Σαν σήμερα, 30 Μαρτίου 1822, η Χίος πνίγηκε στο αίμα

Εκατόν δεκαπέντε χιλιάδες άνθρωποι χάθηκαν, δολοφονήθηκαν, ξεριζώθηκαν… Άνδρες, γυναίκες, παιδιά. Το αίμα έτρεχε ποτάμι, μέχρι τη θάλασσα. Το γαλάζιο του νερού βάφτηκε κόκκινο. Ουρλιαχτά, θάνατος, απόγνωση. Καμμένη γη. Χωριά ολόκληρα πυρπολήθηκαν. Μητέρες μέσα στους καπνούς ψάχνουν να βρουν τα παιδιά τους. Τα πρόσωπα τους μαύρα από τις στάχτες. Βλέμμα θολό. Το βλέμμα της τρέλας. Που να κρυφτούν; Δεν ξέρουν.
Τούρκοι παντού. Αγρίμια. Δολοφονούν, βιάζουν. Κατακόκκινοι βαμμένοι από το αίμα των αθώων θυμάτων τους συνεχίζουν να σκοτώνουν όποιον βρουν στο διάβα τους. Η Χίος πεθαίνει… 30 Μαρτίου 1822

Τι συνέβη όμως και φτάσαμε σε αυτή τη σφαγή; Το δολοφονικό χέρι του Τούρκου θα μπορούσε να κοπεί, πριν καν βγάλει το γιαταγάνι; Ας δούμε τα γεγονότα που προηγήθηκαν και οδήγησαν σε μια από τις μαζικότερες σφαγές της ιστορίας του ανθρώπινου γένους.
Η Χίος ήταν πάντα ένα νησί που ευημερούσε, τόσο οικονομικά όσο και πολιτισμικά. Οι Χιώτες μια πάστα ανθρώπου που έχει στο αίμα του την αλμύρα της θάλασσας, διακρίνονταν πάντα για τη ναυτοσύνη τους. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλοί Λεβέντες* στα πλοία των Οθωμανών ήταν Χιώτες. Δεν είναι τυχαίο επίσης ότι οι Χιώτες σε ελληνικά ή σε Οθωμανικά πλοία κυριαρχούσαν από τη Μαύρη θάλασσα μέχρι τις ακτές της Αφρικής. Το ευλογημένο νησί της Χίου είχε όμως και άλλο ένα “ατού”. Τα μαστιχόδεντρα. Το δέντρο που δεν υπάρχει πουθενά αλλού στον κόσμο και τους καρπούς του οποίου, λάτρεψαν όλοι οι Σουλτάνοι.
Στις αρχές του 1800 η ευημερούσα Χίος αριθμούσε 120.100 ψυχές εκ των οποίων οι 117.000, ήταν Έλληνες, οι 3.000 Τούρκοι και οι 100 Εβραίοι. Το εμπόριο μαστίχας ανθούσε, το εμπόριο με τα παράλια της Μικρασίας ήταν στο ζενίθ του και οι Χιώτες μπορεί να ζούσαν μια σχετικά ελεύθερη καλή και άνετη ζωή, αλλά ποτέ δεν ξέχασαν ότι ήταν Έλληνες. Ο Σουλτάνος Μαχμούτ ο Β, τους είχε δώσει άτυπα μια σχετική αυτονομία αφού ποτέ δεν του δημιούργησαν κάποιο πρόβλημα.

Η σπίθα της επανάστασης στην Ελλάδα δεν άφησε τους Χιώτες τυπικά αδιάφορους αλλά στο νησί επικρατούσε ηρεμία. Ακόμη και όταν ο Τομπάζης πήγε να τους ξεσηκώσει, τον Απρίλη του 1821, δεν έγινε τίποτε. Κάποια χιλιόμετρα βορειότερα ο Σουλτάνος έβλεπε την επανάσταση να φουντώνει στην Ελλάδα, αλλά τα αγαπημένα του παιδιά οι Χιώτες να μην ακολουθούν. Ο Μαχμούτ ο Δεύτερος συνέχιζε στα ανάκτορα του Τοπ Καπί να πίνει τα χιώτικα με γεύση μαστίχας σερμπέτια του, ικανοποιημένος.
Όμως σχεδόν ένα χρόνο μετά στις αρχές του Μάρτη του 1822, ο Σάμιος Λυκούργος Λογοθέτης, αποβιβάζεται στη Χίο με 1500 άνδρες και μαζί με τον Χιώτη Αντώνη Μπουρνιά ξεσηκώνουν το λαό. Οι διαφωνίες ανάμεσα στους κατοίκους του νησιού είναι έντονες. Τελικά η σπίθα ανάβει και οι 3.000 Τούρκοι μαζί με τη φρουρά του νησιού οχυρώνονται στο κάστρο. Όμως για άλλη μια φορά η προχειρότητα στην κατάστρωση ενός σχεδίου αλλά και οι έριδες για την αρχηγεία, προδίδουν τους Έλληνες. Οι Τούρκοι ταμπουρωμένοι δεν παραδίδονται ενώ τα μαντάτα της εξέγερσης φτάνουν μέχρι το Τοπ Καπί.
Ο Σουλτάνος γίνεται έξαλλος. Θεωρεί ότι οι Χιώτες που τόσα “προνόμια και αυτονομία” τους προσέφερε, τον πρόδωσαν. Όμως αυτό που τον έκανε έξαλλο ήταν φυσικά άλλο. Εάν επικρατούσε η επανάσταση στο νησί, θα έχανε σημαντικότατους οικονομικούς πόρους, αφού τα μαστιχόδεντρα και ο φόρος που έπαιρνε από αυτά, πλέον δεν θα του άνηκαν.
Διατάζει τον έμπιστο ναύαρχο του Καρά Αλή να καταπνίξει την επανάσταση. Στις 30 Μαρτίου του 1822 και μετά από έντονο κανονιοβολισμό, ο Μαύρος-Αλής αποβίβασε στην ακτή 7.000 άνδρες και με τη συνδρομή της τουρκικής φρουράς κατέστειλε εύκολα και σύντομα την εξέγερση, εκμεταλλευόμενος τον κακό σχεδιασμό της και τις έριδες (όπως είπαμε) για την αρχηγία μεταξύ Μπουρνιά και Λογοθέτη. Οι δύο τους υποχώρησαν στο εσωτερικό του νησιού φωνάζοντας: “ο σώζων εαυτό σωθήτω”
Από εκεί και μετά ξεκίνησε η σφαγή. Ο θάνατος χόρευε για μήνες πάνω από τη Χίο: 42.000 άνθρωποι σφαγιάστηκαν, 23.000 διέφυγαν στο εξωτερικό και στην Ελλάδα και 50.000 έγιναν σκλάβοι. Υπολογίζεται ότι γλύτωσαν και παρέμειναν στο νησί 1500 – 2000 άνθρωποι.
Η νέμεσις για τον Καρά- Αλή θα έρθει τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου του 1822, όταν ο Κανάρης θα πυρπολήσει και θα ανατινάξει την Ναυαρχίδα του στόλου του και ο ίδιος ο Καρά Αλής θα πάει να συναντήσει τα αθώα θύματα του στον κάτω κόσμο.

Η σφαγή των χιλιάδων αθώων της Χίου προκάλεσε αποτροπιασμό και αηδία στην Ευρώπη. Η κοινή γνώμη ξεσηκώθηκε και οι τάξεις των φιλελλήνων πύκνωσαν. Αυτόπτες μάρτυρες περιέγραψαν τις φρικιαστικές σκηνές στις εφημερίδες, ζωγράφοι (Ντελακρουά) τις απεικόνισαν και ποιητές (Ουγκώ, Χέμανς, Πιέρποντ, Χιλ, Σιγκούρνεϊ) έψαλλαν τη θλιβερά καταστροφή. Πολλοί έκαναν λόγο για το ασυμβίβαστο της τουρκικής φυλής με τον ανθρωπισμό, ενώ άλλοι τόνισαν την αδυναμία συνύπαρξης Χριστιανών και Μουσουλμάνων.

* Λεβέντης σημαίνει στα Τούρκικα ότι και στη γλώσσα μας: Ο ατρόμητος, το παλικάρι. Λεβέντης ήταν όποιος υπηρετούσε στο οθωμανικό ναυτικό και είχε ένα μόνο καθήκον. Να κάνει τα ρεσάλτα στα άλλα πλοία. Στις ναυμαχίες τα πλοία πλεύριζαν το ένα το άλλο και πετούσαν γάντζους δεμένους με σχοινιά. Οι Λεβέντες ήταν οι πρώτοι που ορμούσαν στο αντίπαλο πλοίο για να το καταλάβουν. Οι πρώτοι που πρότασσαν τα κορμιά τους. Πολεμούσαν σαν σκυλιά και εξολόθρευαν τους εχθρούς.

20 thoughts on “Σαν σήμερα, 30 Μαρτίου 1822, η Χίος πνίγηκε στο αίμα”

  1. Αν δεν κάνω λάθος μόλις βγήκε ο ΓΑΠ κυβέρνηση απέσυραν τον πίνακα της σφαγής της Χίου (γιατί δεν συνάδει με τα τσιτάτα της προσέγγισης των λαών που βγάζουν οι υπάλληλες των ΜΚΟ της εξουσίας)

    Like

    1. Αυτό αγαπητή μου δεν είναι μόνον έγκλημα απέναντι στην ιστορία, ούτε και μόνον ασέβεια απέναντι στο έθνος. Είναι και ύβρις απέναντι στην υψηλή τέχνη. Ένα αριστούργημα κρυμμένο από τα μάτια του επισκέπτου.

      Φυσικά και θυμόμαστε την αποκαθήλωση του πίνακος, δεν ξέρω όμως εάν ήταν μόνιμη και εάν ο πίναξ επανήλθεν εις την προτέραν θέσιν του.

      Like

    1. Τι να πεί κανείς για το ολοκαύτωμα της Χίου, ας κρίνει μετά το διάβασμα εαν οι γείτονες ανήκουν στο ανθρώπινο είδος, εκτος εαν κάνανε βήματα προόδου απο τότε με διαφορετικές μεθόδους.

      Like

      1. Νάνσυ θα σε μαλλώσω, οι Τούρκοι ήταν καλοί, ήταν εξαιρετικοί, εμείς είμασταν ανάξιοι υπηκόοι. Επαναστατήσαμε απέναντι σε δίκαιους αφέντες γιατί μας αύξησαν τους φόρους. Μα τον Βερέμη…

        ΦΩΤΙΑ ΚΑΙ ΤΣΕΚΟΥΡΙ ΣΤΟΥΣ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΕΝΟΥΣ 😈 😈 😈

        Like

      2. Ο έχων νούν νοήτω, ο έχων ώτα ακουέτω καλή μου .. και μόνον τον Βερέμη λές; πνιγήκαμε στα λύμματα πλέον, ασφυξία παθαίνουμε

        Like

  2. ΤΟΥΡΚΟΙ ΔΙΑΒΗΚΑΝ
    ΧΑΛΑΣΜΟΣ
    ΘΑΝΑΤΟΣ ΠΕΡΑ ΩΣ ΠΕΡΑ
    Η ΧΙΟ
    ΤΟ ΟΜΟΡΦΟ ΝΗΣΙ
    ΜΑΥΡΗ ΑΠΟΜΕΝΕΙ ΞΕΡΑ
    ΜΕ ΤΑ ΚΡΑΣΙΑ
    ΜΕ ΤΑ ΔΕΝΔΡΑ
    ΤΟ ΑΡΧΟΝΤΟΝΗΣΙ
    ΠΟΥ ΒΟΥΝΑ ΚΑΙ ΣΠΙΤΙΑ
    ΚΑΙ ΛΑΓΚΑΔΙΑ
    ΚΑΙ ΣΤΟ ΧΟΡΟ ΤΙΣ ΛΥΓΕΡΕΣ
    ΚΑΜΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΑ ΒΡΑΔΥΑ
    ΚΑΘΡΕΦΤΙΖΕ ΜΕΣΑ ΣΤΑ ΝΕΡΑ
    ΕΡΜΙΑ ΠΑΝΤΟΥ
    ΜΑ ΚΟΙΤΑΞΕ
    ΚΙ ΑΠΑΝΟΥ ΕΚΕΙ ΣΤΟ ΒΡΑΧΟ
    ΣΤΟΥ ΚΑΣΤΡΟΥ ΤΑ ΧΑΛΑΣΜΑΤΑ
    ΚΑΠΟΙΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΝΑΧΟ ΚΑΘΕΤΑΙ
    ΣΚΥΒΕΙ ΘΛΙΒΕΡΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΚΙ ΤΟΥ
    ΣΤΗΡΙΓΜΑ ΚΑΙ ΣΚΕΠΗ ΤΟΥ ΑΠΟΜΕΝΕΙ
    ΜΟΝΟ ΜΙΑΝ ΑΣΠΡΗ ΑΓΡΑΜΠΕΛΗ
    ΣΑΝ ΚΙ ΑΥΤΟ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ
    ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΑΦΑΝΤΑΣΤΗ ΦΘΟΡΑ
    ΦΤΩΧΟ ΠΑΙΔΙ
    ΠΟΥ ΚΑΘΕΣΑΙ ΞΥΠΟΛΗΤΟ ΣΤΙΣ ΡΑΧΕΣ
    ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΚΛΑΙΣ ΛΥΠΗΤΕΡΑ
    ΤΙ ΗΘΕΛΕΣ ΤΑΧΑ ΝΑ ΧΕΣ;
    ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΙΔΩ ΤΑ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΜΑΤΑΚΙΑ ΣΟΥ
    ΝΑ ΑΣΤΡΑΨΟΥΝΕ
    ΝΑ ΞΑΣΤΕΡΩΣΟΥΝ ΠΑΛΙ
    ΚΑΙ ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙΣ ΧΑΡΩΠΑ ΣΑΝ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ
    ΜΕ ΤΑ ΜΑΛΛΑΚΙΑ ΤΑ ΧΡΥΣΑ;
    ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΑΤΥΧΟ ΠΑΙΔΙ;
    ΤΙ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΣΟΥ ΔΩΣΩ;
    ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΠΛΕΞΕΙΣ ΞΕΓΝΟΙΑΣΤΑ
    ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΚΑΜΑΡΩΣΩ
    ΡΙΧΤΑ ΣΤΟΥΣ ΩΜΟΥΣ ΣΟΥ ΠΛΑΤΙΑ
    ΜΑΛΛΑΚΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΨΑΛΙΔΙΟΥ ΔΕΝ ΤΑ ΧΕΙ ΑΓΓΙΞΕΙ Η ΚΟΨΗ
    ΚΑΙ ΣΚΟΡΠΙΑ ΣΤΗ ΔΡΟΣΑΤΗ ΣΟΥ ΤΡΙΓΥΡΩ ΓΕΡΝΟΥΝ ΟΨΗ
    ΚΑΙ ΣΑΝ ΤΗΝ ΚΛΑΙΟΥΣΑ ΙΤΙΑ;
    ΣΑΝ ΤΙ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΤΑΧΑ
    ΝΑ ΣΟΥ ΔΙΩΞΕΙ ΤΟ ΜΑΡΑΖΙ;
    ΜΗΠΩΣ ΤΟ ΚΡΙΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΙΡΑΝ
    ΠΟΥ ΤΟΥ ΜΑΤΙΟΥ ΣΟΥ ΜΟΙΑΖΕΙ;
    ΜΗΝ Ο ΚΑΡΠΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΕΝΔΡΙ
    ΠΟΥ ΜΕΣΑ ΣΤΗ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΕΙΣΟ ΦΥΤΡΩΝΕΙ;
    ΚΙ ΕΝΑ ΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΧΡΟΝΙΑ ΕΚΑΤΟ ΚΙ ΑΝ ΠΙΛΑΛΑΕΙ
    ΔΕΝ ΣΩΝΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΣΚΙΟ ΤΟΥ ΝΑ ΒΓΕΙ;
    ΜΗ ΤΟ ΠΟΥΛΙ ΠΟΥ ΚΕΛΑΗΔΑΕΙ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ ΝΥΧΤΑ-ΜΕΡΑ
    ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΓΛΥΚΑ ΤΟΥ ΠΕΡΝΑΕΙ
    ΚΑΙ ΝΤΕΦΙ ΚΑΙ ΦΛΟΓΕΡΑ;
    ΤΙ ΘΕΣ ΚΙ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΤΟΥΤΑ;
    ΠΕΣ!!!
    ΤΟ ΑΝΘΟΣ;
    ΤΟΝ ΚΑΡΠΟ;
    ΘΕΣ ΤΟ ΠΟΥΛΙ;

    “ΔΙΑΒΑΤΗ
    (ΜΟΥ ΚΡΑΖΕΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΟ ΜΕ ΤΟ ΓΑΛΑΖΙΟ ΜΑΤΙ)
    ΒΟΛΙΑ
    ΜΠΑΡΟΥΤΙ ΘΕΛΩ
    ΝΑ!!!”

    ΒΙΚΤΩΡ ΟΥΓΚΟ
    ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
    Κ.ΠΑΛΑΜΑΣ

    Like

  3. .. Σήμερα (χωρίς το Σαν).. ο Πασοκοδήμαρχο_νομάρχης Χίου δαπανάει 800.000 ευρώ για επισκευή αναστήλωση του Μιναρέ, αδιαφορώντας για τα σχολεία που κλείνουν και την πληθώρα άλλων μνημείων στο νησί, από αρχαίους ναούς, Βυζαντινά Μοναστήρια, το Κάστρο της Πόλης που καταρρέουν και με μία υπογραφή χτίζονται πάνω τους πολυκατοικίες.
    Κλειστά Σχολεία – Φτιαγμένοι Μιναρέδες.

    υγ: Στον μινάρε βγάζουν μια μια πετρούλα, την αριθμουν -καθαριζουν -επισκευάζουν και θα την ξαναβάλουν στη θέση τους..μιλάμε για τέτοια λαγνεία. Λαός που ξεχνάει την ιστορία του, είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει.

    Like

  4. “Ὄταν ἀποφασίσαμε νά κάμωμε τήν Ἐπαναστάση, δέν ἐσυλλογισθήκαμε οὖτε πόσοι εἴμεθα οὖτε πῶς δέν ἔχομε ἄρματα οὖτε ὄτι οἰ Τοῦρκοι ἐβαστοῦσαν τά κάστρα καί τάς πόλεις οὖτε κανένας φρόνιμος μᾶς εἶπε «πού πᾶτε ἐδῶ νά πολεμήσετε μέ σιταροκάραβα βατσέλα», ἀλλά ὦς μία βροχή ἔπεσε εἰς ὅλους μας ἡ ἐπιθυμία τῆς ἐλευθερίας μας, καί ὅλοι, καί ὀ κλῆρος μας καί οἰ προεστοί καί οἰ καπεταναῖοι καί οἰ πεπαιδευμένοι καί οἰ ἔμποροι, μικροί καί μεγάλοι, ὅλοι ἐσυμφωνήσαμε εἰς αὐτό τό σκοπό καί ἐκάμαμε τήν Ἐπαναστάση.” Θεόδωρος Κολοκοτρώνης

    “Είναι αδύνατες οι θέσεις και εμείς. Όμως, είναι δυνατός ο Θεός, οπού μας προστατεύει. Κι αν είμαστε ολίγοι εις το πλήθος του Μπραήμη, παρηγοριόμαστε μ’ έναν τρόπον, ότι η τύχη μάς έχεις τους Έλληνες πάντοτε ολίγους. Ότι αρχή και τέλος, παλαιόθεν και ως τώρα όλα τα θερία πολεμούν να μας φάνε και δεν μπορούνε. Τρώνε από μας και μένει και μαγιά. Και οι ολίγοι αποφασίζουν να πεθάνουν κι όταν κάνουν αυτήνη την απόφασιν, λίγες φορές χάνουν και πολλές κερδαίνουν».” Γιάννης Μακρυγιάννης

    Like

  5. Παρατηρώντας βλέπω την αναφορά στους εβραίους και ρωτάω : Ποιός ο λόγος αναφοράς τους, για ιστορικούς σκοπούς; Όντας ράτσα διασκορπισμένη παγκοσμίως π.κ.(προ κράτους) λογικό είναι να βρίσκονται παντού ,όπως είπε και ο Καζαντζάκης, ήταν .Τέλος πάντων περιττό να το αναπτύξω , απλά το μόνο που αναρωτίεμαι είναι γιατί αυτή η επίμονη αναφορά σε αυτούς ,η οποία γίνετε από πάσα κατεύθυνση και στο κάτω κάτω μπορεί στη χίο να ήταν και 20 άγγλοι και 60 γάλλοι που λέει ο λόγος πρέπει να τους αναφέρουμε και αυτούς ;Εκτός και αν προσέφεραν κάτι και δεν το γνωρίζω (δεν είμαι ιστορικός), αλλιώς σαν στοιχείο στην πλοκή αυτής της ιστορίας είναι περιττό. Διαφωτίστε με …

    Like

    1. ……………………………….έγραψε εν έτη 2011 ο Σπύρος……………
      Μας πήρε λίγο καιρο να το πουμε αυτό πάντως…

      Like

  6. Λαός που ξεχνάει την ιστορία του, είναι καταδικασμένος να την ξαναζήσει. Εκεί, σε Οθωμανικό ζυγό, μας οδηγούν οι λεβέντες μας. Σε αυτούς τους ανθρώπους θέλουν να μας ξεπουλήσουν, γι’αυτό κάνουμε πολύ καλά που βλέπουμε τα Τούρκικα σήριαλ, ώστε να εξοικιωνόμαστε με την γλώσσα, αφού αυτήν μάλλον θα μιλάμε για τα επόμενα ίσως 400 χρόνια. Αν δεν ξυπνήσουμε να πάρουμε το μέλλον της πατρίδας και των παιδιών μας στα χέρια μας, καλά να πάθουμε!!!

    Like

➤ Σχολιάστε Ελεύθερα :

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s