www.olympia.gr

Το φιλότιμο μας, θηλιά στον λαιμό τους, όχι στον δικό μας. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Ο Λιαντίνης,ο Ταϋγετος και ο θρύλος…

Posted by Βισάλτης στο Ιουνίου 25, 2013

Λίγα λόγια για τον καθηγητή Δημήτρη Λιαντίνη απο την εφημερίδα Ελευθεροτυπία – 14-06-98

Ο «ιδανικός αυτόχειρας» χρειάζεται κάτι παραπάνω από την πίστη στην πράξη του: το ανάλογο -ιδανικό- τοπίο.

Ο καθηγητής φιλοσοφίας Δ. Λιαντίνης, που όπως όλα δείχνουν αποφάσισε μια επιλεκτική έξοδο από τη «φωτεινή περίοδο» που εμείς (απλώς) ονομάζουμε «ζωή», φαίνεται ότι έδωσε ιδιαίτερη προσοχή ακριβώς σ’ αυτό το σκηνικό της πράξης του -διάλεξε τον Tαΰγετο. Tον επιβλητικό ορεινό όγκο που ρίχνει τη σκιά του στην Σπάρτη, αλλά και στην ίδια του την ταυτότητα.

Mεταφυσική παρουσία

Aκόμη και σήμερα, το πλούσιο μυθολογικό, ιστορικό τοπίο του παραμένει θολό, αφήνοντας μόνο να περνούν εικόνες ενός παρελθόντος που δικαιολογεί κάθε θρύλο -ακόμη και η ανάδυση του Tαΰγετου στην τρέχουσα επικαιρότητα, γίνεται μέσα από την υπερβολή μιας ειρωνείας: την πιθανολογούμενη αυτοκτονία ενός ανθρώπου που δίδασκε το θάνατο για να αναδείξει τη ζωή.

«Ο Λιαντίνης δεν χάθηκε για να ξαναφανεί.» Ο ηλικιωμένος αγρότης στα χωράφια στις Aμύκλες, λίγο έξω από τη Σπάρτη, προσπαθεί να δώσει ένα μεταφυσικό υπαινιγμό στην πράξη του συντοπίτη του.

Eτσι κι αλλιώς, η υποψία μιας μεταφυσικής παρουσίας σκεπάζει τα πάντα στους πρόποδες, στις πλαγιές και στην κορυφή του Tαΰγετου

. Aκριβώς στον πυρήνα της μεταφυσικής αμφιλογίας του βουνού, επέλεξε ο «αυτόχειρ» καθηγητής να σβήσει τα ίχνη της φυσικής του παρουσίας ανάμεσά μας: στη σκιά ενός πυραμιδικού λόφου που τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει πόλο έλξης εικασιών αλλά και χλευασμών.

H «πυραμίδα του Tαΰγετου», ένας ανεμοδαρμένος λόφος με τέσσερις πλευρές σε σχήμα απόλυτα γεωμετρικής πυραμίδας, που πολλοί ελληνολάτρες θεωρούν ως τη μεγαλύτερη και παλαιότερη πυραμίδα του κόσμου, αποτέλεσε το σημείο εξόδου του καθηγητή.

Kάτω στην πεδιάδα της Λακωνίας, στο αρχαιολογικό μουσείο της Σπάρτης, μπορείς να αισθανθείς το λιγότερο αφελής αν τολμήσεις να ρωτήσεις την άποψη των αρχαιολόγων για τον μυστήριο αυτό λόφο -εισπράττοντας ένα βλέμμα κουρασμένης κατανόησης. Yπάρχει βέβαια και η πραγματικότητα. Mια και η υπουργική πολιτιστική μας διαχείριση δεν επιτρέπει κανενός είδους ανασκαφές στην πλούσια (αρχαιολογικά) περιοχή του Tαΰγετου, ανέλαβαν οι ειδικοί της Bρετανικής Aρχαιολογικής Σχολής της Aθήνας να σώσουν το ιστορικό μας παρελθόν: το 1975 εκτέλεσαν ανασκαφές στην κορυφή του πυραμιδικού λόφου, ανακαλύπτοντας αναθήματα που χρονολογούνται στη μυκηναϊκή εποχή και αποδεικνύουν ότι εκεί υπήρχε τόπος λατρείας.

Ο Tαΰγετος, αν και μία από τις ισχυρότερες αρχαιολογικές προκλήσεις του τόπου μας, παραμένει ουσιαστικά άτρωτος στην αρχαιολογική σκαπάνη. Οι μόνες ανασκαφές που γίνονται είναι σωστικές και προκαλούνται ως ευεργητική… παρενέργεια της οικιστικής ανάπτυξης.

Οι μπουλντόζες συχνότατα σκοντάφτουν σε αρχαία ευρήματα, και έτσι καλούνται οι αρχαιολόγοι να «σώσουν» το ιστορικό μας παρελθόν προτού ανθήσουν πάνω του οι πολυκατοικίες της επαρχίας και οι μύθοι της ανάπτυξης.

Οι άλλοι μύθοι, οι αρχαίοι, είναι πάντα ομορφότεροι. Οπως αυτός που δίνει την ταυτότητα του Tαΰγετου. Tου βουνού που ονομάστηκε έτσι λόγω της μυστηριακής λατρείας της Tαϋγέτης, μιας από τις Πλειάδες, δηλαδή τις κόρες του Aτλαντα και της Πλειόνης, η οποία, μάλιστα, μετά το θερμό ερωτικό εναγκαλισμό της με το Δία, απέκτησε τον Λακεδαίμονα, τον επώνυμο ήρωα της περιοχής.

Οι ελάχιστοι μόνιμοι κάτοικοι των μοναχικών αγροικιών μιλούν πια συχνά για «τον καθηγητή» που έδωσε έναυσμα στις μνήμες τους.

Θεωρώντας αδύνατο να βρεθεί κάποιος που διάλεξε να εξαφανιστεί στις χαράδρες του βουνού, θυμούνται παρόμοια -αλλά μακάβρια- περιστατικά που σημάδεψαν την αγριότητα της φύσης του Tαΰγετου. Xαμένοι τουρίστες που κατατσακίστηκαν στις απότομες πλαγιές, ένας ελληνοαμερικανός επιχειρηματίας που έκανε το λάθος να επενδύσει στην περιοχή και η εξασφαλισμένη αποτυχία τον οδήγησε στην αυτοκτονία στον Kαιάδα και άλλα παρόμοια.

«Tέλειο έγκλημα»

Ο Kαιάδας παραμένει μυστήριο. H θέση του εντοπίστηκε μόλις το 1983, κοντά στο χωριό Tρύπη. Tα οστά που βρέθηκαν εκεί έπεισαν τους αρχαιολόγους για την ταυτότητα του σπηλαίου. Kαι όμως. Yπάρχουν μαρτυρίες στα κείμενα του Θουκυδίδη που αναφέρουν τη μαζική εκτέλεση 2.000 ειλώτων στον Kαιάδα, πράξη που θα μπορούσε σήμερα να χαρακτηριστεί «τέλειο έγκλημα», μια και δεν υπάρχει κανένα ίχνος από αυτούς. Iσως εδώ να βοήθησε και η φύση με τον καταστρεπτικό σεισμό του 464 π.X. που προκάλεσε κατολισθήσεις και διαμόρφωσε το χάσμα όπως είναι τώρα.

Περίπου είκοσι χιλιόμετρα νότια της Σπάρτης υπάρχει το χωριό Λιαντίνα. H γενέτειρα του καθηγητή, που άλλαξε το όνομά του παίρνοντας εκείνο του χωριού του. Aκριβώς πάνω από τη Λιαντίνα ορθώνεται η νοτιότερη απόληξη του Tαΰγετου, όπου δεσπόζει ο πυραμιδικός λόφος. Eκεί όπου ο ιδανικός αυτόχειρας καθηγητής διάλεξε να ξεκινήσει το δικό του θρύλο -υπερβολή ή όχι, ο τοπικός πληθυσμός πλάθει ήδη το νέο μύθο του Tαΰγετου. Στο ιδανικό του τοπίο…

 liantinis.org

Σχετικά με τις διαφημίσεις

20 Σχόλια to “Ο Λιαντίνης,ο Ταϋγετος και ο θρύλος…”

  1. ΖΟΥΜΕ ΕΝΑ ΝΕΟ 1922 said

    ΠΟΣΟ ΜΑΣ ΛΕΙΠΕΙ..

  2. Antonis.p said

    προσωπική άποψη,παραπλανημένος,τον “κατάπιε” η ίδια του η φιλοσοφική πίστη……

    • ΓΕΩΡΓΙΟΣ said

      ΤΟΝ ΚΑΤΑΠΙΕ ΚΑΙ ΤΟΝ ΟΔΗΓΗΣΕ ΣΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΚΟΛΑΣΗ, ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ…ΔΥΣΤΥΧΩΣ. ΔΙΟΤΙ ΗΤΑΝ ΠΟΛΥ ΑΞΙΟΛΟΓΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ. ΚΑΙ ΠΟΛΥ ΑΓΑΠΗΤΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ. ΙΔΙΩΣ ΣΤΟΥΣ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ.

      • Antonis.p said

        αυτό που ζηλεύουμε στους άλλους ειναι η δύναμη,το πάθος που υποστηρίζει κάποιος τις πεποιθήσεις του.

      • ARIS said

        αυτος ηταν ελλην με την αρχαια κλασσικη ενοια τι ορθοδοξια και κουραφεξαλα λεμε τωρα?

  3. ΜΑΧΗΤΗΣ said

    Λιγοι τον καταλαβαν…..

    Μοναδικος που το λογο και την πιστη του..τα εκανε πραξη!

    Και …Ο ΜΟΝΑΔΙΚΟΣ , ΠΟΥ ΝΙΚΗΣΕ ΤΟ ΧΑΡΟ……….

    • Antonis.p said

      πολλές φορές η “πίστη” μας γίνεται αυτοκαταστροφική.

      • ΜΑΧΗΤΗΣ said

        Εξαρταται9 πως ειναι η φιλοσοφια σου στη ζωη…

        Ποιες ειναι οι αξιες του καθε ανθρωπου……

        Οι 300 και ο Λεωνιδας…αυτοκαταστραφηκαν ..οταν ..ΑΠΟΦΑΣΙΣΑΝ ?????

  4. Γεωργιος Νικολακακος said

    Ο Λιαντίνης (Δημητρης Νικολακακος) ήταν ξαδελφός μου καί είχα πολλες συζητησεις μαζι.Ποτέ δέν εδειξε οτι ηταν ένας εραστής τού θανάτου. Πολλοι έχουν αναγάγει τήν πράξι τής αυτοκτονίας του σε υπερτατη ηθική πράξη. Γιά μένα ο σκοπός τής Φιλοσοφίας είναι αυτός που ωρισε ο Πλάτων, δηλαδή. σκοπός της φιλοσοφίας και της γνώσης είναι η ηθικο-πολιτική αναγέννηση της κοινωνίας. Ο Πλάτων θεωρεί βασική την ανάγκη αναγέννησης του κόσμου με βάση μια τάξη θεμελιωμένη στις αξίες που μόνο ο φιλόσοφος είναι σε θέση να αντιληφθεί. Συνεπώς ο Λιαντίνης δέν επέλεξε τόν δρόμο πού θά πρέπει νά ακολουθήση ένας πραγματικός φιλόσοφος

    • Antonis.p said

      όταν προχωράς μπροστά με μόνο σου εφόδιο την πίστη που έχει διαμορφώσει το μαυλό σου,χωρίς αυτή να την βάλεις σε μία διαδικασία έκθεσης,παρά-μόνο σου γίνετε (η πίστη) ένα είδος παρωπίδων,αργά η γρήγορα θα καταλήξη σε παραφροσύνη-παράνοια-πάθος-παγίδα κτλ,απο προσωπική αναζήτηση βγάζω αυτό το συμπέρασμα.

    • ΜΑΧΗΤΗΣ said

      Ξαδελφια εισαστε…οχι το Ιδιο, ενα και το αυτο…..!

      Εσυ την ονομαζεις αυτοκτονια…

      αυτος απεδειξε ..ΑΠΟΦΑΣΗ- ΠΡΟΚΛΗΣΗ και ΕΠΙΛΟΓΗ!

      Εχετε….διαφορα…στην ουγια…..

      Μας λες τη δικη σου φιλοσοφια (?)

      αλλα φαινεται οτι δεν καταλαβες ποτε τη δικη του!!!!!!

      • Γεωργιος Νικολακακος said

        Αφού εσυ καταλαβες την δική του ακολουθησε την πορεια του.

      • ΜΑΧΗΤΗΣ said

        Την ακολουθω απο θεση ΕΛΛΗΝΑ ΜΑΧΗΤΗ…..
        με εμαθε και ο Μεγας….να μην αισθανομαι το ΦΟΒΟ!!!!
        Aστο…θα σε κουρασω……
        μακραν ..κεφαλι που λεμε στον ιπποδρομο…..
        ακου…..αυτοκτονια……!!γραμμενο μαλιστα !!!!!
        απο ξαδελφο!!!!!!
        Μεταξυ μας….μηπως τον ζηλευές;;;;;;;

      • Γεωργιος Νικολακακος said

        Δέν εχω να ζηλεψω τιποτα απο αυτον. Πες μου ΄ποια ειναι η ετυμολογικη σημασια του αυτοκτονω; Το πρωτο συνθετικο δεν σημαινει κάνω κατι εξ ιδιας χειρος καί το δευτερο θανατωσις (κτονος); H διαφορα μας ειναι οτι εγω δεν λοιδωρω τον νεοελληνα καί δεν υμνω τόν θάνατο. Επίσης δεν περιγραφω τον ερωτα με φιλολογικες πομφολυγες. Αυτές ηταν οι ασχολιες του Λιαντινη. Αφου ο Λιαντινης πιστευε οτι τιποτα δεν εκπορευεται απο κάποια υπερβατική πηγη, γιατι δίνεις υπερβατική διασταση στην πραξη του;

      • Jimmy said

        Mαχητή σου δείχνει να ζηλεύει ο άνθρωπος με αυτά που γράφει; Τί είναι αυτά που λές;;;

      • ΜΑΧΗΤΗΣ said

        απαντηση

  5. kkllll said

    η οξυδερκεια του παντα με γοητευε οι χριστιανοι υπαρχει βιντεο αν υπαρχει ακομα στο ουτουμπε τον πελεμησαν και αυτον
    ειχε μιλησει και για τους εβραιους οχι τα καλυτερα επισης να σας πω

    ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΕΛΛΟΠΟΝΗΣΟΣ

  6. Μυρμιδών said

    Σ’ εκείνο λοιπόν τον περίπατο στον κήπο, η Μαργαρίτα σταματά ξαφνικά, κοιτάζει το Φάουστ στα μάτια, και τον ρωτάει:

    Πιστεύεις στο θεό;

    Glaubst du an Gott?

    Αυτή είναι η ξακουστή Ερώτηση της Μαργαρίτας[iii].

    Το βάρος και την αξία της, που την έκαμαν οδηγητική για τη μέθοδο έρευνας του προβλήματος του θεού από τη σκοπιά της επιστήμης, η ερώτηση τα οφείλει στην απόκριση κυρίως που έδωκε ο Φάουστ.

    Με άλλα λόγια είναι, όχι η ερώτηση της Μαργαρίτας αλλά η απόκριση του Φάουστ που γεννά το βαθύπλουτο του προβλήματος.

    Παρόμοια, όπως είναι, όχι ο έρωτας του Δία για τη Λήδα στον Ευρώτα που γέννησε την αθάνατη Ιλιάδα, αλλά η Ελένη. Η απάντηση, δηλαδή, που έδωκε η Λήδα στον έρωτα του Δία.

    Ποιος τολμάει να ειπεί πιστεύω στο θεό;

    Ποιος τολμάει να ειπεί δεν πιστεύω στο θεό;

    Έτσι αποκρίθηκε ο Φάουστ στην ερώτηση της Μαργαρίτας.

    Η θέση αυτή ανθρώπινα συνιστά τη μόνη δυνατή απόκριση που μπορεί να δοθεί στο ερώτημα. Είναι η απόκριση, σύμφωνα με τη Λογική επιστήμη, που καταργώντας την αρχή της αντίφασης δέχεται το τρίτο,καθώς αλληλοαναιρεί το πρώτο και το δεύτερο. Όπως έδειξε και στη Φυσική εντελώς πρόσφατα η αρχή της Απροσδιοριστίας. Στο tertiumnon daturο Φάουστ θα απαντήσει: tertium datur, τρίτον χωρεί. Κάπου ανάμεσα Τρίτη και Τετάρτη πρέπει να παράπεσε η αληθινή σου μέρα, που είπε ο Ελύτης προτού γεράσει.Και τα χάσει.

    Εάν είμαι άνθρωπος, κατά την έννοια ότι έχω συνείδηση των ορίων μου και επίγνωση του πόσο βαθύ είναι το πρόβλημα του όντος, δεν είναι δυνατό να δώσω άλλη απόκριση στην ερώτηση της Μαργαρίτας.

    Όταν στην ερώτηση αποκριθώ, ναί!πιστεύω στο θεό, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόκαρδα και στενόμυαλα, κάτι που δεν το ξέρω, σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός. Και η επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω από τα όρια της με την παρατήρηση: διότι λες ανοησίες.

    Όταν στην ερώτηση αποκριθώ, όχι! δεν πιστεύω στο θεό, γίνομαι αυτοστιγμεί μωρός. Γιατί δέχομαι στενόκαρδα και στενόμυαλα, κάτι που δεν το ξέρω, σαν αληθινό. Καταντώ δογματικός. Και η επιστήμη θα με πετάξει αυτόματα έξω από τα όρια της με την παρατήρηση: διότι λες ανοησίες.

    Τι απομένει να αποκριθώ; Αυτό ακριβώς είναι το λεπτό σημείο, που γεννά την ανεξάντλητη γονιμότητα του προβλήματος.

    Το πνεύμα και το νεύμα του Γκαίτε είναι το εξής. Ό,τι σου μένει και ό,τι σου δίνεται είναι εκείνο το σημείο, το άπειρα ελάχιστο ανάμεσα στο όχι και το ναι, να το ευρύνεις, να το πλατύνεις, να το βαθύνεις, να το εκτείνεις. Να το μεταχειριστείς μ’ έναν τέτοιο τρόπο απόπειρας,και δοκιμασίας, και βασανισμού, και αγωνίας, ώστε από το απειροελάχιστο σημείο να δημιουργήσεις διάσταση, και έκταση, και διάρκεια, χώρο και χρόνο.

    Να πλάσεις, δηλαδή, από το ανάμεσα στο ναι και στο όχι ζωή, αλήθεια, και ύπαρξη.ΝΑ ΠΛΑΣΕΙΣ , ΔΗΛΑΔΗ, ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΝΑΙ ΚΑΙ ΣΤΟ ΟΧΙ ΖΩΗ,ΑΛΗΘΕΙΑ ΚΑΙ ΥΠΑΡΞΗ

    Απο την Γκεμμα του

    ΚΑΛΟ ΤΑΞΙΔΙ ΔΑΣΚΑΛΕ ΟΙ ΤΕΛΙΟΙ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΔΟΞΑ ΤΕΛΙΚΑ

  7. ΤΑΛΩΣ said

    Ενδιαφέρον άνθρωπος και ανατρεπτικός σαν τον ΣΩΚΡΑΤΗ. Διάλεξε το δικό του κώνειο για να φύγει απο την ζωή.Σιωπηλά και γαλήνια.Για μένα συγκαταλέγεται στους μεγάλους φιλοσόφους μας.

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 172,315 other followers

%d bloggers like this: