εκδήλωση μνήμης για την σφαγή των 15.000 Θεσσαλονικέων

Σάββατο 04.Απριλίου 2009,
Eκδήλωση μνήμης για την σφαγή των 15.000 Θεσσαλονικέων υπό τον Άγιο Θεοδόσιο το 390 μ.χ

Η εκδήλωση μνήμης και τιμής των σφαγιασθέντων υπό του Θεοδοσίου Θεσσαλονικέων, θα έχει ως εκκίνηση την άφιξη της δάδας με την επιβώμια προγονική πυρά (ώρα 18:30).
Την δάδα θα την φέρουν δρομείς οι οποίοι προηγουμένως, διασχίζοντας τους δρόμους της πόλης – χωρίς να προκαλέσουν το παραμικρό κώλυμα στην κυκλοφορία – θα καταθέσουν στεφάνια στον κοινό πρόγονο που τιμούσαν οι φονευθέντες υπό του Θεοδοσίου Θεσσαλονικείς, στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, καθώς και στον ανδριάντα του διδασκάλου του, του Αριστοτέλους.
Οι εκδηλώσεις τιμής και η τέλεση του μνημοσύνου θα πραγματοποιηθούν δίπλα στον αρχαιολογικό χώρο του ανακτορικού συγκροτήματος του Γαλερίου (πεζόδρομος Δημ. Γούναρη), 50 μέτρα απ’ το σημείο που ήταν ο Ιππόδρομος της Θεσσαλονίκης όπου έγινε η σφαγή.
smallafissa-15000-sfagiasthentonweb1.jpg
Η αφίσα αυτή η οποία σύμφωνα με πολλούς αρχαιολόγους και ιστορικούς απεικονίζει τον διασωθέντα και υπερμεγέθη (ύψους 5 μ.) ανδριάντα του Θεοδοσίου Α΄ (Barletta, Βασιλική του Αγίου Μνήματος), επιλέχθηκε απο την πλειονότητα των αναγνωστών κατα την ψηφοφορία που προηγήθηκε.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ

Ώρα 18:00
Κατάθεση στεφάνου στον ανδριάντα του φιλοσόφου Αριστοτέλους (Πλ. Αριστοτέλους).

Εκκίνηση δρομέων από την Πλατεία Αριστοτέλους προς το άγαλμα του Μεγ. Αλεξάνδρου δια μέσου της παραλιακής, φέροντας σύμβολα ενωτικά και μεταφέροντας την δάδα με την επιβώμια προγονική πυρά.

Κατάθεση στεφάνου από τους δρομείς στο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.

Διαδρομή δρομέων δια μέσου των κεντρικών δρόμων και τερματισμός στην πλ. Ναυαρίνου (πεζόδρομος Δημ. Γούναρη), στο σημείο της εκδήλωσης.

Εναρξη εκδηλώσεων στην πλ. Ναυαρίνου (πεζόδρομος Δημ. Γούναρη)

Ώρα 18:30
ΑΦΙΞΗ ΔΡΟΜΕΩΝ

Υποδοχή των δρομέων που φέρουν την προγονική πυρά. Αφή της επιβώμιας πυράς.

Στεφάνωση των δρομέων με κλάδους ελαίας.

Κατάθεση στεφάνου από τους δρομείς εις μνήμη των σφαγιασθέντων Θεσσαλονικέων.

Τιμητική απονομή στους δρομείς αναμνηστικών κυπέλλων που αναγράφουν την αναφορά της εκδήλωσης (Μνήμη Θεσσαλονικέων, 390 μ.Χ.).

Ώρα 18:50
ΜΟΥΣΙΚΗ ΕΝΑΡΞΗΣ
Παρευρίσκονται και συμμετέχουν με δικές τους μελοποιήσεις τους οι συνθέτες Βασίλης Γαλανός (Αμόθεν, Δειπνοσοφιστές), ο Αλέξανδρος Χάχαλης (Απόλλωνος Ναός) και ο Δημήτριος Μιχάκης – Αλέξανδρος.
Χοροκίνηση: Υπατία η Αθηναία.
Ώρα 19:10 Χαιρετισμοί διοργανωτών, εκπροσώπων φορέων & προσωπικοτήτων.

Ώρα 19:25 Ομιλία του συγγραφέα Γεωργίου Γρηγορομιχελάκη.
Θέμα: «Μια 20ετία αγώνων ενάντια στην άγνοια και την αμάθεια: Ποιοι είμαστε».

Ώρα 19:40 Ομιλία του σκηνοθέτη Γιώργου Φωτεινού.
Θέμα: «Ιππόδρομος Θεσσαλονίκης, 390 μ.Χ.: Οι μνήμες της πόλης αποζητούν την ιστορική δικαίωση».

Ώρα 20:05 Καταθέσεις στεφάνων εκ μέρους φορέων και ατόμων.

Ώρα 20:15 Τελετή μνημοσύνου σύμφωνα με τις παραδόσεις και τις δοξασίες των νεκρών Θεσσαλονικέων πολιτών.

Ώρα 20:25 Διανομή πανσπερμίας στους παρευρισκόμενους, σύμφωνα με τις παραδόσεις των αρχαίων Ελλήνων κατά τα μνημόσυνα. Κατάθεση απ’ τους παρευρισκόμενους πήλινων οστράκων με τα ονόματα των νεκρών.

Ώρα 20:35
α. Κωνσταντίνου Καβάφη:
…………………………………..Γιατί τα σπάσαμε τ’ αγάλματά των,
…………………………………. γιατί τους διώξαμεν απ’ τους ναούς των,
…………………………………..διόλου δεν πέθαναν γι’ αυτό οι Θεοί…
Το ποίημα «Ιωνικόν» του Κωνσταντίνου Καβάφη σε μελοποίηση και ερμηνεία του Αλέξανδρου Χάχαλη.
Χοροκίνηση: Υπατία η Αθηναία

β. Γεωργίας Αλεξίου – Γοργούς:
……………………………….Ελαία Ιερά! Ελαία ζείδωρος! Ελαία αειφόρος
……………………………….Ελαία καλλιστέφανος! Ελαία Αθηνά!
Το ποίημα της Γεωργίας Αλεξίου – Γοργούς «Ελαία Αθηνά» σε μελοποίηση και ερμηνεία του Δημητρίου Μιχάκη – Αλεξάνδρου.

Παράδοση κλάδων ελαίας στους παρευρισκομένους προς μνήμη των θυμάτων.
Πέρας των εκδηλώσεων.

10 thoughts on “εκδήλωση μνήμης για την σφαγή των 15.000 Θεσσαλονικέων”

  1. Ξεκινώντας από την αρχή ότι πόλη είναι οι πολίτες, δεν μπορώ μπορώ να διαπιστώσω ότι η συντριπτική πλειονότητα των σημερινών Θεσαλονικέων δεν έχει καμιά απολύτως σχεση με τους Θεσσαλονικείς του 4ου μ.χ. αιώνα.

    Οι σημερινοί Θεσαλονικείς, ίσως με την εξαίρεση των Πυλαιωτών, είναι δημιουργήματα των μεγάλων ανατροπών και πληθυσμιακών μετακινήσεων των αρχών του 20ου μ.χ. αιώνα. Προέρχονται από τη Μικρά Ασία (Πόντο, Ιωνία, Βιθυνία, Καππαδοκία), την Ανατολική Θράκη, την Ανατολική Ρωμυλία, τη Βόρειο Ήπειρο (οι Μοσχοπολίτες), τη Βόρεια Μακεδονία (Στρώμνιτσα, Μοναστήρι). Από άποψη πολιτιστικής κατάστασης ήταν ελληνόφωνοι, βλαχόφωνοι, σλαβόφωνοι, τουρκόφωνοι που υπέστησαν τη συγκεκριμένη γενοκτονίες και εκδιώξεις από τις πατρίδες τους γιατί ήταν αποκλειστικά Ρωμιοί. Όσοι από τους συμπατριώτες τους είχαν ασπαστεί το ισλάμ, είχαν μετατραπεί σε διώκτες τους και είχαν αποκοπεί από την ιστορική διαδικασία που οδήγησε στο σύγχρονο Ελληνισμό.

    Από την άλλη, το συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός αναφέρεται σε μια πρώιμη κομμουνιστική εξέγερση του λαού της Θεσσαλονίκης κατά της αυταρχικής κεντρικής εξουσίας. Και ακριβώς επειδή ήταν μια κομμουνιστική εξέγερση γι αυτό και καταστάλθηκε τόσο σκληρά.

    Το να τιμάται η επέτειος από το σκληρό πυρήνα της ακροδεξιάς της θεσσλονικιώτικης κοινωνίας είναι αρκετά παράδοξο.

    Αν θέλαμε να εντοπίσουμε πολιτικούς κληρονόμους της όντως μεγάλης εκείνης επανάστασης, αυτούς θα τους βρίσκαμε μάλλον στους αναρχοαυτόνομους της πόλης.

    Τελικά μια τέτοια ιστορία που συνέβη πριν από 1600 περίπου χρόνια ανήκει μόνο στους ιστορικούς.

    Κάθε άλλη χρήση είναι ποιοτικά αντίστοιχη των επιδιώξεων και των μεθοδεύσεων των σύγχρονων Σλαβομακεδόνων, όπως εκφράζονται με τη σωβινιστική παράνοια του Γκρουέφσκι.

    Μ-π

    Like

  2. Να ζητάς φυλετικά πιστοποιητικά γνησιότητας για την επέτειο μιας σφαγής είναι ρατσιστικό. Το να ζητάς πιστοποιητικά κοινωνικών φρονημάτων γιαυτούς που θέλουν να τιμήσουν είναι φασιστικό. Πως τώρα κολλάει ο μανδύας της αριστεράς σ’αυτά που λες μόνο εσύ ξέρεις. Και μένα οι προπαπούδες μου ήρθαν με τα πόδια από τον Πόντο και το όπλο στον ώμο. Εγώ όμως νιώθω Σαλονικιός ελπίζω να καταλαβαίνεις τι εννοώ.

    Like

  3. Οι διανοουμενοι του ειδους σου(για τον Ποντο και Αριστερα τα λεω), μετατρεψανε σε αδερφατο ολοκληρη την αρχαια ελληνικη ιστορια και εποποιοια, για να δικαιολογησουν τα ανειπωτα αισχη των αιμομιξιων της Ρωσικης Επαναστασης(ασφαλως και γνωριζεις για τι μιλαω)..δεν μου κανουν εντυπωση οι αποψεις σου..μονο εσεις ες αει εχετε το ταλεντο και την αοκνη παραδοση να διαστρεβλωνετε προβοκαροντας προνομιακα εξ αριστερων την ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ Ελληνικη Ιστορια και φιλοπατρια…ασε..τα εχουμε ξανακουσει και δεν θα παρουμε..ακου πρωιμη κομμουνιστικη εξεγερση

    Like

  4. Salonikie γράφεις: “Και μένα οι προπαπούδες μου ήρθαν με τα πόδια από τον Πόντο και το όπλο στον ώμο. Εγώ όμως νιώθω Σαλονικιός ελπίζω να καταλαβαίνεις τι εννοώ.”

    Δηλαδή αν οι παππούδες σου εγκαθίσταντο στα Χανιά θα ένοιωθες Χανιώτης, στο Μενίδι Μενιδιάτης και στα Γιαννενα Γιαννιώτης;

    Είναι ένα μεγάλο πρόβλημα η διατήρηση της ταυτότητας σε ηττημένους πληθυσμούς και η ευκολία προσκόλησης στο άνευ σημασίας ένδοξο απώτατο παρελθόν.

    Και αν αυτό το κατανοώ για το σύνολο του νεοελληνικού ανθρώπινου χυλού, που δεν έχει από πουθενά να πιαστεί για να νοιώσει υπερήφανος και καταφεύγει σε όποιο σημαντικό ή ασήμαντο ιστορικό γεγονός υπέδειξε κάποιος γκουρού, για σένα ή για τους Σμυρνιούς ή τους Κωνσταντινουπολίτες δεν το καταλαβαίνω!!!

    Ο Πόντος, που τόσο εύκολα διέγραψες είναι ένας ολόκληρος ζωντανός κόσμος.

    Και δεν εννοώ μόνο την ρήξη που προκάλεσε στην αλλοτριωμένη Ελλάδα που μέχρι τότε ήξερα να λατρεύει τον Κεμάλ Ατατούρκ (εννοώ την μετονομασία της Οδού Αποστόου Παύλου σε Οδό Κεμάλ Ατατούρκ από τον Ι. Μεταξά και πολλά άλλα αντίστοιχα), αλλά και το γεγονός ότι συνδέεται με τα σοβιετικά γεγονότα τόσο μέσα από την εμφάνιση μιας εκπληκτικής σοβιετικής ποντιακής γραμματείς το μεσοπόλεμο στην ΕΣΣΔ, αλλά και με τις σκληρές σταλινικές διώξεις που ακολούθησαν όταν όλοι οι Πόντιοι διανοούμενοι θα πεθάνουν στα γκουλάγκ.

    -Έχεις ένα ανοικτό ελληνικό νεοπροσφυγικό πρόβλημα των δεκάδων χιλιάδων ομογενών μας από τις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ, που η υπηρήφανη ηλίθια νεοελληνική κοινωνία τους φέρθηκε με τον πλέον ρατσιστικό τρόπο. Και δυστυχώς έτσι άθλια τους φέρθηκε και η θεσσαλονικιώτικη κοινωνία.

    -Έχεις μια ποντιακή γλώσσα απείρως παλαιότερη και σημαντικότερη από τη νεοελληνική δημοτική που μας επέβαλλαν ως εθνική γλώσσα,

    -έχεις σήμερα παροικίες στο εξωτερικό που εκτείνονται από την Κεντρική Ασία και τη Ρωσία μέχρι την Ωκεανία και τον Καναδά,

    -έχεις μια εντυπωσιακή αναγεννηση των Πόντιων της Τουρκίας….

    ….και κάθεσαι και αναζητάς ταυτότητα μέσα από τις ανοησίες των νεοπαγανιστών της Θεσσαλονίκης;

    Πιάσε μια απ’ αυτές τις πλευρές και πάλεψέ της. Ανέδειξέ την.

    Μπράβο στους αριστεροπόντιους για την προσέγγιση.

    Like

  5. Σέλευκε ποιός σου είπε ότι πούλησα το γένος μου; Αυτοί που έσφαξαν τους ειδωλολάτρες ήταν οι ίδιοι που άφησαν τους παπούδες μου αβοήθητους. Από αυτούς όμως έμαθα πως αν δεν πιάσεις το όπλο εσύ μην περιμένεις να το πιάσει κανένας για σένα.
    Αυτοί που υμνούσαν τον Κεμάλ είναι ίδιοι με το πατρίς – θρησκεία – οικογένεια. Όπου πατρίδα = μέχρι τα σύνορα της εποχής (made in USA ¨η Μέγκλα), Θρησκεία το ξεφτιλισμένο δόγμα της αυτοκτονίας του Γένους και οικογένεια ο μπουχέσας μέθυσος και η υποτακτική δούλα που θα πάει στο κατηχητικό τα παιδιά της για να μάθουν για τους “νεοπαγανιστές”
    Κάτι τύποι σαν και σενα Σέλευκε δηλαδή.
    Κάτι τύποι που ανακάλυψαν την αριστερά ως τέχνασμα για να διαλύσουν κάθε Γενετική κληρονομιά όπως η γλώσσα. Ούρλιαζαν τα αυτοαποκαλούμενα αριστερά ρεμάλια αγκαλιά με τα δεξιά και ακρωτηρίασαν τη γλώσσα. Και τα αριστερά δήθεν ρεμάλια έφτασαν σε σημείο να κατηγορήσουν για χουντικό τον Κορνήλιο!! που ξεβράκωσε τον ρόλο τους.

    Την γλώσσα των παπούδων μου που ήταν παιδί των νεοπαγανιστών ειδωλολατρών. Και όταν οι παροικίες που λες σήκωσαν αντάρτικο οι δεξιοί και οι αριστεροί έτρωγαν με τα χρυσά κουτάλια και έκαναν προσέγγιση με κουμπαριές και ζειμπέκικα.
    Άσε ρε Σέλευκε να έχω κρίση ταυτότητας γιατί δε χωράω στις δικές σου.

    Like

  6. Καλά, ότι πεις Σαλονικιέ μου!!!

    Η παρέμβασή μου έγινε γιατί είδα ότι υπάρχει η τάση να φεύγουμε από τα εγκόσμια στα ουράνια -στον Ουράνιο Απόλλωνα- μπας και βρούμε τις αλήθειες, που βρίσκονται μπροστά μας.

    Μιας και δεν έχεις αποκοπεί από την ποντιακή παράδοση και την ιστορία, θα ξέρεις βέβαια ότι όσοι εξισλαμίστηκαν έγιναν Τούρκοι. Έλληνες παρέμειναν μόνον οι Ρωμιοί, δηλαδή όσοι διατήρησαν την προγονική θρησκεία, την ελληνόφωνη ορθοδοξία. Και αυτό ανεξάρτητα από τις θρησκευτικές παπαριές του οποιουδήπουτε θρησκευόμενου.

    Τώρα, το να ανακαλύπτεις τον Απόλλωνα, και το δωδεκάθεο, και να κατασκευάζεις μια ιδεολογία εκ του μηδενός, παραπέμπει μόνο στις ναζιστικές επινοήσεις. Έχουν δίκιο οι αριστεροπόντιοι που υποστηρίζουν ότι όταν στερείς το ιστορικό γεγονός από τους ιστορικούς και το εκμεταλλεύεσαι ιδεολογικά, μόνο με τον Γκρουέφσκι μπορείς να παραλληλιστείς.

    Αλλά ο καθένας και οι επιλογές του.

    Εμένα θα μου επιτρέψετε να αποχωρήσω αφιερώντας στον Απόλλωνα τον Ύμνο του ένδοξου Νοσφεράτου:

    Αραγες Δωδεκα θεοι θα ερθουν με Χλαμύδες
    και πλήθη αλλαλαζοντα θ’ουρλιάζουν στις κερκίδες ;

    Μηπως θε ναρθει ο Ηρακλής ; Μην ο Θεός ο Δίας ;
    Μηπως αγαλματα ξανά θα φτιαξει ο Φειδίας;

    Μη ταχα βγει ο Ποσειδών απο την παραλία
    Να τύπτει με την Τριαινα τον καθε Μητραλοία ;

    Μη πεσει ο Μεγα Αλέξανδρος από τον Βουκεφάλα
    ενώ ο Πανικας τραγουδα παλι την ”Μαντουβάλα ”;

    Καμμια φορα στην πολή μου με πιάνει απελπισία
    που βλεπω να βυθιζεται βαθια στην αφασια

    Απο την μια ο Ανθιμος, απο την αλλη ΒΛΗΜΑ
    πειτε μου …τι καλό θα βγει μεσα σε τετοιο Κλίμα;

    Like

  7. Η τύχη ορισμένων σημαντικών Ελλήνων από 500 ΩΣ 332 π.Χ.

    Πυθαγόρας 500 π.Χ. ετών 80: εξορία από πείνα.
    Μιλτιάδης 489 π.Χ. ετών 65: φυλακή.
    Αριστείδης 468 π.Χ. ετών 72: εξορία από πείνα.
    Θεμιστοκλής 461 π.Χ. ετών 66: εξορία.
    Αισχύλος 456 π.Χ. ετών 69: εξορία.
    Περικλής 429 π.Χ. ετών 66: παραιτήθηκε κατηγορούμενος.
    Φειδίας 429 π.Χ. ετών 66: φυλακή.
    Αναξαγόρας 428 π.Χ. ετών 72: εξορία.
    Ηρόδοτος 429 π.Χ. ετών 59: εξορία.
    Ικτίνος 420 π.Χ. ετών: εξορία.
    Σοφοκλής 406 π.Χ. ετών 90: εξορία από πείνα.
    Ευριπίδης 406 π.Χ. ετών 74: εξορία.
    Αλκιβιάδης 404 π.Χ. ετών 48: εξορία.
    Σωκράτης 399 π.Χ. ετών 71: ήπιε το κώνειο.
    Θουκυδίδης 396 π.Χ. ετών 64: εξορία.
    Αριστοφάνης 385 π.Χ. ετών 61: εξορία από πείνα.
    Πλάτων 347 π.Χ. ετών 80: εξορία..
    Ισοκράτης 338 π.Χ. ετών 99: εξορία.
    Δημοσθένης 322 π.Χ. ετών 62: ήπιε δηλητήριο.

    Αιτία θανάτου των Ελλήνων:
    φθόνος, αχαριστία, διχόνοια..

    Like

  8. Δηλαδή θα πρέπει τώρα να γίνει εκδήλωση “μνήμης” των “σφαγιασθέντων από τους Αθηναίους Μηλισίων” και να ανεγερθεί “μνημείο” για τη σφαγή τους στη Μήλο;;;
    Έπειτα, γιατί όχι μια και αρχίσαμε, μνημείο στις Πλαταιές για τη σφαγή των Πλαταιέων από τους Σπαρτιάτες, στη Θήβα για τη σφαγή των Θηβαίων (και την καταστροφή της) από τον… Αλέξανδρο (τον οποίο “τίμησαν” στην εκδήλωση της Θεσ/νίκης κι ας έκανε κι εκείνος σφαγές) τους σφαγιασθένες της Ολύνθου που έσφαξε ο Φίλιππος (πατήρ του προαναφερθέντος Αλέξανδρου) και βέβαια οι Σπαρτιάτες δεν θα πρέπει να ξεχάσουν τη σφαγή των οπλιτών (που είχαν παραδοθεί) τους στη Σφακτηρία από τους Αθηναίους, νομίζω (η αρχαία ιστορία είναι γεμάτη από σφαγές θα βρούμε κι άλλα…).
    Έπειτα είναι και οι Αθηναίοι που σφαγιάστηκαν από άλλους …Αθηναίους στο περιστατικό που αποκαλούμε Κυλώνειο Άγος.
    Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε (και να τιμήσουμε;;) τους σφαγιασθένες της Τροίας από τους Αχαιούς ήρωες (και την καταστροφή των ναών της μαζί). Δε νομίζετε;

    Τέτοιες εκδηλώσεις απλά φαντίζουν, σπέρνουν μίσος, αναδαυλίζουν διχόνοιες και εξυπηρετούν τα μικροσυμφέροντα λίγων και τις φαντασιώσεις πολλών. Για να το πετύχουν αυτό βλέπουν μόνο ότι θέλουν να “δούνε” καλλιέργώντας τον φανατισμό (που υποτίθεται ότι κατακρίνουν).

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s