Πάσχα του 1821: Ο Νικολάκης Μητρόπουλος υψώνει τη σημαία με το σταυρό στα Σάλωνα .

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

cebdceb9cebacebfcebbceaccebaceb7cf82 cebcceb7cf84cf81cf8ccf80cebfcf85cebbcebfcf82 2
Ο Νικολάκης Μητρόπουλος υψώνει τη σημαία με το σταυρό στα Σάλωνα, την ημέρα του Πάσχα του 1821.

Ο Γάλλος ζωγράφος Λουί Ντυπρέ(1789-1837), επισκέπτεται την Ελλάδα το Φεβρουάριο του 1819, διατρέχει την Κέρκυρα, την Ήπειρο, τη Θεσσαλία, τη Στερεά, τα περίχωρα της Αττικής και τα νησιά του Σαρωνικού, συνεχίζει την περιήγησή του στην Κωνσταντινούπολη και κατόπιν προσκεκλημένος του Μιχαήλ Σούτσου φτάνει  στο Βουκουρέστι. Ζωγραφίζει πρόσωπα, τοπία, ιστορικές και θρησκευτικές σκηνές. Τα έργα του από την Ελλάδα δημοσιεύθηκαν το 1825 στο μνημειώδες εικονογραφημένο ταξιδιωτικό χρονικό, Voyage à Athènes et à Constantinople, με υπότιτλο,  ou collection des portraits, de vues et costumes grecs et ottomans = Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη, μια συλλογή από πορτραίτα, τοπία, ελληνικές και οθωμανικές ενδυμασίες.

Το λεύκωμα περιλαμβάνει μια και μόνη πολεμική σκηνή με τίτλο «Ο Νικολάκης Μητρόπουλος* υψώνει τη σημαία με το σταυρό στο φρούριο των Σαλώνων».
* Μητρόπουλος Νικολάκης, αγωνιστής του 1821, Ζάτουνα Γορτυνίας.
Ο Δρ Μανώλης Βλάχος στο, Louis Duprè, Ταξίδι στην Αθήνα και στην Κωνσταντινούπολη”, εκδόσεις Ολκός, Αθήνα, 1994, γράφει – αναλύει  τη σκηνή:
Η μορφή του αγωνιστή, που έπειτα από σκληρή μάχη κατορθώνει να υψώσει την ελληνική σημαία στα τείχη των Σαλώνων, προβάλλεται πολύ περισσότερο από το πολεμικό επεισόδιο, έχει δε φιλοτεχνηθεί με την έμφαση και την επιμέλεια που ο ζωγράφος επιφυλάσσει στο πορτραίτο. Το γεγονός, εντούτοις, ότι ο άνδρας εικονίζεται στο περιβάλλον της μάχης επιτρέπει να θεωρηθεί η παράσταση πολεμική σκηνή.
Ο ζωγράφος σημειώνει στο οδοιπορικό του: «Θα έχω την ευκαιρία να παρουσιάσω έναν από τους ήρωες που έστησαν επάνω στα τείχη αυτά τη σημαία του σταυρού». Ως παρουσίαση νοείται μόνον η ζωγραφική σύνθεση, διότι ο Μητρόπουλος δεν αναφέρεται πουθενά αλλού.
Τον αγωνιστή, εντούτοις, ο καλλιτέχνης γνώρισε στη Ρώμη το 1824, από τον οποίο και έμαθε τη διεξαγωγή της μάχης. Η γνωριμία αυτή είναι ο λόγος που έκαμε τον Dupre να περιλάβει στο λεύκωμα τη μοναδική ιστορική σκηνή από την Επανάσταση· το γεγονός, δηλαδή, ότι διέθετε έναν από τους συντελεστές του Αγώνα και την προσωπική γνώση του τόπου.
Θα παρατηρηθεί, εξάλλου, ότι ο ζωγράφος περιόρισε την παράσταση του επεισοδίου στην προσωπογραφία κυρίως του Μητρόπουλου και σε μια υποτυπώδη δήλωση του χώρου. Δεν πρέπει να λησμονηθεί, ακόμη, ότι η απαίτηση της προσωπικής μαρτυρίας απέκλεισε από το λεύκωμα σπουδαιότερες μάχες και πολύ γνωστότερους αγωνιστές. Η πρώτη εντύπωση από τον πίνακα είναι ότι περιγράφει την τελευταία φάση της μάχης· τη δραματική άνοδο του σημαιοφόρου στις επάλξεις του φρουρίου, για να στήσει εκεί τη σημαία. Η παράσταση όμως θα μπορούσε να ερμηνευθεί και αντίστροφα: πρόθεση του καλλιτέχνη ήταν να απεικονίσει προπάντων τη μορφή του πολεμιστή, η οποία κατ’ ανάγκην επέσυρε και το ανάλογο περιβάλλον.
Αν και η μάχη ήδη έχει κριθεί, στις επάλξεις η συμπλοκή συνεχίζεται. Ανάμεσα στους νεκρούς του πρώτου επιπέδου, που κείτονται στις βαθμίδες, και τους άνδρες που πολεμούν στο βάθος ορθώνεται ο σημαιοφόρος. Τα πόδια του πατούν το πτώμα και τα όπλα ενός Τούρκου, με το αριστερό χέρι κρατά τη σημαία ενώ με το δεξί του σφίγγει το σπαθί. Στο λαβωμένο πρόσωπο, καθώς αιφνίδια στρέφεται στο θεατή, διαγράφεται η αποφασιστικότητα, η βίαιη έξαρση του πολέμου και η ικανοποίηση της νίκης.
Η προσεκτική θεώρηση του έργου αποδεικνύει ότι ο ζωγράφος, πέρα από τους εμφανείς προσωπογραφικούς στόχους, θέλησε να επισημάνει τη σπουδαιότητα του ιστορικού γεγονότος και να το προτείνει ως σύμβολο της Επανάστασης. Η οργάνωση της σύνθεσης και η λειτουργία των διαφόρων θεματικών ή μορφολογικών στοιχείων, που δρουν ως επί μέρους σύμβολα, εκεί κατατείνουν. Το σύνολο σχεδόν του θέματος – ο Μητρόπουλος, η σημαία και οι δύο νεκροί, ο Έλληνας και ο Τούρκος – περιέχεται στη θαυμάσια διαρθρωμένη πυραμίδα, η οποία ενώ εγκλείει εντονότατη δράση, συγκρατεί στέρεα την ισορροπία του σχήματος.
Ο ιστός της σημαίας χωρίζει την παράσταση σε δύο άνισα ορθογώνια, το αριστερό και ευρύτερο όπου επικρατεί ο πυρετός της μάχης, και το δεξιό που καταλαμβάνεται ολόκληρο από τον νεκρό Έλληνα. Η κατακόρυφος του ιστού αποτελεί το όριο πέρα από το οποίο η συμπλοκή δεν επεκτείνεται αλλά απωθείται προς τα αριστερά, προκειμένου να εκτεθεί με άνεση ο μαχητής που πέθανε σφίγγοντας την άκρη της σημαίας στο στήθος του. Το πρόσωπό του και το πρόσωπο του Μητρόπουλου, καθώς εντάσσονται στην ίδια ευθεία, αποτελούν δύο όψεις του αγώνα για την ελευθερία· τη θυσία και τη νίκη.
Η ιδέα επαναλαμβάνεται από τα σπαθιά των δύο Ελλήνων. Η επιτυχής έκβαση της μάχης δηλώνεται και από το ότι ο ιστός, με το σταυρό στην κορυφή, πατά, εάν προεκταθεί, επάνω στο σαρίκι του νεκρού Τούρκου. Η λειτουργία της σημαίας στη σύνθεση είναι ευρύτερη: κατ’ αρχήν, οι μεγάλες καμπύλες που σχηματίζονται από τον βίαιο άνεμο εγκαθιστούν το ιδεώδες πλαίσιο προβολής του Μητρόπουλου, αυξάνουν την ένταση και προοιωνίζονται το θρίαμβο, αποτελούν όμως και ισχυρές ανασταλτικές ωθήσεις προς τα αριστερά, δυσχεραίνουν την ανάβαση του σημαιοφόρου και τον υποχρεώνουν να εντείνει την προσπάθειά του.
Με το σώμα ολόκληρο – τον τεράστιο λοξό άξονα – φαίνεται να στηρίζει με δύναμη τη σημαία και να σφαλίζει την κατακόρυφο. Θα επισημανθεί ακόμη η δημιουργία του σχήματος S, που προκύπτει από τις καμπύλες της σημαίας και την παρυφή της φουστανέλας, στο οποίο φαίνεται να εγγράφεται η μορφή του. Εμφανής είναι η κλασική αντίληψη που διέπει τον πίνακα σε ό,τι αφορά την οργάνωση των διαφόρων στοιχείων του, αλλά και η ρομαντική διάθεση από την οποία διαπνέεται, ιδιαίτερα αισθητή στην ηρωική έξαρση που χαρακτηρίζει τη μορφή του σημαιοφόρου.
Το έργο, σύμβολο της εξέγερσης του ελληνισμού, «εικονογραφεί» κατάλληλα τη φράση του Dupre: «Σήμερα, το έθνος αυτό, οργισμένο από το μέγεθος της συμφοράς και εμπνεόμενο από τη μνήμη και το μίσος, ορθώθηκε για να πολεμήσει το δυνάστη και να ξεπλύνει στο αίμα τη μακροχρόνια και ωμότατη προσβολή». Η διττή φύση του έργου παραπέμπει έμμεσα στους πόλους των επιδράσεων που έχει δεχθεί τούτο. Ως σύνολο, η παράσταση φαίνεται μάλλον προσωπική σύνθεση του καλλιτέχνη. Εντούτοις, τα επί μέρους στοιχεία έχουν άμεση σχέση με την πολεμική εικονογραφία της εποχής. Ο κύκλος του David και οι ρομαντικοί, με επικεφαλής τον Delacroix, ασφαλώς συνέβαλαν στη δημιουργία του έργου. Πηγή

ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Σουηδία: Ο Μαχμούτ βίασε γερόντισσα αλλά τον δίκασε ο… Αλί και τον έριξε στα μαλακά

Ένας 38χρονος Ιρακινός, ο Shakir Mahmoud Shakir, ο οποίος εργαζόταν σε κατ' οίκον φροντίδα στη Στοκχόλμη παρά το ποινικό μητρώο του, καταδικάστηκε σε 4...

Εθνική εγρήγορση και ομοψυχία

  Είναι κοινός τόπος πως βρισκόμαστε –και πάλι;- στο κατώφλι συγκλονιστικών αλλαγών, αναδιατάξεων , ανακατατάξεων , νέων συνόρων, καινούργιων συμμαχιών και αναταράξεων Οι «Μεγάλες /Ισχυρές» χώρες,...

Υπάρχει και μια άλλη Ελλάδα, πολυπληθέστερη, που δεν μετέχει καμίας Χριστουγεννιάτικης γιορτής (Μια συζήτηση με τη Τεχνητή Νοημοσύνη)

Στο σημερινό μου Διάλογο με τη Τεχνητή Νοημοσύνη (GPT 5), προσεγγίζω την επικαιρότητα των Χριστουγέννων, από την σκοπιά εκείνων που δεν διαθέτουν ούτε τα...

Εις το γενέθλιον του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού: Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Χριστός γεννάται, δοξάσατε…» Η ορθόδοξη υμνολογία των Χριστουγέννων αναγγέλλει θριαμβευτικά, αλλά και τοποθετεί θεολογικά, το μέγα μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως. Αφ’ ότου οι προπάτορές μας,...

Γνωστος επιχειρηματίας στην Κρήτη, τίναξε τα μυαλά του στον αέρα

Ενας 79χρονος, γνωστός επιχειρηματίας, εντοπίστηκε νεκρός στην αυλή του σπιτιού του από σφαίρα σε περιοχή του νομού Ηρακλείου Άμεσα στο σημείο κλήθηκαν οι αρχές με...

Αντίποινα από την Κίνα για τους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα

Η Κίνα θα επιβάλει προσωρινούς δασμούς έως και 42,7% σε ορισμένα γαλακτοκομικά προϊόντα που εισάγονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση μετά την ολοκλήρωση της πρώτης...

Προκόπης Παυλόπουλος: Αποδόμηση της τουρκικής στρατηγικής, βέλη για Κάσο και τουρκολιβυκό μνημόνιο, προειδοποίηση προς Αθήνα και εταίρους από τον πρώην πρόεδρο της Δημοκρατίας

Παρέμβαση με αιχμηρό λόγο και ανοιχτές αιχμές κατά της Τουρκίας πραγματοποίησε ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας Προκόπης Παυλόπουλος, στη συνέντευξή του στο Open θέτοντας επί...

Maariv: Το Ισραήλ «ανοίγει το δρόμο για ένα νοκ άουτ πλήγμα» στον Ερντογάν

Ισραηλινή αναφορά αποκάλυψε ότι οι προετοιμασίες για την «επόμενη μέρα» στη Γάζα βρίσκονται σε εξέλιξη εν μέσω ερευνών για τον τελευταίο αιχμάλωτο που σκοτώθηκε...

Κώστας Ανεστιδης: Δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία και τα ακίνητα του

Με επείγουσα διάταξη του εποπτεύοντος εισαγγελέως του ελληνικού FBI δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία και τα ακίνητα του αγροτοσυνδικαλιστή Κώστα Ανεστίδη Είχε προηγηθεί έρευνα μετά από...

Έτσι μας έμαθαν να γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα οι γονείς μας

Σε μια επαρχιακή πόλη της Μακεδονίας, στη μαύρη και φοβερή Κατοχή του ’41 με ’42, όπου οι εκτελέσεις και οι σφαγές των αθώων ανθρώπων...

Το πολιτικό παράδοξο στο κίνημα του Στεφανου Κασσελακη με την αποχώρηση της Κυριακής Μάλαμα

Αποχώρησε χθες η Κυριακή Μάλαμα από το κίνημα δημοκρατίας του Στεφανου Κασσελακη Στα sites η Κυριακή Μάλαμα αναφέρεται πλέον σαν ανεξάρτητη βουλευτής. Μα και πριν...

Χαμός στο instagram με τον Σάκη Ρουβα να στολίζει το Χριστουγεννιάτικο Δέντρο στο σπίτι του

Κάτι με πιάνει τις γιορτές μελαγχολία απ’ αυτές που σου κυκλώνουν τη ψυχή Κι όλο ρωτάνε αυτά που πονάνεΣτολίδια φώτα μουσικές οι νύχτες τόσο μαγικές σε πάρτι φίλοι με καλούν μα...

Χριστούγεννα στο χωριό τη δεκαετία του 60

Οι γιορτές των Χριστουγέννων παραδοσιακά εορτάζονταν πολύ πιο απλά στον Ελληνορθόδοξο χριστιανικό κόσμο σε σύγκριση με τους χριστιανούς της ΔύσηςΟ λόγος ήταν ότι τα...

Η Ουάσινγκτον ανακαλεί τουλάχιστον 29 πρεσβευτές από όλο τον κόσμο

Η προεδρική κυβέρνηση των ΗΠΑ ανακαλεί τουλάχιστον 29 πρεσβευτές, αναφέρει το Associated Press, επικαλούμενο δύο αξιωματούχους του Υπουργείου Εξωτερικών των ΗΠΑ Oι επικεφαλής των διπλωματικών αποστολών...

Μαρία Καρυστιανου: Απάντηση κόλαφος στην ΑΑΔΕ και τον Πιτσιλή

«Κανείς δεν βρίσκεται υπεράνω του νόμου, δήλωσε χθες η ΑΑΔΕ, χωρίς βέβαια να απαντάει στα ερωτήματα που την καίνε. Πλην όμως ΕΜΕΙΣ είμαστε αυτοί που...

Santa Claus, ένα εφεύρημα των πολυεθνικών και της Νέας Τάξης

Ο Santa Claus μπορεί επίσης να αναγνωριστεί σαν ο μεγαλύτερος «άγιος» του καπιταλισμού και του εμπορίου του Γεράσιμου Γ. Γερολυμάτου απο το peritexnisologos.blogspot.comΑν μπορούσε κάποιος...

Να μετριέται καθαρός χρόνος και στο ποδόσφαιρο…

Έχει καταστεί πλέον απαραίτητη η χρονομέτρηση και των αγώνων ποδοσφαίρου, ίδια με αυτή των αγώνων «καλάθι» Δεν έχει εμπιστοσύνη πλέον είτε το χρονόμετρο, είτε η...

Μυστακίδης – Αλαφούζος συμμαχούν για να σώσουν τον Μητσοτάκη

Παρότι σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει «άβατο», επιμένουν οι πληροφορίες ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις για την είσοδο του Τέλη Μυστακίδη στον ΣΚΑΪ Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης του...

Μέθοδος ΕΛΤΑ και στην ΟΣΥ: απανωτές συμβάσεις με ιδιώτες, προσλήψεις ημετέρων και «περίεργες» δαπάνες

Στον δρόμο της απαξίωσης με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση, όπως συμβαίνει με τα ΕΛΤΑ, βαδίζει η Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ) η κρατική εταιρεία και θυγατρική...

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών: «Ένας για όλα!»

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών - «Ένας για όλα!» Ένας λοιπόν αριθμός που αν, και...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ