Οι λέξεις έχουν πάντα τη δική τους Ιστορία….

Ο παρακάτω κύριος, σε σχέση με το άρθρο μας στις 19 Δεκ 2009 και την αναπαραγωγή του από τον κ. Λαζόπουλο έγραψε τα παρακάτω που τα αφήνω στην κρίση σας.. :

Ο Λάκης Λαζόπουλος και τα ακροδεξιά σκουπίδια

Το σημερινό μου θέμα το δανείζομαι από την Κανελόριζα, η οποία το εντόπισε και έκανε την αρχική έρευνα. Έχω άλλωστε ξαναγράψει ότι τηλεόραση δεν παρακολουθώ και πολύ, αν και τη συγκεκριμένη εκπομπή του Λάκη Λαζόπουλου θα την έβλεπα αν ήμουν στην Αθήνα μια και, σαν παιδί της γενιάς μου, έχω αδυναμία στον Χάρρυ Κλυνν παρ’ όλα όσα ακολούθησαν (και δεν πιστεύω ότι τα στερνά μπορούν να ακυρώσουν πάντοτε τα πρώτα) –άλλωστε, έψαξα και είδα αποσπάσματα της εκπομπής από το γιουτούμπι, όχι όμως το επίμαχο, το οποίο άλλωστε διαρκεί πολύ λίγο.

Αλλά πιθανότατα δεν ξέρετε σε ποιο πράγμα αναφέρομαι, οπότε καλύτερα να τα πω με τη σειρά. Λοιπόν, στην εκπομπή του στις 26 Οκτωβρίου 2010, ο Λάκης Λαζόπουλος, για να δείξει ίσως ότι αυτή η χώρα τρώει τα παιδιά της, εκφώνησε έναν κατάλογο επιφανών αρχαίων Ελλήνων που υποτίθεται ότι πέθαναν εξόριστοι. Μπορείτε κι εσείς να δείτε και να ακούσετε το στιγμιότυπο, αρκεί να πάτε στο 32.25 αυτού του βίντεο.

Λοιπόν, αφού ο Λαζόπουλος σχολιάσει διάφορα στιγμιότυπα που μεταδόθηκαν στα πρωινάδικα ή στα δελτία ειδήσεων, λέει ότι αυτή η χώρα χρειάζεται κάτι άλλο για να πάει μπροστά και υπενθυμίζει ένα κείμενο που είχε διαβάσει και παλαιότερα στην εκπομπή του, το εξής:

Στη χώρα αυτή,

Πυθαγόρας το 500 π.Χ. 80 ετών πέθανε στην εξορία από πείνα.
Μιλτιάδης: 65 ετών, στην εξορία.
Αριστείδης ο δίκαιος, 468, 72 ετών, στην εξορία
Θεμιστοκλής, το 461, 66 ετών, στην εξορία.
Αισχύλος: 69 ετών, στην εξορία.
Περικλής: 66 ετών, στη φυλακή.
Φειδίας: 66 ετών, στη φυλακή.
Αναξαγόρας: 72 ετών, στην εξορία.
Ηρόδοτος: 59 ετών, στην εξορία.
Ικτίνος, 420 π.Χ. στην εξορία.
Σοφοκλής: 74 χρονών, στην εξορία από πείνα.
Ευριπίδης: 74 ετών, στην εξορία.
Αλκιβιάδης: 48 ετών, στην εξορία.
Σωκράτης: 71 ετών, ήπιε το κώνειο.
Θουκυδίδης: 64 ετών, στην εξορία.
Αριστοφάνης: 61 ετών, στην εξορία.
Πλάτων: 80 ετών, στην εξορία.
Ισοκράτης: 99 ετών, στην εξορία.
Δημοσθένης: 62 ετών, δηλητηριάστηκε.

Αυτή είναι η χώρα αυτή εδώ, καταλήγει ο Λάκης Λαζόπουλος και κάνει διάλειμμα για διαφημίσεις.

Ο κατάλογος αυτός, σχεδόν ολόιδιος, κυκλοφορεί εδώ και καιρό στο Διαδίκτυο. Συνήθως αναπαράγεται από ακροδεξιά ή εθνικιστικά ιστολόγια, για παράδειγμα εδώ από τον Περίοπα και σχεδόν ταυτόχρονα από το olympia.gr, που λειτουργεί ως συναθροιστής και αναμεταδότης του μίσους και της βλακείας του ελληνικού Διαδικτύου.

Όπως θα δείτε αν κάνετε τον κόπο να συγκρίνετε, τα ονόματα στον κατάλογο του Λ. Λαζόπουλου είναι τα ίδια με τον κατάλογο των ακροδεξιών ιστολογίων, με την ίδια ακριβώς σειρά, και με ελάχιστες μόνο διαφορές: π.χ. ο Λαζόπουλος λέει (κακώς) ότι ο Μιλτιάδης πέθανε στην εξορία, ενώ οι ακροδεξιοί αναφέρουν το σωστό (στη φυλακή), ενώ το λάθος στην ηλικία του Σοφοκλή (74 ετών αντί για το σωστό 90) είναι ολοφάνερα παραδρομή του προφορικού λόγου.

Το συμπέρασμα που βγαίνει από αυτόν τον κατάλογο είναι, φαντάζομαι, ότι ανέκαθεν η Ελλάδα τρώει τα καλύτερα παιδιά της, ότι ανέκαθεν φέρνεται αχάριστα στις μεγάλες της μορφές, ή κάτι τέτοιο. Η Κανελόριζα διατύπωσε την υποψία ότι ο κατάλογος των ακροδεξιών ιστολογίων φαίνεται να είναι παρμένος από το βιβλίο του Κώστα Πλεύρη Ο διωγμός των αρίστων. Πράγματι, στο βιβλίο του αυτό ο Πλεύρης, σαν την αλεπού του μύθου που έκοψε την ουρά της, επιχειρεί να αποδείξει ότι όλοι οι επιφανείς αρχαίοι ήταν εχθροί της δημοκρατίας ή έπεσαν θύματα της δημοκρατίας.

Και στην αρχή του βιβλίου του ο Πλεύρης προτάσσει έναν κατάλογο όλων των επιφανών θυμάτων ή εχθρών της δημοκρατίας, απλώς τα ονόματα και τις χρονολογίες γέννησης και θανάτου, ενώ στη συνέχεια παρουσιάζει αναλυτικά τις περιπτώσεις. Φαίνεται λοιπόν ότι κάποιο σπασμένο τηλέφωνο αντέγραψε τα ονόματα από τον κατάλογο του Πλεύρη, αλλά μπέρδεψε τα (υποτιθέμενα) θύματα της δημοκρατίας με τους (υποτιθέμενους) εχθρούς της, διότι από τις 19 περιπτώσεις που αναφέρει, σε περισσότερες από τις μισές λέει ψέματα.

Πάμε όμως με τη σειρά και ας δούμε πόσοι από τους 19 που αναφέρονται στον κατάλογο του Λάκη δεν πέθαναν στην εξορία.

Αριστείδης: Είναι εντελώς ψέμα ότι πέθανε «στην εξορία από πείνα». Εξοστρακίστηκε βέβαια, και όλοι θυμόμαστε την ιστορία του αναλφάβητου πολίτη που ζήτησε από τον Αριστείδη να γράψει στο όστρακο το όνομά του. Όμως, εξαιτίας των περσικών πολέμων ανέκτησε πολύ γρήγορα τα δικαιώματά του και υπηρέτησε την πόλη στη συνέχεια σε  υπεύθυνες θέσεις. Μάλιστα, επειδή έχασε την περιουσία του στους πολέμους, οι απόγονοί του έπαιρναν σύνταξη από το δημόσιο ταμείο.

Αισχύλος: Πέθανε στη Σικελία, όπου όμως δεν ήταν εξόριστος αλλά τιμημένος προσκεκλημένος (είχε άλλωστε κι άλλες φορές επισκεφτεί το νησί, όπου είχε φίλους). Ο Πλεύρης στο βιβλίο του προσπαθεί, όχι πειστικά, να βγάλει «αυτοεξόριστο» τον Αισχύλο, αλλά αυτό δεν προκύπτει από τις πηγές. Πάντως, η δημοκρατία που υποτίθεται ότι τον μισούσε τον τίμησε και μετά θάνατον.

Περικλής: Σύμφωνα με τον κατάλογο του Λαζόπουλου, πέθανε στη φυλακή –ψευδές. Σύμφωνα με κάποια ακροδεξιά ιστολόγια, πέθανε στην εξορία –εξίσου ψευδές. Ο Πλεύρης τον περιλαμβάνει στον κατάλογό του είχε επιβληθεί πρόστιμο από την εκκλησία του δήμου, ως θύμα δηλαδή της δημοκρατίας. Ωστόσο πέθανε στρατηγός –από τον λιμό, όπως ξέρει κι ένα μικρό παιδί. Περισσότερα θα πω για τον Περικλή παρακάτω.

Ηρόδοτος: Κατά τους ακροδεξιούς και τον Λαζόπουλο πέθανε στην εξορία. Από τις πηγές δεν προκύπτει κάτι τέτοιο –ακόμα και ο Πλεύρης κάνει λόγο για «αυτοεξορία», που κι αυτό όμως είναι χονδροειδής υπερβολή. Ο Ηρόδοτος έφυγε από την πατρίδα του, την Αλικαρνασσό, έχοντας έρθει σε σύγκρουση για πολιτικούς λόγους –αυτό και μόνο.

Ικτίνος: Πουθενά δεν αναφέρεται ότι πέθανε στην εξορία. Είναι ο μόνος από τον κατάλογο του Λαζόπουλου και των ακροδεξιών που δεν υπάρχει στο βιβλίο του Πλεύρη. Ίσως τον μπέρδεψαν με τον Φειδία.

Σοφοκλής: Κατά τον Λαζόπουλο και τους ακροδεξιούς φωστήρες πέθανε στην εξορία από πείνα, που είναι εντελώς ψέμα. Ούτε ο Πλεύρης δεν το ισχυρίζεται αυτό –τον έχει συμπεριλάβει στον κατάλογό του ως τάχα «αντιδημοκράτη», αλλά ο ακροδεξιός που αντέγραφε τον κατάλογο θεώρησε πιο πειστικό να εφεύρει τα περί εξορίας και πείνας.

Ευριπίδης: Και πάλι, οι ακροδεξιοί και ο Λαζόπουλος ισχυρίζονται ότι πέθανε στην εξορία, ενώ ακόμα κι ο Πλεύρης μιλάει για αυτοεξορία. Ξέρουμε ότι ο Ευριπίδης αποδέχτηκε την πρόσκληση του βασιλιά της Μακεδονίας, και πέθανε στη βασιλική αυλή, ίσως επειδή ήταν άμαθος από τους βαριούς χειμώνες. Λέγεται ότι είχε πικραθεί επειδή τα έργα του δεν βραβεύονταν στους θεατρικούς αγώνες, αλλά βέβαια αυτό ούτε εξορία συνιστά, ούτε αυτοεξορία!

Αριστοφάνης: Πέθανε, μας λένε οι ακροδεξιοί, στην εξορία από πείνα. Ψευδέστατο. Ούτε ο Πλεύρης λέει κάτι τέτοιο· μιλάει –πάλι– για αυτοεξορία. Κι αυτό ψέμα είναι. Ο Αριστοφάνης είχε χτήματα στην Αίγινα και πήγαινε συχνά και εκεί.

Πλάτωνας: Και πάλι ο Πλεύρης γράφει για αυτοεξορία, και πάλι οι ακροδεξιοί και ο Λαζόπουλος το μετατρέπουν σε εξορία. Και τα μικρά παιδιά ξέρουν ότι ο Πλάτωνας συμμετείχε ενεργά στις πολιτικές διεργασίες των Συρακουσών, όπου ήθελε να εφαρμόσει τις θεωρίες του.

Ισοκράτης: Κατά Λαζόπουλο και ακροδεξιούς, πέθανε στην εξορία. Ονειροφαντασία. Απλούστατα, ο Πλεύρης τον έχει στον κατάλογό του επειδή τον θεωρεί αντιδημοκράτη –οι ακροδεξιοί δεν είναι και πολύ καλοί στην ανάγνωση, κι έτσι τα μπέρδεψαν.

Επομένως, τουλάχιστον οι 10 από τους 19 στη λίστα του Λαζόπουλου δεν πέθαναν στην εξορία ή στη φυλακή! Λέω “τουλάχιστον”, επειδή πρέπει να επισημάνω ότι ήμουν αρκετά γενναιόδωρος στους λογαριασμούς μου. Θέλω να πω ότι τον Πυθαγόρα τον χάρισα, παρόλο που οι συνθήκες του θανάτου του δεν είναι καθόλου βέβαιες. Επίσης, χαρίζω τον Δημοσθένη, αν και στην πραγματικότητα ο θάνατός του δεν δείχνει αγνωμοσύνη της πατρίδας –η Αθήνα εξαναγκάστηκε να τον καταδικάσει ύστερα από τη στρατιωτική της συντριβή κι αυτός έφυγε στον Πόρο όπου πήρε δηλητήριο για να μην πέσει στα χέρια των Μακεδόνων διωκτών του. Και άλλες από τις 9 περιπτώσεις του καταλόγου του Λαζόπουλου σηκώνουν νερό, αλλά δεν έχει και τόση σημασία αν είναι 7 ή 9 ή 10.

Περισσότερη σημασία έχει το ότι η δημοφιλέστερη εκπομπή της ελληνικής τηλεόρασης μεταδίδει ανιστόρητα ψέματα. Και ακόμα περισσότερο ότι κοτζάμ Λαζόπουλος, που είναι υποτίθεται και ψαγμένος, και που έχει (φαντάζομαι) κι έναν λόχο από βοηθούς, μεταδίδει ανεξέταστο ό,τι σκουπίδι ψαρέψει στις πιο δύσοσμες και κακόφημες κόχες του ελληνικού Διαδικτύου.

Αλλά θα κλείσω τονίζοντας κάτι άλλο. Καλά όλους τους άλλους –αλλά τον Περικλή; Θέλω να πω, στη 12χρονη εκπαίδευση κάνουμε τρεις ή τέσσερις φορές την αρχαία ιστορία και ειδικά τον Πελοποννησιακό πόλεμο, χώρια όσες φορές κάνουμε τον Θουκυδίδη στο μάθημα των αρχαίων –αν υπάρχει ένα πράγμα που θα έπρεπε να μας έχει χαραχτεί ανεξίτηλα στο μυαλό, είναι πως ο Περικλής πέθανε από τον λιμό, την αρρώστια, την πανούκλα ή ό,τι διάολο ήταν –και πάντως όχι στην εξορία αλλά στις επάλξεις!

Κι όμως, ο Λάκης Λαζόπουλος, που είναι λίγο μεγαλύτερος στην ηλικία από μένα, άρα διδάχτηκε τα αρχαία την (υποτίθεται) ευλογημένη εποχή του πολυτονικού, τότε που δέναν τα παιδιά με τις περισπωμένες, κηρύσσει στο πανελλήνιο ότι ο Περικλής πέθανε στην εξορία… Μάλιστα, επειδή έχει βγάλει Νομική, υποθέτω ότι θα πήγε στο κλασικό, άρα θα έκανε ακόμα περισσότερες ώρες αρχαίων και ιστορίας από εμένα που πήγα πρακτικό και δεν πολυπροσέχαμε τα αρχαία. Αν λοιπόν ο Λαζόπουλος δεν θυμάται ότι ο Περικλής πέθανε στην Αθήνα από λιμό, αυτό σημαίνει ότι είναι περίπου μάταιο να σπαταλάμε τόσες ώρες σε διδασκαλία αρχαίων από το πρωτότυπο και ότι δίκιο είχε η Δραγώνα που ήθελε να κάνει προαιρετική την ιστορία στο λύκειο.

Ή, τέλος πάντων, ας έβαζε έναν χριστιανό να τσεκάρει τα δεδομένα του πριν τα βγάλει στον αέρα!

ΥΓ
Βέβαια, δεν είναι η πρώτη φορά που ο Λαζόπουλος μεταδίδει αναλήθειες από την εκπομπή του. Υπάρχει και το προηγούμενο της πλαστής δήλωσης Κίσινγκερ.

18 thoughts on “Οι λέξεις έχουν πάντα τη δική τους Ιστορία….”

  1. ΕΙΝΑΙ ΨΕΜΑΤΑ ΟΤΙ Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΝΕΚΑΘΕΝ ΕΤΡΩΓΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ;ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΟΤΙ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΑΝΑΛΟΓΩΣ ΤΩΝ ΙΔΕΟΛΗΨΙΩΝ ΠΟΥ ΤΟΝ ΕΧΟΥΝ ΚΥΡΙΕΥΣΕΙ ΜΗ ΑΦΗΝΟΝΤΑΣ ΝΑ ΔΙΑΚΡΙΝΕΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΤΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΙ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙ.ΣΤΗΝ ΤΕΛΙΚΗ ΤΟ ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΚΑΤΑΦΕΡΝΟΥΝ ΚΑΙ Η ΜΕΝ ΚΑΙ Η ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΔΙΑΣΤΡΕΦΟΥΝ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΤΑ ΤΟ ΔΟΚΟΥΝ.

    Like

    1. Κουρίτα, η Έλλάδα ΤΙΜΗΣΕ ΤΙΜΑΕΙ και ΘΑ ΤΙΜΑΕΙ τα ΠΑΙΔΙΑ της
      Επ΄αυτού κανένα ερωτηματικό δεν μπορεί να τεθεί.
      Η Ιστορία γραφεται και ξαναγράφεται για να εξυπηρετήσει σχέδια και σχεδιασμούς, τι στο καλό κάποιοι θα τσιμπήσουν,ειδικά στα ψεύτικα τα λόγια τα μεγάλα.
      Φαντάσου την σημερινή κυβερνητική κατάσταση με πωρ-θυπουργό που αν πάει να καθαρίσει τζάμια χρειάζεται να υπάρξει πρόνοια για τον ….τζαμά.

      Την ίδια στιγμή η ΙΣΤΟΡΙΑ είναι παντού σημαίνοντας και σηματοδοτώντας.
      Σύν-τροφος της ΙΣΤΟΡΙΑΣ είναι η ΛΟΓΙΚΗ
      Κάποιοι βέβαια έχουν τσακωθεί και με τις δυό
      ή στην καλλίτερη τις αγνοούν, οπότε παρασύρονται και ιδού τα αποτελέσματα
      Ένα θέλω να μάθω.
      Θα παραδεχτεί την ά-λήθεια ο Λαζόπουλος και ο κάθε αναπαράχτης τέτοιων παραπληροφοριών;; ή θα το κάνει γαργάρα;;;
      Μάλλον θα το κάνει γαργάρα γιατί θα φοβηθεί ότι θα φανεί αναξιόπιστος.
      Είδωμεν.

      Like

  2. Πρωταγόρας: «διὰ ταύτην δὲ τὴν ἀρχὴν τοῦ συγγράμματος ἐξεβλήθη πρὸς Ἀθηναίων· καὶ τὰ βιβλία αὐτοῦ κατέκαυσαν ἐν τῇ ἀγορᾷ, ὑπὸ κήρυκι ἀναλεξάμενοι παρ’ ἑκάστου τῶν κεκτημένων» [Μτφρ: Εξαιτίας της δήλωσης του Πρωταγόρα στο βιβλίο του Περί θεών ότι δεν ξέρει αν υπάρχουν θεοί, οι Αθηναίοι τον έδιωξαν από την πόλη και ΕΚΑΨΑΝ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΟΥ στην Αγορά, αφού πρώτα έβγαλαν κήρυκα και ΤΑ ΜΑΖΕΨΑΝ ΕΝΑ-ΕΝΑ από όσους είχαν αντίτυπα] (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίοι, IX 52, Το αυτό λένε και οι: Φιλόστρατος, Βίοι Σοφιστών, I 10, 3˙ Ησύχιος, Ονοματολόγος˙ Σέξτος Εμπειρικός, Προς μαθηματικούς, IX 55). «Κι ο Πρωταγόρας ως γνωστόν εξορίστηκε» (Πηγές: Πλούταρχου, Νικίας, 23· Φιλόστρατος, Βίοι Σοφιστών, I 10, 3· Ησύχιος, Ονοματολόγος· Σέξτος Εμπειρικός, Προς μαθηματικούς, IX 55.)

    Like

    1. Κουρίτα, στη μετάφραση έχει προστεθεί η πρόταση:
      “Εξαιτίας της δήλωσης του Πρωταγόρα στο βιβλίο του Περί θεών ότι δεν ξέρει αν υπάρχουν θεοί” που δεν υπάρχει στο αρχαίο κείμενο.(ποιανού είναι το αρχαίο κείμενο δεν είναι σαφές από ότι γράφεις γιατί του Πρωταγόρα δεν είναι σίγουρα)Αναφέρεις τους :
      (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων βίοι, IX 52, Το αυτό λένε και οι: Φιλόστρατος, Βίοι Σοφιστών, I 10, 3˙ Ησύχιος, Ονοματολόγος˙ Σέξτος Εμπειρικός, Προς μαθηματικούς, IX 55).
      Ρωτώ: Όλοι το ίδιο έγραψαν οι κάποιοι αντέγραψαν από τον πρώτο και ποιός είναι αυτός;;
      Ποιός είναι ο μεταφραστής και με ποιά στοιχεία πρόσθεσε την πρόταση αυτή που προφανέστατα αλλοιώνει το κείμενο αφού δεν γνωρίζουμε τον λόγο για τον οποίο κάηκαν τα βιβλία που αναφέρονται και βέβαια αφού κάηκαν (αν κάηκαν) δεν γνωρίζουμε το περιεχόμενο.Ο μεταφραστής από που το γνωρίζει;;;
      Αν εξορίστηκε και κάηκαν τα βιβλία του σήμερα πως γνωρίζουμε ότι γνωρίζουμε γι αυτόν;;;
      Ποιός ήταν ο λόγος της εξορίας του;;;
      Το “ως γνωστόν” από που προκύπτει;;; δηλαδή από ποιά κατηγορία εναντίον του;;;

      Οφείλουμε να είμαστε προσεκτικοί για κάθε τι που γράφουμε και να έχουμε τις απαιτούμενες αποδείξεις, αλλοιώς αναπαράγουμε λάθη οπότε αντί να κάνουμε καλό μπερδεύουμε τον αναγνώστη που καλοθέλητα θέλει να μάθει μαθαίνωντας …. ανακρίβειες.

      Like

  3. Αναξαγόρας: «12 Σωτίων μὲν γάρ φησιν ἐν τῇ Διαδοχῇ τῶν φιλοσόφων ὑπὸ Κλέωνος αὐτὸν ἀσεβείας κριθῆναι, διότι τὸν ἥλιον μύδρον ἔλεγε διάπυρον· ἀπολογησαμένου δὲ ὑπὲρ αὐτοῦ Περικλέους τοῦ μαθητοῦ, πέντε ταλάντοις ζημιωθῆναι καὶ φυγαδευθῆναι. Σάτυρος δ’ ἐν τοῖς Βίοις (FHG iii. 163) ὑπὸ Θουκυδίδου φησὶν εἰσαχθῆναι τὴν δίκην, ἀντιπολιτευομένου τῷ Περικλεῖ· καὶ οὐ μόνον ἀσεβείας ἀλλὰ καὶ μηδισμοῦ· καὶ 13 ἀπόντα καταδικασθῆναι θανάτῳ» [Μτφρ: Ο Αναξαγόρας μηνύθηκε για ασέβεια επειδή διακήρυσσε ότι ο ήλιος είναι μια διάπυρη μεταλλική μάζα, και καταδικάστηκε σε πρόστιμο 35 ταλάντων και εξορία. Κατά άλλους καταδικάστηκε ερήμην σε θάνατο] (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, Φιλοσόφων Βίοι, II, 12-13 )

    Like

  4. «Ο Πρόδικος ο Κείος, φιλόσοφος και σοφιστής, σύγχρονος του Δημοκρίτου, μαθητής του Πρωταγόρα, πέθανε στην Αθήνα, αφού του έδωσαν να πιει κώνειο, με το αιτιολογικό ότι διέφθειρε τους νέους.» (Πηγή: Σούδας). Σχετικά πρβ. Αριστοφάνης, απ. 490:«τοῦτον τὸν ἄνδρ’ ἢ βυβλίον διέφθορεν ἢ Πρόδικος ἢ τῶν ἀδολεσχῶν εἷς γέ τις». Ο Πλάτων στο διάλογο Ερυξίας 399a λέει πως κάποτε οι Αθηναίοι έδιωξαν τον Πρόδικο από το Λύκειο, γιατί δίδασκε στους νέους πράγματα που δεν έκανε.

    Like

  5. Θεόδωρος ο Κυρηναίος, έζησε το α΄ μισό του 3ου π.Χ. αιώνα: «Ὁ δ’ οὖν Θεόδωρος προσκαθίσας ποτὲ Εὐρυκλείδῃ τῷ ἱεροφάντῃ, “λέγε μοι,” ἔφη, “Εὐρυκλείδη, τίνες εἰσὶν οἱ ἀσεβοῦντες περὶ τὰ μυστήρια;” εἰπόντος δ’ ἐκείνου, “οἱ τοῖς ἀμυήτοις αὐτὰ ἐκφέροντες,” “ἀσεβεῖς ἄρα,” ἔφη, “καὶ σύ, τοῖς ἀμυήτοις διηγούμενος.” καὶ μέντοι παρ’ ὀλίγον ἐκινδύνευσεν εἰς Ἄρειον ἀχθῆναι πάγον, εἰ μὴ Δημήτριος ὁ Φαληρεὺς αὐτὸν ἐρρύσατο. Ἀμφικράτης δ’ ἐν τῷ Περὶ ἐνδόξων ἀνδρῶν φησι κώνειον αὐτὸν πιεῖν καταδικασθέντα (FHG iv. 300). Διατρίβων δὲ παρὰ Πτολεμαίῳ τῷ Λάγου ἀπεστάλη ποθ’ ὑπ’ αὐτοῦ πρὸς Λυσίμαχον πρεσβευτής. ὅτε καὶ παρρησιαζομένου φησὶν ὁ Λυσίμαχος, “λέγε μοι, Θεόδωρε, οὐ σὺ εἶ ὁ ἐκπεσὼν Ἀθήνηθεν;” καὶ ὅς, “ὀρθῶς ἀκήκοας· ἡ γὰρ τῶν Ἀθηναίων πόλις οὐ δυναμένη με φέρειν, ὥσπερ ἡ Σεμέλη τὸν Διόνυσον, ἐξέβαλε…ἔνθεν τὸ πρῶτον ἐκβαλλόμενος λέγεται χάριέν τι εἰπεῖν· φησὶ γάρ, “καλῶς ποιεῖτε, ἄνδρες Κυρηναῖοι, ἐκ τῆς Λιβύης εἰς τὴν Ἑλλάδα με ἐξορίζοντες» [Μτφρ: Κάποτε που ο Θεόδωρος είχε καθίσει πλάι στον ιεροφάντη Ευρυκλείδη, τον ρώτησε: “δε μου λες, Ευρυκλείδη, ποιοι είναι οι ασεβείς προς τα μυστήρια;”. Και αφού αυτός του απάντησε “εκείνοι που τα αποκαλύπτουν στους αμύητους”, “κι εσύ”, του είπε, “είσαι ασεβής, αφού τα εξηγείς στους αμύητους”. Παρά λίγο να προσαχθεί στον Άρειο Πάγο, αν δεν τον γλίτωνε ο Δημήτριος ο Φαληρεάς. Ο Αμφικράτης όμως, στο Περί ενδόξων ανδρών βιβλίο του, λέει ότι καταδικάστηκε να πιει το κώνειο. (…) “Δεν μου λες, Θεόδωρε”, του είπε, “εσύ δεν είσαι που σ’ έδιωξαν από την Αθήνα;”. “Σωστά είσαι πληροφορημένος”, του είπε˙ “πράγματι η πόλη των Αθηναίων, επειδή δεν μπορούσε να με υποφέρει, με πέταξε, όπως η Σέμελη τον Διόνυσο”. (…) Την πρώτη φορά που τον εξόρισαν είπε τούτο: “καλά κάνετε, άνδρες Κυρηναίοι, που με εξορίζετε από τη Λιβύη στην Ελλάδα”» (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, 2, 101-102).

    Like

  6. Ο Διαγόρας ο άθεος ο Μήλιος υποστήριζε ότι οι θεοί του Ολύμπου είναι ανύπαρκτοι. Εξορίστηκε από τους Αθηναίους. «Τὰ δὲ μυστήρια [ὁ Διαγόρας] οὕτως ηὐτέλιζεν ὡς πολλοὺς ἐκτρέπειν τῆς τελετῆς. τοῦτο οὖν ἐκήρυξαν κατ’ αὐτοῦ Ἀθηναῖοι, καὶ ἐν χαλκῇ στήλῃ ἔγραψαν τῷ μὲν ἀποκτείναντι τάλαντον λαμβάνειν, τῷ δὲ ἄγοντι δύο» [Μτφρ: Επειδή διακωμωδούσε τα απόκρυφα των μυστηρίων, τον καταδίκασαν σε θάνατο, επικηρύσσοντας το κεφάλι του με ανταμοιβή ένα τάλαντο] (Πηγή: Σούδα, Λυσίας 6.17). «Ο Διαγόρας, που επονομάστηκε άθεος, επειδή συκοφαντήθηκε για ασέβεια και φοβήθηκε την απόφαση του δήμου, έφυγε από την Αττική. Οι Αθηναίοι τον επικηρύξανε και όρισαν ένα τάλαντο αμοιβή για το κεφάλι του Διαγόρα» (Διόδωρος Σικελιώτης, 13, 6, 7). «Σήμερα κι όλας φέρνουμε πρώτη-πρώτη εμπρός σας την προκήρυξη που λέει: “Αν κάποιος από σας σκοτώσει τον Διαγόρα τον Μήλιο, να παίρνει αμοιβή ένα τάλαντο”..» (Πηγή: Αριστοφάνη, Όρνιθες, στ. 1071-1073, Σούδα)

    Like

  7. Ο Στίλπων ο Μεγαρεύς δικάστηκε και καταδικάστηκε για ασέβεια προς τα μνημεία των θεών, και η ποινή ήταν εξορία. «τοῦτόν φασιν περὶ τῆς Ἀθηνᾶς τῆς τοῦ Φειδίου τοιοῦτόν τινα λόγον ἐρωτῆσαι· “ἆρά γε ἡ τοῦ Διὸς Ἀθηνᾶ θεός ἐστι;” φήσαντος δέ, “ναί,” “αὕτη δέ γε,” εἶπεν, “οὐκ ἔστι Διός, ἀλλὰ Φειδίου·” συγχωρουμένου δέ, “οὐκ ἄρα,” εἶπε, “θεός ἐστιν.” ἐν ᾧ καὶ εἰς Ἄρειον πάγον προσκληθέντα μὴ ἀρνήσασθαι, φάσκειν δ’ ὀρθῶς διειλέχθαι· μὴ γὰρ εἶναι αὐτὴν θεόν, ἀλλὰ θεάν· θεοὺς δὲ εἶναι τοὺς ἄρρενας. καὶ μέντοι τοὺς Ἀρεοπαγίτας εὐθέως αὐτὸν κελεῦσαι τῆς πόλεως ἐξελθεῖν. ὅτε καὶ Θεόδωρον τὸν ἐπίκλην θεὸν ἐπισκώπτοντα εἰπεῖν, “πόθεν δὲ τοῦτ’ ᾔδει Στίλπων; ἢ ἀνασύρας αὐτῆς τὸν κῆπον ἐθεάσατο;” ἦν δ’ ἀληθῶς οὗτος μὲν θρασύτατος· Στίλπων δὲ κομψότατος.» [Μτφρ: Αυτός, λένε, ρώτησε κάποτε έτσι για το άγαλμα της Αθηνάς που είχε φτιάξει ο Φειδίας: “Είναι θεός η Αθηνά, η κόρη του Δία;”, και σαν του είπαν “ναι”, “μα αυτή δεν είναι του Δία, είναι του Φειδία”, αποκρίθηκε. Και καθώς συμφωνούσαν, συμπέρανε: “άρα δεν είναι θεός”. Αλλά για την κουβέντα του αυτή προσήχθη ενώπιον του Αρείου Πάγου, όπου δεν αρνήθηκε ότι τα είπε, αλλά υποστήριξε ότι σωστά μίλησε: “γιατί πράγματι δεν είναι θεός, αλλά θεά, αφού μόνον οι άρρενες είναι θεοί”. Πλην όμως οι Αρεοπαγίτες τον διέταξαν να φύγει αμέσως από την πόλη. Τότε και ο Θεόδωρος τον ρώτησε κοροϊδευτικά: “Κι από πού το ξέρεις αυτό, Στίλπωνα; Μήπως της σήκωσες το φουστάνι και είδες; ήταν αυτός στα αλήθεια θρασύτατος· ο Στίλπων δε υπέροχος”] (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, II, 116).

    Like

  8. Η Ασπασία κατηγορήθηκε επί ασέβεια προς τον Παγανισμό από τον Κλέωνα (Πηγή: Πλούταρχου Περικλής, 32).

    Ο Ευριπίδης κατηγορήθηκε για ασέβεια προς την Ειδωλολατρία από τον Κλέωνα (Πηγή: Σάτυρου, Βίος Ευριπίδου, απ. 39· Αριστοτέλη, Ρητορική, 1416a· Πλούταρχου, Περί ποιημ. ακούειν, 19· Σένεκας, επιστολή 116).

    Like

  9. Ο Αριστοτέλης. «Ὁ δ’ οὖν Ἀριστοτέλης ἐλθὼν εἰς τὰς Ἀθήνας καὶ τρία πρὸς τοῖς δέκα τῆς σχολῆς ἀφηγησάμενος ἔτη ὑπεξῆλθεν εἰς Χαλκίδα, Εὐρυμέδοντος αὐτὸν τοῦ ἱεροφάντου δίκην ἀσεβείας γραψαμένου ἢ Δημοφίλου ὥς φησι Φαβωρῖνος ἐν Παντοδαπῇ ἱστορίᾳ (FHG iii. 581), ἐπειδήπερ τὸν ὕμνον ἐποίησεν εἰς τὸν προειρημένον Ἑρμίαν, ἀλλὰ καὶ ἐπίγραμμα ἐπὶ τοῦ ἐν Δελφοῖς ἀνδριάντος τοιοῦτον (Ar. fg. 3 Diehl)·» [Μτφρ: «Ο Αριστοτέλης όταν ήλθε στην Αθήνα και δίδαξε στην σχολή…. κατάφυγε στην Χαλκίδα επειδή κατηγορήθηκε από τον Ευρυμέδοντα τον ιεροφάντη για ασέβεια, ή, σύμφωνα με τον Φαβωρίνο στην Παντοδαπή ιστορία του, από τον Δημόφιλο, επειδή συνέγραψε ύμνο εις τον [φίλο του] Ερμία, αλλά και επίγραμμα στον ανδριάντα αυτού στους Δελφούς» (Πηγή: Διογένης Λαέρτιος, V, 5).

    Like

  10. Ο Αισχύλος κατηγορήθηκε για ασέβεια, επειδή αποκάλυψε μερικά από τα μυστικά των Μυστηρίων σε κάποιο από τα έργα του. (Πηγή: Αριστ. Ηθικά Νικομάχεια 1111a 9-10· βλ. και Αιλιανού Ποικίλη Ιστορία, 5, 19).

    Οι Επικούρειοι διώχτηκαν κακήν κακώς από τη πολυθεϊστική Ρώμη και από τους πολυθεϊστές Μεσσήνιους. (Πηγή: Αιλιανού Αποσπάσματα 39- Αθηναίος XII, 547ab)

    «Στην Κρήτη, οι Λύκτιοι έδιωξαν μερικούς από τους Επικούρειους που ήταν εκεί, και ψηφίστηκε νόμος στην τοπική διάλεκτο για αυτούς που επινόησαν την θηλυκή και αγενή και αισχρή σοφία και έχουν κηρυχθεί δημόσια εχθροί των θεών της Λύκτου. Και αν κάποιος έφτανε έχοντας θράσος και δεν έδινε καμιά σημασία σε όσα έλεγε ο νόμος, έπρεπε αυτός να δεθεί στο ζυγό κοντά στο βουλευτήριο (διοικητήριο) για είκοσι ημέρες αφού είχε αλειφθεί γυμνός με γάλα και μέλι, ώστε να γίνει δείπνο για τις μέλισσες και τις μύγες και να τον σκοτώσουν στο χρόνο που αναφέρθηκε. Κι αν αφού είχε περάσει αυτός ο χρόνος ζούσε ακόμα έπρεπε να τον ρίξουν στον γκρεμό αφού τον έντυναν με γυναικείο ένδυμα» (Πηγή: Αιλιανού Αποσπάσματα 39).

    Το 83 μ.Χ. ο Πολυθεϊστής αυτοκράτορας Δομιτιανός εξόρισε από τη Ρώμη όλους τους φιλοσόφους, μέσα στους οποίους ήταν και ο Επίκτητος (Πηγή: Γιάννη Κορδάτου, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Φιλοσοφίας, εκδ. Μπουκουμάνη, σ. 469), καθώς και τους μαθηματικούς και τους αστρολόγους.

    «Η μεγάλη εποχή της ελληνικής Διανόησης ήταν επίσης μια εποχή Διωγμών – δίωξη των διανοουμένων, παρωπίδες στη σκέψη, και ακόμη κάψιμο βιβλίων» (Πηγή: E.R. Doods, Οι Έλληνες και το παράλογο, εκδ. Καρδαμίτσα, σ. 124).

    Like

  11. Όταν έφτασε ο Πλάτωνας στην αυλή των Συρακουσών, απογοητεύτηκε και πάλι, γιατί βρήκε το περιβάλλον να είναι γεμάτο από συκοφαντίες και διαβολές εναντίον του Δίωνα, στην κοινωνική επιρροή του οποίου τόσες ελπίδες είχε στηρίξει. Προσπάθησε για πολλούς μήνες και με πολλούς τρόπους να αναστρέψει το κλίμα που υπήρχε κατά του φίλου του, αλλά τελικά ο Δίωνας εξορίστηκε από τον Διονύσιο, με την κατηγορία ότι υπονόμευε την εξουσία του. Ο Δίωνας κατέφυγε στην Ελλάδα, και ο Πλάτωνας συνέχισε να μένει φιλοξενούμενος του Διονυσίου, ή μάλλον αιχμάλωτός του, περιμένοντας πότε ο τύραννος θα αποκτήσει τη ροπή της φιλοσοφικής ζωής. Όμως, μία πολεμική κινητοποίηση ανάγκασε τον Διονύσιο να εγκαταλείψει τις Συρακούσες, κι έδωσε στον Πλάτωνα την άδεια για την επιστροφή του στην Ελλάδα, με την υπόσχεση ότι στο τέλος του πολέμου θα ξανακαλέσει και αυτόν και τον Δίωνα. Έτσι ο Πλάτωνας ξαναγύρισε στην Ακαδημία του. Λίγα χρόνια αργότερα, η πρόσκληση του τυράννου εμφανίστηκε και πάλι, όπως είχε υποσχεθεί, αλλά ήταν μόνο για τον Πλάτωνα και όχι για τον Δίωνα, ο οποίος ήδη ζούσε σε ένα κτήμα δίπλα στην Ακαδημία. Στην προσπάθεια του να πείσει τον Πλάτωνα να έλθει πάλι στις Συρακούσες, ο Διονύσιος έστειλε μία τριήρη για να τον παραλάβει. Έτσι, ο Πλάτωνας πείστηκε και ξεκίνησε για τρίτη φορά το ταξίδι, γιατί είχε λάβει επιστολές και από τον Αρχύτα και από άλλους Πυθαγορείους του Τάραντα που ήθελε να τους συναντήσει κι αυτούς. Μαζί του πήρε αρκετά επιφανή μέλη της Ακαδημίας, όπως τον Σπεύσιππο, τον Ξενοκράτη και τον Εύδοξο, αφήνοντας τον Ηρακλείδη τον Ποντικό να διοικεί την Ακαδημία. Όταν όμως έφτασε στις Συρακούσες, οι εντυπώσεις του ήταν πλέον οδυνηρές, διότι ο τύραννος όχι μόνο δεν τήρησε καμία από τις υποσχέσεις του, όχι μόνο δεν πείστηκε να ανακαλέσει τον Δίωνα, όχι μόνο κατάσχεσε όλη την περιουσία του, όχι μόνο δεν έκανε καμία κίνηση αποδοχής της φιλοσοφίας, όχι μόνο ασκούσε απαράδεκτη πολιτική, αλλά όταν ο Πλάτωνας προσπάθησε να τον νουθετήσει τελικά τον κατηγόρησε κι αυτόν για υπονόμευση της εξουσίας του και για συνωμοσία. Έμεινε αιχμάλωτος του Διονυσίου μαζί με τους φίλους του, ώσπου ο Αρχύτας και οι Πυθαγόρειοι κατάφεραν να τους φυγαδεύσουν από τις Συρακούσες με περιπετειώδη τρόπο, και τελικά μπόρεσαν να επιστρέψουν στο καταφύγιο της Ακαδημίας

    Like

  12. Δεν ασχολουμαι με την ακριβεια ή την υποτιθέμενη “ανακριβεια” της λιστας,ουτε των απαντησεων απο το WIKI που μας παρουσιαζονται πιο πανω.Ενα ερωτημα προς ολους μας ομως,ποιος ειναι ο ορισμος της λεξεως ΕΞΟΡΙΑ σε ολες μα ολες τις εκφανσεις της.Π.χ. Εκουσια ,ακουσια,δια της βιας ή μη,λογω απορριψης και απομονωσης του περιγυρου κ.τ.λ.Μηπως και μεις οταν “φευγουμε” απο κατι ,δεν εχουμε πολλους λογους που το κανουμε αυτο?? Δεν παιρνουμε το δρομο της αυτοεξοριας οταν αυτο ειναι αναγκαιο ή απαραιτητο?Να συνυπολογισουμε οτι τον καιτο εκεινο φυλακες δεν υπηρχαν με τη σημερινη εννοια τους.Και καθομαστε τωρα ,2500 χρονια αργοτερα να κανουμε κριτικη ενα ενα τα ονοματα της λιστας και δεν βλεπουμε τον κυριαρχο λογο για ολες αυτες τις περιπτωσεις ; Ο οποιος ηταν και ειναι δια μεσου των αιωνων η αδυναμια των εμπλεκομενων να συζητησουν και να λυσουν την εκαστοτε διαφορα που ειχαν ειρηνικα ;.Η αιτια ολων αυτων αλλα και των περισσοτερων περιπτωσεων δεν ειναι η διχονοια που ταλανιζει το γενος μας ; Ενταξει μας εφταιξε ο Λαζοπουλος λεγοντας οτι η Ελλαδα παντα τρωει τα παιδια της !! Ποια Ελλαδα ομως ηταν αυτη ; Η ελλαδα των εκαστοτε ισχυρων που κατειχαν την εξουσια τη δεδομενη στιγμη..Αν νικητης του εμφυλιου ηταν ο ΕΛΑΣ θα υπηρχαν σημερα φωνες για κονσερβοκουτια ;Δεν συμφωνουμε για πριν 70 χρονια τι ακριβως συνεβει !!!! Ειναι δυνατον να εχουμε καποιου ειδους συμφωνια αποδεκτη με το μεγαλυτερο ποσοστο για περιοδο 4~5 αιωνων και για πριν 25 αιωνες ;; Αυτα τα λιγα προς περισκεψη και συγνωμη αν σας κουρασα με τις δικες μους σκεψεις..

    Like

    1. Περίοπα,οι λέξεις αλλάζουν το νόημα σχεδόν κάθε δεκαετία και προσαρμόζονται
      έτσι αυτά τα άλματα με βάση τα σημερινά κριτήρια είναι πράγματι “άλματάρες”
      π.χ. Ατραπός σήμερα σημαίνει ένα μικρό στενο δρομάκι κι όμως Α-τραπός είναι ο δρόμος που δεν τρέπεται δεν στρίβει αίναι δηλαδή ανευ τροπής.Έτσι σήμερα σημαίνει το ακριβώς αντίθετο.
      Με αυτό το παράδειγμα θέλω να δείξω ότι σήμερα η έννοια εξορία σημαίνει την τιμωρία του διαπράτωντος κάποια “εγκληματική;” πράξη
      Η λέξη από μόνη της σημαίνει έξω από τα όρια.
      Γιατί άραγε εξω από τα όρια;;(πιθανώς του οικιστικού ιστού;;;)
      Η σωφρονιστική αντίληψη των αρχαίων μας είναι γνωστή;;;
      Με τόσα κι άλλα τόσα αναπάντητα ερωτήματα το μόνο που μας μένει είναι να δούμε πως μπορούμε σήμερα με ματιά χρηστική και επικοδομητική να ερευνήσουμε όσο μπορούμε ΕΛΕΥΘΕΡΑ τις τότε συνθήκες και να ανα-λογιστούμε
      σε τι μπορούμε να τους μοιάσουμε από τα θετικά τους.
      Γιατί τι στο καλό τόση ΤΕΧΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΓΝΩΣΗ πως παρήχθη;;;
      να πάρει η ευχή να πάρει.
      Οι ξένοι μελετάνε τους ΕΛΛΗΝΕΣ κι εμείς έχουμε πάρει ένα βούρδουλα και τους βαράμε πρωΐ μεσημέρι βράδυ λες και τους μισούμε.
      Ψάχνουμε να τους βρούμε ψεγάδια σαν κακοί κληρονόμοι.
      Όσοι συνεχίζουν αυτή την τακτική ΘΑ ΜΕ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΑΠΕΝΑΝΤΙ.
      (και δεν εννοώ εσένα)
      Και ναι με ενδιαφέρει η Α-ΛΗΘΕΙΑ όχι το μαστίγωμα.
      Είναι οι ΠΡΟΓΟΝΟΙ ΜΟΥ η Οικο-γένειά μου ό,τι μου παρέδωσαν ΟΦΕΙΛΩ να το σεβαστώ και να διδαχθώ απ΄την εμπειρία τους θετική η αρνητική.

      Like

      1. Με τόσα κι άλλα τόσα αναπάντητα ερωτήματα το μόνο που μας μένει είναι να δούμε πως μπορούμε σήμερα με ματιά χρηστική και επικοδομητική να ερευνήσουμε όσο μπορούμε ΕΛΕΥΘΕΡΑ τις τότε συνθήκες και να ανα-λογιστούμε
        σε τι μπορούμε να τους μοιάσουμε από τα θετικά τους.

        +10000000 Εγραψες και παλι!!

        Like

      2. Ευχαριστώ , Περίοπα το θέμα είναι ότι πέφτει τόση πολλή “αγάπη” μαζεμένη που εύκολα τα ξόβεργα πιάνουν τα πουλιά απ΄την μύτη.
        Ίσως χρειάζεται να αρχίσει μια εκστρατεία κυριολεκτικά πάνω στις μεθόδους ανίχνευσης ψεύτικων στοιχείων που από ότι παρατηρείς δίνονται σωρηδόν.
        Επεξεργάζομαι τελευταία τέτοιες μεθόδους όπως για παράδειγμα

        “Μεταφραστικές τρικλοποδιές με “ποδίτσες” 2ας Ιανουαρίου”

        Μόλις το ετοιμάσω ελπίζω να βρείς λίγο χρόνο για τις απαραίτητες διορθώσεις.

        Like

      3. Ωμολογω πως με ιντριγκαρισες..(εχω καπως λερωμενη τη φωλια μου γυρω στο Γεναρη ).Αναμενω με αγωνια …Οχι για να διορθωσω κατι ,σιγουρα θα ειναι σωστα ,αλλα για το περιεχομενο.Παω να “ψαχτω” για τοτε…μηπως και σε προλαβω σε κατι 😀 😀

        Like

➤ Σχολιάστε Ελεύθερα :

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s