Του Σπύρου Κτενά
Ακόμη δεν μπορώ να καταλήξω αν πρόκειται για αφέλεια ή για μεθοδευμένη ενέργεια. Το βέβαιο πάντως είναι ένα: η κυβέρνηση του κ. Γιώργου Παπανδρέου επέφερε πλήγμα σε ένα από τα ελάχιστα πράγματα που κάνουν τους Έλληνες υπερήφανους: την ελληνική ναυτιλία η οποία παρουσιάζοντας την προηγούμενη εβδομάδα τον ετήσιο απολογισμό της κατέδειξε – δια στόματος του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θεόδωρου Ε. Βενιάμη – ότι για τρίτη δεκαετία διατηρεί την πρωτοπορία της στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, ελέγχοντας το 8% του παγκόσμιου στόλου σε αριθμό πλοίων και το 15% σε χωρητικότητα. Σε αυτόν λοιπόν τον τομέα που μόνον πέρυσι έφερε στη χώρα 13,6 δισεκατομμύρια ευρώ συνεισφέροντας συνάλλαγμα ίσο με το 5,68% του εθνικού προϊόντος, η κυβέρνηση Παπανδρέου έδειξε την …αδιαφορία της, στερώντας του – εκτός των άλλων – την αυτόνομη πολιτική εκπροσώπησή του με την κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και δημιουργώντας μια απίστευτη σύγχυση για το ποιος έχει τις αρμοδιότητες και ποιες αρμοδιότητες υφίστανται πλέον.
Η κυβέρνηση δεν αδιαφόρησε απλώς για την ελληνική ναυτιλία για την οποία ο γενικός γραμματέας του ΟΗΕ κ. Μπαν Κ. Μουν κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα είχε πει ενώπιον της εθνικής αντιπροσωπείας «η Ελλάδα διατηρεί σήμερα ηγεμονία στη θάλασσα και πρωτοπορεί στην εξυπηρέτηση του διεθνούς εμπορίου». Αφού την υποβάθμισε, έστειλε στη συνέχεια τον αντιπρόεδρό της κ. Θεόδωρο Πάγκαλο στο Λονδίνο να ζητήσει από τους Έλληνες εφοπλιστές να ανοίξουν το πουγκί τους και να κάνουν επενδύσεις στην Ελλάδα…
Το ερώτημα λοιπόν παραμένει: γιατί η κυβέρνηση εφαρμόζει αυτή την πολιτική (ορθότερα δεν εφαρμόζει καμία πολιτική) στον τομέα της ναυτιλίας; Το ερώτημα δεν είναι ακαδημαϊκό εάν λάβει κανείς τα παρακάτω γεγονότα:
- στην Ελλάδα είναι εγκατεστημένες περίπου 1.300 ναυτιλιακές επιχειρήσεις ενώ στον ευρύτερο τομέα απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα περίπου 200 χιλιάδες άτομα
- τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ανήλθαν σε 13,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2009 έναντι 19,2 δισεκατομμυρίων ευρώ το 2008. Ούτε λίγο – ούτε πολύ η ελληνική ναυτιλία καλύπτει περίπου το 31% του εμπορικού ελλείμματος της χώρας !
- Όσον αφορά πάντα τις καθαρές εισπράξεις από την ναυτιλία, η Ελλάδα κατατάσσεται δεύτερη στην Ευρώπη με 916 ευρώ ανά κάτοικο, με πρώτη τη Δανία και τρίτη τη Νορβηγία.
- Η ναυτιλία είναι ο μόνος κλάδος της ελληνικής οικονομίας που δεν παράγει ανέργους. Αντίθετα είναι ένας τομέας με σταθερή και καλά αμειβόμενη εργασία.
- Σε μία περίοδο που το φάντασμα της χρεοκοπίας πλανιέται πάνω από την ελληνική οικονομία η ναυτιλία εξακολουθεί να κάνει πρωταθλητισμό σε ένα άκρως ανταγωνιστικό πεδίο: αυτών των διεθνών θαλάσσιων μεταφορών. Αποκαλυπτικό είναι ότι στο τέλος του 2009 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων (άνω των 1.000 gt) ανέρχονταν σε 748 πλοία συνολικής χωρητικότητας 64,9 εκατομμυρίων dwt. Από αυτά 228 είναι δεξαμενόπλοια και αντιπροσωπεύουν το16,2% της παγκόσμιας ναυπηγούμενης χωρητικότητας.
- Το κυριότερο: όταν εκατοντάδες χιλιάδες νέοι βουλιάζουν μέσα στο τέλμα της ανεργίας οι υποψήφιοι για τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού αυξήθηκαν κατά 50%, γεγονός ενδεικτικό των μεγάλων προσδοκιών που έχει επενδύσει η νέα γενιά στην ελληνική ναυτιλία.