www.olympia.gr

Το φιλότιμο μας, θηλιά στον λαιμό τους, όχι στον δικό μας. Μαθαίνοντας τη φύση, την κοινωνία, τον εαυτό μας. Μαθαίνοντας ξανά να ζούμε! Ecology is not just a trend. It's Life itself. Ecosophy: The Olympian Way. 奥林山方式

Μουσικά Όργανα των Αρχαίων Ελλήνων

Posted by Βισάλτης στο Οκτωβρίου 17, 2010

Η Μουσική στην Αρχαία Ελλάδα ήταν εξαρχής κυρίως φωνητική. Η εμφάνιση αποκλειστικά οργανικής μουσικής συμβαίνει περίπου τον 6ο αιώνα π.Χ. Ο “Πυθικός Νόμος” – ένα έργο που υπήρξε κλασσικό – επιβεβαιώνει την στροφή αυτή που οδήγησε σταθερά στην επικράτηση κατά τη διάρκεια των κλασσικών χρόνων της σολιστικής ερμηνείας, τόσο στις εκδηλώσεις της ιδιωτικής όσο και της δημόσιας ζωής. Μέσα από το σύνολο των πηγών – εικονογραφία, θεωρητικά κείμενα περί Μουσικής και Αρμονικής συγγραφέων της εποχής όπως ο Αριστόξενος, ο Κλεωνίδης κ.α. – συμπεραίνουμε με σχετική ασφάλεια τον τρόπο εκτέλεσης των μουσικών οργάνων.

Η «χρήση» της λύρας λ.χ. και της κιθάρας, μας παραδίδεται με μεγάλη ακρίβεια μέσα από τις δεκάδες σωζόμενες παραστάσεις. Ειδικότερα η τοποθέτησή της, ο τρόπος που κρατά το όργανο ο μουσικός και ο τρόπος παιξίματος, η χρήση και των δύο χεριών και η «συνεργασία» του μουσικού με τον αοιδό, είναι ζητήματα τα οποία λιγότερο ή περισσότερο έχουν βρει την απάντησή τους μέσα από την προσεκτική μελέτη της σωζόμενης αγγειογραφίας σε συνδυασμό με πληροφορίες / οδηγίες που μας παραδίδονται από τους Λυρικούς Ποιητές, η ακόμα και τον Αριστοφάνη.

ΈΓΧΟΡΔΑ
Για τα όργανα των αρχαίων Ελλήνων αντλούμε τα περισσότερα στοιχεία από την πλούσια εικονογραφία και ειδικότερα από τις αγγειογραφίες, τα ανάγλυφα, τα ψηφιδωτά, τα αγάλματα κ.α. Τα σωζόμενα μουσικά όργανα, έστω και σε θραυσματική μορφή, είναι ελάχιστα, ιδιαίτερα όμως εύγλωττα, ενώ, τέλος, πηγή πληροφοριών είναι τα πάσης φύσεως έργα και κείμενα στα οποία διασώζεται ένας σοβαρός όγκος πληροφοριών, με βάση τις οποίες ο Λύραυλος δημιούργησε αυθεντικά ανακατασκευασμένα μουσικά όργανα.
H ΛΥΡΑ : το πλέον διαδεδομένο έγχορδο της αρχαίας Ελλάδας, ένα μουσικό όργανο ιδιαίτερα δημοφιλές αφού δεν ήταν όργανο απαραίτητα των επαγγελματιών. Σύμβολο του Απόλλωνα, η λύρα δεν χρησιμοποιείτο σε εκδηλώσεις σε ανοιχτούς χώρους, ενώ ήταν το κατεξοχήν όργανο για εκπαίδευση των νέων. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως το εθνικό όργανο των αρχαίων Ελλήνων.

Η ΦΟΡΜΙΓΞ : η παλαιότερη ίσως μορφή / εκδοχή της αρχαίας κιθάρας, κατεξοχήν συνδεδεμένη με την απόδοση από ραψωδούς των ομηρικών επών. Θεωρείτο ιερό όργανο και ίσως υπήρξε το πιο αρχαίο έγχορδο.
Η ΚΙΘΑΡΙΣ : συνήθως με τετράγωνη βάση είναι το μουσικό όργανο που απαιτεί δεξιοτεχνία γι’αυτό χαρακτηρίζεται ως το όργανο των επαγγελματιών κιθαρωδών και των μεγάλων μουσικών αγώνων. Μπορεί να χαρακτηριστεί ως ένας πιο τελειοποιημένος τύπος λύρας με περισσότερες χορδές (7 ή 8 χορδές στην κλασσική εποχή ενώ αργότερα συναντούμε και όργανα με περισσότερες) και πιο δυνατό ήχο.
Η ΒΑΡΒΙΤΟΣ : με πιο μεγάλους βραχίονες και ως εκ τούτου με πιο μεγάλες χορδές, το μουσικό αυτό όργανο έχει χαμηλότερη έκταση, και ήχο γλυκύτερο και πιο βαρύ από εκείνο της λύρας.
Η ΠΑΝΔΟΥΡΑ Ή ΠΑΝΔΟΥΡΙΣ : τρίχορδο όργανο, πρόγονος του λαούτου, ονομαζόμενο από τους αρχαίους και ως τρίχορδον

ΠΝΕΥΣΤΑ
Ο ΑΥΛΟΣ & Ο ΔΙΑΥΛΟΣ : το σημαντικότερο αρχαιοελληνικό πνευστό, χρησιμοποιείτο σε όλες σχεδόν τις ιδιωτικές και δημόσιες τελετές, στους εθνικούς αγώνες, στις πομπές και φυσικά στις παραστάσεις τραγωδίας. Είχε χαρακτήρα οργιαστικό και ήταν συνδεδεμένος με την λατρεία του θεού Διονύσου.

Η ΣΥΡΙΓΞ : πνευστό ιδιαίτερα ταπεινής θέσης, χρησιμοποιείτο ευρύτατα από τους ποιμένες ήταν μάλιστα συνδεδεμένη με τον θεό Πάνα – η πολυκάλαμη εκδοχή του οργάνου ονομαζόταν μάλιστα «σύριγγα του Πανός». Η σύριγγα δεν χρησιμοποιείτο για καλλιτεχνικούς σκοπούς.

Η ΣΑΛΠΙΓΞ : Κατασκευασμένη από χαλκό. Δεν χρησιμοποιούνταν για καθαρά μουσικούς σκοπούς, αλλά για πολεμικά σαλπίσματα καθώς και για τελετουργικούς σκοπούς.

ΤΟ ΚΟΧΥΛΙ : μια φυσική σάλπιγγα. Οι αρχαίοι χρησιμοποιούσαν συνήθως τρίτωνα ή κάσση ή στρόμβο.

ΚΡΟΥΣΤΑ
ΤΟ ΤΥΜΠΑΝΟ : όργανο κατεξοχήν «γυναικείο», χρησιμοποιείτο περισσότερο στις οργιαστικές λατρείες – πχ Βακχικές. Όπως και όλα εξάλλου τα κρουστά, δεν χρησιμοποιείτο για καθαρά μουσικούς σκοπούς, αλλά κυρίως σε τελετές και λατρευτικού χαρακτήρα θρησκευτικές εκδηλώσεις.

ΤΑ ΚΡΟΤΑΛΑ Ή ΚΡΕΜΒΑΛΑ : ξύλινα κρουστά αντίστοιχα με τις σημερινές καστανιέτες. Χρησιμοποιούνταν για να κρατάνε τον ρυθμό των χορευτών και συνήθως τα κρατούσαν γυναίκες.
ΤΑ ΚΥΜΒΑΛΑ : κατασκευασμένα από μέταλλο, συνδέονταν κατεξοχήν με την διονυσιακή λατρεία και τελετές. Είχαν ασιατική προέλευση και μολονότι χρησιμοποιούντο δεν θεωρούντο όργανα με ουσιαστική αξία.

ΤΟ ΣΕΙΣΤΡΟ : κρουστό αφρικανικής / αιγυπτιακής προέλευσης που με τον οξύ του ήχο αποτελούσε ένα είδος ρυθμικής συνοδείας.

lykomidis.wordpress.

visaltis.blogspot.

Σχετικά με τις διαφημίσεις

23 Σχόλια to “Μουσικά Όργανα των Αρχαίων Ελλήνων”

  1. τελεια & παυλα said

    το οτι οι Ελληνες εκτιμουσαν τη φωνη σαν το τελειοτερο μουσικο οργανο ειναι γεγονος αλλα η οργανικη μουσικη και η αξια της μεχρι του σημειου να χαρακτηριζεται ΜΑΓΙΚΗ, ηταν γνωστη χιλιαδες χρονια πριν απο τον 6 αιωνα πχ ….Ο ΟΡΦΕΑΣ ο υδρυτης της ΟΡΦΙΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ ηταν κατ εξοχην μουσικος …οι μυθοι λενε οτι εκτος απο τους ανθρωπους τα δενδρα τα φυτα και τα ζωα μεχρι και οι βραχοι μετακινουντουσαν κοντα του οταν επαιζε μουσικη. Υπαρχει δε και ο μυθος του μουσικου διαγωνισμου δεξιοτεχνιας στη Λυρα του ΟΡΦΕΑ με τον Κενταυρο Χειρωνα στη σπηλια του, καθως και ο μυθος οπου ο ΟΡΦΕΑΣ με τους ηχους της ΛΥΡΑΣ του εχτισε τα τειχη των Θηβων….

  2. τελεια & παυλα said

    και ο Ομηρος στην Ιλιαδα κανει λογο για τη μουσικη που θεραπευε τις πληγες…

  3. Μουσικός said

    Πολύ ενδιαφέρον άρθρο για τα μουσικά όργανα των Αρχαίων Ελλήνων και γενικότερα της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής, τη συνέχεια της οποία διεκδικούν με φανατισμό και η βυζαντινή μουσική αλλά και η δυτική (ευρωπαϊκή) μουσική, η κάθε πλευρά με τα δικά της επιχειρήματα. Και φυσικά επειδή είτε οι πηγές μας δεν είναι επαρκής είτε η σημειογραφία της αρχαίας ελληνικής μουσικής δεν ήταν τέτοια που να μπορούσε να επιζήσει στο πέρασμα των αιώνων και μετά από την εγκατάλειψη ή τον διωγμό των βαρβάρων ή του Χριστιανισμού, δεν έχουμε σαφή εικόνα (εκτός από τους φανατικούς συγκεκριμένων εκδόσεων που πουλούνται στους δρόμους).

    Και αν μεν δεν λάβουμε υπόψη τα όργανα που ήταν ένα ατελές μέσο πολυφωνικής μουσικής, καταλήγουμε στο ότι η μονοφωνία ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της αρχαίας ελληνικής μουσικής, οπότε η ελληνική μουσική είναι ένα κομμάτι της ανατολίτικης μουσικής (τουρκικής, ινδικής, αραβοπερσικής, κλπ)και η βυζαντινή μουσική (με απουσία μουσικών οργάνων ή στοιχειώδους πολυφωνίας ή συμμετοχής του κοινού) πολύ συγγενής του αμανέ.

    Προσκολλημένη στα φαντάσματα του παρελθόντος και σε πρακτικές και σημειογραφία που δημιουργήθηκε πριν από πολλούς αιώνες και αναθεωρήθηκε το 1814 όταν σταμάτησε ο διωγμός του μεγάλου δάσκαλου Χρύσανθου,η βυζαντινή μουσική αποκλείει από τη συμμετοχή το εκκλησίασμα, χάριν της ορθοφωνίας, κάτι που δεν δέχονται όλες οι άλλες εκκλησίες και δεν προκύπτει ούτε από τη χριστιανική διδασκαλία ούτε εκείνη των αποστόλων ή των μεγάλων πατέρων. Στηριγμένη σε ένα πείσμα (“αυτό που μάθαμε εμείς θα μείνει για πάντα έτσι, έστω και αν μείνουμε και χωρίς ψάλτες μια μέρα ή και χωρίς εκκλησίασμα”).

    Η μέρα της μεταρρύθμισης δεν θα αργήσει, έστω και αν οι ψάλτες αντιδρούν σαν σώμα, ομόφωνα, ακόμα και στις βασικές σπουδές της βυζαντινής μουσικής, που σύμφωνα με το ισχύον διάταγμα του 1959 περιλαμβάνει και τα 3 χρόνια της ευρωπαϊκής μουσικής (3 χρόνια Θεωρία Μουσικής και Σολφέζ).

    Για το Σολφέζ είναι παροιμιώδης η εχθρότητα των ψαλτών. Αρκεί να προφέρεις τη λέξη “Σολφέζ” και θα αναπηδήσει ο οποιοσδήποτε ψάλτης, λες και αποτελεί προσβολή και αμφισβήτηση της αξιοσύνης του.

    Η συζήτηση για την χρησιμότητα του Σολφέζ και τις δυτικής μουσικής στο πλαίσιο της διδασκαλίας της βυζαντινής μουσικής, αποδεικνύεται αποτελεσματική όταν επισκέπτεται κανείς ένα μοναστήρι και ζητάει ανεπιτυχώς να δει τον ηγούμενο. Τότε πιάνοντας μια τέτοια συζήτηση με ένα μοναχό, που ισχυρίζεται ότι το Σολφέζ είναι άχρηστο για ένα ψάλτη που πιάνει μεγαλύτερα διαστήματα από εκείνα του σολφέζ, δημιουργείται αρκετή φασαρία που προσελκύει όχι μόνο όλους τους μοναχούς αλλά και τον ίδιο τον ηγούμενο που κατεβαίνει να πάρει μέρος στη συζήτηση.

    • exo ta lamogia said

      EPIDI DEN THELO NA TO KOURASO ..KAI O INDOEVROPAISMOS POSOS ME ENDIAFERI PARATHETO TOUS ARXAIOUS ELLINIKOUS TROPOUS POU APODIKNIOUN POS H ARXAIA ELLINIKI MOUSIKI HTO EINAI KAI THA EINE POLYFONIKI

      DORIOS,YPODORIOS,FRYGIOS,YPOFRIGIOS,LYDIOS,YPOLIDIOS,MIKSILIDIOS,YPOMIKSOLIDIOS,(IONIKOS)

      OI MOUSIKOI KSEROUN TI ENOO

      • ΖΜΠΟΪΝΓΚ said

        Βλεποντας το πληκτρολογιο ενος πιανου και ξεκινωντας απο ΝΤΟ παιζοντας μονο τα ασπρα ΚΛΕΙΔΟΚΥΜΒΑΛΑ εχουμε τις εξης JAZZ κλιμακες IONIΚΗ (μειζονα ΝΤΟ απο ΝΤΟ ΣΕ ΝΤΟ), ΔΩΡΙΚΗ (απο ΡΕ σε ΡΕ και ολα ασπρα σσ,ΚΟΑ) , ΦΡΥΓΙΚΗ (απο ΜΙ σε ΜΙ ΚΟΑ), ΛΥΔΙΚΗ (απο ΦΑ σε ΦΑ ΚΟΑ), ΜΙΞΟΛΥΔΙΚΗ (απο ΣΟΛ σε ΣΟΛ ΚΟΑ), ΑΙΟΛΙΚΗ που ειναι η φυσικη Ελλασονα (απο ΛΑ σε ΛΑ ΚΟΑ) ΛΟΚΡΙΚΗ (απο ΣΙ σε ΣΙ ΚΟΑ). Για τους φιλους που θελουν να ξερουν πως ακριβως εχουν οι 7 πρωτες ( οι σχετικες με βαση τη μειζονα κλιμακα) JAZZ κλιμακες.

    • ΖΜΠΟΪΝΓΚ said

      Και αν μεν δεν λάβουμε υπόψη τα όργανα (ΔΗΛ ΤΗΝ ΑΡΜΟΝΙΑ, ΠΟΛΥΦΩΝΙΑ) που ήταν ένα ατελές μέσο πολυφωνικής μουσικής (ΖΜΠΟΪΝΓΚ)???, καταλήγουμε στο ότι η μονοφωνία (ΔΗΛΑΔΗ ΕΝΝΟΕΙΣ ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ ΠΟΥ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΟΦΩΝΙΚΟ) ήταν το κύριο χαρακτηριστικό της αρχαίας ελληνικής μουσικής (ΩΡΕ ΖΗΜΙΑΑΑ), οπότε η ελληνική μουσική είναι ένα κομμάτι της ανατολίτικης μουσικής(ΕΙΣΑΙ ΚΑΛΑ Η ΝΑ ΒΑΛΩ ΤΙΣ ΦΩΝΕΣ ???) (τουρκικής, ινδικής, αραβοπερσικής, κλπ)και η βυζαντινή μουσική (με απουσία μουσικών οργάνων ή στοιχειώδους πολυφωνίας ή συμμετοχής του κοινού) πολύ συγγενής του αμανέ.(ΔΩΣΕ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΟΥ ΝΑ ΠΑΡΩ ΤΟ 166 ΓΙΑΤΙ ΕΧΕΙΣ ΠΑΘΕΙ ΜΕΓΑΛΗ ΖΗΜΙΑ) ΔΕ ΠΙΣΤΕΥΩ ΝΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΚΑΙ ΝΑ ΛΕΣ ΤΕΤΟΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ??? ΓΙΑΤΙ ΑΝ ΚΑΝΕΙΣ ΤΕΤΟΙΟ ΕΓΚΛΗΜΑ ΘΕΛΕΙ ΣΠΑΣΙΜΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΣΟΥ…

      • exo ta lamogia said

        YMIAMORFOTE POLYFONIA ENOOUME OTAN EXOUME SE KATHETI ARMONIA 2 DIAFORETIKOUS TROPOUS H FTHOGOUS POU SYNIPARXOUN..KAI MONOFONIA OTAN I IDIA NOTA SINODEVETAI APO TIN IDIA APO KAPIO MOUSIKO ORGANO…H OTAN KINITE PANO SE MIA IDIA NOTA (ISOKRATIS) APO TI STIGMI LIPON POU OI ARXAIOI XRISIMOPIOUN POLYFONIKAAAAAAAAAAAAAAA ORGANA EINE GNOSTES KAI TEXNITES TIS POLYFONIAS ..KAI MBORIS ESY NA VARAS OSO THELIS TO KEFALISOU STON TYXO,,,,EPISEIS OI ARXEA ARMONIA ..OPOS KAI H MELODIA KAI O RYTHMOS,,PERASAN ATOFIES SAN LEKSIS PAGOSMIA.(HARMONI,RYTHM,MELODY).EKTOS APO AFTOUS POU THEORIS PROGONOU SOU STIN ANATOLI (IDOEVROPAISTI)EPISIS OTAN EXOUME ARMONIA RYTHMO KAI MELODIA EXOUME AFTO POU LEME POLYFONIKI MOUSIKH…DIOTI PIO TO NOIMA TIS ARMONIAS AN EIXAME MONO MIA FONI…OLA AFTA DEN MIONOUN SE KAMIA PERIPTOSI TIN AKSIA TIS MIAS FONIS POU EINAI ISAKSIA KAI GIA MERIKOUS KALYTERI TIS POLYFONIAS…ALLA ALLO TO ENA KAI ALLO TO ALO..KAI OI ARXAI LEGANE..

        EPISIS AGENESTATE O AIOLIKOS ..DEN EINAI STIN ARXAIA ELADA OUTE ELLASONAS OUTE MIZONAS EXEI HTHOS (AN GNORIZEIS TI EINE AFTO POU AMFIVALO ME TON TROPO POU MOU MILISES)TO HTHOS TOU AIOLIKOU ( H YPODORIOU NA MATHENIS KAI TIPOTIS) LIPOUN PERIGRAFETAI APO TON HRAKLI.PONTIKO OS PERIFANO POMBODESS STATHERO MIAS KAI EINE H MESH (MA KALA TI EIPES TORA)EPISEIS O PLATONAS DEN THELI TON AIOLIKO STIN POLITIA TOU THN IDEATI DIOTI KANI TOUS NEOUS NOXELIKOUS KAI YPOXIRIA TON KATHE LOGIS TSARLATANON KAI MI ANDRIOUS STI MAXEI…ENO THELI ME METRO MONO TO DORIO (DIATONIKA RE) KAI TON IONIKO (DIATONIKA DO)OTAN MATHOUME NA STIRIZOMASTE STO ETOIMO XORIS KAN NA PSAKSOUME MONOIMAS TOTE OI VALTOI EIMASTE ME SKOPO TIN AMORFOSIA .OI APLOS PAPAROLOGOI…

      • astillais said

        @exo ta lamogia
        με τις βρισιές και τους χαρακτηρισμούς τι κερδίζεις;

      • exo ta lamogia said

        GIA DIAVSE KALYTERA PIOS VRIZI PION

  4. exo ta lamogia said

    DEN GNORIZOUME POU AKRIVOS IXISANE OI PROTES NOTES ALLA TO SIGOURO EINAI POS E ARXAIOI IMON PROGONOI TIN ANEDIKSAN SE EPISTIMOI…KAI VASIKO PILONA TIS EKSIPSOSIS TOU PNEVMATOS ISIS KAI POLES FORES ANOTERIS AKSIAS ME TI FILOSOFIA KAI TI GYMNASTIKI…;)

  5. ΖΜΠΟΪΝΓΚ said

    ΟΛΥΜΠΙΑΑΑ ξεχασες τον ΚΑΝΟΝΑ (με μια χορδη=μονοχορδο) καλη μου το οργανο που υπαρχει μεχρι και τις μερες μας με το οποιο ο ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ ορισε τις κλιμακες και τις νοτες. ΚΑΝΟΝΑΣ=ΚΑΝΟΝΑΚΙ=ΣΑΝΤΟΥΡΙ….ΣΑΝΤΟΥΡΙ+ΚΛΕΙΔΟΚΥΜΒΑΛΑ=ΠΙΑΝΟ…Δεν πειραζει ομως που το ξεχασες αρκει η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ και συν τω χρονω θα γινουμε καλυτεροι. Η προθεση ειναι που μετραει…αλλωστε στην εποχη μας βλεπουμε και δηθεν πανεπιστημιακους μελετητες που τα ξεχνανε (η κανουν πως τα ξεχνανε)…αν το ψαξουμε το θεμα (ορθολογικα, επιστημονικα) με το τι εχουν προσφερει στην ανθρωποτητα οι ΕΛΛΗΝΕΣ η απαντηση ειναι ΤΑ ΠΑΝΤΑ.

    • exo ta lamogia said

      edo na simbliroso pos didasko paidia san esena alla vasiki proipothesi eine na theli kapios na mathi dioti allo to matheno kai allo to gnorizo esy gnorizeis ego akoma matheno..to kanonaki den eine to monoxordo tou pythagora apo ekei pigazi..to monoxordo eine mathimatiki eneia kai o pithagoras ekane tin ergastiriaki efarmogi..den kataskevase kanonaki….piano =kalos syngerasmeno klydokimbalo..na giati se leo imiamorfoto..

  6. fufutos said

    Ξεχάσατε επίσης την Ύδραυλις ή αυτό που έλεγαν οι δυτικοί “Εκκλησιαστικό Όργανο”. Μάλιστα το αρχαίο ήταν πολύ καλύτερο από τις απομιμήσεις των δυτικών καθότι ήταν αυτοματοποιημένο. Χρόνια μπροστά οι αρχαίοι Έλληνες, δυστυχώς όμως οι νεότεροι Έλληνες έχουν πέσει θύματα σαλτιμπάγκων και έτσι δεν προοδεύουν. Καθένας από εμάς επομένως πρέπει να κάνει τις προσπάθειες του να γίνει καλύτερος σε ότι και αν καταπιάνεται. Επίσης πρέπει να καλλιεργηθεί το πνεύμα της συνεργασίας γιατί στην εποχή μας τα περισσότερα πράγματα είναι αποτελέσματα εργασίας πολλών ανθρώπων και όχι κάποιο εγωμανούς ατομιστή.

  7. Μουσικός said

    Μαθαίνω μουσική, ως εκ τούτου πολλές φορές δεν διεκδικώ το “αλάθητο” στις απόψεις μου. Τώρα αν πρέπει να πάει η συζήτηση στην … βλάβη του εγκεφάλου… αυτές είναι οι δογματικές σκληροπυρηνικές απόψεις περί μουσικής στην Ελλάδα που κατέληξαν:

    – να μην υπάρχει μουσική παράδοση στην Ελλάδα, αν νοήσουμε την μουσική ως κάτι το σύγχρονο και όχι ..μουσειακό έκθεμα, με πολλαπλές ερμηνείς, κατά το δοκούν του καθενός, την ιδεολογία του ή τη .. θρησκοληψία του.

    – η εκκλησιαστική μουσική, που ως βυζαντινή διεκδικεί την κληρονομιά της αρχαίας ελληνικής μουσικής (λες και οι κουτόφραγκοι ξεκίνησαν από το βέλασμα των προβάτων και την ξανάφτιαξαν τη μουσική), με εξαίρεση το ισοκράτημα, δεν είναι παρά μία παραλαγή του αμανέ, όσο και αν δεν μας αρέσει για λόγους υπερηφάνειας, σαν απογόνους του Περικλή, του Πυθαγόρα, του Ικτίνου και του Καλλικράτη.

    – όταν προσπαθεί κανείς να συνθέσει μια ιστορία ή μια συλλογή των έντεχνων νεοελληνικών τραγουδιών, δυσκολεύεται πολύ και στο τέλος καταλήγει να περιλάβει και τον … μπαγλαμά, διοτί θα συναντήσει αντίδραση ή αδιαφορία.

    – η ιδεοληψία των ιθυνόντων της εκκλησίας μας έχει φροντίσει να προβάλει με φωτοστέφανο τους σημερινούς εκπροσώπους της, τους ψάλτες, που στην πλειοψηφία τους, περνούν ωραία με την συνέχιση της δυσκολότατης σημειογραφίας που τους καθιστά, ειδικούς, γνώστες ή και καλλιτέχνες της εκκλησιαστικής μουσικής, και θεωρούν οποιαδήποτε μεταρρύθμισή της (όπως αυτή που έγινε το 1814 μετά άπό διωγμούς του πρωτεργάτη της του Χρύσανθου που αποκαταστάθηκε)ως βεβήλωση της εκκλησίας, ως αμάρτημα, ως δικαιολογία για οποιαδήποτε ειρωνεία του εκάστοτε εμπνευστού.

    – Η Ελληνική Μουσική δεν καλύπτε σε οποιαδήποτε πολύτομη διεθνή εγκυκλοπαίδεια μουσικής, παρά μόνο 5-6 σελίδες, που πραγματεύονται κυρίως την αρχαία ελληνική μουσική, με χαρακτηρισμούς και ερμηνείες όχι τόσο απόλυτους όπως διατύπωσαν οι φίλοι μας στα προηγούμενα blogs.

    • ΖΜΠΟΪΝΓΚ said

      φιλε μου πρωτα ριξε μια ματια εδω http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CE%AD%CF%82 και μετα σκεψου…μηπως η εντεχνη νεοελληνικη μουσικη οπως εσυ το αποκαλεις ειναι εξ ανατολων (κι αυτο σηκωνη πολυ ερευνα) δλδ τουρκοφερτη (τοσο απο το αυτι οσο και απο τις κλιμακες το καταλαβαινεις αυτο αφου εισαι και μουσικος) και μηπως ο αποκαλουμενος ΑΜΑΝΕΣ ειναι εξολοκληρου Ελληνικος ??? μια ερευνα στα μοιρολογια δη της Ανατολικης Ελλαδας (νησια) θα επιβεβαιωση στο αυτι σου τη σχεση αλλα και το οτι ο Αμμανες μονο με τη λεγομενη Βυζαντινη σημειοφραφια μπορει πιστα να αποδοθει γραπτως. Οσο για τις εγκεφαλικες βλαβες συγνωμη δεν ηξερα οτι τωρα ξεκινας να μαθαινεις μουσικη αρα θελει σπασιμο το κεφαλι αυτων που σου τα εχουν πει και σ εχουν επιρρεασει οπως και ολων αυτων που εσκεμμενα προσπαθουν να παραποιησουν τον Ελληνικο πολιτισμο. Η εμφανιση της τεχνης σε εναν λαο προυποθετει 400-500 χρονια πολιτιστικης ακμης για να εμφανιστει γιατι δεν ειναι η αναγκη που την κανει υπαρκτη αλλα ερχεται απο το περισσευμα της ψυχης. Σπουδαια πολιτιστικη ακμη εξ Ανατολων εχουν οι Κινεζοι, Οι Ινδοι, οι Περσες, οι Αραβες, οι Αιγυπτιοι(ολοι λαοι με ανεπτυγμενους πολιτισμους) απο οπου ερχονται και οι ανατολικες κλιμακες. Οι Αφρικανοι δεν εχουν καμμια αξιομνημονευτη θεση στην τεχνη και δη τη μουσικη γιατι ποτε δεν ανεπτυξαν πολιτισμο….για τον ιδιο λογο δεν εχουν και οι Μογγολοι. Οι Τουρκοι ειναι ο ποιο μπασταρδος λαος (δεν το λεω υβριστικα) γιατι εχουν μιξη απο ολα τα μερη της ανατολης εως και την Αφρικη (λογω Οθωμανικης Αυτοκρατοριας)αλλα επιδεικνυουν ιδιεταιρο ζηλο να δημιουργησουν το δικο τους πολιτιστικο υποβαθρο σαν Εθνος. Κι εμεις ειμαστε μπασταρδος λαος κι αυτο φαινεται απο την ποικιλομορφια ανθρωπων και χρωματων και οφειλεται στο Βυζαντιο οπου στρατολογουσε ως επι το πλειστον πολεμιστες απ το Βορρα και εξ Ανατολης. Το κακο με εμας ειναι οτι κανουμε τα παντα να ξεχασουμε( ειμαστε και μπασταρδοι ιδεολογικα σαν Εθνος και αυτο ειναι υβριστικο) την ΜΑΚΡΑΙΩΝΗ πολιτιστικη Ιστοριας μας και τρωμε οτι κουτοχορτο μας σερβιρουν ειτε οι Ευρωπαιοι ειτε οι Τουρκοι κλπ. Δεν ειναι δυνατον απ τη στιγμη που απο χιλιαδες χρονια πριν εχει η ελληνικη μουσικη αποκτησει ΜΑΓΙΚΕΣ ιδιοτητες στη συνηδειση των Ελληνων και μετα απο τους ΥΜΝΟΥΣ, ΩΔΕΣ, ΡΑΨΩΔΙΕΣ κλπ να λεμε οτι η Ελληνικη μουσικη ειναι το τσιφτετελοντισκο η το εντεχνο νεοελληνικο. Το ποσο μακρυα παει η ηλιθιοτητα των ανθρωπων που ντε και καλα θελουν να σβησουν την ιστορια της Ελληνικης μουσικης παραδοσης ειναι η ερμηνεια του οτι το τραγουδι και η τραγωδια προερχονται απο το ωδη εις τον τραγο, ενω στην πραγματικοτητα ειναι ωδη προς το τραγικο.Αυτο ειναι και ο λεγομενος ΑΜΑΝΕΣ. Αλλο ο τραγος και αλλο το ΤΡΑΓΙΚΟ, τραγουδι, τραγωδια. Μονο ηλιθιοι που προσπαθουν εσκεμμενα να διαστρεβλωσουν την πραγματικοτητα λενε τετοια πραγματα. Μην γινης κι εσυ ενας απ αυτους. Ψαξτο τωρα που εισαι στην αρχη και βαλε καινουριες αρχες στη φιλοσοφια σου περι μουσικης. Καλο σου ταξιδι στον απειρο κοσμο της μουσικης (εγω εχω επενδυση εκει τα τελευταια 35 χρονια απ τη ζωη μου). Το αν αυτα που σου λεω ειναι αληθεια η λογω υπερηφανειας οπως λες… (το εχω κι αυτο…ειναι το μονο πια που με κραταει αλλα το εχω αποκτησει με ερευνα και γνωση που διαρκως επεκτεινεται) λογω του οτι θελω να λεγομαι απογονος του Περικλή, του Πυθαγόρα, του Ικτίνου και του Καλλικράτη (κλπ)…. στο περασμα του χρονου με ερευνα και γνωση θα μπορεσει κι εσυ να το δης και να το διαπιστωσεις

      • astillais said

        Υπερ-η-φανεια
        Τι υπέρ-οχη λέξη μα την α-λήθεια!!!!
        Πόσες ετυμολογήσεις πόσες εικόνες
        πόσες έννοιες κρυμμένες και τόσο φαν-ερές
        Να είσαι καλά Ζμπόϊνγκ
        Υπερηφάνεια κόντρα σε κάθε υπο-φάντη και σηκωκαθισωδιατάχτη.
        ;) :) :)

      • exo ta lamogia said

        file lathos ependisi ekanes megalo to epitokio..o aiolikos eine o monos tropos pou mas hrthe apo tin aiolia(an kseris pou eine) gia afto kai aiolikos..apo anatoli tipota den mas irthe ma tipota..o monos pou prospathi na svisi tin elliniki mousiki paradosi eise esy…pou pas na mas pisis me dythirambous pos o amanes eine elliniki moousiki..oude mias sxesi den exei me tin arxea ellada mias kai ta mona diastimata pou xrisimopoiuousan oi arxeaoi itan oi 8es kai oi 5es spaniotata oi tetartes…o amanes exei imitonia kai akoma kai moria..protoemfanizetai stous vizantinous xronous to 4o mx aiona..otan h prospathia thapsimatos kathe ti ellinikou itan stin korifosi tis..etsi lipon an diasalefsoume tis mousikes rizes exoume kai diasalefsi logikou…poso malon se ena toso anoo pragma oso kai h mousiki…ade gia na deis poso kalos eime psakse kai agorase ARXAIOI ARMONIKOI SYNGRAFEIS (PROSEXE ARMONIKOI)GEORGIADHS TON PROTO TOMO META PAS KAI STO B..EKEI THA DEIS OLA AFTA POU MATEA PSAXNEIS 35 XRONIA..KATHOS KAI TIN THESI TOU AMANE..

      • Μουσικός said

        Θα μπορούσε να γίνει μια πολύ ωραία επαγωγική και χρησιμότατη συζήτηση με όλα τα στοιχεία σαν και αυτά που παραθέτετε και οι δύο σας.

  8. ο νοών,,,νοείτω said

    Μία πολύ καλή ιστοσελίδα, για τα μουσικά όργανα των Αρχαίων Ελλήνων.

    http://www.lyravlos.gr/default.asp

  9. Μουσικός said

    Παναγιώτου Χαλατζόγλου (1748) «Σύγκρισις της αραβοπερσικής μουσικής προς την ημετέραν εκκλησιαστικήν»

  10. [...] βρήκαμε: εδώ [...]

  11. Μουσικός said

    Τι σημαίνει το παρακάτω;

    10.Μουσικά Όργανα των Αρχαίων Ελλήνων « News-gr είπε
    Οκτωβρίου 18, 2010 στο 8:26 μμ
    [...] βρήκαμε: εδώ [...]

    Απάντηση

Υποβολή απάντησης

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

WordPress.com Logo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Log Out / Αλλαγή )

Twitter picture

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Log Out / Αλλαγή )

Facebook photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Log Out / Αλλαγή )

Google+ photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Log Out / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 47,426 other followers

%d bloggers like this: