www.olympia.gr

Το φιλότιμο μας, θηλιά στον λαιμό τους, όχι στον δικό μας. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Θέματα πανελληνίων εξετάσεων 2012 – ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Αναρτήθηκε από τον/την filologos10 στο Μαΐου 21, 2012

αἰέν ἀριστεύειν

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 

Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΔΕΥΤΕΡΑ 21 ΜΑΪΟΥ 2012
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)

ΚΕΙΜΕΝΟ

Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης

Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα του νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στο Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στο συνάνθρωπο.
Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης, το αρχαίο άγαλμα (μεμονωμένο ή ως αναπόσπαστο μέρος αρχιτεκτονικού συμπλέγματος) καθαγιάζει και αγλαΐζει1 τους χώρους της πόλης. Σήμα ανάτασης ψυχικής και ορόσημο πανάρχαιας μνήμης, θυμίζει στους πολίτες την αμέριστη ευθύνη τους για τη συνοχή της κοινωνικής ομάδας και ορθώνεται εγγυητής της ιστορικής αλληλεγγύης του συνόλου. Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας, έτσι όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία και έτσι όπως την ορίζει η πλατιά ειρηνευτική κίνηση του θεϊκού βραχίονα στο αέτωμα του ολυμπιακού ναού. Κίνηση που αναδεικνύει τον Απόλλωνα ρυθμιστή στη διαμάχη του ανθρώπου με το ζώο, με το μυθικό Κένταυρο, στην Ολυμπία, και οργανωτή της ζωής μέσα στο φως του λόγου. Το πέρασμα από το μύθο στο λόγο έγινε, χάρη στην τέχνη, άγαλμα, θέαμα και θεωρία. […]
Το πέρασμα από το ζώο, την άγρια φύση και τους αγρούς, στο δομημένο άστυ και στην οργανωμένη πόλη, ας πούμε τη θεϊκή μετάβαση από την κυνηγέτιδα Άρτεμι στην πολιάδα Αθηνά, δηλώνει με κάθε της μορφή και σε κάθε της βήμα η αρχαία ελληνική τέχνη, πρώτη αυτή εγρήγορση του ανθρώπου στον κόσμο του ελεύθερου πνεύματος. Αυτό ίσως είναι το συνοπτικό μέγιστο μάθημα του αρχαιοελληνικού βιώματος, των ανθρώπων που πρώτοι σμίλευσαν στο ξύλο, στην πέτρα και στο μάρμαρο, τη μορφή της εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς. Μαρτυρεί για τα λεγόμενά μου το αινιγματώδες χαμόγελο του αρχαϊκού κούρου και η ανείπωτη έκπληξη στο βλέμμα της κόρης μέσα στην πολύπτυχη φορεσιά της.
Ιδού η απαρχή της προσπάθειας για γνώση και για αυτογνωσία, ιδού το πρώτο ερωτηματικό, το για πάντα αναπάντητο, ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου έργου, δημιουργός δηλαδή θεών. Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο. Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς διδάσκει η αρχαία αισθητική, στην προσπάθειά της να αιχμαλωτίσει την τέλεια μορφή την πάντα μετέωρη και πάντα τεταμένη προς μια ιδεατή πληρότητα, προς ένα αέναο γίγνεσθαι. Να γιατί η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή: είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός, αυτή που δεν γνώρισε αμηχανίες και αγνοεί τα αδιέξοδα, γι’ αυτό και εμπνέει κάθε αναγέννηση, γι’ αυτό και μένει η βάση κάθε πνευματικής παλιννόστησης προς το ουσιώδες, δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας.
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ
Πολιτισμός και Ελληνισμός
Προσεγγίσεις, Αθήνα 2007
(Διασκευή)

1 αγλαΐζω=λαμπρύνω

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
Μονάδες 25

Β1. Η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή. Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε μία παράγραφο (70-90 λέξεις).
Μονάδες 10

Β2. α) Να βρείτε τους δύο τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με μία αναφορά για κάθε τρόπο (μονάδες 6).

β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τέσσερις λέξεις ή φράσεις με μεταφορική σημασία (μονάδες 4).
Μονάδες 10

Β3. α) επίτευγμα, δαμάσει, μετάβαση, πληρότητα, ουσιώδες: Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).

β) έλλογη, κοντά, συνοπτικό, φυσικής, αιχμαλωτίσει: Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
Μονάδες 10

Β4. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στις παρακάτω φράσεις και να τις μετατρέψετε στο αντίθετο είδος:

-Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας (μονάδες 2).
-Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο (μονάδες 3).
Μονάδες 5

Γ1. Σε ημερίδα του δήμου σου με θέμα «Τέχνη και Ζωή» συμμετέχεις ως εκπρόσωπος του σχολείου σου με εισήγηση 500-600 λέξεων. Στην εισήγηση αυτή αναφέρεσαι στην προσφορά της Τέχνης στους νέους σήμερα, καθώς και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί το σχολείο να συμβάλλει στην ουσιαστική επαφή τους με αυτήν.
Μονάδες 40

About these ads

15 Σχόλια to “Θέματα πανελληνίων εξετάσεων 2012 – ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ”

  1. Παλαιοελληνικός είπε

    Ωραία τα βλέπω τα θέματα.

  2. Διηδάμεια είπε

    Τώρα θυμήθηκα γιατί διάβαζα με χαρά μόνο τα θετικά μαθήματα και σιχαινόμουν τα φιλολογικά.

    Αναρωτιέμαι ποιος θα είναι ο μέσος όρος βαθμολογίας πανελληνίως…

    • Maria είπε

      Κι εγω αλλα τωρα μου λειπουν.. ειδικα τα μηνυματα τους..

      • Διηδάμεια είπε

        Τώρα μπορείς να επιλέγεις εσύ τι θα διαβάσεις.

        Το μόνο κακό που μου συνέβη είναι που η μάνα μου δεν φρόντισε να μάθω αρχαία.

      • Κόριννα είπε

        Διηδάμεια

        Ποτέ δὲν εἶναι ἀργὰ γιὰ τίποτα.

        Πᾶρε τὰ βιβλία τῆς Τζιροπούλου-Εὐσταθίου καὶ μᾶθε τα μόνη σου.

        Εἶναι τόσο ὡραῖα.

        Πρόσεξε ὅμως,θέλει καί λίγο κόπο,διότι μή ξεχνᾶς ὅτι ἡ “Παιδεία” βγαίνει ἀπὸ τὸ “Παιδεύω”,καὶ ὅπως εἶπε ὁ Ἰσοκράτης,πού μετὰ τὸ ἔκλεψε καὶ τὸ εἶπε καὶ ὁ Ἀπόστολος Παῦλος: “οἱ ρίζες τῆς Παιδείας εἶναι πικρές(θέλει κόπο)ἀλλά οἱ καρποί εἶναι γλυκεῖς”.

        Καί ὅπως μοῦ ἔλεγε ὁ γέρο-πατέρας μου πού τοῦ ὀφείλω τὴν ἀγάπη μου στὴν μελέτη,”ὅλα μπορεῖ νά τά χάσης ἀλλά τήν γνῶσι ποτέ.”

        Φρόντισε νὰ τὰ μάθης καὶ νὰ διδάξης καὶ τὸ πιτσιρίκι ποὺ ἔρχεται μέ τὸ καλὸ.

      • Διηδάμεια είπε

        Για το μικρό θα φροντίσω.

        Και για μένα θα φροντίσω μόλις ξελαμπικάρω.

        Τι στο διάολο…τρεις ξένες γλώσσες έμαθα χώρια τα “νέα” και θα κολλήσω στην “μάνα” τους;; :lol:

        Πάντως για γέλια και για κλάματα Κόριννα..
        Βρέθηκα σχετικά πρόσφατα σε τάξη μαθητών γ’ λυκειου και σε ερωτήματα της καθηγήτριας για τα συνώνυμα, αντώνυμα και ταυτόσημα λέξεων που τους έλεγε δεν γνωρίζαν!!!

        Ένα μάλιστα δεν γνώριζε τη διαφορά μεταξύ συνώνυμου και ταυτόσημου! Δηλαδή πόσος εκφυλισμός πια;;; Οι γονείς τι κάνουν;;;;

  3. ΜΟΥΜΙΑ είπε

    Ο Κύριος Άδωνις Γεωργιάδης είναι ίσως ο τελευταίος πολιτικός ρήτωρ ενός παρηκμασμένου πολιτικού συστήματος. Εκτιμώ ότι είναι το κατάλληλο άτομο για την θέση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Στις 17/6 του δίνουμε ισχυρή εντολή και σε αυτόν και στον κύριο Αντώνη Σαμαρά για μια νέα φιλοευρωπαϊκή δεξιά.

    • Ο άλλος είπε

      Ρήτορας ο Μπουμπούκος? Έλα μ@υ&ι στο τόπο σου! Στριγγλίζει ως μελλοθάνατο πετεινάρι, με λίγο τσίγκλιμα χάνει πλήρως τον ειρμό τον σκέψεων του, και ο λόγος του είμαι αχταρμάς αρχαϊζουσας, καθαρεύουσας και δημοτικής. Ο σύγχρονος Δημοσθένης λοιπόν.

    • NIKHTAΣ είπε

      ΜΟΛΙΣ ΓΥΡΙΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΛΟΓΙΣΤΡΙΑ .Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΗΣ ΨΗΦΟΥ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΗ ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ
      ΜΟΥ ΕΙΠΕ ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΛΗΡΩΣΩ ΕΦΟΡΙΑ
      ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ ΤΗΝ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΣΑΣ ΔΗΛΩΣΗ ΚΑΙ ΟΠΟΙΟΣ ΣΩΘΕΙ ΣΩΘΗΚΕ

    • ΑΓΑΜΕΜΝΩΝ είπε

      Άδωνις Γεωργιάδης:Η αντιπροσωπευτικότερη ”Κατίνα΄΄ της πολιτικής μας ζωής!Επίσης χαρακτηριστικό δείγμα μπασκλασαρίας προς αποφυγή!

    • Κόριννα είπε

      ΜΟΥΜΙΑ

      συμφωνῶ ὅτι κάνει γιὰ τὴν θέσι αὐτὴ ΑΝ ἐκμεταλλευθῆ τὴν κυρία Τζιροπούλου καὶ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο διδάσκει τὰ Ἀρχαῖα,ἀλλά τὸ σύστημα στὸ ὁποῖο ὑπεκλήθη δὲν θὰ τοῦ τὸ ἐπιτρέψη.

      Ἄλλωστε ἔχει γίνει ἀντιπαθέστατος καὶ ἀνήκει σέ κόμμα ἀπὸ τὸ ὁποῖο ἔφυγα καὶ δὲν ματαξαναγυρνάω.

      Εἶναι τό κόμμα μὲ τοὺς καραγκιόζηδες ἡ ΝΔ.
      Δυστυχῶς.

      Ὁ Γεωργιάδης ἄν ἦταν πατριώτης,καθώς καὶ οἱ ἄλλοι πού πῆγαν ἤ πηγαίνουν ἐκεῖ,θὰ πήγαιναν μὲ τὸν Καμμένο καί δὲν θὰ εἶχαν ποτέ ψηφίσει τὸ Μνημόνιο.

  4. Ανεξιχνίαστος είπε

    Ωραίο και επίκαιρο το θέμα. Τα παιδιά φαντάζομαι με τόσα ερεθίσματα που έχουν τελευταία, θα κατάφεραν πολύ γλαφυρά να εκφράσουν τη γνώμη τους για την προσφορά της τέχνης της κωλοτούμπας στη ζωή τους…

  5. gk είπε

    κειμενο της Αρβελερ. ημαστε αξιοι της τυχης μας ,τα παιδια μας γραφουν εκθεση σε κειμενα ανθελληνων…

  6. Reblogged this on ΤΟ ΠΙΤΣΙΡΙΚΙ.

  7. fwteinh είπε

    ma ti thema htan auto?kai paei sto diaolo to thema…to keimeno?????????den gnwrizan pws auto to keimeno tha to diavazan paidia 17xronwn….?ti nomizete pia pws eimaste?ntroph se autous pou epilegoun tetoia themata kai mas gaman thn psuxologia….kanoume toso kopo ena xrono twra mh sas pw xronia…kanoume oneira…kai erxetai auto to kwlo keimeno apo thn kuria elenh glukatzh pou to egrapse… pou pragmatika mporei na fanw kakia alla eimai aganakthsmenh ths euxomai oti xeirotero se authn kai osous epeleksan to keimeno….gt na kanoume oneira?an apo ta 17mas mas ta kovoun etsi apla….me ti psuxologia na grapsoume ta epomena ?egw kai osoi den egrapsan kala,gt nomizw pws einai polloi…

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 75,696 other followers

%d bloggers like this: