις ότι έχεις βουλγάρικη συνείδηση και δεν είχες πρόβλημα.
    Σε όλες τις επιχειρήσεις και καταστήματα τοποθετήθηκαν βούλγαροι συνέταιροι , που απλώς μάζευαν τις πενιχρές εισπράξεις. Οι επιγραφές των καταστημάτων, οι οδοσημάνσεις, οι εφημερίδες όλα ήταν αναγκαστικά στην βουλγάρικη γραφή… Αν διαφωνούσες και το “έπαιζες” ήρωας Έλληνας, ο δρόμος γνωστός: Κρατητήρια ΟΧΡΑΝΑ, για τους γνωρίζοντες, στην αρχή της χερσονήσου της συνοικίας της Παναγίας το νεοκλασικό κτίριο που είναι σχολείο. Πόσες ψυχές βασανίστηκαν εκεί… Σημειωτέον για τους φίλους μου κομμουνιστές: Όταν έπεσε ο Βούλγαρος Βασιλιάς , τότε που τα σοβιετικά στρατεύματα μέσα σε 24 ώρες έφτασαν στην Σόφια, κανένας βούλγαρος δεν έφυγε από την περιοχή, παρέμειναν γιατί την θεωρούσαν δική τους, απλά φόρεσαν κόκκινα γαρύφαλλα και ήταν φιλικοί, αλλά οπλισμένοι και στις θέσεις τους.
    Συνέλληνες,
    Όλη η Ανατολική Μακεδονία είναι τόπος μαρτυρίου από τις γενικευμένες θηριωδίες των Βουλγάρων. Δοξάτο, Χωριστή τα κορυφαία σημεία.
    Συγνώμη καμία, εβδομήντα χρόνια μετά. Γιατί;

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s