Πάσχα του 1821: Ο Νικολάκης Μητρόπουλος υψώνει τη σημαία με το σταυρό στα Σάλωνα .

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

cebdceb9cebacebfcebbceaccebaceb7cf82 cebcceb7cf84cf81cf8ccf80cebfcf85cebbcebfcf82 2
Ο Νικολάκης Μητρόπουλος υψώνει τη σημαία με το σταυρό στα Σάλωνα, την ημέρα του Πάσχα του 1821.

Ο Γάλλος ζωγράφος Λουί Ντυπρέ(1789-1837), επισκέπτεται την Ελλάδα το Φεβρουάριο του 1819, διατρέχει την Κέρκυρα, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Στερεά, τα περίχωρα της Αττικής και τα νησιά του Σαρωνικού, συνεχίζει την περιήγησή του στην Κωνσταντινούπολη και κατόπιν προσκεκλημένος του Μιχαήλ Σούτσου φτάνει  στο Βουκουρέστι. Ζωγραφίζει πρόσωπα, τοπία, ιστορικές και θρησκευτικές σκηνές. Τα έργα του από την Ελλάδα δημοσιεύθηκαν το 1825 στο μνημειώδες εικονογραφημένο ταξιδιωτικό χρονικό, Voyage à Athènes et à Constantinople, με υπότιτλο,  ou collection des portraits, de vues et costumes grecs et ottomans = Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, μια συλλογή από πορτραίτα, τοπία, ελληνικές και οθωμανικές ενδυμασίες.

Το λεύκωμα περιλαμβάνει μια και μόνη πολεμική σκηνή με τίτλο «Ο Νικολάκης Μητρόπουλος* υψώνει τη σημαία με το σταυρό στο φρούριο των Σαλώνων».
* Μητρόπουλος Νικολάκης, αγωνιστής του 1821, Ζάτουνα Γορτυνίας.
Ο Δρ Μανώλης Βλάχος στο, Louis Duprè, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη”, εκδόσεις Ολκός, Αθήνα, 1994, γράφει – αναλύει  τη σκηνή:
Η μορφή του αγωνιστή, που έπειτα από σκληρή μάχη κατορθώνει να υψώσει την ελληνική σημαία στα τείχη των Σαλώνων, προβάλλεται πολύ περισσότερο από το πολεμικό επεισόδιο, έχει δε φιλοτεχνηθεί με την έμφαση και την επιμέλεια που ο ζωγράφος επιφυλάσσει στο πορτραίτο. Το γεγονός, εντούτοις, ότι ο άνδρας εικονίζεται στο περιβάλλον της μάχης επιτρέπει να θεωρηθεί η παράσταση πολεμική σκηνή.
Ο ζωγράφος σημειώνει στο οδοιπορικό του: «Θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω έναν από τους ήρωες που έστησαν επάνω στα τείχη αυτά τη σημαία του σταυρού». Ως παρουσίαση νοείται μόνον η ζωγραφική σύνθεση, διότι ο Μητρόπουλος δεν αναφέρεται πουθενά αλλού.
Τον αγωνιστή, εντούτοις, ο καλλιτέχνης γνώρισε στη Ρώμη το 1824, από τον οποίο και έμαθε τη διεξαγωγή της μάχης. Η γνωριμία αυτή είναι ο λόγος που έκαμε τον Dupre να περιλάβει στο λεύκωμα τη μοναδική ιστορική σκηνή από την Επανάσταση· το γεγονός, δηλαδή, ότι διέθετε έναν από τους συντελεστές του Αγώνα και την προσωπική γνώση του τόπου.
Θα παρατηρηθεί, εξάλλου, ότι ο ζωγράφος περιόρισε την παράσταση του επεισοδίου στην προσωπογραφία κυρίως του Μητρόπουλου και σε μια υποτυπώδη δήλωση του χώρου. Δεν πρέπει να λησμονηθεί, ακόμη, ότι η απαίτηση της προσωπικής μαρτυρίας απέκλεισε από το λεύκωμα σπουδαιότερες μάχες και πολύ γνωστότερους αγωνιστές. Η πρώτη εντύπωση από τον πίνακα είναι ότι περιγράφει την τελευταία φάση της μάχης· τη δραματική άνοδο του σημαιοφόρου στις επάλξεις του φρουρίου, για να στήσει εκεί τη σημαία. Η παράσταση όμως θα μπορούσε να ερμηνευθεί και αντίστροφα: πρόθεση του καλλιτέχνη ήταν να απεικονίσει προπάντων τη μορφή του πολεμιστή, η οποία κατ’ ανάγκην επέσυρε και το ανάλογο περιβάλλον.
Αν και η μάχη ήδη έχει κριθεί, στις επάλξεις η συμπλοκή συνεχίζεται. Ανάμεσα στους νεκρούς του πρώτου επιπέδου, που κείτονται στις βαθμίδες, και τους άνδρες που πολεμούν στο βάθος ορθώνεται ο σημαιοφόρος. Τα πόδια του πατούν το πτώμα και τα όπλα ενός Τούρκου, με το αριστερό χέρι κρατά τη σημαία ενώ με το δεξί του σφίγγει το σπαθί. Στο λαβωμένο πρόσωπο, καθώς αιφνίδια στρέφεται στο θεατή, διαγράφεται η αποφασιστικότητα, η βίαιη έξαρση του πολέμου και η ικανοποίηση της νίκης.
Η προσεκτική θεώρηση του έργου αποδεικνύει ότι ο ζωγράφος, πέρα από τους εμφανείς προσωπογραφικούς στόχους, θέλησε να επισημάνει τη σπουδαιότητα του ιστορικού γεγονότος και να το προτείνει ως σύμβολο της Επανάστασης. Η οργάνωση της σύνθεσης και η λειτουργία των διαφόρων θεματικών ή μορφολογικών στοιχείων, που δρουν ως επί μέρους σύμβολα, εκεί κατατείνουν. Το σύνολο σχεδόν του θέματος – ο Μητρόπουλος, η σημαία και οι δύο νεκροί, ο Έλληνας και ο Τούρκος – περιέχεται στη θαυμάσια διαρθρωμένη πυραμίδα, η οποία ενώ εγκλείει εντονότατη δράση, συγκρατεί στέρεα την ισορροπία του σχήματος.
Ο ιστός της σημαίας χωρίζει την παράσταση σε δύο άνισα ορθογώνια, το αριστερό και ευρύτερο όπου επικρατεί ο πυρετός της μάχης, και το δεξιό που καταλαμβάνεται ολόκληρο από τον νεκρό Έλληνα. Η κατακόρυφος του ιστού αποτελεί το όριο πέρα από το οποίο η συμπλοκή δεν επεκτείνεται αλλά απωθείται προς τα αριστερά, προκειμένου να εκτεθεί με άνεση ο μαχητής που πέθανε σφίγγοντας την άκρη της σημαίας στο στήθος του. Το πρόσωπό του και το πρόσωπο του Μητρόπουλου, καθώς εντάσσονται στην ίδια ευθεία, αποτελούν δύο όψεις του αγώνα για την ελευθερία· τη θυσία και τη νίκη.
Η ιδέα επαναλαμβάνεται από τα σπαθιά των δύο Ελλήνων. Η επιτυχής έκβαση της μάχης δηλώνεται και από το ότι ο ιστός, με το σταυρό στην κορυφή, πατά, εάν προεκταθεί, επάνω στο σαρίκι του νεκρού Τούρκου. Η λειτουργία της σημαίας στη σύνθεση είναι ευρύτερη: κατ’ αρχήν, οι μεγάλες καμπύλες που σχηματίζονται από τον βίαιο άνεμο εγκαθιστούν το ιδεώδες πλαίσιο προβολής του Μητρόπουλου, αυξάνουν την ένταση και προοιωνίζονται το θρίαμβο, αποτελούν όμως και ισχυρές ανασταλτικές ωθήσεις προς τα αριστερά, δυσχεραίνουν την ανάβαση του σημαιοφόρου και τον υποχρεώνουν να εντείνει την προσπάθειά του.
Με το σώμα ολόκληρο – τον τεράστιο λοξό άξονα – φαίνεται να στηρίζει με δύναμη τη σημαία και να σφαλίζει την κατακόρυφο. Θα επισημανθεί ακόμη η δημιουργία του σχήματος S, που προκύπτει από τις καμπύλες της σημαίας και την παρυφή της φουστανέλας, στο οποίο φαίνεται να εγγράφεται η μορφή του. Εμφανής είναι η κλασική αντίληψη που διέπει τον πίνακα σε ό,τι αφορά την οργάνωση των διαφόρων στοιχείων του, αλλά και η ρομαντική διάθεση από την οποία διαπνέεται, ιδιαίτερα αισθητή στην ηρωική έξαρση που χαρακτηρίζει τη μορφή του σημαιοφόρου.
Το έργο, σύμβολο της εξέγερσης του ελληνισμού, «εικονογραφεί» κατάλληλα τη φράση του Dupre: «Σήμερα, το έθνος αυτό, οργισμένο από το μέγεθος της συμφοράς και εμπνεόμενο από τη μνήμη και το μίσος, ορθώθηκε για να πολεμήσει το δυνάστη και να ξεπλύνει στο αίμα τη μακροχρόνια και ωμότατη προσβολή». Η διττή φύση του έργου παραπέμπει έμμεσα στους πόλους των επιδράσεων που έχει δεχθεί τούτο. Ως σύνολο, η παράσταση φαίνεται μάλλον προσωπική σύνθεση του καλλιτέχνη. Εντούτοις, τα επί μέρους στοιχεία έχουν άμεση σχέση με την πολεμική εικονογραφία της εποχής. Ο κύκλος του David και οι ρομαντικοί, με επικεφαλής τον Delacroix, ασφαλώς συνέβαλαν στη δημιουργία του έργου. Πηγή

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σάλος με την στήριξη του Γιώργου Κύρτσου στον Νίκο Ανδρουλακη

Σε ανάρτηση του ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Στους κερδισμένους από τις πρωτοβουλίες Τσίπρα είναι ο Ανδρουλάκης. Ο Τσίπρας εμφανίστηκε έτοιμος να ηγεμονεύσει στον χώρο της αντιπολίτευσης.Ζήτησε...

Ο απόλυτος εξευτελισμός της Ευρώπης από το διεφθαρμένο υποκείμενο που μέχρι και η Ουρσουλα την κατέστησε «άνευ χαρτοφυλακίου»…

Και όλα αυτά, μέσα στο Κατάρ! Την κοιτίδα της τρομοκρατίας και της σουνιτικής ισλαμικής λαίλαπας που πλημμυρίζει την πολιτισμένη Ευρώπη Η Κάγια Κάλλας απέφυγε να...

Στην Εστία της Κυριακής: Ρήτρα «Πρεσπων» του Αιγαίου απαιτουν Exxon Mobil και Chevron

Ρήτρα «Πρεσπων» του Αιγαίου απαιτουν Exxon Mobil και Chevron των ΜΑΝΩΛΗ ΚΟΤΤΑΚΗ - ΜΥΡΝΑΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥΌρος γιά τήν υπογραφή της τελικης συμφωνίας εξορύξεων του ορυκτου πλούτου...

Όχημα έπεσε πάνω στην Χριστουγεννιάτικη Αγορά στη Γουαδελούπη!

Το όχημα έπεσε πάνω σε πλήθος που βρισκόταν σε χριστουγεννιάτικη εκδήλωση στην πλατεία Schoelcher στην Sainte-Anne της Γουαδελούπης, τραυματίζοντας 17 άτομα, συμπεριλαμβανομένων παιδιώνΤρία θύματα...

Σαχίνης – Σμαραγδής – Παύλος: Η δολοφονία του Καποδίστρια ήταν αυτοκτονία του Ελληνισμού

Στο ακόλουθο βίντεο μπορείτε να παρακολουθήστε την παρέμβασή του Παναγιώτη Παύλου  στη χθεσινή (5/12/2025) εκπομπή της ΚΡΗΤΗ TV, «Αντιθέσεις» με τον Γιώργο Σαχίνη, στη...

Στην Κυριακάτικη Δημοκρατία: Όργιο απευθείας συμβάσεων

Αποκαλυπτική και αυτή την Κυριακή η Εφημερίδα ΔημοκρατίαΤην Κυριακή 07.12 για πρώτη φορά με την κυριακάτικη «δημοκρατία»: Βασίλειος Β’ ο Βουλγαροκτόνος 1000 χρόνια από τον...

Από την πρώτη στιγμή είχαμε πει ότι το ερπετό από την Κολομβία, η María Ángela Holguín, είναι υποχείριο του Κατάρ και της Τουρκίας

Η δήλωση της επιβεβαιώνει περίτρανα ότι υπηρετεί τα συμφέροντα του δολοφόνου κατακτητή. Δεν υπάρχει «Τουρκική πλευρά της Κύπρου», αλλά κατεχόμενη Κύπρος.Δεν υπάρχουν «δυο ηγέτες» στην...

Το Ηνωμένο Βασίλειο δίνει 3 χιλιάδες λίρες σε 700 αλβανικές οικογένειες για να φύγουν οικειοθελώς

Στις αλβανικές οικογένειες που η Βρετανίδα υπουργός Εσωτερικών Σαμπάνα Μαχμούντ ανέφερε ότι θα απελαθούν από τη Βρετανία μετά τη λήξη του δικαιώματός τους να...

Το χρονικό του διωγμού του Elon Musk από την διεφθαρμένη Κομισιόν: Αρνήθηκε να λογοκρίνει, αρνήθηκε να ρουφιανέψει!

Γιατί φοβούνται τον Ελον Μασκ; Γιατί φοβούνται μια πλατφόρμα που δίνει στους ανθρώπους πραγματική φωνή; → Ιούνιος 2023: Η ΕΕ έλεγξε το 𝕏 με τα...

Το πρωτοσέλιδο του Κυριακάτικου Documento του Κώστα Βαξεβάνη

Αποκαλυπτικό και αυτή την Κυριακή το Documento του Κώστα Βαξεβάνη

Γερμανία: Στράτευση με μη ευκαταφρόνητο, για τα εδώ, μισθό

Μεταδίδεται από την Γερμανία πως σε, πολλές εκεί, πόλεις, ένα μέρος από μαθητές και μαθήτριες διαδηλώνουν κατά της έκτισης μιας υποχρεωτικής στρατιωτικής θητείας, που...

Παγκόσμιος αναβρασμός στις αμυντικές βιομηχανίες για drone καμικάζι

Η κινεζική εταιρεία Loong παρουσίασε το νέο της drone αυτοκτονίας M9, το οποίο βασίζεται στον δομικό του σχεδιασμό σε μια ιδέα παρόμοια με το...

Η αλήθεια υπέρ της κυβέρνησης που αποκαλύφθηκε περίτρανα στην εξεταστική επιτροπή της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ…

Ήρθε η ώρα να καταρρίψουμε άλλο ένα λαϊκίστικο και τοξικό επιχείρημα της αντιπολίτευσης. Ότι δήθεν η κυβέρνηση δεν έχει κάνει τίποτα για τους κτηνοτρόφους...

Κατέρρευσε μέσα στο δικαστήριο και πέθανε λίγο πριν του ανακοινωθεί η ποινή

Σοκ προκάλεσε η είδηση του θανάτου ενός 84χρονου κατηγορούμενου για ενδοοικογενειακή βία, μέσα στα δικαστήρια της πρώην σχολής Ευελπίδων Ο ηλικιωμένος άνδρας άφησε την τελευταία...

Γιά επάνοδο στήν «πρό του 1919 εποχή» όπου υπηρχε η Οθωμανική αυτοκρατορία ομίλησε ο Τομ Μπάρακ

ΕΝ ΤΕΛΕΙ οι μόνοι πού φαίνεται πώς έμειναν ικανοποιημένοι από τίς δηλώσεις του πρέσβεως Τόμ Μπάρακ περί συνδέσεως διά του «κονιάματος» των ΗΠΑ των...

Der Spiegel: Η Ινδία προσβλήθηκε από την αντίδραση της Δύσης στην επίσκεψη Πούτιν

Οι προσπάθειες Ευρωπαίων διπλωματών να παρέμβουν στις εσωτερικές υποθέσεις της Ινδίας λόγω της επίσκεψης του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν έχουν θεωρηθεί προσβλητικές από την...

Από το Βερολίνο στο Μόναχο: Χιλιάδες φοιτητές βγαίνουν στους δρόμους για να διαμαρτυρηθούν κατά του νέου νόμου περί στρατιωτικής θητείας στη Γερμανία

Γερμανοί μαθητές και μαθήτριες εξεγείρονται κατά της στρατιωτικής θητείας Στις 5 Δεκεμβρίου, το κοινοβούλιο ενέκρινε νόμο για τη στρατιωτική θητεία με στόχο την επέκταση του...

Ησιοδος: Τα πεντε Γένη των Ανθρώπων

Τα Γένη των Ανθρώπων είναι τα στάδια της ανθρώπινης ύπαρξης στη Γη σύμφωνα με την αρχαία ελληνική μυθολογία και την μετέπειτα ρωμαϊκή ερμηνεία τηςΤόσο...

Βίντεο κόλαφος από την Εύα Σιδερά για τις επιδιώξεις του Στεφανου Κασσελακη να συνεργαστεί με τη Νέα Δημοκρατια

Σε σειρά παρεμβάσεων της η Εύα Σίδερα που πρόσφατα αποχωρης από το Κίνημα Δημοκρατίας αναφέρει: Πάμε λιγάκι απ την αρχή .Σπουδασα Δημόσια Διοίκηση και Πολιτικές...

Κιμπερλι: Η Βόρεια Ελλάδα είναι ζωτικής σημασίας για τη δύναμη και το βάθος της διμερούς σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας

Η Βόρεια Ελλάδα είναι ζωτικής σημασίας για τη δύναμη και το βάθος της διμερούς σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας, τόνισε η πρέσβειρα των Ηνωμένων Πολιτειών στην Ελλάδα...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ